KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Sjezd kontrabasistů v Brně

V Brně se uskuteční Mezinárodní interpretační kurz Hudební fakulty JAMU v oboru kontrabas. Hlavní tváří kurzů je kontrabasista Miloslav Jelínek, absolvent JAMU. Kurzy se uskuteční v termínu 7. až 12. září a dorazí řada pedagogů ze zahraničí, kteří se také představí na zahajovacím koncertě 7. září v Koncertním sále fakulty. Kurzy se konají v budově…

2 minuty čtení Číst dál…

Hudba Schönberga a Zorna zazní v brněnské káznici při zatmění měsíce

Brno Contemporary Orchestra uvede 7. září v kapli Nanebevstoupení Panny Marie, v bývalé brněnské káznici, koncert s názvem Venušin pás. Program propojí díla Arnolda Schönberga a Johna Zorna s projekcí přímého přenosu zatmění měsíce. Sólových partů se ujmou sopranistky Irena Troupová a Beáta Vymlátilová pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra. Hudba dvou výrazných skladatelů dvacátého století a mimořádný…

3 minuty čtení Číst dál…

Tradiční festival i čerstvě dokončený rodný dům. Dvořákova Nelahozeves dvakrát

Tak jako každý rok si Nelahozeves, rodiště Antonína Dvořáka, připomene život a dílo tohoto hudebního velikána. V rodném domě Antonína Dvořáka i na dalších místech středočeské obce se v neděli 7. září odehraje 74. ročník tradičního hudebního festivalu Dvořákova Nelahozeves. O den později se po šesti letech prací a testovacím provozu slavnostně otevře dokončený skladatelův rodný…

3 minuty čtení Číst dál…

Robert Kružík: Janáčkova opera je konkurenceschopná i ve světovém měřítku

„Mé pocity na startu nové sezóny jsou veskrze pozitivní, nevstupuju do neznámých vod.“

„Mou první inscenací bude Čertova stěna Bedřicha Smetany, ve spolupráci s Jiřím Heřmanem.“

„V příštím roce se uskuteční desátý ročník festivalu Janáček Brno. Myslím, že se může směle zařadit mezi nejvýznamnější operní festivaly světa.“

Po desetileté éře Marka Ivanoviće usedá na šéfdirigentské křeslo brněnské Janáčkovy opery Robert Kružík. Vedle vedení Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín umělec přijímá další roli v čele hudebního tělesa. Na startu sezony se dirigent ohlíží za svými předchůdci ve funkci a z rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz je patrné, že se na jejich činnost pokusí navázat s maximální péčí. Kružík rovněž poodkrývá hlavní body nastávající sezony.

9 minut čtení Číst dál…

Salcburské finále 2025. Nézet-Séguin, Grigorian a Beczała (2)

„Pianissima smyčcové sekce nedala příležitost k pochybám, jaké že těleso právě hraje: v tomto ohledu je zvuk Wiener Philharmoniker jedinečný a podle mého názoru takřka nepřekonatelný.“

„Klavírista Kyung-ki Joo následně Asmik Grigorian objal a pronesl výrok večera: ‚Dělej a zpívej, co chceš, hlavně zůstaň sama sebou.‘“

„Mám za to, že polský tenorista aspiruje na jednoho z nejinspirativnějších představitelů Andrey Chéniera novodobé interpretační historie.“

Salcburský letní festival vyvrcholil ve dnech 24. a 25. srpna trojicí koncertů s vynikajícím obsazením i zajímavým programem. Dirigent Yannick Nézet-Séguin provedl s Vídeňskými filharmoniky a trojicí sólistů první dějství z Wagnerovy Valkýry, jedna z čelných tváří festivalu, sopranistka Asmik Grigorian, vystoupila na originálním sólovém recitálu s názvem A Diva is Born, a tenorista Piotr Beczala debutoval v očekávaném koncertním provedení opery Umberta Giordana Andrea Chénier. Druhý díl třídílné minisérie pojednává o neortodoxním výkonu litevské superstar.

