KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Marcus Axt: Po Pražském jaru Bamberští s Mou vlastí ještě objedou Evropu

„Potom přišel Jakub – a náhle jsem pochopil, jak to s Mou vlastí je.“ „Náš orchestr má sto jedenáct členů… Newyorští filharmonikové mají členů sto devět…“ „V Českém rozhlase se našly magnetofonové pásy Pražských německých filharmoniků natočené dirigentem Josephem Keilberthem.“ Poprvé přijeli na Pražské jaro v roce 1991. Bamberské symfoniky jsme vnímali s překvapením jako…

Číst dál…

Radost z hudby? Absolventské koncerty!
Tentokrát Marie Hasoňová

„Marie Hasoňová velmi dobře rozumí lidovým nápěvům, hraje je, jako by jí tryskaly z duše.“

„Byla rovnocenným partnerem starších kolegů, rozhodně ne tou třetí vzadu.“

„Mariina hra byla až k neunesení upřímná a pravdivá.“ 

Už řadu let si libujeme, kolik výjimečných hráčů se u nás „urodilo“. Skloňují se jména jako Josef Špaček, Jiří Vodička, Roman Patočka, Jan a Jakub Fišerové, Tomáš Jamník, Ivo Kahánek, Karel Košárek, Jan Bartoš, Miroslav Sekera, Vilém Veverka, Pavel Černoch… Ti všichni – a muzikantům, které jsem opomenula, se omlouvám – však nenápadně dospěli do středního věku, a ejhle, je tu další, neméně skvělá mladší generace: Olga Šroubková, Jan Mráček, Milan Al Ashhab, Lukáš Klánský, Ivan Vokáč, Jan Martiník, Petr Nekoranec, Zuzana Marková…

Číst dál…

Česká filharmonie 2019/2020: Mahler, Beethoven, Janáček i Krček

„Od Beethovena při jubileu 250 let od narození zazní v následujících dvou sezonách komplet symfonií a klavírních koncertů.“ „Jakub Hrůša chytá koncertní provedení Janáčkovy opery Káťa Kabanová. Pojedou s ním i do Labské filharmonie v Hamburku.“ „V sezoně se objeví díla finalistů druhého ročníku skladatelské soutěže České filharmonie Jany Vöröšové, Adriána Demoče a Matouše Hejla.“ Šéfdirigent…

Číst dál…

Plzeňská filharmonie uzavřela Smetanovské dny s Janou Bouškovou

„Provedením Preludia Heitora Villa-Lobose se orchestr vzepjal ke krásným plastickým dynamickým obloukům zakončeným přesnými frázemi.“

„Ginasterův Harfový koncert je zajímavý a posluchačsky vděčný, střední pomalá část vytváří jakousi noční scénu plnou utichajících zvuků.“

„Pod taktovkou Tobiase Volkmanna, vystupujícího s elegancí, hrál orchestr se zaujetím, lehkostí, s výbornými dynamickými odstíny a vnitřní silou.“

Smetanovské dny v Plzni zcela jistě zaujímají pevné místo na české kulturní scéně. Letošní 39. ročník tohoto multižánrového festivalu se konal od 28. února do 28. března. Pestrá paleta téměř třiceti akcí obsahovala symfonické a komorní koncerty, opery, taneční představení, komponované hudebně-literární pořady, tvůrčí dílny pro děti i dospělé, dětské pořady, autorská čtení, výstavy a odborné vědecké přednášky…

Číst dál…

Jana Boušková přiveze do České Lípy Mou Vlast

„S nápadem úprav skladeb Bedřicha Smetany pro harfu přišel už český harfista minulého století Hanuš Trneček.“ „Největší oříšek na úpravu byl Vyšehrad.“ „Upřímně lituji, že Dvořák pro sólovou harfu nikdy nic nenapsal.“ Českolipský kruh přátel hudby představí Smetanovu Mou vlast pro harfu a dalšího českolipského skladatele. Kromě toho zazní ještě díla…

