KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pohledem Jiřího Vejvody (4)
Zkrácený rok. Zkrácené století?

„Nikdy nezapomenu na chvíli, kdy jsem 10. března 2020 vyslechl informaci o rozhodnutí vlády, že společenské akce nesmí navštěvovat víc než sto diváků; to je konec koncertů, projelo mi hlavou.“

„Jen ztuha se prosazovalo poznání, že hudba nejsou jen ti, co si užívají ‚volnočasových aktivit‛.“

„Závěr roku proběhl ve znamení streamů, zajisté lepších než nic, ale přímý divácký zážitek nenahrazujících.“

Mnozí komentátoři se shodují v tom, že 20. století netrvalo rovných sto let. Jak připomíná publicista Jaroslav Veis, to zásadní, co ovlivnilo lidstvo, se vešlo do sedmi dekád a dvou roků. Dvě světové války, fašismus, komunismus. Též rozpad kolonií či nárůst populace v zemích třetího světa, dodávám k tomu. Ať tak či onak, mezníky jsou dány. Rok 1917 a výstřel na Auroře, rok 1989 a pád Berlínské zdi…

Číst dál…

Jedenáct plus jedna (na prvního ledna). Novoroční koncert České filharmonie

„Dramaturgie večera vznikala z přání důstojně, ale zároveň zábavně přispět k připomenutí sto pětadvaceti let od historicky prvního koncertu České filharmonie.“

„Večer otevřel Vjezd gladiátorů Julia Fučíka; následně posluchač jen žasl, kolik invence a profesionality čeští skladatelé ‚lehčí hudební múzy‛ prokazovali.“

„Na Novoročním koncertu České filharmonie 2021 zaznělo ve světové premiéře Concerto Grosso Jana Kučery, v jehož střední, meditativní část se odrazil ztichlý svět prvního lockdownu na jaře 2020.“

Ani současná, pro kulturu stále nepříznivá situace neodradila Českou filharmonii od uspořádání Novoročního koncertu. Zazněla na něm výhradně díla českých skladatelů, kterými dramaturgie předznamenala významný milník v životě tělesa…

Číst dál…

Mimořádná cena Classic Prague Awards 2020 pro Pražské jaro na ČT art

Kvůli mimořádným opatřením se Classic Prague Awards ve své obvyklé podobě tentokrát neuskutečnily. Organizátoři se však přesto rozhodli udělit mimořádnou cenu, a sice Mezinárodnímu hudebnímu festivalu Pražské jaro. „Ocenění je udělováno již od roku 2016 a vzhledem k tomu, jak bohatá a kvalitní je česká scéna klasické hudby, ceny Classic Prague Awards dokazují, že…

Číst dál…

Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků na Nový rok dopoledne na ČT2

Zlatý sál Spolku přátel hudby ve Vídni bude v pátek od 11:15 hodin tradičním místem Novoročního koncertu Vídeňských filharmoniků. V přímém přenosu ho nabídne Česká televize na programu ČT2 a zazní na něm skladby Johanna Strausse otce a syna, Josefa Strausse, Franze von Suppé, Carla Zellera a dalších. Těleso bude řídit Riccardo Muti. Hudbu tancem…

Číst dál…

Novoroční koncert České filharmonie na ČT art

Česká televize bude na programu ČT art v pátek na Nový rok vysílat přímý přenos tradiční hudební události z pražského Rudolfina – Novoročního koncertu České filharmonie. Koncert bez přítomnosti publika bude dirigovat hlavní hostující dirigent ČF Tomáš Netopil. Hudební večer bude patřit českým skladatelům a sólové party přednesou houslisté Jiří Vodička a Jan Mráček,…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (3)
Hudba do prázdna, potlesk na dálku. Novoroční koncert z Vídně, část III.

