Druhý koncert Svátků písní přinesl dva zahraniční sbory, vůbec poprvé také vokální ansámbl
„Složité východně balkánské intervaly, pro střední Evropu nepřirozené, interpretoval sbor s naprostým přehledem a jistotou.“
„Již po první skladbě bylo jasné, že nejde jen o koncert, ale že mají pánové svoji show, promyšlenou do posledního detailu, tedy včetně gestikulace a vtipkování mezi skladbami.“
„Až teprve zde dostal sbor prostor předvést se, ukázat umění polyfonních harmonií, intonačně velmi čistý zpěv i vynikající cit pro rytmus.“
Jubilejní 50. ročník mezinárodního festivalu Svátky písní Olomouc pokračoval ve čtvrtek 1. června sborovým koncertem ve spolupráci s olomouckou městkou částí Chválkovice. Místní sokolovnu tak zaplnili převážně místní obyvatelé, ale i přespolní nebo kolegové místních sborů. Program představil Dětský pěvecký sbor BRIOSO ze Slovenska, Chór Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. Stanisława Moniuszki z Polska a také vokální ansámbl NoTimers.
Po krátkém úvodním slovu pořadatele na pódium nastoupil Dětský pěvecký sbor BRIOSO ze Slovenska pod vedením sbormistryně Moniky Bažíkové. Za doprovodu klavíristky Kataríny Benkové představili čtyři skladby. První z nich byla skotská lidová píseň Skye Boat Song v úpravě od Jay Althouse v čele se dvěma sólistkami-sopranistkami, které předvedly přesvědčivý výkon i v nejvyšších pasážích, zajímavé také bylo pozorovat rozdílnost v barvě jejich hlasů. Zatímco první skladba byla pro sbor spíše rozehřívací, v druhé Kafal Sviri, jež je tradiční bulharskou skladbou od Petara Liondeva, předvedl ze spíše mladších zpěváků složený sbor skutečně strhující výkon, sílu a vyspělou práci s dynamikou. Složité východně balkánské intervaly, pro střední Evropu nepřirozené, interpretoval s naprostým přehledem a jistotou. Třetí skladbou pak bylo Tha Thina Tha od Lisy Young. Tato velmi rytmická skladba se zajímavou kánonickou melodií, jejíž rytmičnost stvrdil i hráč na djembe Michael Kvitkovský, má silný africký nádech, čemuž jde naproti i ve skladně užitá technika call & response, kterou sbor zvládl výborně. Závěrečná skladba tělesa Cantate Domino skladatele Alejandra D. Consolación II, představovala klasický sborový zpěv plný polyfonií, kánonických pasáží a chorálně vyznívající text „Aleluja“.
Vůbec poprvé se na festivalu objevil také vokální kvartet. Tzv. „barbershop“ kvartet ve složení Dušan Brus (tenor), Jan Hána (bas), Tomáš Hrňa (hlavní zpěv) a Daniel Pospěch (baryton) předvedl pět skladeb v úpravách právě pro „holičská“ kvarteta. První z nich byla Veď mě dál, cesto má, která mohla svým frázováním a rytmizací českému uchu znít trochu uspěchaně. Perfektně však byly zvládnuty modulace a dlouhý zdvih na konci. Již po první skladbě bylo jasné, že nejde jen o koncert, ale že mají pánové svoji show, promyšlenou do posledního detailu, tedy včetně gestikulace a vtipkování mezi skladbami. Druhá skladba Představovací, ke které napsal text sám Jan Hána na hudbu Leonarda Bernsteina, s humorem představuje jednotlivé členy kvarteta, a zároveň demonstruje pozici a funkci jednotlivých hlasů v souboru. Třetí I Can’t Give You Anything But Love byla věnována dětem k jejich svátečnímu dni a představovala směs show, jevištního humoru, ale také výjimečných pěveckých výkonů a přívalu pozitivní energie. V závěru skladby mohl pozorný posluchač zaslechnout úryvky několika skladeb The Beatles a Queen. U skladby What a Wonderful World se v úpravě od Boba Longa opět dostáváme k problému frázování a rytmizace, které skladbě příliš neslušely. Harmonicky i intonačně však vyzněla perfektně. A kapela hrála dál opět ukázala smysl pro humor kvarteta, ale také i přes rychlost a melodickou náročnost skladby velice přesvědčivý výkon a profesionalitu. V závěru plánovaného přídavku v podobě skladby Barbara Ann se NoTimers podařilo roztleskat celou sokolovnu a následoval bujarý potlesk s hlasitým jásotem, který připomínal rock’n’rollovou show.
Závěr koncertu patřil Chóru Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. Stanisława Moniuszki z Polska pod vedením sbormistryně Anny Sobiecke, jehož repertoár se skládal z klasických, lidových, dětských i současných skladeb. První z nich byla lidově znějící Przylecieli Sokolowie se skočným rytmem. Dále přišlo Laudate pueri op. 39, nr. 2 Felixe Mendelssohna Bartholdyho. Až teprve zde dostal sbor prostor předvést se, ukázat umění polyfonních harmonií, intonačně velmi čistý zpěv i vynikající cit pro rytmus. Třetí skladbou byla dětská Bajka o chorej zabie, kterou sbor interpretoval a capella s velkou přesností, v nástupech velmi přesvědčivě. Sbor zakončil celý koncert skladbou Tumbe pamoja Jana Krutula, kterou za doprovodu afrických bubnů navodil veselou atmosféru v celém sálu. Dirigentka velmi citlivě vedla po všech dynamických i modulačních přechodech.
Dramaturgicky zajímavě složený koncert nabídl velkou rozmanitost těles i skladeb a velice profesionální přístup. Doprovodný program festivalu pokračoval 2. června benefičním koncertem s Moravskou filharmonií Olomouc v Kostele sv. Mořice a v sobotu 3. června vyvrcholí open-air koncertem Rockové Oratorium Eversmiling Liberty na Horním náměstí.
Foto: ilustrační – archivy souborů, OSM I stopnia im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (facebook)
Příspěvky od Filip Rabenseifner
- Oslava 450 let olomoucké univerzity výjimečným koncertem v tamní filharmonii
- Závěrečný koncert festivalu MusicOlomouc představil diverzifikovaný hudební profil Petra Kotíka
- Čtvrtý koncert festivalu MusicOlomouc zanechal zádumčivé echo
- Pohlazení po duši olomouckou filharmonií
- V Olomouci se diskutovalo o osudu Moravské filharmonie a Moravského divadla