AktuálněPlus


úterý, 04 prosinec 2018 10:30

Nadace L. Janáčka ocení Aleše Brisceina

Tenorista Aleš Briscein bude dalším umělcem, který získá Cenu Nadace Leoše Janáčka. Převezme ji zítra na Festivalu Janáček Brno 2018 před inscenací Výlety páně Broučkovy, kterou na přehlídku přiveze pražské Národní divadlo. Na letošním festivalu toto ocenění získali ještě ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil, dirigent Tomáš Hanus a naposledy včera skladatel a klavírista Thomas Adès. Cenu uděluje Nadace Leoše Janáčka za mimořádné interpretační výkony, za péči o šíření díla Leoše Janáčka a za rozvoj kultury v duchu janáčkovských tradic. Tento rok je navíc speciální tím, že se po celém světě připomínalo devadesáté výročí úmrtí skladatele. V minulosti se laureáty ceny stali např. Jiří Bělohlávek, Gabriela Beňačková, Charles Mackerras, Pierre Boulez, Patrice Chéreau, Jiří Kylián, Richard Novák, Libor Pešek, Svatava Přibáňová, David Pountney, Peter Straka, Theodora Straková, Miloš Štědroň, Inez Tuschnerová, John Tyrrell nebo Robert Wilson, z institucí pak Národní divadlo v Brně, Moravské zemské muzeum, Janáčkovo kvarteto, Česká filharmonie a další.


úterý, 04 prosinec 2018 06:41

FOK uvede Haydnovo Stvoření

Haydnovo oratorium Stvoření rozezní v polovině Adventu Smetanovu síň Obecního domu. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK ho uvede se svým hlavním hostujícím dirigentem Jac van Steenem 12. a 13. prosince. Sólových partů se ujmou Marie Fajtová, Aleš Briscein a Roman Janál a vedle nich vystoupí Kühnův smíšený sbor obohacený o chlapecké hlasy z Pueri Gaudentes a dívčí z Dětského pěveckého sboru Radost Praha. Koncert podpoří Dětský fond OSN – UNICEF. Před oběma koncerty proběhne setkání s umělci v salonku „Cukrárna“ Obecního domu. „Dirigovat více Haydnových děl a zároveň pracovat se sborem a pěvci je mým snem. Jsem rád, že se mi v Praze daří jej naplňovat,“ doplňuje Jac van Steen, který patří k nejúspěšnějším holandským dirigentům současnosti. Podařilo se mu navázat spolupráci s významnými orchestry v Holandsku, Velké Británii a Německu, kde po postech šéfdirigenta Norimberského symfonického orchestru a hudebního ředitele Neues Berliner Kammerorchester získal pozici hudebního ředitele německého Národního divadla ve Weimaru. Zároveň je od roku 2002 šéfdirigentem Staatskapelle Weimar a orchestru Musikkollegium Winterthur. Hlavním hostujícím dirigentem FOKu je od sezóny 2013/14.


neděle, 02 prosinec 2018 23:31

Tomáš Hanus dostal doma v Brně medaili

Dirigent Tomáš Hanus převzal v neděli večer v Brně medaili Nadace Leoše Janáčka za šíření jeho hudby. Stalo se tak po představení opery Z mrtvého domu, se kterou pohostinsky vystoupil na festivalu Janáček Brno 2018. Hanus je už třetí sezónu hudebním ředitelem Velšské národní opery v Cardiffu a právě s tímto souborem inscenaci režiséra Davida Pountneyho přivezl. Letos osmačtyřicetiletý Hanus se tak po delší době objevil v rodném městě. Začínal jako houslista, vystudoval u Jiřího Bělohlávka dirigování na JAMU, v roce 1999 se stal vítězem soutěže v Katovicích. Byl u vzniku Pražské komorní filharmonie, působil v Národním divadle v Praze a v Brně, kde byl po dva roky šéfem. David Pountney, v současnosti ředitel Welsh National Opera, oslovil Hanuse, když dirigoval v roce 2014 v Mnichově Janáčkovu Věc Makropulos. Zeptal se ho tehdy, jestli by neměl zájem o práci v Cardiffu. Uskutečnil se tam pak koncert - a Tomáš Hanus měl podle svých slov okamžitě pocit, že našel vynikající těleso a soubor s krásným a zdravým přístupem k práci. Brzy byl jmenován do funkce - na post, který mimo jiné zastávali Janáčkův a Sukův žák Vilém Tauský (1951–1956) a britsko-australský znalec a příznivec české hudby.Sir Charles Mackerras (1987–1992). Janáčkova poslední opera zazněla nyní v Brně z nové kritické notové edice připravené britským muzikologem Johnem Tyrrellem (1942-2018). Na festivalu byl také pokřtěn český překlad jeho janáčkovské monografie.


