„V neděli 10. dubna opanovala festivalová dramaturgie půvabné secesní Východočeské divadlo v Pardubicích koncertem, který svou náplní i svým obsazením mohl překvapit jen zdánlivě.“ „Dovedu si představit, že aspoň citlivě podaný dokument by byl o Karlu Krautgartnerovi uměl natočit Vojtěch Jasný, protože muzikantův život, umělecký i lidský, je na román.“ „Repertoár večera, kdy Orchestr…
4+4=44
Zahajovací koncert Pardubického hudebního jara 2022
„Soubor Barocco sempre giovane doprovázel sólistu Josefa Špačka s precizností i vášní; pětatřicetiletý virtuóz hnal ansámbl svým nasazením neúnavně vpřed.“
„Vzpomínku na Ástora Piazzollu, jejíž plánované provedení na festivalu roku 2021 u příležitosti sto let od skladatelova narození zmařil covid, pojali účinkující s vervou a inspirací.“
„Pardubické hudební jaro pokračuje dalšími koncerty, v nichž se představí například Martinů Voices, Bennewitzovo kvarteto či Ensemble Inégal, ale i 4TET.“
Čtyřka je prý „číslem vytrvalosti, odhodlání, praktičnosti a poctivosti“. Ačkoli není numerologie mým koníčkem, jako by tato definice platila pro mezinárodní hudební festival Pardubické jaro, který byl v poslední březnový večer zahájen přitažlivým koncertem. Otevřel se jím ročník s pořadovým číslem 44, což se nemohlo nepodepsat na jeho dramaturgii…
Až na konec světa (1)
Dirigující skladatel Walter Kaufmann – přítel Alberta Einsteina, který oslnil Indii
„Na kalendáři byl 1. duben 1907, když přišel na svět v karlovarské židovské rodině; poté, co byl u něj rozeznán hudební talent, jej rodiče poslali na berlínskou konzervatoř.“
„V Bombaji založil trio, v němž hrál na housle Mehli Mehta, což vedlo k tomu, že se stal učitelem jeho syna Zubina.“
„V Kanadě Kaufmann dirigoval Winnipegské symfoniky, k nimž na vystoupení zval tak význačné sólisty jako byl Glenn Gould.“
Naši zapomenutí krajané, hudebníci, kteří se vypravili z Čech či z Moravy do ciziny, za hranice… – někdy i dost daleko, skoro až na druhý konec světa. To jsou protagonisté nového SeriáluPlus, který mapuje zasuté příběhy hudební historie. První díl připomíná Waltera Kaufmanna, karlovarského rodáka, kterého osud v roce 1934 zavál do Bombaje a po válce do Severní Ameriky.
Moravská filharmonie s Berliozovou Fantastickou a Ravelovým koncertem pro levou ruku
Díla inspirovaná jazzem i mimohudebním obsahem přichystala na čtvrtek a pátek 24. a 25. března Moravská filharmonie Olomouc. V Redutě zazní Berliozova Fantastická symfonie, považovaná za nejslavnější programní symfonii všech dob, a dvě méně často uváděná díla, Stravinského Cirkusová polka a Ravelův Klavírní koncert pro levou ruku D dur. Sólistkou bude srbská klavíristka Tamara Stefanović,…
Zahraj mi, Hudečku… a zazpívej, Maruško.
Svátky hudby s Václavem, jeho přáteli a překvapením
„Snaživý organizátor mě na úvod představil výrokem, že mě publikum jistě zná z oblíbeného rozhlasového pořadu Zahraj mi, hudečku…“ „Marie Hasoňová jako by s houslemi srostla, vnořila se do strun nejen smyčcem, ale především srdcem.“ „Když ovšem nakráčela před diváky po pauze v nadýchaném moravském kroji a se čtyřmi muzikanty rozestavenými kolem cimbálu, nebylo…
Co den, to aspoň pár taktů.