10 minut čtení Číst dál…

Zářijový finiš ‚Klášterek‘. Vrcholem novodobá premiéra ‚Českého Händela‘ 

Čtyři kraje, tři měsíce, devatenáct koncertů a více než dvě stě šedesát vystupujících. To je matematika letošního ročníku festivalu Klášterní hudební slavnosti, který trvá do 14. září a rozehrává domovské Šumpersko a Jesenicko. Leitmotivem přehlídky je představení tvorby skladatelů, kteří sklízeli úspěch především mimo svou domovinu. Poslední čtveřice koncertů se uskuteční v rozmezí 7. a 14.…

3 minuty čtení Číst dál…

Dvořákova Praha vstupuje do ‚dospělosti‘. Nabídne světové orchestry i písňovou řadu

Již osmnáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha odstartuje 5. září ve dvacet hodin slavnostním koncertem. Během devatenácti dní nabídne festival 37 akcí s účastí světové interpretační špičky. Mezi vrcholy letošního ročníku patří vystoupení Gustav Mahler Jugendorchester řízeného Manfredem Honeckem, rezidenční projekt Sächsische Staatskapelle Dresden s Daniellem Gattim nebo Chamber Orchestra of…

5 minut čtení Číst dál…

Pražské jaro vyhlašuje konkurz na nového ředitele či ředitelku 

Obecně prospěšná společnost Pražské jaro vyhlásila výběrové řízení na pozici ředitele či ředitelky, který či která bude od roku 2026 zodpovídat nejen za vedení Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, ale také za Mezinárodní hudební soutěž a Klavírní festival Rudolfa Firkušného. Uchazeči mají čas přihlásit se do 20. října letošního roku. Přihláška…

2 minuty čtení Číst dál…

Devět hodin krásy, hledání i provokace. Ostravská Dlouhá noc jako výstup z komfortní zóny

„Priamočiary text Benjamin Kotík podáva bez akéhokoľvek filtra a môže publikum dostávať až do rozpakov.“

„Vandewalle preukázal ohromné pochopenie kompozičného jazyka a estetiky, spojené so spoľahlivým ovládnutím nástroja.“

„Nonova Hĺbavá a vlastne celkom obnažujúca kompozícia kladie veľký dôraz na súhru, alebo skôr komunikáciu.“

Menej konvenčné koncertné situácie a formáty sú niečím, čo k festivalu Ostravské dny proste patrí. Konvenciou, ktorú takéto počiny presahujú často ako prvú, je pritom čas – hudobné (ultra)maratóny sú tu kráľovskou disciplínou. Koncept s názvom Dlhá noc sa pritom na festivale uchytil už pred niekoľkými rokmi a s úspechom pokračoval aj tentokrát, z 29. na 30. augusta. Program obsahoval šesť zhruba hodinových blokov hudby a trval skoro do druhej v noci.

12 minut čtení Číst dál…

Salcburské finále 2025. Nézet-Séguin, Grigorian a Beczała (1)

„Pianissima smyčcové sekce nedala příležitost k pochybám, jaké že těleso právě hraje: v tomto ohledu je zvuk Wiener Philharmoniker jedinečný a podle mého názoru takřka nepřekonatelný.“

„Klavírista Kyung-ki Joo následně Asmik Grigorian objal a pronesl výrok večera: ‚Dělej a zpívej, co chceš, hlavně zůstaň sama sebou.‘“

„Mám za to, že polský tenorista aspiruje na jednoho z nejinspirativnějších představitelů Andrey Chéniera novodobé interpretační historie.“

Salcburský letní festival vyvrcholil ve dnech 24. a 25. srpna trojicí koncertů s vynikajícím obsazením i zajímavým programem. Dirigent Yannick Nézet-Séguin provedl s Vídeňskými filharmoniky a trojicí sólistů první dějství z Wagnerovy Valkýry, jedna z čelných tváří festivalu, sopranistka Asmik Grigorian, vystoupila na originálním sólovém recitálu s názvem A Diva is Born, a tenorista Piotr Beczała debutoval v očekávaném koncertním provedení opery Umberta Giordana Andrea Chénier. První díl třídílné minisérie pojednává o wagnerovském pořadu pod taktovkou zmíněného kanadského dirigenta.

9 minut čtení Číst dál…

Hermann Bäumer: Hudební ředitel buduje základy. Na nich si pak hrají další dirigenti

„Hudba není krátký zážeh, ale hluboký ponor; obtížnost není překážkou, nýbrž branou k intenzivnějšímu prožitku.“

„Foersterovy symfonie sice nejsou hrány tak často jako Dvořákova Osmá, Devátá či Šestá, ale hudebně jim jsou rovnocenné.“

„Neměli bychom stále opakovat řecké tragédie – vždyť opery jako Idomeneo nebo Elektra už přece máme. Hudba dneška by měla hledat svůj vlastní hlas a svůj vlastní příběh.“

Od sezony 2025/2026 se stává novým hudebním ředitelem Státní opery Praha německý dirigent, též pozounista Hermann Bäumer, který v této pozici vystřídá Andrije Jurkevyče, jenž musel z osobních důvodů předčasně odejít. U začátku nové sezony Bäumer poskytl rozhovor portálu KlasikaPlus.cz.

