KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Englerovy varhany se v olomouckém Mořici rozezní i letos 

Mezinárodní varhanní festival už více než půlstoletí patří ke kulturnímu životu Olomouce. I v roce 2025 bude hostitelem festivalu chrám sv. Mořice se známými Englerovými varhanami. 57. ročník festivalu je zaměřen zejména na dvě kulatá výročí, kdy ve stejném roce 1685 se před 340 lety narodili Georg Friedrich Händel a největší skladatel varhanní…

3 minuty čtení Číst dál…

Plzeňský Verdiho Nabucco v Jindřichově Hradci

Na třetím nádvoří Státního hradu a zámku v Jindřichově Hradci se v sobotu 30. srpna uskuteční další ročník Jindřichohradecké opery. Letos nabídne open-air provedení Nabucca od Giuseppa Verdiho. Začátek akce pořádané agenturou pěvce Vratislava Kříže ve spolupráci s plzeňským Divadlem J. K. Tyla je naplánován na dvacet hodin.  Hudebního řízení Nabucca se ujme plzeňský…

2 minuty čtení Číst dál…

Vertumnus na Kuksu, barokními fugami oklamaný

„Patří mezi ta díla, která přinášejí svědectví o hudebním cítění a kompozičním umění jak autora samotného, tak jeho doby.“

„Prostor o velikosti menšího koncertního sálu s klenutým stropem poskytl přesně takové prostředí, jaké bylo potřeba.“

„Pro nezasvěceného posluchače může působit obsazení sopránového partu mužem poněkud nezvykle…“

V jedinečné atmosféře pozdního večera proběhl 21. srpna další z koncertů festivalu Theatrum Kuks. Refektář kukského hospitálu posloužil hudebníkům z uskupení Ensemble Damian k provedení vzácně dochovaného a znovuobjeveného souboru 31 fug skladatele Mauritia Vogta. Posluchačům se potom kromě zážitku barokní hudby naskytl čas a prostor k přemítání nad pomíjivostí a marností tohoto světa, ale nakonec také, nad Boží věčností, krásou a nadějí. Vzkříšením Vogtova díla s názvem Vertumnus vanitatis musicae in 31 fugis delusus se podařilo odvést kus záslužné objevitelské práce.

8 minut čtení Číst dál…

Česká divadla zahajují sezony

Z letního odpočinku se neprobouzí pouze žáci a studenti školou povinní, ale také například tuzemské divadelní instituce, kterým startuje nová sezona. KlasikaPlus.cz přináší chronologicky řazený přehled, jak česká divadla pojímají začátek nového ročníku svého uměleckého snažení. Liberec Operetní a muzikálové melodie, taneční umění, ale i slavnostní předání Libereckých Thálií za sezonu 2024/2025, Šalďák dětem…

4 minuty čtení Číst dál…

Severočeská Hudební setkání. Hlavní řadu zahájí Václav Hudeček

Festival Hudební setkání, jehož koncerty se konají po celý rok a po celých Severních Čechách, nabídne ve své hlavní festivalové řadě dalších dvanáct koncertů. Čtrnáctý ročník přehlídky zve na klíčová jména české klasické hudby. Nejbližší koncert se uskuteční v poutním kostele Nanebevzetí Panny Marie v Horním Jiřetíně v samém závěru měsíce, tedy 31. srpna, a to ve…

2 minuty čtení Číst dál…

Pavel Švingr: Můj vzor? Peter Mikuláš. To je skutečný mistr svého oboru…

„Necítím se hlasově nebo oborově vyhraněn.“

„Práce s hlasem a výrazem je v komorní hudbě jiná a detailnější a tím určitě i zdravá.“

„S Hanušovým Dřevěným Kristem jsem se poprvé setkal na HAMU, kdy mi ho přinesl můj profesor zpěvu Ivan Kusnjer.“

