KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Triumf Času a Pravdy v podání Czech Ensemble Baroque

„Večer v Besedním domě nabídl oratorium, které Händel zkomponoval jako své první dílo pod názvem Triumf Času a Rozčarování už v roce 1707.“ „Úvodní předehra začíná důstojně a závažně, celý orchestr je zvukově vyvážený a historické nástroje podávají po celý večer až neuvěřitelně kvalitní a bezchybné výkony.“ „Jako vždy si pěvecké úlohy mezi sebou rozdělili sólisté…

Číst dál…

Händelův Triumf času a pravdy s Czech Ensemble Baroque ve čtvrtek v Brně

Soubor Czech Ensemble Baroque připravil na čtvrtek 10. února vrchol desáté koncertní sezóny brněnského cyklu Bacha na Mozarta! Na koncertě zazní oratorium pro sóla, sbor a orchestr Triumf času a pravdy Georga Friedricha Händela a kromě velkého stylizovaného zrcadla bude publikum na pódiu Besedního domu od 19 hodin čekat devětadvacet hráčů, šestnáct zpěváků…

Číst dál…

Devadesát minut Janáčka

„Básnění, bouři a vábivé hlasy řeky Volhy nechává režisér na dirigentovi.“ „Skvělou pěvecko-hereckou studii vytvořil při premiéře Jaroslav Březina.“ „Je to málo proměnlivé, hodně strohé, ale divadelně přece jen docela působivé. Velká kouzla se tu však nedějí.“ Bez přestávky, jako devadesátiminutové lyrické drama. Tak hraje od pátku pražské Národní divadlo Janáčkovu…

Číst dál…

Janáčkova Káťa v lednu v Římě a v srpnu v Salcburku

Americká sopranistka Corinne Winters, která v těchto dnech ztvárňuje Janáčkovu Káťu Kabanovou v Teatro dell’Opera di Roma, bude titulní roli ve stejné opeře zpívat také v srpnu na Salcburském festivalu. Tam dílo nastuduje a v šesti představeních bude řídit dirigent Jakub Hrůša. V Italské státní opeře v Římě, kde se Janáčkova Káťa Kabanová hraje po…

Číst dál…

Festival Janáček Brno 2022

„Zahájení bude patřit scénickému uvedení Janáčkovy Glagolské mše společně s jeho operou Z mrtvého domu.“ „Zazní duchovní kantáta Quo Vadis Felikse Nowowiejského, kterou chtěl už v roce 1910 v Brně uvést Leoš Janáček.“ „Zazní i dvě premiéry nových oper skladatelek Markéty Brothánkové a Noemi Savkové.“ Osmý ročník festivalu Janáček Brno se uskuteční od 2. do 22.…

Číst dál…

S houslemi až do nebe.
Olomoucký festival duchovní hudby uzavřely dva objevy

„Smyčcový orchestr jen ševelí a nad ním postupně několikrát z pianissima do piana, narůstá tichý zpěv sólových houslí, nekonečně krásný.“ „Nejvíc zpívání, navíc technicky nejtěžšího, má v Belliniho mši tenorista. Jaroslav Březina se partu zhostil excelentně.“ „Chrámové skladby tohoto autora jsou zapomenuty. Přinejmenším v tuzemském koncertním provozu bylo proto olomoucké uvedení Messa di Gloria…

Číst dál…

SOUTĚŽ O VSTUPENKY:
Haas, Ullmann, Klein a Lustig ve Státní opeře

Národní divadlo v Praze chystá na neděli první společný koncert ve spolupráci s hudebním festivalem Věčná naděje. Večer má název Hudba terezínských skladatelů a patří do cyklu Musica non grata. Zazní skladby Pavla Haase, Viktora Ullmanna a Gideona Kleina a vedle nich Antonína Dvořáka. Jako sólisté vystoupí sopranistka Vera Talerko, mezzosopranistka Jarmila Balážová, tenorista Jaroslav…

Číst dál…

Filharmonie Hradec Králové v říjnu

Filharmonie Hradec Králové na říjen pro své příznivce přichystala čtyři koncerty. Sál filharmonie v neděli 10. října přivítá varhaníka Jaroslava Tůmu. Tématem budou skladby Johanna Sebastiana Bacha, jemu připisované a jeho jménem inspirované. Koncert je součástí Orlicko-kladského varhanního festivalu. V rámci posledního koncertu sedmadvacátého ročníku festivalu Jazz Goes to Town zahraje FHK s Markem…