„Nebude příšerně smutné, když po rozverných valčících, čtverylkách, kvapících či polkách nastane místo ovací mrtvolné ticho?“

„Rakouský veřejnoprávní vysílatel ORF se ve spolupráci s Vídeňskými filharmoniky rozhodl uskutečnit projekt Potlesk na dálku.“

„Riccardo Muti dokáže při Novoročních koncertech z Vídně vždy přesvědčit dramaturgy, aby do programu vedle ‚osvědčených hitů‘ zařadili i novinky; tentokrát zazní z osmnácti skladeb šest poprvé.“

Dlouho se zdálo, že Vídeň, hodnocená v průzkumech jako jedno z nejpříjemnějších měst na planetě, vysílá světu hned na Nový rok povzbudivý signál. Poté, co utichne silvestrovský řev opilců i dunění dělbuchů, se vynoří jiná skupina lidí. Kultivovaných, elegantně oblečených, hudbymilovných. Ve Zlatém sále vídeňského Společenství přátel hudby, proslulém Musikvereinu, oslaví s hudbou příchod dalšího z pádících roků našich ubíhajících životů. Způsobem, jaký poskytuje naději, že kultura ještě nezahynula.

Číst dál…

Maida Hundeling: Ráda bych z Ostravy poslala něco do světa

„Vždycky je lepší, být připraven, než čekat na poslední moment.“ „Vnímám hudbu v živých barvách.“ „Můžeme přinést trochu světla do téhle doby a ukázat, že jsme tady.“ Renomovaná německá sopranistka Maida Hundeling se objeví dnes vpodvečer ve virtuálním prostoru s koncertním programem, který teď nazpívala v Národním divadle moravskoslezském. Je sestaven z děl dvou velikánů operní…

Číst dál…

Maida Hundeling ve streamu z Ostravy.
Wagner a Verdi v podání německé sopranistky

„Sopranistka s globálním renomé zvolila ukázky z díla čelných operních skladatelů 19. století, kteří byli zároveň současníky i soky.“

„Má v lásce i český operní repertoár. Ztvárnila Kateřinu v Řeckých pašijích Bohuslava Martinů a jejím snem je Milada ve Smetanově Daliborovi.“

„Byla přesvědčivá jako Verdiho Amélie či Abigail zrovna tak jako Wagnerova Alžběta či Isolda.“

Národní divadlo moravskoslezské připravilo svým posluchačům pod stromeček koncert z árií z oper Richarda Wagner a Giuseppe Verdiho. Hlavní role se ujala německá sopranistka Maida Hundeling a diváci se mohou na ni i na orchestr NDM těšit už na zlatou adventní neděli. Záznam bude po premiérovém streamování po 20. prosinci pak přístupný on line na YouTube NDM, a to do 2. ledna 2021.

Číst dál…

Maida Hundeling v Ostravě

Národní divadlo moravskoslezské připravilo na poslední adventní neděli online koncert složený z vybraných částí oper Richarda Wagnera a Giuseppe Verdiho, a to v podání uznávané německé sopranistky Maidy Hundeling. Orchestr ostravské opery bude dirigovat hudební ředitel souboru Marek Šedivý a slovem bude provázet Jiří Vejvoda. Pořadatelé stream z Divadla Antonína Dvořáka v premiéře odvysílají na YouTube NDM…

Číst dál…

Novoroční koncert z Vídně poprvé za 80 let bez diváků

Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků bude poprvé v jeho osmdesátileté historii bez diváků. 1.ledna 2021 tak celý svět zažije bezprecedentní Nový rok. Veřejnoprávní ORF se ale domluvila s vedením orchestru a připravila aspoň projekt, který nazvali Potlesk na dálku. Smyslem je zachovat atmosféru koncertu včetně potlesku od diváků po celém světě. Chystá se tak celosvětový…

Číst dál…

Tříhodinové operní obžerství

„Výčet operních superstars, které se slétnou do La Scaly, aby tam společně prožily večer nazvaný Znovu hledět ke hvězdám, bere dech.“