Basista Pavel Švingr, sólista Národního divadla v Praze, debutoval ve Státní opeře v roce 2009. V nové sezóně jej publikum může slyšet v jedenácti inscenacích. Absolvoval pražskou HAMU ve třídě Ivana Kusnjera a studoval také ve Vídni na Universität für Musik und darstellende Kunst. Spolupracuje i s regionálními operními scénami v Ústí nad Labem, Českých Budějovicích a Plzni a hostoval například na belgickém festivalu Zomeropera Alden Biesen. Pavel Švingr se rovněž věnuje koncertní činnosti – pro festival Lípa Musica připravil spolu s klavíristou Zdeňkem Klaudou cyklus Dřevěný Kristus Jana Hanuše, který předvedou 7. září v kostele v Drchlavě u Doks.

7 minut čtení Číst dál…

Nachtigall Artists oslaví pětadvacetiny

Agentura Nachtigall Artists, která už pětadvacet let obohacuje českou hudební scénu, slaví významné jubileum. Stala se synonymem pro setkávání s těmi nejkrásnějšími hlasy současnosti a i díky ní je Praha jejich přirozenou zastávkou na mapě světových turné. 31. srpna se uskuteční slavnostní galakoncert v pražském Obecním domě, který bude nejen ohlédnutím, ale současně…

3 minuty čtení Číst dál…

MenART poosmé. Stipendijní akademie zahájila a ocenila pedagogy

„Za každým úspěšným umělcem stojí osvícený pedagog.“

„Výkon mladých umělců byl ukázkou, co vše se mohou děti v základních uměleckých školách naučit.“

„Běžná výuka v základních uměleckých školách nesměřuje prioritně k výchově špičkových umělců, ale k lásce k hudbě a k umění vůbec.“

Stipendijní akademie MenART se uskuteční již osmým rokem, tentokrát proběhlo zahájení v Olomouci. O víkendu od 22. do 24. srpna se setkávali pedagogové a studenti základních uměleckých škol se svými mentory nad otázkami umělecké tvorby a vzdělávání, aby poslední večer v sále olomoucké Reduty byli oceněni ti nejlepší z pedagogů.

8 minut čtení Číst dál…

Magdalena Kožená třikrát s Akademiky svaté Cecilie

Mezzosopranistku Magdalenu Koženou čeká po prázdninové pauze na přelomu srpna a září trojice vystoupení za doprovodu Orchestra dell‘Accademia Nazionale di Santa Cecilia pod taktovkou Daniela Hardinga. S Beriovými Lidovými písněmi vystoupí na festivalech v Bukurešti, Lublani a v Berlíně.  Rumunský Festival George Enescua, kam míří i Česká filharmonie, slovinský Festival Ljubljana a konečně berlínský Musikfest budou ve…

2 minuty čtení Číst dál…

Varhanní srpen ve Šluknovském výběžku

Festival využívající varhany v bazilice ve Filipově u česko-saské hranice se koná osmnáctým rokem. Čtvrtý z pěti srpnových koncertů patřil Lukáši Dvořákovi a Lukáši Moťkovi, zřídka slýchané kombinaci varhan a trombonu. Poslední letošní prázdninový nedělní odpolední program se pak odehraje 31. srpna, jeho protagonisty budou Leendert Verduijn a Maarten Wilmink a půjde o ojedinělé vystoupení dvou varhaníků u jednoho…

3 minuty čtení Číst dál…

Tiburtina Ensemble v Belgii i s českou písní

Laus Polyphoniae je každoroční letní festival pořádaný v Antverpách a věnovaný hudbě středověku a renesance. Od svého založení v roce 1994 se festival rozrostl a stal se největším festivalem na světě věnovaným evropskému dědictví polyfonie. Vystupujícím hostem letošního ročníku festivalu je 30. srpna české uskupení pěvkyň staré hudby zvané Tiburtina Ensemble. Akce se uskuteční v koncertní…

2 minuty čtení Číst dál…

Janáčkova filharmonie Ostrava v Polsku, Německu a Velké Británii

Jen krátce před zahájením 72. koncertní sezony vyráží Janáčkova filharmonie Ostrava do polských Lusławic, kde se 30. srpna představí s flétnistkou Zofií Neugebauer. Společně vystoupí na závěrečném koncertě festivalu Emanacje. Půjde o první ze zahraničních zastávek této sezony, tou další bude na začátku října německý Festival der Nationen, kde ostravské těleso odehraje…

4 minuty čtení Číst dál…

Susanne Bernhard: Válečné rekviem není dílem pro běžný provoz

„Válečné rekviem posluchače uchvátí velkým dramatickým napětím; pravdivostí vyprávění, která jde až do morku kostí.“

„Obzvláště tichým momentem ve Válečném rekviem, a pro mě zároveň vrcholem skladby, je setkání v zákopu, které přináší změnu perspektivy: ‚I am the enemy you killed, my friend‘.“

„Lukáš Vasilek je hudebník, který dokáže spojit technické dovednosti, muzikálnost a emocionální smyslnost.“

Svatováclavský hudební festival sáhl pro zahájení svého letošního ročníku k uvedení Brittenova Válečného rekviem, bezpochyby jednoho z nejzásadnějších vokálně-instrumentálních děl minulého století. Jeho provedení se 2. září v Ostravě ujme Lukáš Vasilek s pražskými rozhlasovými symfoniky a Pražským filharmonickým sborem. Podobně jako v několika předchozích uvedeních, která Vasilek v nedávné době řídil v Praze, se v sopránové úloze představí mnichovská rodačka Susanne Bernhard.

17 minut čtení Číst dál…

Parsifal jako meditativní introspekce

„Heras-Casado vede Parsifala jako liturgii ticha – hudba se zde nerodí z exaltovaných vrcholů.“

„Elīna Garanča přistupuje ke Kundry s přesností, která odmítá archetyp. Ukazuje wagnerovskou poutnici jako bytost rozkročenou mezi světy: není tu výhradně hříšnicí, není výhradně obětí.“

„Wagner zde staví tělo do středu mytologie a Volle si je toho dobře vědom. Když Amfortas prosí o smrt, není to volání po vykoupení v křesťanském smyslu; spíš jde o únik z vědomí, které už neunese vlastní přítomnost.“

Bayreuthský festival se po Tristanovi ponořil do meditativní introspekce. Parsifal v režii Jaye Scheiba nevyznívá jako triumfální mystérium, ale jako cesta k niterné rovnováze. Místo velkých gest přichází klidná modlitba tónů, kde se každá fráze pojí s tichem, a spása je spíš nasloucháním než proklamací. Provedení řídil dirigent Pablo Heras-Casado.

9 minut čtení Číst dál…

Pavla Tesařová druhou koncertní mistryní orchestru Prague Philharmonia

Houslistka Pavla Tesařová se vedle Romany Špačkové stává druhou koncertní mistryní orchestru Prague Philharmonia. Orchestr si Tesařovou zvolil po úspěšné roční zkušební době. Na pozici nastupuje se zahájením dvaatřicáté sezóny tělesa. Umělecké vedení orchestru Prague Philharmonia, založeného v roce 1994 díky společné iniciativě dirigenta Jiřího Bělohlávka a skupiny mladých talentovaných hudebníků tehdy…

2 minuty čtení Číst dál…

Lieder Society nechá rozmlouvat Šostakoviče s Beethovenem

Další hudební zastavení k „zpříjemnění konce prázdnin“ chystá písňový spolek Lieder Society. Půjde o komorní koncert u 50. výročí úmrtí Dmitrije Šostakoviče v hudebním dialogu s Ludwigem van Beethovenem. V Atriu Žižkov 30. srpna hraje mezinárodně etablované Trio Bohémo, zpívá hlavní tvář cyklu, sopranistka Tamara Morozová a její divadelní kolega, tenorista Marek Žihla. Umělci vystoupí za klavírní spolupráce Filipa Martinky.…