Číst dál…

Jaroslav Kyzlink: Ke „Zlaté kapličce“ patří nesmazatelně Smetana i Dvořák

„Jejich hudba jsou zlaté fondy a poklady, všichni hudebníci i nehudebníci nám mají co závidět.“ „Povedlo se téměř nevídané, benefičně ozdobí náš galavečer tenorista Pavel Černoch.“ „Svatou Ludmilu zařazuji a uvádím poměrně často a rád. Má obrovskou sílu a hloubku.“ Letošní koncert k zahájení operní sezony nazvalo pražské Národní divadlo Dvořák Národnímu – Národní Dvořákovi. Skladatel…

Číst dál…

V sobotu začínají České doteky hudby

Pořadatelé Českých doteků hudby zahájí v sobotu 11. září už třiadvacátý ročník. Jeho dramaturgii rozšíří také neuskutečněné akce minulé sezóny a festival potrvá až do 6. ledna příštího roku. V rámci třinácti koncertů vystoupí například orchestr a sbor Opery Národního divadla v Praze se sólisty, Festivalový orchestr České doteky hudby, harfistka Kateřina Englichová a flétnista Giuseppe…

Číst dál…

Roman Válek: Telemannův Den soudu? Jako Mesiáš!

„V nadsázce říkám, že je to Telemannův Mesiáš.“ „Tady je od samého počátku jasné, že to bude Ježíš, kdo bude vykonavatelem posledního soudu. To je v oratorní literatuře ojedinělá záležitost.“ „Je tu všechno, co si interpret může přát.“ Hudební festival Znojmo vyvrcholí vlastní scénickou produkcí duchovního oratoria Den posledního soudu od…

Číst dál…

Hudební festival Znojmo jde do finále

Pořadatelé Hudebního festivalu Znojmo přichystali od zítřka do neděle 25. července ještě několik projektů. Státní zámek Uherčice bude zítra od 19 hodin místem koncertu Gentlemen Singers. „Můžete se těšit na Veselou pohádku o živlech a katastrofách. Autorem pohádky je prezident festivalu Jiří Ludvík. Program je vytvořen na míru dramaturgii festivalu,“ stojí v pozvánce…

Číst dál…

Janáčkův a Mozartův pohled do duše

„Něco podobného Zápisníku zmizelého v repertoáru těžko nalézt.“ „Jde o více než půlhodinový koncentrovaný dramatický výjev a Březinův celkový umělecký výkon vzbuzuje obdiv.“ „Předehru k Donu Giovannimu mohla doprovázející Komorní filharmonie Pardubice zahrát ještě podstatně jinak.“ Jedinečné dílo, nepodobající se ničemu jinému, monodrama ve formě písňového cyklu, to je Janáčkův Zápisník zmizelého. Pokud cítí…

Číst dál…

Pocta živlům a katastrofám na Hudebním festivalu Znojmo od zítřka

Sedmnáctý ročník Hudebního festivalu Znojmo se letos uskuteční v termínu 8. až 25. července a má na programu více než třicet koncertů. Ročník s podtitulem Pocta živlům a katastrofám se bude konat na různých místech města Znojma a také v jeho okolí – v přírodě i v krásných prostorách zámků a kostelů. Letošní řada koncertů má být hlavně snahou…

Číst dál…

Smetanova Litomyšl ode dneška do čtvrtka

Na dnešní den přichystali pořadatelé festivalu Smetanova Litomyšl tři projekty. Už v dopoledních hodinách zazní recitál klavíristů Iva Kahánka a Miroslava Sekery. V brzkém odpoledni mohou posluchači zavítat na duchovní koncert souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 a od 20 hodin se na zámeckém nádvoří odehraje koncert České Sinfonietty se sólisty pod vedením Radka…

Číst dál…

Jiří Ludvík: Chceme ve Znojmě vrátit vykloubenou dobu zpátky do kloubů

„Věnujeme se světu po katastrofě, světu ovládaném živly… Ale zároveň jsme se snažili téma uchopit i z druhé strany, tedy trochu vtipně, odlehčeně, ne pouze k zamyšlení.“ „Martin Jakubíček se těší, že bude hrát na varhany ´jednu katastrofální skladbu za druhou´.“ „Jen mám ještě trochu strach, že možná roky 2022 a 2023 budou…