„Nejsem si jist, zda je opravdu nutné kořenit árie recitací náročných veršů Cesare Paveseho či Eugenia Montaleho, o plamenných úvahách marxisty Antonia Gramsciho nemluvě.“

„La Scala je symbol umění, divadla a kultury, která nám pomáhá vyjít ven a znovu hledět ke hvězdám.“

Na sedmý den posledního měsíce v roce připadá svátek svatého Ambrože, patrona italského Milána. Ve stejný den tradičně zahajuje novou sezónu milánská La Scala. Letos z pochopitelných důvodů pouze prostřednictvím televizního přenosu do celého světa. 

Číst dál…

… a riveder le stelle.
Live z milánské Scaly v pondělí na ČT art

Sedmý prosinec je tradičním datem zahájení operní sezóny milánské Scaly. Otevřít tak řadu představení chtělo divadlo i letos, a to Donizettiho operou Lucie z Lammermooru, ale v důsledku koronavirové pandemie musely být všechny přípravy zrušeny. A tak dramaturgie této světové scény přišla s nápadem upořádat velký operní a baletní večer z árií, duetů a sólových tanečních vystoupení. Živé operní…

Číst dál…

Plachetka mezi Mozartem a Salierim

„Tito dva velikáni by se asi divili, jakou roli nesmiřitelných soků jim budoucnost přisoudila,“ říká dirigent Roma Válek, „v našem projektu chceme poukázat na to, co je spojuje.“ „V přímém střetu s Amadeovými perlami to nemá Salieri snadné, přestože Plachetka dělí své interpretační mistrovství mezi oba rovnoměrným dílem.“ „Záznam tohoto představení…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (2)
Od lokální atrakce ke globální slávě. Novoroční koncert z Vídně, část II.

„Dnes jsou Novoroční koncerty přenášeny do devadesáti zemí světa a sleduje je padesát milionů diváků. Včetně těch, kteří si v 11 hodin a 15 minut naladí ČT2.“

„Při vší úctě k tomu, co Johann Strauss a jeho synové zkomponovali, si podoba Novoročních koncertů žádala osvěžení. Každý rok bude tento koncert dirigovat někdo jiný!“

„V závěru roku 2019 byl k záskoku do Vídně přizván Jakub Hrůša. Zanechal u filharmoniků výtečný dojem. Bude mu za pár let svěřen i „píárově“ neocenitelný Novoroční koncert z Vídně?“

Po rozporuplné předpremiéře s datem 31. 12. 1939 se první skutečně Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků uskutečnil 1. ledna 1941. Blíží se tudíž jeho osmdesátiny. Osm dekád lze rozdělit do čtyř etap. První zahrnuje období druhé světové války a po něm hledání morálně přijatelného dirigenta. Druhé vévodí nedostižný výkon prvního houslisty tohoto orchestru, který se v rámci Novoročních koncertů chopil taktovky na celé čtvrtstoletí…

Číst dál…

Pardubické hudební jaro odkrylo novou sezónu

Mezinárodní festival Pardubické hudební jaro příští rok vstoupí do své třiačtyřicáté sezóny. V termínu od 7. března do 9. května ho pořádá obecně prospěšná společnost Barocco sempre giovane, což je zároveň komorní soubor, který v rámci řady dvaceti koncertů vystoupí hned dvakrát. Na koncertech, operních představeních a crossoverových projektech v Pardubicích, Chrudimi, Vysokém Mýtě,…

Číst dál…

Adam Plachetka v live streamu i ze záznamu

Basbarytonista Adam Plachetka zavítá do Ostravy na Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, a to 29. listopadu, kdy za doprovodu Czech Ensemble Baroque s dirigentem Romanem Válkem v Evangelickém Kristově kostele přednese árie Wolfganga Amadea Mozarta a Antonia Salieriho. Publikum z pohodlí domova může koncert sledovat v živém přenosu na webových i facebookových stránkách festivalu. Večer také zaznamená…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (1)
Provinění a pokání. Novoroční koncert z Vídně, část I.