Číst dál…

Tady je Kecalovo aneb Hans und Marie zase jinak

„Francouzská režisérka německou kulturu vidí také bez příkras, ale spíše pobaveně.“ „Na podvody je určitě zvyklý – a v závěru jde tedy jeden nepodstatný neúspěch jen zapít k baru.“ „Podrobné a uvolněné herectví, ale i zpívání na vysokém standardu. Vyrovnané obsazení. Vše se samozřejmostí, která vzbuzuje lehkou závist.“ Zlatá osmdesátá. Nebo začátek devadesátých. Kecal je…

Číst dál…

Mariame Clément: Prodaná nevěsta připomíná Mozarta

„Říká se o ní, že je komedie; ale tak, jak to má být v každé dobré komedii, je přítomen i nějaký prvek tragičtější.“ „Smetanovy postavy mně připomínají tradiční pohádky.“ „Fascinace folklorem má vždycky něco společného s touhou dotknout se něčeho už trošku ztraceného. Nostalgické ohlížení po čistotě…“ Francouzská režisérka Mariame Clément, vystudovaná kunsthistorička, režírovala…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (8)
Má vlast a Smetanova výročí

„Doufejme, že se objeví i nějaká nová opera s ambicí stát se v budoucnu českou klasikou.“ „Přijede Jakub Hrůša s Bamberskými symfoniky. Příběh budou s sebou mít. Orchestr totiž vznikl v Bavorsku z hudebníků odsunutých z Československa.“ „Kubelíkovu nahrávku mnohý posluchač vnímá jako tu jednu jedinou nezaměnitelnou a neopakovatelnou. Kéž by jí zůstala. Tak silný příběh jako on snad…

Číst dál…

Filharmonie Brno v Japonsku: Nejvíce boduje Vltava

„Vychází se vstříc požadavkům pořadatelů, kteří vždy žádají právě český repertoár.“

„Možnost poslechnout si brněnské filharmoniky v plné zvukové kvalitě, kterou zatím české sály neposkytují.“

„Posluchači v Japonsku často obdarovávají hudebníky drobnými pozornostmi.“

Brněnská filharmonie se vrátila z desátého japonského turné. Během tří týdnů odehrála jedenáct koncertů v devíti městech. Hlavní poznatek? Japonsko se nemění – zůstává rájem klasické hudby.

Číst dál…

Všechno nejlepší, Bedřichu!
Matiné Národního divadla k výročí skladatelova narození

„Zazneli známe aj zriedkavejšie uvádzané Smetanove diela.“ „Zaujímavosťou bolo prevedenie diel pre dva klavíry, osemručne.“ „Potenciál, ktorý toto podujatie (aj s ohľadom na zaplnené auditórium) nepochybne má, ešte celkom naplnený nebol.“ Matiné k výročiu narodenia Bedřicha Smetanu je už pravidelnou akciou Národního divadla, na ktorej hold tomuto velikánovi skladajú predovšetkým stáli členovia…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (7)
S Prodankou do světa

„O Mahlerově Prodané nevěstě v Metropolitní opeře se píše jako o mistrovském kousku.“ „Kolik je podobných opravdu komických oper v češtině – komedií typu Lazebník sevillský…?“ „Mnohem snadnější je dnes napsat drama. Moderna a ještě víc postmoderna se komičnosti trochu vzpírá.“ Prodaná nevěsta je komická opera o třech dějstvích Bedřicha Smetany na libreto Karla Sabiny.…

Číst dál…

Leoš Svárovský: Cesta do Japonska, která mě čeká, má pořadové číslo 43

„Se soudobou hudbou bych do Japonska nejel, myslím, že ta by odezvu nenašla. „Japonské publikum je konzervativní. Nejraději poslouchá skladby z období klasicismu a romantismu.“ „K velké chvále Japonců je potřeba podotknout, že mají velmi kvalitní sály, akusticky naprosto špičkové.“ Už druhý český orchestr míří letos do Japonska. V lednu tam koncertoval Symfonický orchestr…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (5)
Smetanova Litomyšl jako klidná síla

