KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Anthony León: Při Operalii jsem si podal ruku s hudbou

„Operní zpěv je stejně fyzicky náročný jako vrcholová atletika, tudíž bychom ke svým tělům měli jako atleti přistupovat.“

„Lidé, kteří věří mladým talentům a podporují je, si možná ani neuvědomují, jaký dosah jejich pomoc může mít a jak je potřebná.“

„Propojovat naši rozdělenou společnost je jedním z úkolů soudobé hudby.“

Americký tenorista kubánského a kolumbijského původu Anthony León vyhrál Operalii 2022, kde získal i cenu Ferrera Plácida Dominga v kategorii Zarzuela, a v roce 2023 prestižní Laffontovu soutěž Metropolitní opery. V létě 2023 debutoval na festivalu v Aix-en-Provence a na Salcburském festivalu. V roce 2025 je očekáván v Los Angeles jako Ferrando v Così fan tutte či v berlínské Státní opeře jako Bizetův Nadir v opeře Lovci perel. Ještě předtím však vystoupí 7. ledna v pražském Rudolfinu s loňskou vítězkou Operalie Julií Roset na společném koncertu organizovaném Spolkem přátel hudebních talentů. 

Číst dál…

Julie Roset: Operalia mi otevřela dveře

„Pokaždé, když chci začít hrát nějakou roli, říkám si: Co by udělala Erin Morley?“

„Jako operní zpěváci musíme kromě zpěvu být také herci a umět vyjádřit emoce.“

„Chtěla bych více rolí, kde postava něco prožívá, emocionálně a psychologicky se mění a dospívá.“

Kariéra francouzské sopranistky Julie Roset v posledních letech strmě stoupá poté, co zaujala strhujícím přednesem zvonkové árie Lakmé v pěvecké soutěži Operalia 2023 a suverénně získala hlavní cenu. O rok dříve zvítězila v soutěži Erica a Dominique Laffontových při Metropolitní opeře. Devízou mladé pěvkyně je především technická preciznost neuvěřitelně lehkých koloratur, pečlivě nastudovaná barokní interpretace, ale i přirozenost ve výrazu a hereckém ztvárnění. Pražskému publiku se představí na koncertě 7. ledna v Rudolfinu společně s americkým tenoristou Anthonym Leónem.

Číst dál…

Armén se zářnou budoucností. Barytonista Navasard Hakobyan vystoupí v Praze

Hudební agentura Nachtigall Artists oznámila, že do Prahy se vrátí tenorista Jonathan Tetelman. Letos v lednu se představil jako jeden z předních interpretů oper Giacoma Pucciniho, příští rok v červnu nabídne operní hity také z děl Georgese Bizeta, Julesa Masseneta a Giuseppa Verdiho. A agentura také připomíná, že mnohem dříve, 22. května aktuálního roku na pražské…

Číst dál…

Vítězka loňské Operalie Juliana Grigoryan vystoupí v Praze

Mladá sopranistka Juliana Grigoryan je již delší dobu známou pěvkyní ve své rodné Arménii. Nicméně až loňským vítězstvím v Operalii Plácida Dominga a pěvecké soutěži Stanislava Moniuszka na sebe strhla pozornost operního světa. Agentura Nachtigall Artists, která se mimo koncertů mezinárodně uznávaných pěvců souvisle věnuje i nadějím operního světa, ji oslovila a zpěvačka podá…

Číst dál…

Lada Bočková a Xabier Anduaga zítra v Rudolfinu

Zítra ve Dvořákově síni Rudolfina od 19:30 hodin vystoupí sopranistka Lada Bočková a španělský tenorista Xabier Anduaga. Ty doprovodí českému publiku známý klavírista a dirigent Vincenzo Scalera. Xabier Anduaga zvítězil v červenci roku 2019 ve slavné soutěži Plácida Dominga Operalia a už v říjnu toho roku vystoupil na pozvání agentury Nachtigall Artists na koncertě na…

Číst dál…

Happy Birthday, Plácido!
Plácido Domingo: Live Recordings 1967–1999

„Nepamatuji svět, ve kterém by Plácido Domingo nebyl jednou z největších tenorových hvězd současnosti.“

„Opera a Domingo jsou v podstatě synonyma.“

„Pravé kvality operního umělce by měl posluchač ocenit někde jinde než v hokejové hale s umělou zvukovou amplifikací.“

Kompilace s bohatě faktograficky a obrazově vybaveným bookletem, nazvaná „Plácido Domingo: Live Recordings 1967–1999“, zachycuje světoznámého tenoristu prostřednictvím jeho vídeňských kreací z doby tří desítek let, během nichž si vybudoval bezprecedentní uměleckou pověst. Album podrobně přibližujeme přesně v den, kdy pěvec slaví osmdesátiny.