15 minut čtení Číst dál…

Podzimní řada Procházek uměním s violistkou Jitkou Hosprovou

Třináctý ročník koncertní řady Procházky uměním pokračuje i po prázdninách. Zakladatelka a ředitelka akce, violistka Jitka Hosprová zastane úlohu jedné z účinkujících i při přicházejících koncertech v regionu západních Čech. KlasikaPlus.cz nabízí přehled zbylých letošních Procházek, které od října dále výrazně uberou na pořadatelské intenzitě. Nejbližší pořad je k mání 6. září v Chebském muzeu. „Podzimní část“ Procházek…

4 minuty čtení Číst dál…

ČNSO zahajoval i zakončí německý festival Altmark Festspiele

Závěrečný koncert festivalu Altmark Festspiele 2025 obstará 6. září večer v kostele St. Marienkirche v německém Salzwedelu Český národní symfonický orchestr. Stane se tak pod taktovkou dirigenta, šéfa festivalu Reinharda Seehafera. Altmark Festspiele je hudební festival, který se od roku 2014 koná v severní části německé spolkové země Sasko-Anhaltsko, v oblasti Altmark. Program festivalu…

1 minuta čtení Číst dál…

Desáté Liberecké Thálie mají své nositele. V opeře zvítězila Veronika Kaiserová

Divadlo F. X. Šaldy v Liberci udělilo při zahájení nové sezóny jubilejní desáté divácké ceny Liberecká Thálie 2025. Hlasování se letos zúčastnilo přes čtyři tisíce diváků a o výsledcích se rozhodovalo v kategoriích opera, balet a činohra. Vítězství připadlo operní pěvkyni Veronice Kaiserové, tanečníku Jaroslavu Kolářovi a herci Martinu Stránskému.  Divácká anketa libereckého Divadla F.…

2 minuty čtení Číst dál…

Oslava čtvrtstoletí se světovými operními pěvci

„Již čtvrt století do Prahy vozí světové operní hvězdy agentura Nachtigall Artists.“

„Petean přijel, zazpíval a zvítězil. Troufám si tvrdit, že se stal hvězdou večera. Ne proto, že zpíval na záskok, ale jak a o čem zpíval.“

„Patří ke cti agentury Nachtigall Artists, že propaguje též naše nejtalentovanější umělce.“

V neděli, poslední den měsíce srpna, se konal ve zcela zaplněné Smetanově síni Obecního domu v Praze narozeninový koncert k 25. výročí existence agentury Nachtigall Artists vedené Alenou Kunertovou. Koncertu se zúčastnili operní pěvci Pretty Yende, Emily D‘Angelo, Petr Nekoranec, George Petean a Adolfo Corrado, které doprovázela Prague Philharmonia pod taktovkou Giacoma Sagripantiho.

7 minut čtení Číst dál…

Ad Gloriam. Nový stipendijní program pro mladé talenty na poli staré hudby

Nadační fond Magdaleny Kožené zahajuje nový stipendijní program Ad Gloriam, který je určen mladým zpěvákům a instrumentalistům se zájmem o starou hudbu. Konkurz pro vokalisty se koná 3. září v Praze, vybraní stipendisté pak v průběhu podzimu nastudují společný koncertní program pod vedením violoncellisty a dirigenta Marka Štryncla, uměleckého vedoucího souboru Musica Florea, který se…

3 minuty čtení Číst dál…

Operou v Šárce pro rok 2025 je Smetanova Libuše

Libuše, slavnostní zpěvohra o třech jednáních českého skladatele Bedřicha Smetany, vznikla roku 1872. Poprvé byla uvedena u příležitosti slavnostního otevření Národního divadla 11. června 1881. Další z výjimečných uvedení se chystá 6. září 2025, když v místech původního přírodního divadla pod širým nebem a v produkci Originálního hudebního divadla Praha vystoupí sólisté, sbor a orchestr opery Národního…

2 minuty čtení Číst dál…

Pocta bratislavské rodačce Gabriele Beňačkové ve Slovenském národním

Slovenské národní divadlo pokračuje v tradici pořádání galakoncertů na počest významných slovenských pěvců. Na začátku 106. divadelní sezóny vzdá hold výjimečné operní divě Gabriele Beňačkové. Pozvání k vystoupení přijaly slovenské a mezinárodní operní hvězdy Pavol Bršlík, Eva Hornyáková, Mária Porubčinová, Nina Stemme a Corinne Winters. Zazpívají 6. září pod taktovkou dirigenta Tomáše Braunera.  Operní…

