KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Strhující výkony mladých. Výkladní skříň zvaná Showcase english

„Patron platformy, špičkový hornista Radek Baborák, Showcase nazývá jakousi výkladní skříní, festivalem mladých a nadějných umělců.“

„Za doprovodu Pražských komorních sólistů se představili čtyři instrumentalisté a jedna skladatelka, jež vybrala komise složená ze sedmi respektovaných umělců.“

„Přehlídka přinesla pestrou směs finalistů, odlišných jak osobností a vyzařováním, tak způsobem interpretace.“

Projekt Showcase dal již počtvrté příležitost mladým umělcům vystoupit s orchestrem na slavnostním závěrečném koncertu a pětice finalistů tím získala další příležitost k prezentaci i navázání nových spoluprací. Představili se v sobotu 19. října v kostele Šimona a Judy a každý pod taktovkou Radka Baboráka a za doprovodu Pražských komorních sólistů předvedl skutečně okouzlující osobitý výkon. 

Stále více světových umělců hovoří v poslední době o nemožnosti objektivně hodnotit umělecký výkon a ostře kritizuje rozšířenou praxi soutěží v oblasti klasické hudby. Snaží se tak zvrátit s nimi spojenou představu, že umělecká interpretace je něco, co je měřitelné a bodovatelné, a akcentují, že vedle technicky dokonalého provedení je klíčová emoce předaná divákovi, prožitek interpreta nebo energie mezi publikem a umělcem. Vzniká tak řada platforem primárně zaměřených nekompetitivně, podporujících rozvoj talentu mladých umělců, příležitostí k jejich prezentaci, ale i workshopy z oblasti PR a self-managementu. 

Právě takovou platformou je i Classical Music Showcase, která má za cíl prezentovat mladé české hudebníky, zpěváky a skladatele, přispívat ke zviditelnění jejich schopností a snaží se být vstřícnou variantou, která podává kolegiálním a nesoutěžním způsobem pomocnou ruku mladým umělcům na začátku jejich kariéry. Kromě toho klade důraz také na jejich vzdělávání v oblasti autorského práva, práci s PR a sebeprezentací, crowdfundingu a prezentaci jejich tvorby on-line. Patron platformy, špičkový hornista Radek Baborák, ji nazývá jakousi výkladní skříní, festivalem mladých a nadějných umělců.

V úvodu brožury ke koncertu píše Baborák, že úkolem umělců je mimo jiné „přinášet kupy emocí a vytrhávat posluchače z běžných, často nudných povinností, uvádět sebe i publikum do transu“. Dalo by se říci, že přesně to koncert splnil. Přispělo k tomu pochopitelně i to, že hlediště z velké části zaplnili příbuzní, přátelé a podporovatelé vystupujících, kteří svým blízkým takřka viseli na rtech, nebo chcete-li jiné příslušné části těla potřebné ke hře na konkrétní hudební nástroj. Výkony finalistů ale byly strhující i pro osobně nezainteresovaného posluchače, neboť z nich byl cítit autentický, silný emocionální prožitek interpretů.

Za doprovodu Pražských komorních sólistů pod taktovkou Radka Baboráka se představili čtyři instrumentalisté a jedna skladatelka, jež vybrala komise složená ze sedmi respektovaných umělců, sólistů, komorních hráčů, koncertních mistrů a profesorů z tuzemska i ze zahraničí. Zpěvačka Karolína Levková bohužel před koncertem onemocněla, bude jí ale umožněno vystoupit na příštím ročníku Showcase, aby o příležitost kvůli zdravotní indispozici nepřišla. 

Koncert zahájil mladý trumpetista Jan Suchan, student druhého ročníku Pražské konzervatoře ve třídě Waltera Hofbauera, který zahrál Allegro Koncertu pro trubku a orchestr Es dur od Františka Xavera Nerudy. Jeho devízou je krásně nasazený měkký tón, jistý i ve vyšších polohách a trylcích a citlivá dynamika.