Číst dál…

Národní divadlo v červnu – Musica non grata a operní sbory

Pražské Národní divadlo zve v červnu hned na čtyři koncerty. V sobotu 12. června se diváci mohou těšit na program z děl Janáčka a Martinů, ve středu 16. června zazní Malá slavnostní mše Gioacchina Rossiniho. V pátek 18. června to bude výběr z vokálně-instrumentálního díla Brahmse, Dvořáka a Janáčka a v neděli 20. června hudba první poloviny 20.…

Číst dál…

Co komu súzeno.
Peter Straka v Janáčkově Zápisníku zmizelého

„Aniž by Straka přepínal, lahodně dosáhne naprosto znělým a nosným způsobem k vysoké poloze i silné dynamice, zřetelně vyslovuje, prokazuje velkou empatii.“

„Žánrově výlučná, originální, hudebně neslýchaně intenzivní a interpretačně náročná skladba…“

„Po osm desetiletí se mělo za to, že text v Lidových novinách byl anonymní lidovou tvorbou.“

Písňový cyklus Zápisník zmizelého, založený na příběhu otištěném v novinách a hudebně inspirovaný vidinou konkrétní ženy, je dílem, které se nepodobá ničemu jinému. U Leoše Janáčka ostatně dost častý jev. První veřejné koncertní provedení tohoto komorního dramatu se uskutečnilo v Brně přesně před sto lety, 18. dubna 1921. Jeho gramofonových nahrávek existuje řada. Vybíráme jako vzorovou tu, kterou pořídili v roce 1998 pěvci Peter Straka a Dagmar Pecková a u klavíru Marián Lapšanský.

Číst dál…

Hle, kráčí svatá Cecilie k nám…
Czech Ensemble Baroque živě z Brna

„S účastí mu to odpouštíme, protože krásně deklamuje a hladce se pohybuje ve všech polohách.“

„Všechny její výstupy jsou křišťálově radostné, jisté a pozitivní.“

„Roman Válek představuje skladbu s bezpečnou znalostí a s interpretačním nadhledem v roztančených, slavnostních i zjihlých pólech.“

Je středa, půl osmé, Czech Ensemble Baroque rozjíždí přímý přenos koncertu. Platforma, na které lze program sledovat, ukazuje 222 sledujících. Začíná provedení Händelovy ódy Alexander’s Feast – Alexandrova slavnost aneb Síla hudby. Brněnský Besední dům se proměnil ve studio, soubor s komorním sborem není na pódiu, ale uprostřed sálu. Publikum žádné. Sedí doma u displejů a obrazovek.

Číst dál…

Czech Ensemble Baroque s Händelovou Sílou hudby online

Soubor Czech Ensemble Baroque ve středu 17. února přednese v živém streamu z brněnského Besedního domu Händelovo oratorium The Power of Music, a sice v angličtině s českými titulky. Jak těleso uvádí, autor do něj přidal veškerou svou zkušenost z divadla a využil maximální šíři barvy orchestru. Přenos začne v 19:30 hodin a bude k zhlédnutí zde. V pátém koncertu…

Číst dál…

Festival České doteky hudby online

Zítra začíná dvaadvacátý ročník mezinárodního festivalu České doteky hudby. V důsledku vládních restrikcí se přesouvá do online prostoru, a diváci si tak budou moci koncerty vychutnat z pohodlí domova. Pořadatelé věří, že série hudebních setkání prozáří domácnosti diváků klidem a pohodou a pomůže zahnat všechny starosti, které tato zvláštní doba přináší. Koncerty bude možné sledovat…

Číst dál…

Kde je láska, tam je i Bůh

„Na začátku padesátých let, v kontextu poválečné avantgardy, je opera Čím lidé žijí z dnešního pohledu skoro zjevením.“ „Režisér Jiří Nekvasil použil nahrávku Jiřího Bělohlávka a obdařil ji spolu s výtvarníkem Jakubem Kopeckým poetickou, čistou a hravou vizualizací.“ „Nedlouhému dílku, i v jednoduchosti myšlenkově hlubokému a opravdovému, ztvárnění mimořádně šikovně a opravdu na míru padne.“ Podobenství, pohádka, lidová…

Číst dál…

Šestadvacet okének kalendáře s adventním zpíváním

„Nechtěli jsme celý advent zpívat jenom koledy, ale čím víc se budeme blížit k Vánocům, tím víc program začne být vánočnější.“

„Rybova Česká mše vánoční letos na Vánoce…? Nikdo zatím neříkal, že by nějaká měla být…“

„Je s tím hodně práce, produkčně jde o náročnou věc, ale práce je evidentně nesena na společné vlně. Všichni toužíme po tom, dostat se do našeho normálního stavu, kdy hrajeme každý den.“