neděle, 02 prosinec 2018 16:47

BERG uzavře sezónu

Koncert s více než třicítkou tanečníků všech generací, dvěma skvělými sólisty a monumentální výstavou, jedna česká a jedna světová premiéra, to je závěr letošní sezóny Orchestru BERG. Večer s názvem QUO VADIS? začíná v pondělí 3. prosince v půl osmé večer v Malé dvoraně Veletržního paláce v Praze a doplní ho i výstava Zázračný obraz Kathariny Grosse, která bude přístupná hodinu před koncertem. V české premiéře zazní Konstellationer – koncert pro 12 sólových smyčců, kterou napsal v roce 1958 dánský skladatel Per Nørgård. Odklonil se v ní od tradičního rozdělení smyčců na pět skupin a vypsal hudbu pro každého z 12 hudebníků zvlášť. Ve světové premiéře bude následovat skladba Eclipse Martina Klusáka, která vychází z konceptu z roku 2009, který vytvořil „do šuplíku“ poté, co poprvé slyšel skladbu Tabula rasa Arvo Pärta. A právě ta pak celý program uzavře. Účinkovat vedle tří desítek tanečníků v choreografii Mirky Eliášové budou houslistka Jana Kubánková a violista Ilia Chernoklinov. Orchestr BERG tradičně povede Peter Vrábel. Příští sezónu těleso zahájí 11. března 2019 v Divadle Archa a nechá se inspirovat Frankem Zappou. Ve světové premiéře zazní skladba Michala Nejtka, výběr ze Zappovy Ali N. Askin a dvě české premiéry, Try Andrew Normana a Zapp’art Régise Campa.


neděle, 02 prosinec 2018 06:54

Skladatelská soutěž festivalu J.J.Ryby

Festival Jakuba Jana Ryby vyhlásil skladatelskou soutěž v oboru: Liturgické vokální nebo vokálně-instrumentální skladby. Zúčastnit se mohou autoři bez věkového omezení, každý ale může přihlásit pouze jednu skladbu. Zadání je dílo do dvaceti minut a na texty Vidi Aquam, Veni Creator Spiritus nebo Magnificat. Vyhlášení vítězů proběhne na Závěrečném koncertu Festivalu Jakuba Jana Ryby v Praze 20. června příštího roku. Vítěz získá koncertní uvedení díla na Festivalu Jakuba Jana Ryby v roce 2020 a pořízení audiovizuálního záznamu z tohoto provedení v profesionální kvalitě, garantované provedení na českých kůrech a vydání tiskem, vydání tiskem. Skladby bude hodnotit porota, ve které zasednou Petr Kolař - varhaník, ředitel chrámové hudby, sbormistr a pedagog, Josef Kšica - varhaník, ředitel chrámové hudby, sbormistr, skladatel, Miroslav Kubička - skladatel a pedagog, Vladimír Roubal - varhaník, ředitel chrámové hudby, sbormistr a skladatel a Miloš Orson Štědroň - skladatel, klavírista, muzikolog, libretista a pedagog. 