Skladatel John Williams devadesátiletý
„Na svět přišel 8. února 1932 coby syn muzicírujícího otce, který slavného potomka předběhl povoláním studiového hudebníka v Hollywoodu.“
„Když bylo roku 1974 Williamsovi po nečekaném manželčině úmrtí nejvíc úzko, představili ho Stevenu Spielbergovi. A ti dva se dohodli, že to spolu zkusí.“
„To vše mu přineslo takovou přehršli cen, že by se mohl natřásat s hrudí plnou metálů jako ruský generál: neuvěřitelných pětadvacet Grammy, pět Academy Awards (a dvaapadesát nominací, což se od Walta Disneyho nikomu nepodařilo) a další.“
Před obědem a po něm. Anebo také za života první manželky a po něm. I tak by se dal lakonicky rozdělit život skladatele (nejen) filmové hudby Johna Williamse, právě dnes devadesátiletého. Nebýt náhodného setkání nad jídlem s režisérem Stevenem Spielbergem, při němž si padli do oka, dost možná bychom o Johnu Williamsovi dodnes neslyšeli. A nebýt trpkého odchodu zpívající herečky Barbary Ruick, s níž byl ženat osmnáct let a zplodil tři děti…
My (ne)jsme děti: Václav Hudeček a jeho nejmladší přátelé na Svátcích hudby
„Václav Hudeček pobaveně popsal, jak se původní nápad vizuálně vymkl z rukou, protože ‚za rok, o který jsme museli jejich vystoupení odložit, vyrostli minimálně o půl hlavy, spíš ale o celou…“
„Třináctiletý Alexandr Klement; o rok starší houslista Jan Novák; a šestnáctiletý Lukáš Mareček. Že každý z nich uspěl na nejrůznějších soutěžích, lze považovat skoro za samozřejmost.“
„Uznání zaslouží také nasazení a zvuk doprovázejícího Barocco sempre giovane. Přestože vystoupili jen v pěti, měl jsem při provedení Kol Nidrei pocit mnohem hutnějšího tělesa.“
Těm z nás, kteří leccos pamatují, zní skandování učňů z ČKD, jímž v listopadu 1989 odeslali komunistu Štěpána do bezvýznamnosti, dodnes v uších. Jejich skandování „My nejsme děti“ se pro mě stalo nadčasovým sloganem. Výzvou, jež říká, že myšlení, konání a mnohdy i um školáků nejednou přesahuje hranice, které jim dospělý svět přisuzuje. A poté zírá, když je vše jinak. Vzpomněl jsem si na tuto skutečnost opakovaně během večera, kterým v úterý 18. ledna vstoupil festival Svátky hudby, rozprostřený napříč celou kulturní sezónou, do roku 2022. Koncert, uskutečněný v příjemném prostředí Pražské konzervatoře, totiž představil tři opravdu velice mladé hudebníky, nad jejichž výkony se ovšem chvílemi tajil dech.
Straussové na krásném modrém Dunaji? Ne. Na stříbropěnné Vltavě
„Nastal čas ukázat, že vážná hudba nemusí být vůbec vážná.“ „Poté přišel na řadu další Strauss. Nikoliv ovšem z vídeňské rodiny, ale Mondscheinmusik z opery Capriccio v úpravě pro lesní roh a smyčcový orchestr v provedení Radka Baboráka.“ „Pak už následovaly tři závěrečné sklady Johanna Strausse mladšího, kde se orchestr doslova vydováděl.“ Novoroční koncerty mají…
Pohledem Jiřího Vejvody (23)
Perně vybojovaná radost aneb Novoroční koncert z Vídně 2022
„Prvořadým lákadlem bude osobnost muže s taktovkou. Potřetí ji v tento den pozdvihne žijící legenda Daniel Barenboim, který tyto koncerty řídil už na prahu let 2007 a 2014.“
„Z celkových osmnácti skladeb včetně tří přídavků zazní celá třetina těch, které Novoroční koncert z Vídně ještě nikdy nenabídl.“
„Novoroční dopoledne má v mysli většiny z nás dvojlomnou atmosféru. A tak si při sledování vnitřně oddychneme a posílíme se do nových bojů. A snad i radostí.“
Pohled na prosincový kalendář koncertů Vídeňských filharmoniků je truchlivý. Po léta to býval měsíc plný vystoupení doma ve Zlatém sále vídeňského Spolku přátel hudby, pověstném Musikvereinu. Měsíc okořeněný přípravami na Novoroční koncert z Vídně, na nichž se kromě samotného orchestru, jeho nepočetného zázemí a hostujícího dirigenta podílejí jednorázovou pomocí město Vídeň se svým magistrátem i zahradníky a floristy. Unikátním sponzorem je Rolex, který je věrný filharmonikům už skoro čtrnáct let.