2 minuty čtení Číst dál…

Slovenští filharmonikové zahrají k tanci pod širým nebem

Novou sezónu Slovenská filharmonie zahájí sice až 16. října, koncertně činná však bude už dávno předtím. Nejaktuálněji znovu rozezní Náměstí svobody při velkolepém finále 50. ročníku Bratislavského kulturního léta. Koncert se uskuteční v neděli 31. srpna od sedmnácti hodin. Hlavním motivem vystoupení bude tanec. Slovenská filharmonie pod taktovkou Martina Leginuse zahraje…

2 minuty čtení Číst dál…

Ředitelské ceny pražského Národního divadla pro Pernou, Podařilovou nebo Lo Monaca

Pražské Národní divadlo vstupuje do sté čtyřicáté třetí sezony. Již tradičně bylo zahájení spojeno s udělením Cen generálního ředitele divadla pro mladé umělce do pětatřiceti let. Letošními laureáty se mimo jiné stali pěvkyně Barbora Perná a baletní sólista Danilo Lo Monaco. Do síně slávy byla uvedena jedna z předních osobností českého baletu Tereza…

5 minut čtení Číst dál…

Duchovní hudba v proměnách století na podzim podvaatřicáté v Olomouci

Město Olomouc se na podzim opět promění v centrum evropské duchovní hudby. Tradiční Podzimní festival duchovní hudby vstoupí do svého třicátého druhého ročníku a od 21. září do 18. října nabídne devět koncertů na rozličných místech města i v jeho okolí. Letošní ročník má navíc výrazný česko-slovenský rozměr, do Olomouce přijede řada hostů…

4 minuty čtení Číst dál…

Květnovský festival připomene jubilea. I to Rybovo při muzikologické snaze

Šestý ročník festivalu Květnovské hudební slavnosti se uskuteční opět o posledním prodlouženém srpnovém víkendu za účasti českých a zahraničních umělců specializujících se na dobové nástroje a poučenou interpretaci. Hlavním motivem letošního ročníku akce jsou výročí starých mistrů. V roce 2025 třídenní akce odehrávající se ve dnech 29. až 31. srpna v lokalitě Květnov blízko Chomutova oslaví hned několik…

4 minuty čtení Číst dál…

Klasika v souvislostech (96)
Otakar Ostrčil, progresivní operní šéf a exponent nové věcnosti 

„Stejně jako Ostrčil, i Ferdinand Pujman trval na důsledném propojení hudebního a jevištního výrazu. Položil základy moderní české operní režie.“

„Pražské Národní divadlo bylo druhou scénou, která po berlínské premiéře uvedla modernistickou šokující operu Vojcek od Albana Berga.“

„Za patnáct let, kdy stál v čele opery ND, napsal už pouze sedm děl, mezi nimi především variační Křížovou cestu a operu Honzovo království, které by si zasloužily v živém repertoáru plné docenění.“ 

Byl popisován jako zodpovědný dirigent nenávidějící lajdáctví, šmíru a fixlování. A vnímán jako operní skladatel, který pokračuje ve smetanovské linii, ale zároveň je exponentem takzvané nové věcnosti. Otakar Ostrčil se do dějin české hudby zapsal především coby meziválečný šéf operního souboru pražského Národního divadla, jeho kompoziční odkaz je prakticky pozapomenut. Je spravedlivé, že česká první scéna bude mít od 16. října na repertoáru Ostrčilovu operu Legenda z Erinu – příběh o zapovězené lásce, zradě a pomstě odehrávající se v prostředí starověkého Irska.