sobota, 01 prosinec 2018 12:41

Maria Callas - 95 let

Přesně za pět let si budeme připomínat sté výročí narození Marie Callasové. Uctívané operní divy, již za života legendy. Narodila se 2. prosince 1923 v New Yorku, její život se uzavřel předčasně, v Paříži 16. září 1977. Studovala v Aténách. Její hvězdnou pěveckou kariéru odstartovala v roce 1947 Ponchielliho Gioconda ve veronské Aréně, kde debutovala čtyřiadvacetiletá sopranistka s naprosto mimořádným úspěchem. V roce 1951 vystoupila poprvé v milánské Scale, o šest let později v newyorské Metropolitní opeře. Zpívala Pucciniho i Wagnera, ale především se její zásluhou do operních domů a pěveckého repertoáru vrátili autoři belcanta Bellini, Donizetti a Rossini a později i další. Sebevědomá, nedostižná profesionálka žila pro hudbu a hudba jí dávala život. K tomu jejímu patřily i aféry a skandály, daň za slávu a popularitu. Setkání s pěveckým uměním fenomenální řecko-americké operní pěvkyně 2. poloviny 20. století nabízí o tomto víkendu i Český rozhlas D-dur.


sobota, 01 prosinec 2018 06:58

Mladý klavír na konzervatoři

Dnes se koná Mladý klavír Pražské konzervatoře, tradiční mezinárodní soutěžní přehlídka laureátů klavírních soutěží od 12 do 18 let. Jako vždy je umístěn do Koncertního sálu Pražské konzervatoře Na Rejdišti, kde je koncertní klavír Steinway. Program je rozdělený do několika bloků s přesným časovým vymezením, začíná v 10 hodin dopoledne, končí kolem sedmé hodiny večer a vstup je zdarma. Mladý klavír se koná už potřinácté. Letos vystoupí celkem 17 klavíristů ze šesti zemí, nositelů laureátských titulů z mnoha soutěží. Předsedou poroty je klavírista a pedagog prof. Avedis Kouyoumdjian z Rakouska a jejími členy jsou Ivo Kahánek, Petr Jiříkovský, Milan Langer a Jan Simon


pátek, 30 listopad 2018 06:25

FOK uvede bachovský recitál Angely Hewitt

Příští sobotu vystoupí v Praze Angela Hewitt, vyhlášená kanadská interpretka díla Johanna Sebastiana Bacha. 8. prosince ve Dvořákově síni Rudolfina přednese výběr z Bachových Partit. Koncert se koná v rámci cyklu FOK Světová klavírní tvorba. Šest technicky velmi náročných suit Bach napřed pojmenoval Klavírní cvičení a až později označil jako Partity, postupně je napsal a publikoval mezi lety 1725 a 1730. Na titulní straně první vydané Partity údajně stálo: „Složeno pro milovníky hudby, kteří chtějí osvěžit svého ducha.“ V roce 1731 byly vydány souborně pod názvem Opus 1. Originál se ale nedochoval. Bachovské nahrávky Angely Hewitt patří mezi nejvyhledávanější a získala za ně četná ocenění. Před dvěma lety zahájila svůj projekt s názvem „Bachovská Odyssea“. Pod tímto názvem se skrývá dvanáct recitálů, které budou probíhat do roku 2020. V rámci nich Angela Hewitt postupně uvede kompletní dílo pro klávesové nástroje Johanna Sebastiana Bacha. 