4 minuty čtení Číst dál…

Tři česká želízka v ohni v nominacích na letošní Gramophone Awards

Magazín Gramophone představil šestašedesát nahrávek nominovaných na letošní ceny Gramophone Classical Music Awards. Pro jedenáct kategorií bylo zveřejněno šest vybraných titulů v rámci užší nominace. Tu získala také trojice tuzemských orchestrů: Česká filharmonie za písňový titul s Magdalenou Koženou, pražští rozhlasoví symfonikové za smetanovskou nahrávku a Janáčkova filharmonie Ostrava za titul věnovaný Vítězslavě…

3 minuty čtení Číst dál…

Bratislavská VŠMU počtvrté hostí mezinárodní interpretační soutěž 

Od 5. do 11. září ožije Bratislava vokálním uměním mladých talentů. Vysoká škola múzických umění (VŠMU) otevře své brány pro čtvrtý ročník mezinárodní interpretační soutěže. Ta se uskuteční v rámci etablované série soutěžních klání, která navazují na úspěchy houslové (2022), flétnové (2023) a violoncellové soutěže (2024). Do Bratislavy míří pětašedesát pěveckých talentů…

3 minuty čtení Číst dál…

Písňová akademie a zahájení koncertní sezony ve Žďáru nad Sázavou

Deset koncertních večerů připraví Zámek Žďár nad Sázavou v příští sezoně. S tématem Světlo a stín se cyklus od září do července ponoří do napětí mezi světlem a tmou, mezi jemností a dramatičností, mezi tradicí a novostí. První koncert je plánu 7. září za účasti členů Tria Bohémo Matouše Pěrušky a Kristiny Vocetkové a je součástí programu třetího ročníku písňové…

4 minuty čtení Číst dál…

Ostravská banda+. Šest premiér s výrazným českým zastoupením 

„Klusák tu skvele stavia na svojej schopnosti obrazotvornosti.“

„Ostravská banda s dirigentom Petrom Rundelom dostála Mincekovmu predpisu ‚with mechanical precision‘.“

„Týmto spôsobom dostal Mrkvička zo zvuku nástrojov ich maximum.“

Zrejme najvýraznejšia „soudobkárska“ akcia na území Českej republiky, festival Ostravské dny, sa pomaly blíži do svojho finále. Bienále má na programe tradične desiatky premiér českých aj zahraničných autorov. Tie často zaznievajú v naštudovaní dvoch domovských festivalových telies: komornejšej a ustálenejšej Ostravskej bandy a väčšieho Ostrava New Orchestra (ONO), v ktorom nachádzajú miesto aj mladí interpreti. S podtitulom Ostravská banda+ sa oba súbory predstavili v Trojhalí Karolina 28. augusta. Pod striedavým vedením štyroch dirigentských osobností uviedli celkom šesť skladieb – všetky vo svetovej premiére.

11 minut čtení Číst dál…

Jiří Rožeň v Rumunsku s Moldavskou filharmonií

Společně s mezzosopranistkou Magdalenou Koženou a Českou filharmonií řízenou Petrem Popelkou se při letošním ročníku velkého rumunského Festivalu George Enescua představí také další český dirigent Jiří Rožeň. Stane se tak 5. září ve městě Iași, dokonce souběžně s bukurešťským vystoupením prvního českého orchestru. V plánu je poté ještě repríza 8. září v Bukurešti. Při koncertu ve…

2 minuty čtení Číst dál…

Písňová pocta Dmitriji Šostakovičovi

„Žihlův menší a zdravě vedený hlas je na dobré cestě…“

„Trio Bohémo cyklus předneslo s jistou mírou prostoty.“

„Jedná se o jedno z nejintimnějších a nejhlubších děl skladatele, který žádného interpreta ani posluchače nenechá chladným.“

Spolek Lieder Society, který u nás dlouhodobě a systematicky uvádí písňovou tvorbu známých i pozapomenutých skladatelů, si na sobotní večer v Atriu na Žižkově připravil další ze svých koncertů. V tomto měsíci uběhlo padesát let od úmrtí jednoho z nejvýznamnějších skladatelů 20. století, Dmitrije Šostakoviče (1906–1975). Sobotní večer byl věnován tomuto ruskému géniovi a připomněl ho jako skladatele písní. Večer v zajímavé dramaturgii propojil jeho dílo s tvorbou Ludwiga van Beethovena, mezi jejichž díly organizátoři spatřují zajímavé paralely, jak bylo uvedeno v koncertní brožuře: „Jejich tvorbu spojuje dramatičnost, která přesahuje hranice epoch a vzdoruje politickým režimům.“