Akustika je věda, hudba je umění. O zvuku v ostravské koncertní síni se šéfem Nagata Acoustics
K tomu, aby se obrazem i zvukem propojila výrobní hala v Mnichově Hradišti s exkluzivní kanceláří v Tokiu, musí být opravdu dobrý důvod. Našel se 16. prosince 2021. Zde bylo osm ráno, v Japonsku čtyři odpoledne. Co mohlo globálně opěvovaného Yasuhisu Toyotu, šéfa Nagata Acoustics International, přimět k bezmála hodinovému dialogu s neznámým místem, vzdáleným devět tisíc…
Pohledem Jiřího Vejvody (22)
Štědrovečerní Aida v Káhiře – Verdiho opera slaví půlkulaté výročí
„Na chedívův příkaz měla v Káhiře vzniknout národní opera. Koho oslovit? Volba padla na toho, jehož Rigoletto zde zaznělo už při otevření Khedivial Opera House – Giuseppe Verdiho.“
„Mezitím se vše bohužel prodlužovalo; došlo ke sporům, v jejichž blízkosti se pohybovala Češka vybraná Verdim do titulní role Aidy, Tereza Stolzová.“
„V hvězdném obsazení zazněla Aida letos na jaře v Opéra Bastille a posluchači si ji mohou vychutnat na stanici D Dur 19. prosince od 16 hodin.“
„Kontext je vším,“ učíval mě můj dlouholetý přítel a guru Miroslav Zikmund. A tak jím tedy Aidin příběh začnu. Slavná a všeobecně oblíbená opera Giuseppe Verdiho měla totiž svou světovou premiéru před půldruhým stoletím, 24. prosince 1871 v zajímavých souvislostech. Konala se na Štědrý den, což ale v muslimské zemi – byť s menšinou koptských křesťanů – nebylo na překážku…
Poslední díkuvzdání. Stephen Sondheim se dožil jednadevadesáti
„Bylo mu šestadvacet, když ho doporučili Leonardu Bernsteinovi s tím, že otextuje písně z přelomového muzikálu West Side Story; jenže jejich pracovní vztah nebyl bez šrámů.“
„Aniž by se Sondheim zpronevěřil žánru, dokázal hudbou a hlavně texty vpašovat do muzikálů složitost mezilidských vztahů.“
„Osm cen Grammy, pět Tony Awards, jednu Cenu Americké akademie, Pulitzerovu cenu a Prezidentskou medaili svobody – to vše měl Sondheim na kontě.“
V pátek 26. listopadu se uzavřel životní příběh Stephena Sondheima – amerického skladatele a textaře. Autor bezmála dvou desítek muzikálů a vedle nich například také textu písní ze slavné West Side Story se dožil jedenadevadesáti let.
Písně jako lék z tísně. Koncert Romana Janála a Karla Košárka spojený se křtem CD
„Roman i Karel publikum doslova rozparádili natolik, že si vynutilo dva přídavky a zahrnulo umělce dlouhými ovacemi.“
„Role kmotra zmíněného cédéčka se ujal Lukáš Hurník.“
„Dopídit se partitur bylo očistcem spojeným s takřka detektivním pátráním. Velká zásluha patří Karlu Košárkovi.“
Poslední listopadový čtvrtek tohoto roku přinesl pražskému publiku koncert Romana Janála a Karla Košárka. Kromě něj ale také besedu, a hlavně křest jejich nového alba písňového repertoáru na slovenskou lidovou poezii Bohuslava Martinů a Mikuláše Schneidera-Trnavského.