Číst dál…

Jan Burian: Selekce diváků podle testů nebo očkování? Inženýrské představy o životě!

„Představa, že budeme zase čtrnáct dní hrát a pak zase nehrát, je děsivá. Takový hazard s diváckou důvěrou si dovolit nemůžeme.“

„Divadlo na internetu není divadlo.“

„Návrat k životu s kulturou a v kultuře bude trvat dva až tři roky.“

Ředitel pražského Národního divadla Jan Burian hledí do budoucnosti s optimismem, ale realisticky. Doufá, že konečně zase normální by mohla být příští sezóna, tedy letošní podzim. Za prioritu považuje, aby se lidé a domácí publikum do hledišť, až bude možný návrat k životu s kulturou, vůbec vrátili…

Číst dál…

Pretty Yende: Učit se být básníkem

„Čím častěji zpívám na recitálech, tím víc se mi líbí, jak prostým způsobem tahle forma sdílení hudby působí.“

„Krása poezie spočívá ve výrazových možnostech bez hranic.“

„Nástroj a technika zůstávají, ale skladatel a jazyk dodávají pokaždé zvláštní jedinečnost.“

V Praze zpívala vítězka Domingovy světové soutěže Operalia z roku 2011 pouhý rok po skvělém debutu v Metropolitní opeře; je tomu už pět let. Předloni se vrátila, nyní přijíždí jihoafrická sopranistka potřetí. Středeční recitál ve Smetanově síni je součástí turné, které Pretty Yende zavedlo už do Frankfurtu a dále ji povede do Barbican Hall v Londýně a do newyorské Carnegie Hall. V písňovém repertoáru z pera známých romantických skladatelů doprovází mladou pěvkyni italský klavírista Michele D’Elia…

Číst dál…

Svátky hudby po osmadvacáté

„Václav Hudeček vždy koncert zahajuje, napřed vtipným slovním úvodem a poděkováním, poté brilantním provedením nějaké skladby.“ „Duet Lady Bočkové a Borise Prýgla, to byla oslava Mozartovy hudby, vlastně hudby vůbec.“ „Pokud si někdo myslel, že po Mattinatě už nic lepšího nemůže přijít, pak Lada Bočková, Aleš Briscein a Boris Prýgl ukázali, že to…

Číst dál…

Rodí se světová hvězda

„Xabier Anduaga se díky svému mimořádnému talentu a hlasu velmi rychle etabloval jako tenor především v Rossiniho operách.“ „V podání klavíristy Ahmada Hedara to byl velmi expresivní Mozart.“ „Jaký by to byl španělský recitál bez zarzuely…“ Španělský tenorista Xabier Anduaga​, laureát Operalie má hned diář naplněný na několik měsíců dopředu. Přesto se…

Číst dál…

Hlasy budoucnosti.
V Praze se uzavřela soutěž Operalia

„Dámy měly úspěch s koloraturami, tenoři vsadili na Donizettiho.“

„Při vystoupení Xabiera Anduagy se mi vracely vzpomínky na jeho slavného předchůdce Josého Carrerase.“

„Hlasoval jsem pro nádherný soprán Guatemalky Adriany Gonzalez a skvělý baryton Gihoona Kima.“

Psát recenze je čím dál tím těžší. Rok od roku se lepší připravenost sólistů i jejich technika, mají za sebou celou řadu Masterclasses, často u stejného Maestra, takže vystoupení jsou skutečně bezchybná. Tím spíše, jde-li o takovou soutěž jakou je Operalia. Tříčlenné poroty vybírají na základě záznamu z tisícovky zájemců 40 vyvolených. Ti poté stráví týden v místě konání soutěže, aby z nich jedenáctičlenná porota vybrala desítku finalistů. Nejen recenzentům, ale ani porotě není co závidět.

Číst dál…

Jaké šance dává Operalia

„Ten Domingo, který se zamiloval do Prahy.“

„Letos dosáhnou věkové hranice 32 let a je to tedy jejich poslední šance.“

„Vítězství automaticky nějaké pozvání nezaručuje, ale jsou příklady, kdy se tak stalo.“

Konečně! Šest let o tom snili. Kdo? Gabriela Boháčová a Radek Hrabě, kromě jiného zakladatelé spolku Domingo-Mozart-Prague, kde společníkem je i jeden z největších operních pěvců – Plácido Domingo. Ten Domingo, který založil v Paříži v roce 1993 operní soutěž Operalia, z níž se stal mimořádný fenomén a jedna z nejvýznačnějších pěveckých soutěží na světě…

Číst dál…

Zdislava Bočková: Účast v Operalii není nějaký závod

„Není podmínkou, že musíte zrovna vyhrát.“

„Řekl mi: Ty jsi z Brna jako Janáček, tak to máš velkou odpovědnost.”