„Získat pro Litomyšl sopranistku Peretyatko, která se na takové úrovni věnuje belcantu, bylo skvělé.“ „Zazní i Viklického skladba na texty Václava Havla. Blíží se podzimní třicáté výročí pádu komunismu…!“ „K tomu se přidávají náročnější, ale nádherné tituly – Lady Macbeth Mcenského újezdu od Dmitrije Šostakoviče a Hry o Marii Bohuslava Martinů.“ Hlavní hvězdou a také…

Číst dál…

Jan Bartoš hraje pro vnímavé publikum

„Netýká se to jen vlastní hry, hluboce promyšlené, uměřené, neokázalé, sloužící skladateli, ale i pečlivě sestavené dramaturgie.“ „Nenapodobitelná pianissima byla výsadou Ivana Moravce. Málokterý současný interpret se jimi může pyšnit tak jako Jan Bartoš.“ „Smetanovy Sny uzavřely promyšleně koncepční program jako kontrast i propojení k Janáčkově skladbě V mlhách.“ Jsou klavíristé, jejichž hra září,…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (2)
Hans und Marie aneb Die verkaufte Braut

„Jsou opery, které se dají přesadit do nadčasových dimenzí; některé další snesou ale mnohem méně – a na některé by se nemělo sahat vůbec.“ „Režisérova fantazie nesmí překročit hranice pokory. Pak většinou zůstane i v rámci zdravého rozumu.“ „Operní pěvci v současnosti čím dál víc musejí dělat na jevišti věci, které by si jejich…

Číst dál…

Tomáš Hanus: Hledět si při dirigování opery pouze hudby? To nemohu.

„Publikum v Mnichově na Prodanou nevěstu reaguje velmi vřele.“ „Jelikož jsem se od začátku srpna nezastavil, vyberu si teď intenzívní studijní čas.“ „Janáčkova hudba se nemůže omrzet.“ Bavorská státní opera hraje od prosince Smetanovu Prodanou nevěstu. Po hudební stránce za novou inscenací stojí dirigent Tomáš Hanus, šéfdirigent a hudební ředitel Velšské národní…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (1)
Koleda, koleda, Štěpáne…

„Svatební obřad Dvořákových z roku 1873 pamětní deska umísťuje jednoznačně jinam – do kostela svatého Petra na Poříčí.“ „U Bedřicha Smetany a Kateřiny Kolářové pochybnosti kolem svatby u svatého Štěpána asi nejsou.“ „Toulat se po Praze, objevovat pamětní desky věnované osobnostem minulosti a představovat si, jak kdysi vypadala místa, kde žili…“ Kostel svatého Štěpána…

Číst dál…

Doteky hudby česky a slovensky

„Peter Mikuláš je v Praze po léta častým hostem, ale árie z národních oper v jeho podání byly nenápadným trumfem celého koncertu.“ „Jaroslav Březina je mezi současnými tuzemskými tenoristy tím nejzajímavějším.“ „Libušino proroctví, zazpívané Danou Burešovou v plné síle a úctyhodně vygradované, se stalo přirozeným vrcholem celého koncertu.“ Rok 2018, rok stého výročí vzniku Československa,…

Číst dál…

Ivan Klánský: Studenti cítí, že mě to s nimi baví

„Nejdřív jsem se koncertu se syny trošku obával, ale nakonec mě to moc překvapilo. Nejenže tam přišlo tolik lidí, ale hlavně atmosféra byla velmi příznivá.“

„Skladby pro klavír se u Smetany ve světě podceňují, jsou daleko lepší než jeho renomé.“

„Já se snažím sledovat mladé talenty, protože vím, že talenty sice máme, ale zas jich není tolik, abychom s nimi mohli zacházet povrchně.“

Pianista, pedagog a děkan HAMU Ivan Klánský má stále plný diář. Ale když si už do něj nějakou schůzku zapíše, přesně dodrží termín, je k návštěvníku přátelsky vlídný a vůbec na sobě nedává znát, že spěchá. Pár dní před naším rozhovorem se vrátil z Číny, kromě jiného měl bezprostředně za sebou šňůru koncertů a úspěšné vystoupení se svými čtyřmi syny v Rudolfinu. Přesto nevypadal unaveně ani netrpělivě.