čtvrtek, 29 listopad 2018 20:09

Soňa Červená adventně z Bible

Jsou jí 93 roky, v půlce prosince vystoupí na dvou vánočních koncertech v pražském Foru Karlín, kde bude recitovat z Bible, v lednu získá cenu klasické hudby Classic Prague Awards za celoživotní přínos, ale o Vánocích vypne telefon a chce si užívat samoty a soukromí - tak by se daly shrnout nadcházející týdny pěvkyně Soni Červené. Vánoční koncerty proběhnou 17. a 18. prosince. Vystoupí na nich sopranistka Simona Houda-Šaturová, klavírista Marek Kozák, tenorista Jaroslav Březina, basista Roman Vocel a Kühnův dětský sbor. V jejich podání zazní díla Wolfganga Amadea Mozarta, Ernöho Dohnányiho a Luboše Fišera. Orchestr a Sbor Státní opery se představí pod vedením dirigenta Andrease Sebastiana Weisera a sbormistra Adolfa Melichara. Soňa Červená bude účinkovat ve Fišerově úpravě českých vánočních koled pro recitátora, soprán, tenor a baryton sólo, smíšený a dětský sbor a orchestr. "Slovo má stejnou hodnotu jako hudba, ani jedno se nesmí šidit, k tomu mě nabádal můj otec Jiří Červený. Dbala jsem na to jak v operním zpěvu, tak v překladech. Melodram, tedy mluvené slovo k hudbě, je speciální obor, který mám ráda. Proto se do Fora Karlín těším, myslím, že pásmo koled Luboše Fišera bude v tom velkém prostoru doopravdy svátečně vánoční," vzkázala médiím. KlasikaPlus se se Soňou Červenou dnes sešla osobně - celý rozhovor o tom, jak bude trávit Vánoce, co říká současným operním inscenacím, za kterými neváhá jezdit přes celou republiku, nebo o tom, co ve své dlouhé kariéře zpívala nejraději, přineseme už brzy na našem portálu. Slavná mezzosopranistka v 60. letech emigrovala za dramatických okolností z totalitního Československa a po roce 1989 se vrátila zpět. Zpívala v nejvýznamnějších operních domech, v San Francisku strávila rekordních 11 sezon. Mimořádné výkony podávala v operách Richarda Wagnera a Leoše Janáčka, její nejslavnější rolí byla ale Bizetova Carmen. V inscenaci dirigenta Herberta Kegela zpívala na předních světových scénách více než stopadesátkrát. V roce 2004 obdržela jako zvláštní cenu kolegia cenu Thálie, v roce 2011 z rukou ministra kultury medaili Artis Bohemiae Amicis a 28. října 2013 ji prezident Miloš Zeman vyznamenal medailí Za zásluhy. U příležitosti jejích devadesátin ji v roce 2015 tehdejší ministr kultury Daniel Herman udělil titul Dáma české kultury. Letos v červnu získala Soňa Červená osvědčení o pojmenování planetky č. 26897, která nese její jméno. Spolu se sbormistrem Josefem Pančíkem převezme na slavnostním večeru 19. ledna 2019 ve Smetanově síni pražského Obecního domu Cenu klasické hudby Classic Prague Awards za rok 2018 v kategorii za celoživotní přínos. "Když jsem dostala ten úžasný dar, že po mě byla pojmenovaná planetka, řekla jsem si, že je stopa, po které jsem toužila a už nechci žádná vyznamenání. Ale co mám dělat, já se na předávání Classic Prague Awards do Obecního domu těším a přijdu osobně," prohlásila s úsměvem.


čtvrtek, 29 listopad 2018 07:13

Soutěž Musica nova má vítěze

Společnost pro elektroakustickou hudbu uspořádala mezinárodní kompoziční soutěž Musica nova 2018. Koncert vítězů 27. ročníku se uskuteční 14. prosince v Divadle Inspirace v sídle HAMU. V kategorii čistě studiové zvukové tvorby zvítězil Řek Epa Fassianos se skladbou Chromatocosmos. V kategorii pro live elektroniku nebo nástroje/hlasy a elektroniku se jako první umístil skladatel z Nového Zélandu John Young se skladbou Magnetic Resonance. V české kategorii vyhrál rezident v ČR Yuk Bun Wan se skladbou Seascape, čestná ocenění získali Jiří Suchánek s Movements a Petr Wajsar s Generative Ambient. Učastnilo se 68 skladeb autorů z 26 zemí. Nejvíce jich bylo z Česka, Itálie, USA a Německa, ale například z Iránu nebo Izraele i z Jižní Ameriky a Asie. O výsledcích rozhodla mezinárodní porota soutěže vedená Rudolfem Růžičkou. Byli v ní Lenka Dohnalová, Rainer Buerck, Juraj Ďuriš, Pavel Kopecký a Peter Nelson. Soutěž je zaměřena na tzv. sonic art, ve kterém se koncentrují jak skladatelské, tak technologické dovednosti. Hodnotí se především kreativita. Soutěž se uskutečnila ve spolupráci s Akademií múzických umění, Institutem moderní hudby a Institutem umění-Divadelním ústavem. Letos se pátým rokem hodnotilo také přidružené kolo nové soutěže České ucho, určené pro nejmladší ve věku osmi až dvaceti let.


