Netopil řídí ve Vídni Beethovenovu operu Leonore
„Leonore, původní verze Fidelia, je operní rarita.“
„Netopil, šéf v Essenu, není ve Vídeňské státní opeře žádným nováčkem.“
„Operu hrajeme celou, bez škrtů.“
Vídeňská státní opera poprvé ve své historii dává původní verzi Beethovenova Fidelia – operu Leonore. Inscenaci, která má premiéru 1. února, připravil hudebně Tomáš Netopil, režisérkou je Amélie Niermeyer. Titul figuruje v programu ještě 5., 8., 11. a 14. února.
Jubilejní rok Ludwiga van Beethovena, od jehož narození uplyne v prosinci 250 let, přivedl do Vídeňské státní opery první verzi jeho jediné opery, dávanou v roce 1805 premiérově v Divadle Na Vídeňce pod názvem Leonore. Skladatel ji pak postupně dvakrát v libretu i v hudbě přepracoval, až dílo dosáhlo pod názvem Fidelio v roce 1814 podoby, ve které poprvé zaznělo ve vídeňském Divadle u Korutanské brány; podoby, v níž se už téměř výhradně uvádí až dodnes. Leonore je operní rarita, která se objevuje na repertoáru jen občas. Wiener Staatsoper, která Leonoru ještě nikdy nedávala, ji zahraje v únoru pětkrát.
Titulní roli Leonory, která v mužském převleku jako Fidelio nasadí život, aby osvobodila nespravedlivě vězněného manžela, zpívá ve Vídni irská sopranistka Jennifer Davis; je známá z londýnské Královské opery Covent Garden, ale i z Deutsche Oper Berlin nebo z divadel v Lisabonu, v San Francisku a nebo v Austrálii. V této inscenaci má pěvkyně dvojnici. Představuje ji činoherní herečka Katrin Röver. Vězněného Florestana ztvárňuje německý tenorista Benjamin Bruns. Dále zpívají Falk Struckmann, Thomas Johannes Mayer, Samuel Hasselhorn, Chen Reiss a Jörg Schneider.
Německá režisérka Amélie Niermeyer je, stejně jako Beethoven, narozena v Bonnu. Od počátku 90. let pracuje v činohře, opery začala režírovat v roce 2007. Devátým rokem vyučuje režii na salcburském Mozarteu.
„S Amélií Niermeyer jsme si dali jako cíl, aby Beethovenova opera ve verzi z roku 1805 byla jedním komplexním a uceleným dílem. A hrajeme ji celou, bez škrtů,“ citovala Vídeňská státní opera odpověď českého dirigenta na otázky, zda dílo krátili a zda sdílí názor, že Fidelio, respektive Leonore, má výrazné znaky třídílnosti – že jde vlastně nejdřív o singspiel, jen uprostřed o opravdovou operu a v závěru spíše o statickou kantátu… „Pokud máme hrát původní znění, pak ať je opravdu celé – ať se nejedná jen o nějaké přepracování,“ uvedl. První verze díla se podle jeho slov po stránce dramatičnosti sice odvíjí pomaleji, ale její hudba má své kouzlo, s ničím nesrovnatelné.
Tomáš Netopil, čtyřiačtyřicetiletý hudební šéf filharmonie a opery v Essenu, není ve Vídeňské státní opeře žádným nováčkem: dirigoval tam už Rusalku, Příhody Lišky Bystroušky a Mozartovu komedii Così fan tutte.
Foto: Michael Pöhn / Wiener Staatsoper
Příspěvky od Petr Veber
- Jakub Hrůša: Jenůfa je v Londýně součást společné kultury, ne exotika
- Pohledem Petra Vebera (61)
Dirigenti ve výskoku i v podřepu - AudioPlus | Václav Luks: Johann Sebastian je obyvatelem hudebního Olympu
- Martinů v souvislostech (20)
Šestá. Symfonické fantazie, nebo symfonie? - Jaká byla nejsevernější Rybovka letošních Vánoc
Více z této rubriky
- Ostravská soutěž Pro Bohemia láká široké spektrum mladých umělců
- NeoKlasici s českou hudbou v Poděbradech
- Simon Rattle vtiskne své pojetí Glagolské mši a Slovanským tancům
- Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií
- Recitály na klávesové nástroje i Beethovenova Devátá v bratislavské Redutě
- Padesát newyorských let Petra Kotíka a Philipa Glasse s účastí Prague Philharmonia
- Klavírista Martin Kasík otevře letošní část komorní sezóny v Brně
- Narozeninový koncert Evy a Radima Krestových
- Marie Šumníková sama s Chopinem na pódiu olomoucké Reduty
- Ricardo Marinello dvakrát v Česku