Číst dál…

Z Brna do Brna
Barytonista Roman Hoza o zkušenostech v zahraničí a o Janáčkovi, Smetanovi a Šenkýřovi

„Pořád mám pocit, že bych nabrat nějaké vědomosti a zkušenosti ještě někde jinde mohl a měl.“ „Leoš Janáček je velký hudební úkaz.“ „Rád bych tady v Brně udržel drápek, opera je tu se současným vedením na dobré cestě!“ Zpívá pytláka Haraštu v nové brněnské inscenaci Příhod lišky Bystroušky a Radovana ve Smetanově Libuši, hostuje v Ostravě…

Číst dál…

Eliška Weissová:
Na jeviště nechodím s trémou, ale se zodpovědností

„Čím těžší úkol, tím víc mě posouvá dopředu. A já potřebuji zpívat!.“

„Každý rok vlastně k interpretaci role Kostelničky přistupuju jinak.“

„Musím říct, že na Libuši nemám žádný fígl.“

Před týdnem zaskočila jako Kostelnička v Janáčkově Její pastorkyni, kterou přivezla Poznaňská opera na festival Janáček Brno. Hned o den později zvládla Fenenu ve Verdiho Nabuccovi a galakoncert s Ramónem Vargasem v Bratislavě. Eliška Weissová se ale velkých rolí nebojí a když je potřeba, zpívá klidně každý den. KlasikaPlus ji zastihla právě uprostřed tak rušných dnů.

Číst dál…

Rozbarvené černobílé Miroslava Sekery

„Schopnost udržet neskutečné napětí a delikátní vedení frází je něco, co dělá Sekerův výraz geniálním.“  „Miroslav Sekera dává pocit hlubokého klidu a harmonie.“ „Hravost, lehkost, čistota a přirozená citlivá muzikalita prolétly Rudolfinem jako samozřejmost.“ Klavírní festival Rudolfa Firkušného nabídl další událost, která se zapíše do historie českého klavíru a Dvořákovy síně Rudolfina – recitál…

Číst dál…

Temperament i elegance České filharmonie v Musikvereinu

„Česká filharmónia zanechala dojem veľmi kvalitného, všestranného ansámblu.“ „Vtisnúť dielu hĺbku tak, ako sa to podarilo Capuçonovi, nie je samozrejmosťou.“ „Byčkov publiku ponúkol spolu s orchestrom originálnu „Novostvetskú“ bez náznaku šablónovitosti.“ Prvý z trojice koncertov Českej filharmónie vo viedenskom Musikvereine odznel, za prítomnosti niekoľkých štátnikov, v sobotu 24. novembra. Večer bol zároveň zakončením…

Číst dál…

Miroslav Sekera: Miluji autory 19. století

„Rudolf Firkušný bylo jméno, které jsem do revoluce neslyšel.“ „Vždy se mi víc líbila bohatší harmonie klavíru a jeho samostatnější role.“ „Debussy je podle mého názoru skladatel, který velmi svědčí Dvořákově síni.“ Ve čtvrtek 22. listopadu začíná Festival Rudolfa Firkušného, tradiční podzimní přehlídka nejlepších klavíristů. Potrvá necelé dva týdny. Jediným českým…

Číst dál…

Ani laciná, ani triviální, ani naivní.
S režisérem Markem Mokošem o Prodané nevěstě

„Český národ je mi – pokud se týká mentality – velmi blízký.“

„V Prodance je množství úžasných, realistických, pravdivých momentů.“

„Bohužel doma nejste nikdy prorokem. A to je svatá pravda…!“

Bez operních klišé, neokoukaně, realisticky, neodolatelně, vesele. Tak vyznívá na scéně Jihočeského divadla Smetanova komická opera, kterou se souborem připravil mladý slovenský režisér Marek Mokoš. Inscenace, premiérovaná 12. října, má dnes v Českých Budějovicích další reprízu, v listopadu jedinou. Zpívají Jana Šrejma Kačírková, Amir Khan, David Nykl… Další představení jsou potom do Divadla Metropol naplánována na 8. a 17. prosince. O opeře psala KlasikaPlus v říjnu v článku Prodaná nevěsta je vynalézavě zábavná. Dnes se ptá režiséra.