Dvojí ostravské návraty. Velké operní gala Adama Plachetky
„Bylo až neuvěřitelné sledovat, jak Moravská filharmonie Olomouc ožila nejen pod taktovkou světoznámého dirigenta, ale v sále prostorově rozmáchlejším než její domácí Reduta.“ „Bylo slyšet, že Plachetka je hlasově odpočinutý, v uvolněném psychickém rozpoložení, ale zároveň plně koncentrovaný.“ „Mladá herečka Aneta Klimešová se s přednesem vyrovnala na výbornou, protože jej přesně vyladila mezi…
Paganini perkusí.
Simone Rubino v Sukově síni Rudolfina
„Poté, co uhranul publikum střídáním mocných i jemných úderů do perkusí, náhle znehybněl nad hladinami vody.“ „Kreace nazvaná Bad Touch nabídla multiinstrumentalistovi možnost vyjádřit se i tělem. Stát se na pár minut mimem, při jehož pohybech se mi vybavily dávné výkony Ctibora Turby či Borise Hybnera.“ „Koncert v Sukově síni je v samém závěru.…
Dvě sladké tečky za hodokvasem. Lednicko-Valtický hudební festival vyvrcholil operou a koncertem
„Valtický Farnace potvrdil, jak komplexní a syntetické umění je opera, jak podstatná je souhra všech jejích složek.“ „Libreto plné zašmodrchaných vztahů, které vyústí v nepravděpodobný happy end, je poněkud úsměvné; zato melodická invence Vivaldiho bere dech.“ „Festivalové finále v podání souboru Europa Galante na čele s dirigentem a virtuózem na barokní housle Fabiem Biondim odpovídalo…
Janáček Holl, ostravský gól.
Budoucí koncertní síň přivítala svého architekta
„Do předloňska jsem absolvoval pětatřicet letů ročně, konstatoval Steven Holl. Až loni mě covid přikoval k domovu. Ostravský pobyt je proto mojí první pracovní cestou po pandemii.“
„Nový koncertní sál zapadá jako vlajková loď do celkové transformace města, uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura.“
„Když jsem postával na místě, které se má tak zásadně proměnit, zrovna si tam hrálo klubko dětí. Díval jsem se na ně a říkal jsem si, že pro ně tato stavba vznikne, shrnul Steven Holl.“
Vím, že název článku má mluvit sám za sebe; zde je však přece jen na místě ho úvodem reportáže rozklíčovat. Takže za prvé. Nová koncertní síň v moravskoslezské metropoli se má zjevně pyšnit jménem světoznámého skladatele, který se kousek odtud v Hukvaldech narodil a přímo v Ostravě zemřel. V angličtině coby globálním esperantu dneška bude tudíž její název znít The Janáček Hall…
Svátky hudby jubilejně – s houslemi i operou, s Hudečkem i Plachetkou
„Za ideou festivalu a jeho harmonizujícím posláním i za aktuálním pozitivním vzkazem operujícím s klíčovým pojmem láska stojí manželé Hudečkovi imponujícím způsobem, společně a nerozlučně.“ „Atraktivní a nijak stručná Respighiho skladba byla pro všechny přítomné docela velkým objevem.“ „Výstup Jeníka a Kecala měl od Aleše Brisceina a Adama Plachetky humor a bohatě i vše ostatní, co mu patří ryze…
Čtyři ženy, tři večery, dva kostely.