„Von Schiracha vedení Vídeňských filharmoniků oslovilo už na podzim 1939 s nabídkou Silvestrovského koncertu, složeného výhradně ze skladeb dynastie Straussů.“

„Prezident Vídeňských filharmoniků Hellsberg pochopil, že věčné tutlání dávných hříchů vrhá stín i na současné filharmoniky a že je načase učinit pokání.“

„Vídeňští filharmonikové se s nacistickou minulostí vyrovnali tak důkladně, že odvrhli i úpravu Pochodu Radeckého, kterým jejich Novoroční koncert tradičně vrcholí.“

Když se požehnané osmdesátky dočká jedinec, znamená to, že v životě má už leccos za sebou. A je mimo jiné schopen i ochoten se vyznat z chyb, kterých se občas dopouští každý z nás. Alespoň to tak má být, i když Miroslav Horníček k tomu trefně dodával, že „se stářím se sice prý dostaví moudrost, ale někdy přichází stáří samo.“ Až do roku 2011 se zdálo, že tomuto břitkému bonmotu odpovídá i postoj proslulého orchestru Vídeňských filharmoniků ke vzniku jejich slavného Novoročního koncertu z Vídně. Ten se – ve své ryze novoroční podobě – poprvé odehrál jako matiné 1. ledna 1941. Na prahu blížícího se roku 2021 se tudíž dočká osmdesátého provedení. Jenže už o rok a den dřív, přesně 31. prosince 1939, měl historickou předpremiéru.

Číst dál…

Klasika v souvislostech (3)
V takový krásný společnosti

„Tak jako v každém správném vztahu se S+Š od sebe lišili, ale zároveň se měli v úctě a kongeniálně se doplňovali.“

„Byli ‚fabrikou na hity‛; když ovšem ve filmu Kdyby tisíc klarinetů zazněla píseň Dotýkat se hvězd, bylo zjevné, že kdyby chtěli, mají na víc.“

„Klasiky se stali tím, čím Semafor vstoupil do našich životů; svou originalitou i nápaditostí, svým humorem i hloubkou.“

Divadlo Semafor hrálo poprvé na samém konci října 1959. Loni touto dobou slavilo šedesátiny. Jiří Suchý má naopak za rok v říjnu devadesátiny. Určitě dost důvodů, proč právě teď, v mezičase, nad „sedmi malými formami“ v seriálu portálu KlasikaPlus.cz popřemýšlet a zavzpomínat, připomenout Suchého hudební lásky, dokonce i jeho vztah ke klasické hudbě, a zauvažovat, čím se stali se Šlitrem skutečnými klasiky.

Číst dál…

Hudba v magickém trojúhelníku

„Valašské sonety provedl Rokytovi zároveň šťavnatě i precizně Janáčkův komorní orchestr, jehož primárius Jakub Černohorský patří nenápadně mezi naši houslovou extratřídu.“ „V nechtěně poslední den festivalu se koncert zaměřil především na tvorbu Vítězslava Nováka coby poctu k výročí sto padesáti let od skladatelova narození.“ „Nejenže hráli takříkajíc jak z partesu; nakažlivé bylo jejich…

Číst dál…

Robert Rytina: Vlaštovka přiletí v prosinci

„Pro Vlaštovku neboli La rondine mám velkou slabost od chvíle, kdy jsem ji slyšel z nahrávky na CD.“ „Výběr z prvního a druhého dějství tvoří první polovinu provedení a kompletní třetí akt druhou, provedení by mělo trvat asi osmdesát minut.“ „Mohu-li posoudit, tak ve Ctěnicích by se měli objevit ti nejlepší z nejlepších!“ Manon Lescaut,…

Číst dál…

Jiří Vejvoda: Šou byznys

„Léto se přehouplo v podzim, kulturní sezóna se horečnatě rozběhla, aby co nejvíc z promeškaného nahradila; jenže jsme brzy začali větřit, že ani teď nebude líp.“

„Jevištní umění včetně klasické hudby, opery a baletu je show business. Naše kultura je sektorem národního hospodářství, který u nás údajně tvoří 3 % HDP.

