Festival Janáček Brno nabídne také komorní koncerty
Za rovné dva týdny začíná bienální festival Janáček Brno. Stane se tak 1. listopadu uvedením Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy. Pozorností upřenou na největší akce přehlídky posluchač může přehlédnout jiné, rovněž zajímavé produkce. KlasikaPlus.cz tak přináší přehled komorních koncertů, jež budou během festivalu v termínu 1. až 24. listopadu k dispozici.
První komorní koncert obstará 2. listopadu mužské vokální kvarteto Q Vox. Dopolední koncert sborů Pavla Křížkovského, Leoše Janáčka a jejich následovníků zazní v dobově oblíbené formě čtverozpěvů, a to v autentickém místě refektáře starobrněnského kláštera, kde Křížkovský žil a působil a kde část svého dětství prožil i malý Leoš Janáček.
Recitál vynikajícího houslisty Josefa Špačka bude cele věnován skladbám českých autorů od počátku 19. století až po současnost. Program večera, při kterém ho doprovází jeho obvyklý komorní partner, klavírista Miroslav Sekera, je ukázkou toho, jak kvalitně a různorodě čeští komponisté (Voříšek, Dvořák, Fišer, Smetana, Martinů) obohatili světovou houslovou literaturu. Akce se koná rovněž 2. listopadu v Mahenově divadle.
Matiné 3. listopadu ve foyer Mahenova divadla připomene tradici nedělních dopoledních koncertů v tomto divadle, kterých se hojně účastnil i Leoš Janáček. A také tradici dechových harmonií, které byly nedílnou součástí života augustiniánů na Starém Brně, kde Janáček vyrůstal. Program matiné je však zaměřen výhradně na hudbu dvacátého století. Účinkuje uskupení Janáček Ensemble.
Vyslechnout českou kvartetní tvorbu v podání zahraničních interpretů slibuje nevšední zážitek, v případě tohoto koncertu o to větší, že se jedná o přední britské kvarteto. Koncert Navarra String Quartet je poctou legendárnímu souboru Českého kvarteta, protože všechny skladby, které zazní 3. listopadu v Mozartově sále Divadla Reduta České kvarteto premiérovalo: Suk: Meditace na staročeský chorál „Svatý Václave“, op. 35a, Janáček: Kvartet z podnětu L. N. Tolstého „Kreutzerovy sonáty“, JW VII/8, Dvořák: Smyčcový kvartet č. 13 G dur, op. 106,
Na stejném místě se koncert koná také 5. listopadu. Letopočet končící čtyřkou má v české hudbě také hořkou pachuť. V roce 1944 totiž zahynuli v nacistických vyhlazovacích táborech téměř všichni čeští skladatelé židovského původu. A jedním z nich byl také Janáčkův nejtalentovanější žák Pavel Haas (1899–1944). Jeho dílu bude věnován koncert s předním janáčkovským tenoristou Nicky Spencem.
Večerní atmosféra autentického prostředí Památníku Leoše Janáčka, kde Janáček žil a komponoval, je specifická, zvláště když tam zní jeho komorní hudba. 6. listopadu tam vystoupí členové orchestru opery Národního divadla v Brně a zazní Sonáta pro housle a klavír, Dumka pro housle a klavír a Pohádka pro violoncello a klavír.
Hudební fakulta JAMU se posluchačům Festivalu Janáček Brno pravidelně představuje komponovaným studentským pořadem, který nabízí netradiční formou prezentované studentské umělecké aktivity. Navíc celá akce ukazuje prostředí jednotlivých oborů studia, které běžný návštěvník koncertů nezná. Posluchači tak mají možnost nejen slyšet výkony mladých umělců, ale také postupně projít a prohlédnout si různé části fakulty (od koncertního sálu JAMU přes studijní jevištní prostoru až po zcela netradiční místa, chodby školy nevyjímaje), všude za hudebního doprovodu mladých umělců. Akce se koná před polednem 9. listopadu.
Odpoledne téhož dne mají návštěvníci festivalu jinou hudební příležitost. Okolo roku 1960 se v Brně uskupilo jakési „studijní společenství“ skladatelů, kteří prošli bouřlivými názorovými změnami, zaměřené na poznávání tzv. Nové hudby. Nepsanými členy byl Alois Piňos, Josef Berg a Miloslav Ištvan. Díky koncentraci obdobně zaměřených, ač osobnostně rozdílných individualit bývá období let 1960–1970 označováno „zlatým věkem brněnské avantgardy“. Vznikla zde nová tendence akceptující vývoj západoevropské hudby, hledání, experimentování, propojení výtvarného, divadelního a hudebního umění. Velmi osobitou uměleckou osobností na pomezí hudby, divadla a literatury, která měla pro brněnské hudební dění nezastupitelnou úlohu, byl předčasně zemřelý Josef Berg (1927–1971). Z jeho rozsáhlého díla je dodnes inspirativní především jeho hudebnědramatická tvorba. Loutkoherecký výstup Snídaně na hradě Šlankenvaldě, jenž je v programu koncertu v Redutě, vznikl v roce 1966 a je v něm použitý dialog v archaické loutkoherecké češtině konce 19. století, pouze zpěv českého horníka zní v němčině. Další čísla obstarají díla Piňose, Ištvana a Kofroně, a to v podání Brno Contemporary Orchestra, sólistů Jana Šťávy a Jany Hrochové a pod vedením Pavla Šnajdra.
Antonín Dvořák komponoval celkem dvanáct Večerních písní patrně v sousedství Moravských dvojzpěvů v roce 1876. Základem se mu staly básně ze stejnojmenné sbírky Vítězslava Hálka a formálně se vrací k písním Franze Schuberta či Roberta Schumanna. Později provedl jejich rozsáhlou revizi a v roce 1880 a 1883 je vydal u různých nakladatelů v různém počtu tiskem. Na koncertu 9. listopadu v Mahenově divaldle, kde svůj hlas rozezní přední český pěvec Adam Plachetka v doprovodu Davida Švece, však zazní také Smetanovy Večerní písně či další písňová tvorba Suka, Fibicha a Janáčka.
11. listopadu posluchači klavírního oboru Hudební fakulty JAMU přednesou v autentickém prostředí Památníku Leoše Janáčka na mistrův nástroj Ehrbar, který dostal jako svatební dar a provázel jej celým životem, skladby tří významných velikánů české hudby Dvořáka, Suka a Janáčka. Od devatenácti hodin hrají Kateřina Potocká a Adam Závodský.
V současnosti patrně nejznámější české smyčcové kvarteto Pavel Haas Quartet a jejich hvězdný kolega klavírista Boris Giltburg se představí 16. listopadu odpoledne v Divadle Reduta. Kvartetisté jako pravidelní hosté festivalu Janáček Brno tento rok přednesou vedle kvartetních skladeb Josefa Suka a Pavla Haase také Klavírní kvartet Antonína Dvořáka.
V roce 2022 vyšlo pozoruhodné CD s písněmi Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů v podání čínské sopranistky Feng-yűn Song. Na nahrávce upoutá nejen zpěvaččin citlivý přednes, ale také skutečnost, že některé z písní přebásnila do čínštiny. Její vystoupení 24. listopadu v duchu nahrávky a poslední den festivalu s doprovázející Lenkou Navrátilovou uzavře komorní řadu.
…………….
Podrobný souhrnný přehled dění festivalu je ke čtení ZDE
Fozo: archiv festivalu, Venetia Jollands, Ki Price
Příspěvky redakce
- Mezzosopranistka Bella Adamova oslaví Vánoce v Hanoji
- Hudební rodina Vlach-Ericsson vánočním hostem Václava Hudečka
- Závěru Roku české hudby s Ivem Kahánkem
- S FOKem před Vánoci u Šimona a Judy, v Anežském klášteře i v Obecním domě
- Hold Jaroslavu Krčkovi při Břevnovském hudebním setkání
Více z této rubriky
- Mezzosopranistka Bella Adamova oslaví Vánoce v Hanoji
- Hudební rodina Vlach-Ericsson vánočním hostem Václava Hudečka
- Závěru Roku české hudby s Ivem Kahánkem
- S FOKem před Vánoci u Šimona a Judy, v Anežském klášteře i v Obecním domě
- Hold Jaroslavu Krčkovi při Břevnovském hudebním setkání
- Pestrobarevné Vánoce v Bratislavě
- Aranž na druhou s dechovým kvintetem Prague Philharmonia
- Ostravskou Rybovku následuje pocta Petru Hapkovi
- Zlínská mozartovská benefice s Adrianou Banásovou
- Klášterní hudební slavnosti nadzdvihly pokličku příštího programu