Druhý víkend Lednicko-Valtického hudebního festivalu 2021
„Páteční večer v lednickém kostele patřil souboru Gli Incogniti s uměleckou vedoucí Amandine Beyer; název jejího mezinárodního týmu není náhodný.“ „Snad v ještě propracovanější podobě na něj navázalo sobotní vystoupení souboru Accademia bizantina: ‚Italské pojetí Vivaldiho?‘ komentuje jeho umělecký šéf Alessandro Tampieri, ‚to je velká citlivost k detailům a barevným odstínům. Jako šerosvit u Caravaggia.‘“ „V…
VÝHERCI DVOJIC VSTUPENEK:
Zahajovací koncert Svátků hudby V. Hudečka
Vyhlašujeme soutěž o vstupenky na zahajovací koncert cyklu Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté. Jubilejní 30. ročník odstartuje 12. října slavnostním koncertem v pražském Rudolfinu. Zahajovací galakoncert nabídne kombinaci instrumentálních skladeb i opery. Vystoupí zakladatel cyklu, houslista Václav Hudeček a s ním v první půlce varhaník Pavel Svoboda, v druhé pak sopranistka Nicola Proksch, tenorista…
SOUTĚŽ O VSTUPENKY:
Zahajovací koncert Svátků hudby V. Hudečka
Vyhlašujeme soutěž o vstupenky na zahajovací koncert cyklu Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté. Jubilejní 30. ročník odstartuje 12. října slavnostním koncertem v pražském Rudolfinu. Zahajovací galakoncert nabídne kombinaci instrumentálních skladeb i opery. Vystoupí zakladatel cyklu, houslista Václav Hudeček a s ním v první půlce varhaník Pavel Svoboda, v druhé pak sopranistka Nicola Proksch, tenorista…
Barokní tornádo na jižní Moravě.
První víkend Lednicko-Valtického hudebního festivalu
„Sobotní valtická premiéra Jakuba Józefa Orlińského s respektovaným Ensemble Matheus Jeana-Christopha Spinosiho je začátkem na společné cestě, která má vyvrcholit provedením Vivaldiho opery L´Olimpiade v rámci LOH 2024 v Paříži.“ „Zvuk Orlińského hlasu je nesmírně kultivovaný, hladce přecházející z pianissima do forte, z nízkých tónů do výšek.“ „Komorní polohu Vivaldiho tvorby připomněl v neděli podvečerní koncert…
Moravská filharmonie nově s besedami s umělci před koncerty
Moravská filharmonie Olomouc obohatí právě začínající koncertní sezónu novinkou. Svým abonentům i dalším zájemcům nabídne možnost účasti na besedách s protagonisty koncertů abonentních řad A a R. Besedy se budou konat v Mozartově sále vždy hodinu před začátkem koncertu, tedy od 18 hodin, a abonenti MFO na ně budou mít vstup zdarma. Ostatní zájemci se mohou…
Pohledem Jiřího Vejvody (21)
Doručit (nejen) hudbu k potřebným.
MTF Zlatá Praha naposled na Nové scéně
„Strategicky znamenitým tahem Petra Dvořáka se před několika lety stalo spojení dvou funkcí – ředitelem Zlaté Prahy byl jmenován výkonný ředitel ČT art Tomáš Motl.“
„Do čela poroty získala Zlatá Praha 2021 živoucí legendu televizní tvorby zaměřené na symfonickou hudbu, operu, balet či tanec: dvaaosmdesátiletého Brita jménem Brian Large.“
„Letos obdržel společnou cenu ČT, EBU a IMZ za celoživotní dílo enfant terrible televizní tvorby, čtyřiašedesátiletý Američan Peter Sellars.“
V minulém týdnu se konal osmapadesátý ročník Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha, soutěž televizních pořadů zaměřených na hudbu, balet, tanec a divadlo. V porotě zasedly výrazné osobnosti v čele s proslulým Brianem Largem.
Vivaldiho Luksusní obživnutí.
Vídeňský prolog šestého Lednicko-Valtického hudebního festivalu
„Vivaldiho hudba je přístupná, vděčná a mnohotvárná, takže si v ní každý může najít svůj oblíbený repertoár, říká umělecký vedoucí Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 Václav Luks.“ „Z pódia Herkulova sálu Jiří Partyka zdůraznil, že nadcházející Lednicko-Valtický hudební festival bude tak obsáhlou přehlídkou Vivaldiho tvorby, jaká se v celoevropském měřítku nekonala padesát let.“…
Leticia Moreno: Interpretace musí být doslova posedlostí
Španělská pocta Dvořákovi na závěr 30. MHF Český Krumlov
Možná, že si českokrumlovské publikum ani neuvědomuje, jakou hvězdu první velikosti jim vrcholící Mezinárodní hudební festival v sobotu večer nabídne. Leticia Moreno, španělská houslistka s peruánskými kořeny, koncertovala pod taktovkou takových veličin, jako jsou – namátkou – Zubin Mehta, Paavo Järvi (s orchestem NHK v Tokiu), Vladimír Aškenazy (veleúspěšně v Pekingu), Esa-Pekka Salonen či…
Koncert zn. Inaugurační.
