KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Mahlerovský recitál laureátů karlovarské soutěže english

„Krásně plynulá gesta, lehce přimhouřené oči a lyricky rezonující tón, to vše Dominika Škrabalová prezentovala naprosto transparentně.“

„Biblické písně v Bandžakově podání byly procítěnou nadpozemskou promluvou. Po celou dobu přenášel na posluchače svůj vnitřní klid dialogického rozhovoru s Bohem.“

„Poklidná atmosféra celého recitálu naplněného osobitými interpretačně bravurními výkony pěvců i klavíristů proplouvala podvečerním sluncem nasvícenou gotickou síní.“

Festival Mahler Jihlava navázal na dlouholetou tradici, kdy  představuje mladé laureáty Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka z Karlových Varů. Pořadatelé do Jihlavy zvou vždy sólisty, kteří mají na repertoáru i písně Gustava Mahlera. V podvečer 30. května tak v gotické síni jihlavské radnice zazpívala loňská laureátka, mladá mezzosopranistka Dominika Škrabalová, a pak také už ostřílený barytonista Filip Bandžak, který se stal v roce 2006 v karlovarské soutěži nejmladším oceněným pěvcem své kategorie.

Ostravská mezzosopranistka Dominika Škrabalová se zpěvu věnovala odmala, ale cestu k profesionální pěvecké kariéře zvolila až po studiích žurnalistiky a mezinárodních vztahů na Masarykové univerzitě. O to více je obdivuhodné její přirozené hudební nadání, které se naplno rozhodla rozvinout následným studiem zpěvu na Fakultě umění Ostravské univerzity. A volba to byla osudově správná – během studií absolvovala další a další koncerty a soutěže, ve kterých potvrzovala svoje pěvecké nadání. Dnes tak stojí na operních prknech i v koncertních sálech sympaticky přesvědčivá pěvkyně, jejíž cesta je a jistě bude dále lemována mnoha úspěchy. V Jihlavě vystoupila společně s empaticky usměvavým klavíristou Lukášem Michelem, pedagogem Fakulty umění Ostravské univerzity.

Do úvodního pětidílného cyklu Rückert-Lieder Gustava Mahlera vstoupila Dominika Škrabalová s přirozeně lehkou kantabilitou a bez protahovaných příprav a manýrů operních rolí. Celý recitál zpívala s obdivuhodnou jistotou zpaměti. Publikum si získala prvními okamžiky intimní písně Liebst du um Schönheit. Sytě pevný hlas zlehka opřený o měkkou výslovnost něžně posílala mezi posluchače, aby v následující písni Ich atmetʼ einen linden Duft přesvědčivě souzněla s jejím sdělením. Krásně plynulá gesta, lehce přimhouřené oči a lyricky rezonující tón, to vše Dominika Škrabalová prezentovala naprosto transparentně. Její projev uměl být ale i rozverně zábavný, o čemž přesvědčila v písni Blicke mir nicht in die Lieder! Perfektní práci s hudební plochou a obloukovou dynamikou nádherně předvedla v lyrické písni Ich bin der Welt abhanden gekommen. Závěrečnou píseň Um Mitternacht mezzosopranistka zazpívala s noblesní kultivovaností a příjemně hladkými rejstříkovými přechody.

Po skvělém intimním Mahlerovi působilo dramaturgické zvolení následujících Kabaretních písní Benjamina Brittena poněkud tvrději nasazené. Ale Dominika Škrabalová se dokázala na publikum rychle napojit a přesvědčivě „přepnout“ do kabaretní role a výborně zazpívat Brittenův interpretačně náročný cyklus. Zazpívala z něj milostnou Tell me the Truth about Love, rejstříkově hluboce položené Funeral Blues a muzikálově estrádní píseň Johnny a Calypso. Publikum si následně vyžádalo dva přídavky, včetně ukázky z role Ježibaby z Dvořákovy Rusalky, za kterou mezzosopranistka získala dvořákovské ocenění na karlovarské soutěži. I bez kostýmů a rekvizit zaujala Dominika Škrabalová v Jihlavě svým dokonale ovládaným lyrickým mezzosopránem a empaticky čistým koncertním projevem.

Ve druhé půli recitálu vystoupil zkušený barytonista Filip Bandžak za klavírní spolupráce zručného Antona Aslamase. Barytonista se stejně jako Dominika Škrabalová od dětství věnoval zpěvu, mimo jiné debutoval v hlavní roli dětské opery Hanse Krásy Brundibár, ale rozhodl se pro jiný studijní obor, a to psychologii a hudební kulturu na plzeňské univerzitě. Následná cesta jej ale dovedla zpět ke studiím zpěvu, a to na renomované moskevské hudební fakultě, kde přišly první velké role a úspěchy. Dnes patří mezi zkušené vyhledávané pěvce doma i v zahraničí. Stal se dokonce laureátem prestižní Čínské mezinárodní pěvecké soutěže v Ning-pu, kde získal i Grand Prix za nejlepší interpretaci čínské árie v čínském jazyce!

Naprosto suverénně a zpaměti přednesl Mahlerův cyklus Písní potulného tovaryše a Dvořákovy Biblické písně. Hned v úvodní Mahlerově písni Wenn mein Schatz Hochzeit macht se naplno položil do příběhu a krásně znělý hluboký hlas opřel o školenou pěveckou techniku. V následující Ging heutʼ Morgen überʼs Feld příjemně hladce a deklamačně zřetelně pracoval s melodií, šeptané pasáže vyzněly sametově a noblesně. V dramaticky kontrastní písni Ich habʼ ein glühend Messer předvedl zvukovou naléhavost a potenciál velkého zkušeného hlasu. Závěrečné Die zwei blauen Augen byly interpretačně náročné, ale výrazově i dynamicky perfektně umírněné a skvěle srozumitelné.

Biblické písně v Bandžakově podání byly procítěnou nadpozemskou promluvou. Po celou dobu přenášel na posluchače svůj vnitřní klid dialogického rozhovoru s Bohem, aby v závěrečném gospelovém rytmu oslavil Hospodina (Dvořák komponoval Biblické písně během pobytu v New Yorku v roce 1894). Následovaly dva přídavky včetně jímavě zazpívané Dvořákovy písně Když mne stará matka. Poklidná atmosféra celého recitálu naplněného osobitými interpretačně bravurními výkony pěvců i klavíristů proplouvala podvečerním sluncem nasvícenou gotickou síní.

Festival pokračuje úvodními červnovými koncerty – v gotické síni radnice se hned 1. června představí hosté z Finska, a to Helsinki Baroque Ensemble. V pátek 3. června zavítá festival už tradičně do Nové Říše, kde bude v obnovené světové premiéře uvedena Mše svatého Aloise od Leopolda Hoffmanna za účasti chlapeckého sboru Boni Pueri a rezidenční Wranitzky Kapelle, řídit bude jako vždy dirigent Marek Štilec.

Foto: Jakub Koumar

Jana Součková

Jana Součková

Muzikoložka, kurátorka, edukátorka, redaktorka a recenzentka

Jana Součková je absolventkou oboru hudební věda na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Zájem o kulturu i přírodu Finska ji na část studií zavedl na University of Helsinki. Po návratu do rodné Jihlavy krátce působila jako učitelka hudební výchovy a angličtiny. Od roku 2008 (s rodičovskou pauzou) pracuje jako odborný pracovník a kurátor Domu Gustava Mahlera v Jihlavě. Věnuje se i tvorbě edukačních programů pro školy a především produkci výstavních projektů umělecké galerie v muzeu umístěné.



Příspěvky od Jana Součková



Více z této rubriky