KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Gideon Klein. Klavírista terezínského ghetta english

Festival Věčná naděje přichází s novým čtyřletým projektem. V rámci něj představí koncertní aktivity hudebního skladatele a klavíristy Gideona Kleina v ghettu Terezín. V podání Igora Ardaševa zazní na úvod projektu ve středu 27. března v Anežském klášteře skladby Mozarta, Beethovena a Schumanna.

Pražský festival Večná naděje mapuje českou, židovskou a německou kulturu, jejichž soužití a vzájemné ovlivňování na našem území. Systematicky se věnuje dílům hudebních skladatelů tvořících v nesmírně náročných podmínkách koncentračních táborů za druhé světové války. V rámci aktuálně probíhající jarní části festivalu připravil pořádající Nadační fond Hudba pro Věčnou naději dílčí projekt věnovaný osobnosti klavíristy a skladatele Gideona Kleina

Klein studoval klavír nejprve u Růženy Kurzové, manželky klavírního virtuosa Viléma Kurze, u kterého později pokračoval ve studiích na konzervatoři. V září roku 1939 musel studia kvůli restrikcím zavedeným nacisty ukončit, nemohl vycestovat, ačkoli měl pozvání od londýnské Královské hudební akademie. Pro svůj židovský původ nesměl veřejně vystupovat, a tak začal soukromě studoval skladbu u Aloise Háby. Na sklonku roku 1941 byl odvlečen do Terezína, kde se zapojil do tamních hudebních produkcí. V Terezíně působila řada zdatných klavíristů, vedle Alice Herz-Sommerové, Edity Steinerové-Krausové nebo Renée Gaertneové-Geiringerová, vynikal také Bernard Kaff, jenž často doprovázel Karla Fröhlicha při jeho sólových vystoupeních, a právě Gideon Klein, který často doprovázel hudební představení nastudované Rafaelem Schächterem. Zpočátku utajovaná improvizovaná setkání s hudbou získala na jaře 1942 oporu v organizaci „utváření volného času“, v níž Klein později vedl sekci instrumentální hudby a zabýval se díly Johanna Sebastiana Bacha, Leoše Janáčka, Ludwiga van Beethovena, Bedřicha Smetany nebo Pavla Haase. Klein vystupoval na vlastních recitálech, jako doprovazeč i v komorních uskupeních. Věnoval se také skládání a úpravám skladeb. V Terezíně složil Madrigal pro pětihlasý komorní sbor na slova Françoise Villona v překladu Otokara Fischera, čtyři písně pro alt a klavír Die Pest, První hřích (na lidovou poezii) pro mužský sbor, Úpravy lidových písní pro smíšený sbor, Fantazii a fugu pro smyčcové kvarteto, Klavírní sonátu, tříhlasý sbor Bachuri, le’ an tissa, Ukolébavku na hebrejský text Sch’chav b’ni pro zpěv a klavír a Smyčcové trio, které bylo posledním Kleinovým dílem před transportem do Osvětimi. Klein byl zařazen do blízkého pracovního tábora Fürstengrube, kde zahynul pravděpodobně v lednu roku 1945 při likvidaci tábora nacisty před blížící se Rudou armádou.

Úvodní koncert čtyřletého kleinovského cyklu představí stěžejní klavírní díla prezentovaná Kleinem právě v terezínském koncentračním táboře. Český klavírista Igor Ardašev, laureát Čajkovského soutěže v Moskvě, soutěže Pražského jara či královny Alžběty v Bruselu, který získal renomé na českých i zahraničních koncertních pódiích, připomene Gideona Kleina a jeho působení v Terezíně uvedením Mozartova Adagia h moll, KV 540, Beethovenovy Sonáty pro klavír č. 31 As dur, op. 110 a konečně Fantazie C dur op. 17 Roberta Schumanna

Závěr jarní části letošního ročníku Věčné naděje nabídne svým návštěvníkům v dubnu dvojí vystoupení souboru Petra Ernyei Quartet ve Vile Volman v Čelákovicích, kde zazní i premiéra skladby inspirované básněmi Ilse Weberové. Festival, který doposud přivítal například klarinetistku Annu Paulovou, představil vítěznou skladbu soutěže od Ari Dvořáků v podání Bennewitzova kvarteta či uvedl benefiční koncert na podporu Jedličkova ústavu s Bellou Adamovou, bude pokračovat na podzim.

Foto: Langhans

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky