Sto let od narození operní pěvkyně Marie Steinerové
Sólistka brněnské opery a zároveň stěžejní představitelka především janáčkovských rolí Marie Steinerová by 10. ledna oslavila sto let. Národní divadlo Brno pěvkyni proto věnuje představení Pucciniho Toscy, a to dne 10. února v Janáčkově divadle. V prvním pořadí foyeru divadla je od 10. ledna také vystaven portrét umělkyně.
Marie Steinerová, rozená Štrosová, pocházela z umělecky založené rodiny. Jejím otcem byl herec a hudebník Miroslav Štros, matka Marie Minářová-Štrosová byla operní pěvkyně, mimo jiné sólistka opery NdB, a to od roku 1929 až do roku 1931. Marie Steinerová vystudovala Státní konzervatoř u profesorů Hilberta Vávry a Běly Chalabalové-Rozumové. Ještě jako studentka debutovala v roce 1943 na scéně ostravského divadla titulní rolí Dvořákovy Rusalky.
Během studií získávala zkušenosti v Divadle Vlasty Buriana, v operním souboru Divadla 5. května a v opeře ostravského divadla, kde byla angažována roku 1946 a vydržela zde po rok 1948. Pohostinsky pravidelně vystupovala v řadě českých divadel včetně pražského Národního. Její domovskou scénou však od roku 1948 až do odchodu do penze v roce 1981 bylo Národní divadlo Brno.
Ve svém repertoáru měla těžké dramatické role, přičemž k nejúspěšnějším patřily Milada ze Smetanova Dalibora, Mařenka v Prodané nevěstě, Libuše, Cizí kněžna v Rusalce, Verdiho Aida, Pucciniho Tosca, Ortruda ve Wagnerově Lohengrinovi či Marina v Musorgského Borisi Godunovovi.
Samostatnou kapitolou jsou pak postavy v operách Leoše Janáčka, jež byly doménou pěvkyně. Například Emilia Marty ve Věci Makropulos, Mílina matka v Osudu, Kabanicha v Kátě Kabanové, Jenůfa a především její milovaná Kostelnička v Její pastorkyni. Janáčkovský repertoár často volila také ve svých koncertních vystoupeních.
Vedle vlastní umělecké činnosti se Marie Steinerová věnovala práci pedagogické. Zpěv vyučovala na brněnské konzervatoři a Janáčkově akademii múzických umění. Umělkyně je držitelkou řady ocenění. V roce 1954 získala první místo v pěvecké soutěži o Cenu Emy Destinové, obdržela také Cenu Senior Prix, cenu DIVA či Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru Opera. Až do pozdního věku se aktivně zajímala o kulturní, politické, ale i sportovní dění. Účastnila se setkání s diváky v rámci pořadů Klubu přátel opery a baletu a působila i jako hlasová poradkyně.
(S využitím textu Jitky Novákové)
Foto: archiv NdB
Příspěvky redakce
- Gershwin s Beethovenem sousedí v Košicích
- Svatovavřinecká sezona Pražského jara přivítá Štěpána Raka
- Symfonikové Prahy 8 vzývají jaro
- Berlínská Věc Makropulos v anketě největším zážitkem ze zahraničního divadla
- Protože to nevzdám. Hudební Odyssea s Fišarovou a Košárkem
Více z této rubriky
- Na krásném modrém Dunaji.
Vídeň slaví 200. výročí narození Johanna Strausse ve velkém stylu - Zhodnocení Roku české hudby 2024 očima jeho koordinátorů
- Janáčkova hudba zní od Austrálie po Kanadu. Operní hlavně v Evropě
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Rok české hudby pohledem Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů
- Festivalový Rok české hudby s letošním výhledem
- Rybův rok 2025
- Nová česká komorní hudba. Výzva SoundCzechu umožnila vznik dvacítky nahrávek
- Opery Bedřicha Smetany v roce 2024 na českých jevištích i jinde. Promarněná příležitost?
- Sto čtyřicet let první stálé české divadelní scény v Brně na online výstavě