Další vystoupení bylo světovou premiérou, česko-americký houslista a skladatel Matteo Hager uvedl dvě části z vlastního houslového koncertu. Třetí má aktuálně rozepsanou. Absolvent Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy získal talentové stipendium na Královské hudební akademii v Londýně, kde studuje pod vedením Rodneyho Frienda. Skrze rodiče má blízko také k filmu a skládá rovněž filmovou hudbu. V houslovém koncertu použil působivým způsobem tympány a bubny, pracoval s výraznou zvukomalbou a obrazotvorností připomínající zvuky bouřky. Byť nejde o programní skladbu, docela dobře by mohla být filmovou melodií doprovázející příslušnou dramatickou scénu. Sám sobě napsal poměrně náročný, vypjatý part s vysokými položenými pasážemi až na hranici slyšitelnosti a skvěle vystavěnou dynamikou. Jako autor a zároveň interpret posluchače naprosto strhl svou expresivní hrou a hloubkou prožitku. 

Další autorskou skladbou, která na Showcase zazněla, byla Zimní melancholie pro smyčcový orchestr skladatelky Karolíny Horké. Baborák jako moderátor celého večera rovněž prozradil, že jde o skladbu o lásce. Také toto dílo bylo velmi obrazotvorné a střídání legatových částí a pizzicata vskutku evokovalo zlehka blížící se zimu a padající sníh. Autorka, kterou publikum spatřilo na pódiu po doznění skladby, působila na rozdíl od předchozích sebevědomých mužů něžným, éterickým dojmem a zaujala smyslem pro detail – malou kabelkou v podobě klavíru – přesně jako její kompozice, chtělo by se říci. Absolventka HAMU, má na svém kontě již více než sto padesát kompozic a věnuje se skládání i aranžování rozličných žánrů. 

Houslista Kryštof Kohout naopak zaujal velmi vášnivým přednesem Bartókovy Rapsodie č. 1 pro housle a orchestr. Mladý muž ve výrazné růžové košili předvedl razantní interpretaci s takřka maďarským temperamentem, na jejímž konci mu ze smyčce visela řada potrhaných žíní, které jeho energickou hru neustály. Absolvent Plzeňské konzervatoře v současné době studuje na Guildhall School of Music v Londýně, věnuje se také hře na barokní housle a improvizaci a komorní hudbě, především ve Fibonacci Quartet. Minulý rok debutoval koncertem v Carnegie Hall. 

Celý večer uzavřel symbolicky Klavírní koncert č. 20 d moll Wolfganga Amadea Mozarta, který má na kostel Šimona a Judy zvláštní vazbu, protože v něm autor sám několikrát hrál na varhany, když pobýval v Praze. Mladičká klavíristka Nora Lubbadová okouzlila publikum něžnou, zasněnou hrou, ale i v orchestrálních částech, kde sólista nehraje. Jako by se přenesla do vlastního světa, v němž existuje jen hudba. V jejím uměleckém projevu se snoubí tajemná elegance s výbornou technikou. Studentka Pražské konzervatoře koncertovala s Moskevskou filharmonií, vystoupila na Pražském jaru nebo Smetanově Litomyšli, ale i zahraničních festivalech. 

Přehlídka přinesla pestrou směs finalistů, odlišných jak osobností a vyzařováním, tak způsobem interpretace. Všichni však uchvátili posluchače v sále a podmanili si je. V tomto smyslu tak byla Showcase opravdu jakousi výkladní skříní – dala mladým hudebníkům další příležitost k vystoupení a navázání nových kontaktů a spoluprací v hudebním světě. Jak ji zúročí, už je nyní na nich.

Foto: Adéla Vosičková

Martina Marie Heroldová

novinářka, publicistka, zpěvačka

Vystudovala bohemistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, kde se jako literární historička specializovala na barokní hymnografii českých zemí. Poté absolvovala na Pražské konzervatoři v oboru klasický zpěv ve třídě Dany Burešové, z jejíchž rad a vedení nadále čerpá v soukromých hodinách zpěvu. Při studiu sbírala pracovní zkušenosti v PR v kultuře v rodné Kadani, pak si ale její srdce získala Praha. Pracovala v Aktuálně.cz jako zprávařka či redaktorka, v současné době je šéfeditorkou serveru a přispívá rovněž do kulturní sekce. Zároveň se zajímá o teologii a jako editorka a publicistka působí také v křesťanském magazínu Proboha. S kolegyní koncertně vystupují jako pěvecké Duo di Fiori. Většinu víkendů tráví na pódiu jako zpěvačka nebo jako posluchačka v divadle či na koncertech vážné hudby. Miluje zejména operu a další vokální žánry, jimž se coby autorka věnuje nejraději.



Příspěvky od Martina Marie Heroldová



Více z této rubriky