„Já prázdniny nemám.“

Soutěž Operalia, která se v těchto dnech koná poprvé v Praze, založil v roce 1993 tenorista Plácido Domingo jako platformu pro mladé pěvce, aby jim pomohl nastartovat kariéru. Čtyři desítky soutěžících letošního sedmadvacátého ročníku se postupně utkají během dvou čtvrtfinálových kol a jednoho semifinále, deset finalistů pak zazpívá na koncertě 26. července. Orchestr Národního divadla na něm bude řídit sám Domingo. Jedinou českou účastnicí je Zdislava Bočková, v cizině většinou vystupující jako Lada Bočková…

Číst dál…

VÝHERCE VSTUPENEK:
Semifinálový koncert Operalia

Vyhlašujeme VÝHERCE VSTUPENEK na semifinále mezinárodní soutěže Operalia, která se letos poprvé v historii koná v Praze. Mezinárodní operní soutěž Operalia založil Plácido Domingo. Letos poprvé v historii probíhá v České republice, a to od 21. do 26. července. Hostiteli je Národní divadlo v Praze a spolek Domingo-Mozart-Prague. Výherce soutěže získává 2 lístky na semifinále, které se uskuteční…

Číst dál…

SOUTĚŽ O VSTUPENKY:
Semifinálový koncert Operalia

Vyhlašujeme soutěž o DVOJICI VSTUPENEK na semifinále mezinárodní soutěže Operalia, která se letos poprvé v historii koná v Praze. Mezinárodní operní soutěž Operalia založil Plácido Domingo. Letos v létě se poprvé v historii uskuteční v České republice, a to od 21. do 26. července. Hostiteli se stane Národní divadlo v Praze a spolek Domingo-Mozart-Prague. Výherce soutěže získá 2 lístky…

Číst dál…

Oslavenec Mozart, gratulant Domingo

„Po dnešním večeru si dovedu představit, jak Mozartovi jeho Pražané rozuměli a nosili ho na rukou.“

„Poslední léta Domingovi přinesla nejen titul dirigenta, ale také barytonisty, což byl prapůvodně jeho hlasový obor, a ředitele mezinárodní pěvecké soutěže Operalia.“

„Orchestr Národního divadla hrál tak jiskrně, lehce, precizně a nadšeně, že to byl jeden z nejlepších výkonů tohoto tělesa vůbec.“

Jedna operní událost, která předznamenala další, se v neděli odehrála v Praze. Plácido Domingo dirigoval ve Stavovském divadle koncert k poctě 263. výročí narození a tím samozřejmě i z díla Wolfganga Amadea Mozarta a zároveň osobně potvrdil, že se v červenci bude v Národním divadle konat jeho slavná pěvecká soutěž Operalia. Jako sólisté včera vystoupili dva její vítězové, Adela Zaharia a Simone Alberghini, a výrazné mladé talenty Štěpánka Pučálková a Petr Nekoranec. Mimořádně dobře hrál orchestr Národního divadla.

Číst dál…

Domingo o Mozartovi, Nekoranec o Domingovi

„Když máme oslavovat jakéhokoliv velkého skladatele, tak jsem pochopitelně pro.“

„Pro zpěváka mého věku je pěkné být v operním dramatu otcem.“

„Když sleduji jeho program, řekl bych, že je tak trochu workoholik… Ale je to nesmírně inspirující!“

„Mo-zar-to-vy-na-ro-ze-ni-ny,“ slabikuje obrovský nápis nad jevištěm Stavovského divadla Plácido Domingo. Druhou polovinu světelného plakátu zaplňuje jeho vlastní jméno. „Does it mean Mozart´s Birthday?“ ptá se anglicky a za pár vteřin navazuje s tázavým úsměvem: „Would be the same Do-min-go-vy-na-ro-ze-ni-ny…?“ Je těsně po poslední zkoušce na dnešní večerní koncert, který v Praze diriguje, a štábem lidí kolem něj je vyčleněno pár minut na rozhovor pro portál KlasikaPlus.

Číst dál…

Štěpánka Pučálková: Proč mám ráda Mozarta? Člověk nikdy neví, co od něj může čekat!