Číst dál…

Aleš Briscein od Janáčka ke Smetanovi

„Janáček a můj hlas si naštěstí velmi dobře rozumějí.“

„V zahraničí jde o velmi žádaného autora, žijeme v období „janáčkománie“.“

„V únoru 2019 čeká Brisceina Smetanův Dalibor v německém Frankfurtu.“

Na scénu berlínské Deutsche Oper se na tři večery 10., 16. a 22. listopadu vrací Janáčkova opera na motivy Čapkovy hry Věc Makropulos o touze po nesmrtelnosti i strachu z ní.  Hlavní ženskou roli Emilie Marty ztvární jedna z nejlepších dramatických sopranistek současnosti Evelyn Herlitzius. Do inscenace vstupuje i tenorista Aleš Briscein, který hlavní postavu Alberta Gregora vytvořil už několikrát v kariéře, kromě českých scén třeba v Londýně, Salcburku, Šanghaji nebo Hongkongu.

Číst dál…

Má vlast „po stopadesáté“
aneb Důstojná hudební oslava v Hradci

„Zejména ve druhé části koncertu pak orchestr prostor zvukově zcela ovládl a posluchače strhl.“ „Spojení Kaspara Zehndera a hradecké filharmonie je mimořádně šťastná kombinace.“ „Hudebníci posluchačům s pokorou předali obsah Smetanova cyklu a posloužili slavnostnímu okamžiku.“ Uvést Smetanovu Mou vlast v rámci oslav stého výročí vzniku samostatného Československa jistě není nijak originální dramaturgický počin, zároveň…

Číst dál…

Má vlast s nádechem legendy!

„Když vyšla v roce 1987 na zcela novém typu nosiče – na kompaktním disku, nebralo nadšení fanoušků konce.“

„Pro Václava Smetáčka byla Má vlast stěžejním dílem celé jeho kariéry.“

„V nejednom detailu je Smetáček navzdory desítkám dalších nahrávek jedinečný a osobitý.“

Označíme-li některou nahrávku za legendární, zpravidla máme na mysli historické snímky z dávných dob, které se zapsaly do historie zvukových záznamů. Nazvat tak nahrávku z digitální éry, tedy z doby spíše novější, může tedy leckoho překvapit. A přece tomu tak je – u Mé vlasti s Václavem Smetáčkem minimálně ze dvou důvodů. Jedním je jeho přítomnost za pultem České filharmonie, druhým pak skutečnost, že se jedná o vůbec první českou nahrávku vydanou na kompaktním disku. Připomeňme si ji právě dnes, v den stého výročí vzniku Československa.

Číst dál…

Lípa Musica skončí Smetanou a Dvořákem

„Smetana napsal celou řadu úchvatných skladeb, bohatých na celé gejzíry fantastických pianistických efektů. „Lukáš Vondráček poprvé koncertoval už ve čtyřech letech a v jedenácti se stal posluchačem univerzity.“ „U publika i u kritiků bodují Haasovci nesmírně angažovaným způsobem hraní.“ 17. ročník MHF Lípa Musica uzavřou naši národní skladatelé, Bedřich Smetana a Antonín Dvořák…

Číst dál…

Janáček, Hába a první republika
Vlasta Reittererová uvažuje o Československu

„Počet premiér nově uváděných děl se nedá s dnešní situací srovnat.“ „Když si Hába vzal do hlavy, že dá postavit čtvrttónové křídlo, podařilo se mu myšlenku realizovat během dvou let.“ „Došlo k násilnému řezu, který je znát i dnes, po osmdesáti letech.“ Jaká byla první republika? V čem jsme byli dobří a zajímaví? A o co…

Číst dál…