KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Brilantní Irena Chřibková english

„Irena Chřibková vystoupila na šestém koncertě Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba.“

„Zvolila kombinaci francouzské a české varhanní hudby.“

„Premiérově zazněla Sonáta pro Es klarinet a varhany ‚Nebeské hlasy‘ Jiřího Gemrota.“

Irena Chřibková je varhanicí minoritského kostela sv. Jakuba na Starém Městě, koncertní umělkyní s rozsáhlou mezinárodní kariérou a „spiritus agens“ a hybná síla každoročního Mezinárodního varhanního festivalu, který organizuje ve svém domovském kostele a který je jednoznačně nejvýznamnějším varhanním festivalem u nás. Vzhledem k jejímu studiu ve Francii Chřibková ráda provádí skladby francouzských autorů a nezapomíná ani na české skladatele. Takto byl 5. září sestaven i její koncert v rámci festivalu. Orámovali ho dva francouzští tvůrci a mezi nimi zazněly kompozice tří českých autorů, z toho jedna v premiéře.

Na technicky velmi jisté hře Ireny Chřibkové je patrné, že je stále ve styku s nástrojem a pravidelná nedělní vystoupení před dopoledními bohoslužbami ji přivedly k ovládnutí obrovského repertoáru všech stylových období.

Začátek koncertu patřil třem skladbám Clauda Balbastra. Autor působil jako varhaník v Paříži v Notre Dame, královské kapli ve Versailles a byl dvorním cembalistou Marie Antoinetty. Styky s nejvyššími královskými kruhy mu ovšem uškodily za Velké francouzské revoluce. Sice přežil a přeorientoval se na hru revolučních písní a napsal variace na Marsellaisu, ale stejně přišel o důchod. Grand jeux, Basse de Cromhorne a Giga vznikly ještě v předrevolučním období a jsou pozdním pokračováním drobných suitových útvarů, typických pro francouzskou barokní hudbu, kde názvy přímo určují zvukovou podobu jednotlivých částí. Půvabné drobnosti provedla Irena Chřibková s patrnou chutí a stylovým pochopením.

Josef Suk napsal Meditaci na staročeský chorál „Svatý Václave“ na začátku první světové války. Byl členem Českého kvarteta a kvartetisté museli na začátku každého koncertu hrát rakouskou hymnu. Proto po ní ještě před vlastním programem hrávali pravidelně nově vytvořenou Meditaci. Je důkazem Sukovy skladatelské kvality, že z příležitostného impulzu vytvořil dílo trvalé hodnoty. Jemná intimní kompozice je napsaná pro smyčce. Pro varhany ji upravil František Picka, absolvent varhanické školy, skladatel duchovní hudby a dirigent opery Národního divadla. Interpretka vystihla znamenitě v jemných zvukových barvách intimní charakter hudby.

Jiří Gemrot napsal třívětou sonátu Nebeské hlasy pro poněkud kuriózní obsazení Es klarinetu a varhan. Podnětem k jejímu vzniku bylo umění francouzského virtuosa na Es klarinet Jacquesa Merrera. Gemrot, absolvent kompozice na konzervatoři a AMU, působí jako profesor skladby na Pražské konzervatoři a jako hudební režisér. Jeho hudba má srozumitelný neoklasický ráz a příliš nevyhledává experimenty. Irena Chřibková již před několika lety premiérovala jeho skladbu a v poslední době Gemrot vytvořil ještě pro potřeby ZUŠ varhanní Zimní preludia. Part Es klarinetu převzala zdatná hráčka Jana Krejčí, studentka AMU. Hrála virtuózně, rytmicky přesně a s velkým nasazením. Es klarinet se používá v orchestru proti obvyklému B klarinetu spíš pro vypjatá místa dramatického charakteru, třeba v symfonické básni Richarda Strausse Enšpíglova šibalství v místě Enšpíglovy popravy, ale podle mého názoru nebeským hlasům intenzitou a ostrostí zvuku zvlášť ve vysoké poloze úplně neodpovídá a sólově se ve větších skladbách nevyužívá. Těžiště první věty bylo ve varhanním partu, harmoniích v manuálu za pravidelných basových kroků ostře odsazovaného pedálu. Klarinet měl spíš pohyblivý part. Ve druhé volné větě měl větší úlohu v kantiléně, ovšem v nízké poloze zněl nástroj přes všechnu sympatickou snahu sólistky poněkud suše a s malou intenzitou. Ve třetí větě se klarinet uplatnil virtuózně především v recitativních plochách, přerušovaných mohutnými akordy varhan a skladba dospěla do přesvědčivého durového závěru. Irena Chřibková se projevila jako citlivý komorní partner. Měla svůj part pečlivě zvukově vypracovaný, nikde klarinet nekryla a hrála s naprostým nadhledem.