10 minut čtení Číst dál…

Olomoucká filharmonie v moci mladých adeptů dirigování

Sotva skončila s hudebním festivalem spojená letní akademie pod názvem Academy Kroměříž, už je její vůdčí umělecká tvář, dirigent Tomáš Netopil, opět v zápřahu. 29. srpna se v olomoucké Redutě završí mezinárodní dirigentské kurzy pod jeho vedením a Moravská filharmonie bude u toho. Jako sólistka se představí houslistka Ludmila Pavlová. „Přijďte podpořit mladé talentované dirigenty ze…

1 minuta čtení Číst dál…

Marie Nečasová: Vizuálno je tentokrát přítomné spíše zvukově

„V prvním týdnu se hlavně poznáváme mezi sebou a každý student má krátkou prezentaci o tom, co dělá, jaký je jeho přístup. Všichni žasneme, kolik je způsobů tvorby…“

„Už jenom kvůli tomu, že naši skladbu nám hrají opravdu fenomenální muzikanti, mi přijde, že stojí za to tady být.“

„Líbí se mi kontrast vnitřního dramatu s tichostí, kterou si spojuju s ledem.“

Marie Nečasová je úspěšnou mladou skladatelkou a vydavatelkou not. V roce 2024 se stala autorkou třetí skladby na objednávku Janáčkovy filharmonie Ostrava. Už podruhé je rezidentkou na Institutu Ostravských dní, který se koná od 11. do 30. srpna, a během festivalu zazní 26. srpna v premiéře její skladba Tání. V rozhovoru jsme si povídaly o tom, jaké to je být na Ostravských dnech rezidentkou, o její nové kompozici, malování zvukem a spoustě dalších věcí.

16 minut čtení Číst dál…

Spíš vyrovnané než strhující. Hudební drama Tristan a Isolda

„Byčkov zůstává velkým dirigentem s mimořádným citem pro Wagnerovu architekturu, avšak dnešní večer ukázal, že ne všechny prvky se potkaly s jeho vizí tak přesně, jak jsme u něj zvyklí.“

„Arnarsson je zdrženlivý, neservíruje symboly doslovně a nechává filozofické vrstvy Wagnerova díla promlouvat především skrze hudební textury.“

„Tristan a Isolda zde nejsou provokací ani muzejním exponátem, nýbrž zrcadlem touhy, které odhaluje, jak blízko k sobě mají láska a smrt.“

Bayreuther Festspielhaus se tentokrát ponořil do tempa popírajícího časoprostor. Zatímco páteční Mistři pěvci vyznívali jako pohodlně čitelná veselohra, Tristan a Isolda značí tři dějství, v nichž se realita rozplývá v chromatickém napětí a každý akord je slibem, jehož naplnění je ve své podstatě čekáním na Godota. Ticho mezi frázemi Tristana a Isoldy nezní jako pauza, nýbrž promlouvá jako součást hudby samotné. Hudebního nastudování se ujal šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov, režie Thorleifur Örn Arnarsson.

9 minut čtení Číst dál…

Dvě cembala a ještě něco navíc. Vojtěch Spurný a Ondřej Bernovský v Bezděkově nad Metují

„Až do poslední chvíle bylo nutné nástroje dolaďovat, a tak Vojtěcha Spurného mohli návštěvníci při práci vyžadující plnou koncentraci zahlédnout již v okamžiku, kdy usedali do kostelních lavic.“ 

„Krebsova skladba rafinovaně propojuje styl vrcholného baroka s rokokovou jemností.“ 

„Na Spurného ničím nespoutanou obsahovou i formální autorskou vynalézavost zareagoval Ondřej Bernovský u druhého nástroje s viditelnou chutí.“

Do programu letošního ročníku festivalu Za poklady Broumovska, který již dvacet let oživuje letní hudební nabídku ve svatostáncích kdysi opomíjeného a přitom krásného koutu Čech, zařadili pořadatelé v sobotu 23. srpna koncert cembalistů Vojtěcha Spurného a Ondřeje Bernovského. Uskutečnil se v Bezděkově nad Metují v kostele sv. Prokopa a už dvacet minut před začátkem hledali návštěvníci jen s obtížemi místo k sezení.