„Audio. Ready?“ štěkne muž za kamerou. Odkudsi se ozývá české přitakání. „Camera. Ready?“ štěkne ihned, opět anglicky, opět se stejným silným italským přízvukem. Kameraman Marco Chiodi se pohybuje v pražském Národním divadle už delší dobu…

Číst dál…

Jakobín jako česká pohádková klasika

„Opera je zřetelným pomníkem Dvořákovu někdejšímu zlonickému učiteli, všestrannému kantorovi Antonínu Liehmannovi.“ „Učitel Benda je v nové liberecké inscenaci – přinejmenším díky Jaroslavu Březinovi, jeho představiteli při první premiéře – výraznou, možná i klíčovou postavou.“ „Martin Doubravský vedl premiérový páteční večer v příjemných tempech a náladě k pocitu, že se teď hraje ta pravá, důvěrně…

Číst dál…

Závěrečný koncert festivalu u Jakuba

„Výkon Ireny Chřibkové ve všech skladbách programu byl naprosto suverénní.“ „Nešla vyšlapanými cestami a seznámila obecenstvo záslužně s málo známým dílem velkého kontrapunktika.“ „Závěr koncertu tvořila kantáta Otče náš, kde se k varhanám připojil Kühnův smíšený sbor s dirigentem Jaroslavem Brychem, harfenistkou Lydií Härtelovou a vynikajícím Jaroslavem Březinou.“ Jubilejní 25. ročník Mezinárodního varhanního festivalu v pražské…

Číst dál…

Collegium 1704 a Händelův Mesiáš – tentokrát na zahájení sezóny v Praze

„Händelovým představám přesně odpovídá Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704.“ „Také jste zvyklí na provedení 120členným symfonickým orchestrem a stočlenným filharmonickým sborem? Za to „vděčíme“ pozdějším úpravám.“ „Cembalo bylo v bassu continuu nahrazeno theorbou – a vůbec to nevadilo.“ Collegium 1704 patří k našim nejvýznačnějším souborům, které se věnují poučené interpretací starší hudby. Spolu s ním…

Číst dál…

Koncert pro Liberecký kraj počtvrté

„Mesiáš v rukou Václava Lukse není monumentem, je to dílo vědomě a záměrně komorní, očištěné.“ „Akustické podmínky daly vyniknout všem interpretačním kvalitám, přesnosti a vypracovanosti, kultivovanosti, souhře, zvukové kráse, detailům.“ „Poslech byl nastaven pro publikum jakoby ´hodně zblízka´, analyticky, téměř laboratorně.“ Festival Lípa Musica, letos devatenáctiletý, už čtvrtým rokem zařadil na zahájení Koncert…

Číst dál…

Podzimní Concentus Moraviae se starou hudbou, s Mesiášem na úvod

Skleník v Květné zahradě v Kroměříži rozezní dnes večer na úvod festivalu Concentus Moraviae Händelovo oratorium Mesiáš. Spoluhostitelem slavnostního zahájení je Letní hudební akademie Kroměříž a její zakladatel Tomáš Netopil. Mimořádný podzimní ročník s podtitulem Domov můj potrvá do 29. října a v dramaturgii Barbary Marie Willi představí to nejlepší ze scény tuzemské staré hudby.…

Číst dál…

Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 na Slavnostním koncertu česko-německé vzájemnosti v Konojedech

Obnovený kostel Nanebevzetí Panny Marie v Konojedech u Úštěka bude v neděli 13. září od 15 hodin místem Slavnostního koncertu česko-německé vzájemnosti, jedinečné události přesahující svým významem hranice regionu. V prostoru s výjimečnou atmosférou a jedinečnou akustikou zazní díla Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händela a Jana Dismase Zelenky v podání Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 se sopranistkou…

Číst dál…

Collegium 1704 s Beethovenem, až v roce 1824

„Kompozice zazněla oduševněle, krásně, vypracovaně, v čistém a zřetelném zvuku, v docela cudném, ale přesto dostatečně silném výraze.“ „Provedení dosahovalo krásných, téměř dokonalých momentů.“ „Pro skutečné dořeknutí všeho, katarzi a odevzdané spočinutí by bylo potřeba při ukončování Agnus Dei nějakého většího kouzla.“ Beethovenovo výročí nemohla Dvořákova Praha připomenout lépe a hodnotněji než uvedením Missy solemnis,…

Číst dál…