„Páni ministři zdravotnictví a kultury, pane premiére, račte se konečně rozhodnout, co po nás vlastně chcete a zda nás vůbec chcete.“

Tohle sousloví nebývalo oblíbené. Za minulé doby jej mocní zneužívali jako synonymum pro zkažený Západ, ve kterém je vše ušlechtilé včetně umění podřízeno penězům. Ovšem i dlouho poté jsem tento termín v souvislosti s klasickou hudbou, operou či baletem nepociťoval jako přiléhavý. To už z jiných příčin: show business jako by patřil – dejme tomu – spíš k populární hudbě s jejími anketami oblíbenosti a žebříčky prodejnosti, zatímco „vyšší“ umění se nad těmito sférami blahosklonně vznáší…

Číst dál…

Za pět minut pondělí

„Český Krumlov logicky patří do názvu festivalu od jeho založení v roce 1992; mnohokrát při svých koncertech využil génia loci, jaký toto město nabízí.“ „Zprvu byla ve hře i varianta, že se letošní ročník neuskuteční; následně padlo rozhodnutí, že k němu přece jen dojde, ale v jiném termínu, pouze pod střechou a s jinou dramaturgií.“…

Číst dál…

Jiří Vejvoda: Art is Work, kultura je identita

„Vládnou nám lidé osvícenější než ti, které musel tenkrát Churchill umravnit? Stěží.“

„Jsme v ohrožení dvojího druhu. Současného a budoucího.“

„Rada moudrých, reprezentativní do té míry, že bude schopna jednání s ministrem kultury, s dalšími politiky, se šéfy největších podniků, bank, pojišťoven. A že jí snad bude nasloucháno, když všem připomene, že dělat umění je práce.“

Od počátku jara přišla drtivá většina z nás skoro o všechny pracovní příležitosti; a sotva se nová kulturní sezóna dala do pohybu, nastal nouzový stav č. 2. Máme svého Churchilla, který by přispěchal na pomoc skutečné kultuře? I kdyby se vynořil, a druhý Havel tady hned tak nebude, nebyl by oslyšen, okřiknut? Už slyším brblání ze všech stran, že tradiční česká nesvornost zvítězí jako vždycky. Třeba ne, půjde-li do tuhého, což se bohužel může stát.

Číst dál…

Hudba v Dobrušce, motýl ve skafandru

„Přesně dva týdny po zahajovacím koncertu se v rámci Hudebního festivalu F. L. Věka odehrála událost přesahující čistě hudební horizont.“

„Disciplinovaně orouškovaní diváci spontánně povstali. A tiše, bez patosu vzdali v osobě Alfreda Strejčka hold profesní zdatnosti a lidské odolnosti.“

„Nejenom Hek/Věk je důkazem kulturnosti podorlického města. Je vlastně logické, že v něm hudební festival před deseti lety vznikl a má se k světu i za času corony.“

Letošní ročník Hudebního festivalu F. L. Věka zahájil 13. září koncert žesťového uskupení Czech Brass, jehož se kvůli čerstvým opatřením z německé strany nemohl zúčastnit trumpetista Otto Sauter. Dva týdny po zahajovacím koncertu přijala do Dobrušky pozvání sopranistka Helena Hozová v doprovodu souboru Barocco sempre giovane. Tento koncert byl současně příležitostí k předání ceny Alfredu Strejčkovi.