12 minut čtení Číst dál…

Kristina Henckel: Čím jsem starší, tím víc mě baví hrát před lidmi

„Řekla bych, že klavírní dílo Smetany je takový Cimrman v hudebním slova smyslu.“

„Průměrný student americké univerzity hraje jako průměrný student druhého ročníku konzervatoře v Česku.“

„Je pro mě důležité skladatele nevnímat jako bustu, ale jako živoucího člověka, který se ráno probudil a měl dobrý nebo špatný den.“

Kristina Henckel, rodačka z České Lípy, vystudovala Konzervatoř v Teplicích, HAMU v Praze a následně získala doktorát ve Spojených státech amerických na Univerzitě v Oklahomě. V současnosti působí na Sandhills Community College a Fayetteville State University v Severní Karolíně. České publikum ji bude mít možnost slyšet v sobotu 6. září na koncertě v rámci festivalu Lípa Musica s titulem Návrat domů – a vzhledem ke Kristinině poslednímu vystoupení v tuzemsku před dvaceti lety se skutečně o návrat na českou půdu do značné míry jedná. U této příležitosti poskytla rozhovor portálu KlasikaPlus.cz.

22 minut čtení Číst dál…

Barocco sempre giovane v září převážně barokně

Pardubický komorní soubor Barocco sempre giovane i v měsíci září čeká nejedno vystoupení. To nejbližší se odehraje 5. září v Horažďovicích, kdy roli sólisty přijal mimo jiné člen dechového uskupení Belfiato Quintet, fagotista Jan Hudeček. Následují pořady ve Vyškově, Pardubicích a Kostelci nad Orlicí. Ve velkém sále horažďovického zámku budou v podání komorního souboru…

2 minuty čtení Číst dál…

Září s mariánskolázeňskými symfoniky od popových hitů k dílům s hlubokým poselstvím

Dokonce čtyři koncerty v měsíci září připravuje Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně. Už 5. září jako první pořadí čeká pořad na výrazně vylehčenou notu, protože diváci přítomní ve Společenském domě Casino uslyší orchestrální úpravy písní světoznámých kapel. Dění v měsíce posléze vygraduje slavnostním koncertem u příležitosti svátku sv. Václava. „Smyčce nemusí hrát jen…

3 minuty čtení Číst dál…

Filharmonie Brno na lineckém festivalu Ars Electronica

Dennis Russell Davies a Filharmonie Brno stejně jako loni zvou do Lince do vlakové haly Postcity na festival Ars Electronica. Na programu pořadu 5. září je hlavně Ullmannův Císař Atlantidy ve scénickém pojetí, zazní také jedno dílo Hindemithovo. Komorní opera s úplným názvem Císař Atlantidy aneb Odepření smrti byla složena v letech 1943/44 Viktorem…

2 minuty čtení Číst dál…

Zachovo Requiem d moll opět po roce s Floreou

Orchestr Musica Florea chystá opětovné uvedení pořadu Jan Zach: Requiem d moll, které se uskuteční 5. září od devatenácti hodin v prostorách kostela sv. Havla ve Štolmíři, čtvrti Českého Brodu. Zazní tak znovu jedno z nejvýznamnějších děl českého skladatele Jana Zacha, a to po téměř tři sta letech od prvního uvedení. Jan Zach (1713–1773) patří…

2 minuty čtení Číst dál…

Pavla Tesařová: Mě to hlavně hrozně baví!

„Nechci narušovat, co funguje.“

„Co se po mě chce, se stále učím. Prostředí je obrovsky nápomocné.“

„Radost je na člověku asi vždycky nějak vidět. Snad se ani nedá zakrýt…“

Sólové hraní, tři různá dua, jedno kvarteto a definitivně už také orchestr, kde může nerušeně hrát roli koncertní mistryně – roční zkušební období totiž bylo přetaveno v souhlas orchestru s pokračováním ve funkci. Pavla Tesařová spojila své síly s orchestrem Prague Philharmonia a stává se jeho tváří na první židli houslové sekce. Radostná a všudypřítomně vděčná umělkyně v návaznosti na úspěch poskytla rozhovor portálu KlasikaPlus.cz.

12 minut čtení Číst dál…