Radek Baborák šéfdirigentem Západočeského symfonického orchestru
„Západočeský symfonický orchestr byl u příležitosti slavnostního večera doplněn řadou zkušených hudebnic a hudebníků, což umožnilo provedení skladeb, z nichž každá měla své opodstatnění.“ „Zazněl Paganiniho Koncertní kus pro fagot, lesní roh a orchestr; pokud je hrající ředitel ZSO fagotista a šéfdirigent mistrem lesního rohu, mohli by takovou skladbu opominout?“ „Pro Milana Muzikáře musel být…
Pohledem Jiřího Vejvody (20)
Domingo nerezaví aneb Dvojitý návrat do Českého Krumlova
„Do Česka se vrátil čerstvý osmdesátník nejen nezlomený tím, co musel prožít, ale posílený jako legenda, která se zpěvem baví.“
„Plácido Domingo se ukázkami ze zarzuel vrátil k žánru, o kterém vesměs víme jen to, že se jedná o ´španělské operety´.“
„Co Plácida Dominga v nejbližší době čeká? Jistěže trochu zvolnil, ale rozhodně nerezaví.“
V sobotu, čtvrtý den září 2021, se před vyprodané hlediště Pivovarské zahrady v Českém Krumlově vrátil po deseti letech na tamní mezinárodní hudební festival Plácido Domingo. Opět u příležitosti kulatého festivalového výročí, jak to ostatně tehdy, když tato hudební přehlídka slavila své dvacetiny, slíbil jejímu prezidentovi Jaromíru Boháčovi. Co všechno se v Domingově životě během uplynulé dekády, a především v rámci posledních dvou let, přihodilo…
Lisette Oropesa: Praha mi svou krásou ihned učarovala
„Pevně věříme, že nastává chvíle, kdy se zase budeme moci naplno vrátit k vystupování před diváky.“ „Díky veganské stravě si udržuji stabilní váhu, lépe trávím i spím. Všechno souvisí se vším a výsledkem je lepší hlas!“ „Na programu, který jsem sestavovala několik měsíců, budou jak nádherné ukázky bel canta, tak árie z francouzských oper.“…
Pohledem Jiřího Vejvody (19)
Aftertalk neboli Povídání po potlesku.
Hovory H, rozuměj hudba, na Dvořákově Praze
„Když jsem byl před osmi lety vyzván, abych se několika prvních aftertalks zhostil v roli zpovídajícího, nikdo netušil, že se projekt stane nedílnou součástí festivalu.“
„Jakkoli není aftertalk koncipován konfrontačně, je na scéně vždy svého druhu psychologickým soubojem.“
„Na aftertalk zůstává v průměru kolem poloviny publika; letos půjde o další z testů na téma, co udělala s diváckými návyky covidová pauza.“
Co spojuje takové veličiny světové klasiky, jako jsou Gil Shaham, Ivo Pogorelić, Sharon Kam, Gerhard Oppitz, Kirill Gerstein nebo Semjon Byčkov? Případně pojmy jako Vladimir Jurowski, Boris Giltburg, Daniel Hope, Federico Colli či Kian Soltani? A spolu s nimi také domácí výkvět reprezentovaný jmény Jakub Hrůša, Ivo Kahánek, Tomáš Netopil, Pavel Černoch, Josef Špaček anebo Jan Mráček? Říkáte-li „festival Dvořákova Praha“, který začíná právě za týden, jste přesně na půli cesty k dokonalé odpovědi.