Largo z Deváté symfonie „Z Nového světa“ Antonína Dvořáka a její hlavní melodie je notorickou součástí svatebních obřadů i rozloučení v krematoriu, v Americe se dokonce používá melodie s textem. Je využívána a zneužívána všemi možnými způsoby. Je proto otázkou, zda její uvedení na mezinárodním festivalu je vhodné a co mu přinese. Myslím, že negativa převažují. Varhanní úprava je dílem maďarského varhaníka, žijícího od roku 1956 v tehdejším západním Německu Zsigmonda Szatmáryho. I když je pečlivá, zněla na svatojakubských varhanách nevýrazně a zvukově nenápaditě při srovnání s brilantní, invenční a velmi barevnou orchestrální paletou Dvořákovou. 

Závěrem zazněly dvě skladby letošního jubilanta, varhanního virtuosa Josepha Bonneta, který rozdělil svoji hudební činnost mezi Francii a Ameriku. Byl varhaníkem v Paříži u sv. Eustacha, potom vyučoval v USA na Eastman School of Music, znovu v Paříži a zemřel v Kanadě. Skladbě se věnoval pouze na začátku své dráhy. Před první světovou válkou vystoupil v Praze v nově vybudované Smetanově síni Obecního domu a do svého op. 10 z roku 1913 zařadil Píseň českého národa s věnováním městu Praze. Zpracoval v ní píseň Kde domov můj a svatováclavský chorál. Provensálské ráno a Katalánská rapsodie jsou skladby posluchačsky velmi vděčné a Irena Chřibková je vystupňovala k mohutnému závěru a zaslouženému potlesku četného obecenstva.

Foto: Zdeněk Chrapek

Jan Hora

Varhaník a hudební pedagog

Vystudoval Pražskou konzervatoř, hudební fakultu AMU ve třídě Jiřího Reinbergera a vzdělání si rozšířil ještě na Franz-Liszt-Hochschule ve Výmaru. Je laureátem bachovských soutěží v Gentu (1958) a v Lipsku (1964). Koncertoval ve všech zemích Evropy, v USA a Japonsku, spolupracoval s mnoha špičkovými orchestry, podílel se mimo jiné na řadě nahrávek Janáčkovy Glagolské mše. Vyučoval v letech 1965 – 2016 na Pražské konzervatoři, v letech 1977-2014 zároveň na AMU, od 1995 jako profesor varhanní hry. V současné době působí na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity v Hradci Králové. Často je zván do porot mezinárodních varhanních soutěží. Jeho repertoár zasahuje do všech stylových epoch se zvláštním zaměřením na českou varhanní tvorbu. Pro firmu Vixem nahrál varhanní skladby A. Dvořáka, J. B. Foerstera, L. Janáčka, B. Martinů, M. Kabeláče a A. Háby a staré české mistry J. Zacha, K. B. Kopřivu a J. K. Kuchaře.



Příspěvky od Jan Hora



Více z této rubriky