Číst dál…

Festival F. L. Věka s Helenou Hozovou a Cenou pro Alfreda Strejčka

Zářijový program jubilejního Festivalu F. L. Věka vyvrcholí koncertem sopranistky Heleny Hozové a komorního souboru Barocco sempre giovane. Uskuteční se v rámci svatováclavského víkendu zítra od 17 hodin v kostele sv. Václava v Dobrušce. Zazní skladby italských mistrů Antonia Vivaldiho a Pietra Antonia Locatelliho a v druhé polovině pak díla Georga Friedricha Händela a Wolfganga Amadea Mozarta…

Číst dál…

Úterní operní koncert MHF Leoše Janáčka v podání jiných sólistů

Nákaza, která v současnosti koluje světem, se nevyhýbá ani kultuře. Onemocnění postihlo i sólistu úterního ostravského koncertu Jana Martiníka. Podle daných pravidel nemůže vystoupit ani jeho manželka Nicola Proksch. Produkce Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka, za úzké spolupráce s hostujícím dirigentem Petrem Valentovičem, během několika hodin zajistila adekvátní náhradu a alespoň zčásti dodržela avizovaný program. Jeho protagonisty…

Číst dál…

Česko-ruský hudební souboj mladých talentů

„Čím rychleji se blížila sedmnáctá hodina, tím více atmosféra v sále houstla.“ „Bylo úžasné sledovat Jana Schulmeistera, s jakou chutí a radostí se s námi snažil podělit o své pocity, kterými Griegovo dílo naplnil.“ „Posledním soutěžícím byl Vsevolod Zavidov, který celý večer korunoval technicky mimořádně obtížným čtyřvětým Klavírním koncertem č. 1 Es dur, S. 124…

Číst dál…

Pocta houslím a houslistům jako oficiální zahájení Pardubického hudebního jara

„Hlavní postavou večera byl virtuóz Václav Hudeček a jeho tři vynikající absolventi z luhačovické houslové akademie.“ „V Koncertu h moll pro čtvery housle od Antonia Vivaldiho se představili všichni sólisté večera.“ „V přídavku, který představovaly Sarasateho Cikánské melodie, opět exhibovali všichni čtyři houslisté. Skladbu určenou původně pro jednoho hráče si mezi sebou…

Číst dál…

Koncert pro Amati

„Má-li být s Amati Kraslice amen, ať se alespoň do světa nerozkutálí cenná sbírka historických dechových nástrojů!“

„S pomocí producenta Radka Hraběte byl jako „tahák večera“ získán Václav Hudeček.“

„Snad časem uslyšíme, že do prostoru se vrací značka, která mnohé z nás provází životem od mládí. Amati Kraslice.“

V Itálii se traduje historka, jejíž protagonisté se v pointě pružně střídají podle toho, kdo z vyprávějících ctí víc tu či onu houslařskou školu. Jedna z variant zní takto. Žily nežily před mnoha lety na jedné ulici v Cremoně tři houslařské rody. Guarneriové, Stradivariové a Amatiové. A protože už tenkrát existoval marketing a PR, jednoho krásného dne se nad vchodem do houslařské dílny Guarneriů objevil hrdý nápis: „Nejlepší housle v Itálii!“ To si Stradivariové samosebou nemohli nechat líbit a brzy kontrovali štítem se sloganem: „Nejlepší housle na světě!“ Amatiové se nesplašili; nechali si to projít hlavou a pak nad své dveře umístili lakonické: „Nejlepší housle v této ulici…“

Číst dál…

Deset podzimních koncertů MHF Hudba tisíců Mahler Jihlava

Ačkoli pořadatelé letošního festivalu Hudba tisíců Mahler Jihlava 2020 uspořádali během léta již několik hudebních setkání, opravdové zahájení je až nyní v září. Před slavnostním úvodem však dojde ještě ke dvěma koncertům, a to příští čtvrtek 10. září a ve středu 16. září. Wranitzky Kapelle se sólistou, kterým bude hobojista Vilém Veverka, vystoupí…

Číst dál…