7 minut čtení Číst dál…

Autentická Prodaná nevěsta závěrem léta už tradičně v Holašovicích 

Nejoblíbenější česká opera bude opět k zhlédnutí v Holašovicích mezi malebnými staveními, zapsanými na seznam památek UNESCO. Komickou operu Prodaná nevěsta uvádí už tradičně pod širým nebem Jihočeské divadlo, a to v hudebním nastudování šéfdirigenta Davida Švece a režii uměleckého šéfa operního souboru Tomáše Ondřeje Pilaře. Akce se uskuteční natřikrát v intervalu mezi 28. a 30. srpnem.…

3 minuty čtení Číst dál…

První ročník královéhradeckého festivalu Architóny spojí hudbu s architekturou

Po úspěšném nultém ročníku přichází východočeské kulturní centrum Hradec Králové s plnohodnotným prvním ročníkem festivalu Architóny. Hudbu, architekturu a módu propojí mezi 3. a 6. říjnem. Nejvýznamnější památky a moderní stavby města ožijí koncerty, módní přehlídkou a přednáškami, které přinesou zážitek pro všechny generace. Už ve čtvrtek 28. srpna festival otevře letní prolog na Slezské…

3 minuty čtení Číst dál…

A pořád se točí… Originálně rozhýbaná Maria Stuarda v Salcburku

„Ve spojení s neustálým pohybem točen mělo choreografické aranžmá přímo hypnotizující účinek a s ‚houpavým‘ bel cantem se zázračně propojilo.“

„Stačilo už jen ‚málo‘, aby se inscenace stala nezapomenutelnou událostí: zpívat. Bohužel zpěv byl nejslabším článkem večera.“

„Vokální paprsek světla do představení vnesl uzbecký tenorista Bekhzod Davronov v roli hraběte Leicestera. Jeho příjemně měkký, volný a zvučný hlas se poslouchal moc dobře.“

Inscenace opery Maria Stuarda od Gaetana Donizettiho, kterou letos uvádí Salcburský festival, pro mne byla překvapením. Konečně jsem zase jednou na jevišti viděla něco jako invenci, horší to bylo se zpíváním bel canta. Počin je z režisérské dílny Ulricha Rascheho, Vídeňské filharmoniky 23. srpna řídil Antonello Manacorda.

7 minut čtení Číst dál…

Skladatel Omar Rojas z JAMU uspěl na skladatelské soutěži Carla Sanvitaleho

Mexický rodák Omar Rojas, absolvent brněnské JAMU, uspěl na osmém ročníku Mezinárodní skladatelské soutěže Carla Sanvitaleho pořádané v italské Ortoně. S kompozicí Cuarteto urbano No. 1 pro smyčcové kvarteto vybojoval třetí umístění. Skladatelskou soutěž Carla Sanvitaleho pořádá Associazione Amici Della Musica Guido Albanese prokomponisty bez omezení věku a národnosti. Po účastnících je vyžadována…

2 minuty čtení Číst dál…

Slepá ulička, nebo cesta průkopníka? Ostravské dny kladou otázky…

„Výsledkem byl dechberoucí zvukový celek, rozšiřující možnosti flétny o několik oktáv. Více než padesátiminutová skladba byla meditací i provokací.“

„Zvuk intonarumori působil fascinujícím způsobem i bizarně.“

„Festival, založený Petrem Kotíkem, je laboratoří testující hranice hudby.“

Ostravské dny s podtitulem Festival hudby dneška jsou fenoménem, který v českém prostředí nemá obdoby. Akce, jež se každé dva roky stává magnetem pro mladé skladatele i renomované tvůrce z celého světa, nabízí prostor, kde lze zažít hudbu v její nejradikálnější a nejexperimentálnější podobě. Program čtvrtečního večera s názvem Starting Line ukázal festival v jeho nejčistší formě – hledal hranici mezi hudbou a performancí, mezi tvůrčím gestem a pouhým zvukovým pokusem. V osmnáct hodin odstartoval maraton, který skončil až před půlnocí. Téměř pět hodin hudby je samo o sobě zkouškou pro posluchače a otázka po smyslu takto komponovaného programu se přímo nabízí.

7 minut čtení Číst dál…