KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

PKF hudbou zvýrazní francouzské předsednictví v Radě EU english

„Šéfdirigent Villaume podepsal prodloužení smlouvy na další tři sezóny.“

„V pěti koncertních řadách připravuje orchestr více než třicet různých programů.“

„Potrava pro duši je nyní stejně důležitá jako ochrana zdraví.“

Orchestr PKF – Prague Philharmonia chystá pro další sezónu pět abonentních cyklů, první programy plánuje už na 6. a 8. září. V druhé polovině září by se vedle toho mělo také uskutečnit jedno z doposud nejambicióznějších turné tělesa, které povede do Japonska, Koreje a na Tchaj-wan. Hudebním ředitelem a šéfdirigentem zůstává Emmanuel Villaume. Prodloužil smlouvu s orchestrem na další tři sezóny.

Od ledna do června 2022 převezme Francie rotující předsednictví v Radě Evropské unie. PKF-Prague Philharmonia se nechala inspirovat k vytvoření programu sezóny 2021/2022 založeného na tématu francouzské hudby. Francouz Emmanuel Villaume stojí v čele předního českého orchestru od roku 2015 a podepsal nyní prodloužení smlouvy na další tři sezóny, tedy do roku 2024, kdy mu bude šedesát. Současně je hudebním ředitelem Opery v Dallasu. V letech 2009 až 2016 byl šéfdirigentem Slovenské filharmonie.

V Praze zahraje PKF-Prague Philharmonia ve své 28. sezóně vedle šéfdirigenta i pod taktovkou Harryho Bicketa, Marcela Lehningera, Juliana Rachlina či dirigentky Keri-Lynn Wilson. V pěti koncertních řadách připravuje více než třicet různých programů. Vedle hlavního orchestrálního cyklu nabízí cyklus komorní, cyklus soudobé hudby, donátorské abonmá a koncerty pro děti v Rudolfinu. Vedle toho připravuje portfolio edukačních programů pro školy: koncerty pro děti od čtyř do osmi let a projekt Orchestr zoom, který získal mezi školami velkou popularitu. Do aktivit orchestru PKF má nadále patřit Dětský klub Notička pro děti od tří do čtrnácti let se sérií pěti setkání.

Francouzské předsednictví v Radě Evropské unie chce oslavit PKF-Prague Philharmonia v únoru 2022 provedením Ravelova Klavírního koncertu G dur – stejné skladby, kterou skladatel dirigoval v roce 1932 při hostování v Praze, pouhý měsíc po pařížské premiéra díla. Sólistou má být francouzský pianista Michel Dalberto. Zazní rovněž Ravelovo Bolero a Toccata e due Canzoni od Bohuslava Martinů, který řadu let žil v Paříži.

Evropskou dimenzi francouzské hudby vyzdvihne program zaměřením na její neustálé prolínání s hudbou německou v průběhu staletí. Pořadatelé to glosují takto: „Debussy byl ovlivněn Wagnerem, který je naopak hodně zavázán Berliozovi, ten byl sám ovlivněn Gluckem, který byl velmi inspirován Rameauem – obdivovatelem jak Bacha, tak Couperina, skladatelů, kteří se také vzájemně ovlivňovali… Fascinující a plodná souhra mezi oběma národy…!“

Šéfdirigent Villaume zahájí orchestrální cyklus 8. září večerem, ve kterém se má objevit skladba Incanto od současného francouzského autora Érica Tanguye, a to vedle Berliozovy, Saint-SaënsovyRachmaninovovy hudby.

Některé programy jsou „zachráněné“ sestavy ze sezóny 2020/2021, v podstatě celé zrušené opatřeními proti pandemii. Mezi sólisty koncertů jsou například první flétnista Berlínských filharmoniků Emmanuel Pahud, klavírista Oli Mustonen nebo houslistka Bomsori Kim.

„Obzvláště se radujeme z toho, že můžeme koncerty pořádat v duchu tématu, které oslavuje přátelství a výměnu mezi národy a kulturami. Doba byla a je pro nás všechny velmi nesnadná. Potrava pro duši je nyní stejně důležitá jako ochrana zdraví…,“ konstatovala ředitelka orchestru Kateřina Kalistová. Jak dodala, přežít dosavadní nelehké období pomohla hlavně vlna lidské solidarity. „Mnoho našich abonentů netrvalo na vrácení zaplacených abonmá či vstupenek za koncerty, které musely být kvůli pandemii zrušeny. Stejně tak podpořili orchestr i samotní hráči. A neopustili nás v této ´bezkulturní´ době ani naši mecenáši a partneři.“

Vzhledem k nezbytným změnám v plánu spojených s pandemií a nutnosti rušit koncerty bylo podle ní vytvoření programu tentokrát obzvláště složité: „Ale věříme, že jsme našli skvělé řešení!“

Foto: Fb orchestru, Pixabay, Erik Berg, www.bomsorikim.com

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky