KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Vánoční koncert Českého filharmonického sboru zahájil sváteční období english

„Šest průzračných niterných skladeb zaznělo v podání Českého filharmonického sboru Brno, který si pohrával s něžnou dynamikou v pianu.“

„Další tři písně byly ukázkami hudby českých kantorů, kteří se největší měrou zasloužili o zpěvnost a muzikalitu českého národa.“

„Hudební složku obstaral orchestr Czech virtuosi, který spolupracuje s Českým filharmonickým sborem Brno již tradičně.“

Vánoční koncerty pravidelně ozvláštňují čas blížících se svátků. Třetí abonentní koncert Českého filharmonického sboru Brno na třetí adventní neděli 17. prosince v Besedním domě patřil vánočním skladbám starých mistrů. Vedle České mše vánoční Jakuba Jana Ryby zazněly pod taktovkou sbormistra Petra Fialy menší skladby českých kantorů, Adama Michny z Otradovic, Jana Michaličky a Jiřího Ignáce Linka. Nechyběla ani pastorela Tichá noc a závěrečné Narodil se Kristus Pán.

Koncert zahájil cyklus drobnějších skladeb Adama Michny z Otradovic s názvem O narození páně. Šest průzračných niterných skladeb zaznělo v podání Českého filharmonického sboru Brno, který si pohrával s něžnou dynamikou v pianu, a to pouze s jemným doprovodem varhan Martina Jakubíčka a se zářivou sólovou linkou flétny Martiny Venc Matušínské. Něha, přirozenost a radostnost zářila z písní Vánoční rosička, Vánoční noc (s textem Chtíc aby spal), Vánoční magnet, Vánoční roztomilost, Vánoční kolíbkaVánoční vinšovaná pošta.

Další tři písně byly ukázkami hudby českých kantorů, kteří se největší měrou zasloužili o zpěvnost a muzikalitu českého národa. Jejich vánoční pastorální hudba zaznamenala největší rozkvět v osmnáctém a devatenáctém století. Vedle Jakuba Jana Ryby, od kterého zazněla skladba Spi, spi neviňátko v půvabném podání sopranistky Marty Chily Reichelové a altistky Marie Vrbové, byly uvedeny ještě skladby Jana Michaličky Aj radost velikou v příjemném a vylehčeném podání tenoristy Víta Noska spolu se sborem a Pastorela iucunda „Mistře můj“ Jiřího Ignáce Linka. Zahájily ji jásavé trubky spolu s orchestrem a sólisté soprán, alt a bas a ve druhé polovině nastoupil sbor, který měkce ukončil první polovinu koncertu.

Po přestávce zazněla ikonická Česká mše vánoční od Jakuba Jana Ryby. Hej mistře zahájil tenorista Vít Nosek menším, ale příjemným a dobře znějícím tenorem, kterému kontroval vzápětí zvučný bas Václava Jeřábka. Jejich uvolněný projev byl podepřen jemnou hereckou mimikou a oba hlasy se dobře barevně doplňovaly. Barevně sladěné byly i ženské hlasy, soprán Marty Chily Reichelové se lehce nesl se stříbřitým témbrem, podporován přirozeným projevem altu Marie Vrbové. Sbor se připojoval s radostným výrazem a zněl hutně, avšak občas mu chyběla srozumitelnost.

Hudební složku obstaral orchestr Czech virtuosi, který spolupracuje s Českým filharmonickým sborem Brno již tradičně. Jde o soubor složený z předních hudebníků Filharmonie Brno a Janáčkovy opery, což zaručuje vysokou kvalitu provedení. I v tento večer prokázali smysl pro styl a preciznost a podpořili pěvce ve vytváření pohodové a radostné předvánoční nálady.

Koncert dirigoval sbormistr Českého filharmonického sboru Brno Petr Fiala, pro kterého to rovněž byl výjimečný večer. Na závěr koncertu zazněly přídavky, píseň Franze Xavera Grubera Tichá noc, při které bylo ztlumeno světlo v sále a zůstal svítit jen jeden horní lustr (v polovičním jasu) a vánoční stromeček v čele sálu. Vznikla tak kouzelná atmosféra plná intimity. Pak už následovala vánoční hymna, která nesmí chybět na žádném vánočním koncertě. Při zahájení koledy Narodil se Kristus pán vstali všichni přítomní a zpívali s entusiasmem a uvolněním pět slok a sbormistr Petr Fiala dirigoval jak pěvce a hudebníky na pódiu, tak i pěvce v publiku. Krásná atmosféra provázela všechny i po koncertě domů a jistě se všem zúčastněným prolnula do příprav Vánoc.

******

Foto: Štěpán Plucar

Karla Hofmannová

Hudební a divadelní publicistka, novinářka, kulturoložka

Pochází z Brna, kde žije a pracuje. Vystudovala pěveckou konzervatoř v Brně a kulturologii v Praze. Pracovala na různých pozicích v kultuře, jako zpěvačka, pedagožka, působila v marketingu a managementu kulturních institucí, což ji přivedlo ke kulturní politice a k žurnalistice. V současné době je v důchodu a působí jako nezávislý novinář, píše recenze především na opery a koncerty klasické hudby a realizuje rozhovory se zajímavými lidmi, kteří se profilují v oblasti kultury. Zajímá se o historii a cestování a jejím velkým koníčkem a relaxací jsou malá vnoučata.



Příspěvky od Karla Hofmannová



Více z této rubriky