„Předzpívání do Semperoper probíhalo jako každé jiné, i včetně toho obligátního ‚děkujeme, na shledanou‘.“

„V Salcburku jsem vlastně dospěla, našla samu sebe, urovnala si hodnoty a zjistila, jaké jsou mé životní priority.“

„Je to pro mě veliká čest a zodpovědnost, stát na jevišti po boku tak významného umělce, jako je právě Plácido Domingo!“

Poslední rozhovor jsem s mezzosopranistkou Štěpánkou Pučálkovou vedl v červnu roku 2016. Tenkrát bylo zajímavé si s ní povídat hlavně o jejích studiích, které absolvovala v salcburském Mozarteu, a také o prvních zkušenostech s operními scénami v Rakousku, Itálii, Slovensku a čerstvě i u nás, konkrétně v produkcích Státní opery Praha. Dnes už je všechno jinak: Štěpánka se coby sólistka zabydlela v ansámblu Semperovy opery v Drážďanech. A tam se jí daří!…

Číst dál…

Rok 2019: tradiční festivaly i přítomnost slavných hudebníků

„Vypadalo to, že minulý koncert Ennia Morriconeho byl v Praze posledním. Nakonec se však jubilant rozhodl přijet ještě jednou.“  „Festival Pražské jaro otevřou 12. května Bamberští symfonikové s Jakubem Hrůšou.“  „V Českém Krumlově se v létě objeví přední interpreti klasické hudby, ale festivalový program hojně zasáhne také do jiných žánrů.“ Lednové oslavy narozenin Wolfganga…

Číst dál…

Operalia má vítěze, Petr Nekoranec se do finále nedostal

„Emily D´Angelo je výjimečná osobnost, jednoznačně stojí na začátku velké kariéry.“

„Plácido Domingo má obrovské zásluhy, že takto kontinuálně hledá nové talenty.“

„Petr Nekoranec nyní od září nastupuje jako sólista do souboru operního divadla ve Stuttgartu.“

„Další místa v letošní Operalii obsadili Američanka, Kanaďanka dva Rusové.“

„Loni uspěl v Operalii český basbarytonista Boris Prýgl.“

Vítězi mezinárodní pěvecké soutěže Operalia se v neděli v Lisabonu stali kanadsko-italská mezzosopranistka Emily D´Angelo a běloruský tenorista Pavel Petrov. Petr Nekoranec se nakonec do finále nedostal, ale v dané konkurenci nejlepších mladých pěvců z celého světa byla i jeho účast v semifinále velkým úspěchem.

Číst dál…

Litoměřické svátky hudby, den druhý a třetí

„Samek zazpíval s u nás málo slýchaným citem pro specifika Smetanovy hudby.“

„Univerzální nasazení Jany Sibery napříč styly i obory bylo obdivuhodné.“ 

„Prýgl v celé Vodníkově roli dosud nevystoupil. Byl to výkon tím obdivuhodnější.“

„Uramová zazpívala Bacha bezpečnou technikou a se sympatickou dávkou ušlechtilosti v hlase.“

„Výkon Kateřiny Englichové letošní dramaturgii vhodným způsobem korunoval.“

I když měly letošní Litoměřické svátky hudby podtitul, že se jedná už o šestý ročník a že budou repertoárem a dramaturgií připomínat sté výročí vzniku Československa, charakterizovala je podle mého názoru mnohem lépe jiná číslice. Všechno jakoby bylo přizpůsobeno číslu tři.

Číst dál…

Boris Prýgl rozkročen mezi basem a tenorem

„Jsem vlastně rád, že jsem soutěž Operalia loni nevyhrál.“

„Od podzimu 2019 nastoupím jako sólista Bavorské státní opery.“

„Jednou bych možná mohl být i Heldentenor. Nebo vysoký baryton.“

„V Asii nemají písničky o lásce, ale o bojovnících s draky.“

„Na zpěvákovi je vidět, jestli emoce jde z hloubi srdce, nebo jestli ji jen hraje.“

Srpnový koncert Borise Prýgla v rodném Hodoníně vzbudil obrovský zájem, přišlo na tisíc lidí. Ohlas mělo také zařazení jeho jména mezi sólisty sobotního operního koncertu na Litoměřických svátcích hudby. „Kecal a Vodník jsou srdcovou záležitostí, ale jsem na ně pro jeviště ještě moc mladý… Ostatně jsem dnes rád, že jsem souěž Operalia loni nevyhrál. Možná by mě to ve světě semlelo,“ řekl mladý pěvec portálu KlasikaPlus.cz.

Číst dál…