středa, 28 listopad 2018 13:25

FOK zařadil koncert tenoristy Černocha

Gala koncert tenoristy Pavla Černocha, který pořádá ve čtvrtek 6 prosince v Obecním domě Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, je už nyní vyprodán. Na programu jsou Puccini, Verdi, Bizet, Čajkovskij a Dvořák. Zazní tak árie a scény z oper, které pěvec aktuálně ztvárňuje na jevištích po celé Evropě. Dirigovat bude Jaroslav Kyzlink, hostem je sopranistka Jana Šrejma Kačírková. Debutem ve Vídeňské státní opeře byl pro Pavla Černocha okamžik, kdy nahradil Rolanda Villazóna v roli Lenského v inscenaci Čajkovského Evžena Oněgina. Spolu s ním byli tehdy na scéně světoví pěvci jako Mariusz Kwiecień, který zpíval Oněgina, nebo Ferruccio Furlanetto v roli Gremina. Ale Pavel Černoch, jeden z nejúspěšnějších českých pěvců současnosti, má za sebou již také hostování v milánské Scale a před sebou účinkování v Metropolitní opeře v New Yorku a v londýnské Covent Garden. Česká televize pořídí z pražského recitálu záznam.


středa, 28 listopad 2018 07:14

Plachetka debutoval v Paříži

Adam Plachetka má dnes v Palais Garnier další představení Rossiniho Popelky. Jde o jeho debut v Opéra national de Paris. Ve francouzské metropoli se dílo dává od 23. listopadu do 26. prosince a mladý český basbarytonista je v něm obsazen jako Alidoro. Čeká ho ještě desítka večerů. V ženských rolích jsou Marianne Crebassa, Chiara Skerath a Isabelle Druet. Jako Don Ramiro je v Paříži přítomen Lawrence Brownlee, Dandiniho zpívá Florian Sempey a Donem Magnifico je Alessandro Corbelli. Popelku nastudoval dirigent Evelino Pidò, režii měl Guillaume Gallienne. Ve Vídeňské státní opeře, kde je členem souboru, účinkoval Plachetka v listopadu jako Chorébe v nové produkci Berliozových Trójanů. Po Novém roce se pěvec vrátí do Vídně jako Figaro v Rossiniho Lazebníkovi sevillském, jako Dulcamara v Donizettiho Nápoji lásky a Leporello v Mozartově Donu Giovannim. Ve stejné roli se opět objeví i v Metropolitní opeře v New Yorku. Sezónu pak uzavře v Praze jako hrabě Almaviva v Mozartově Figarově svatbě a král Vladislav ve Smetanově Daliborovi.


úterý, 27 listopad 2018 09:31

Classic Prague Awards pro Červenou a Pančíka

Operní pěvkyně Soňa Červená a český sbormistr Josef Pančík získají cenu klasické hudby Classic Prague Awards za celoživotní přínos. I v ostatních kategoriích ale můžeme očekávat známá jména. Porota sice ještě neoznámila kompletní seznam laureátů všech dvanácti kategorií, ale už teď předeslala, že například talentem roku se mohou stát houslistka Olga Šroubková (laureátka Soutěže B. Martinů a letos také houslové soutěže Isaaca Sterna v Šanghaji - můžete si připomenout v RozhovoruPlus), klavírista Lukáš Klánský a houslista Milan Al-Ashhab (vítěz prestižní soutěže Fritze Kreislera ve Vídni a soutěže New Yorku - i s ním jsme přinesli RozhovorPlus). Slavnostní vyhlášení třetího ročníku Classic Prague Awards proběhne 19. ledna ve Smetanově síni Obecního domu, bude ho přenášet Česká televize a vystoupí na něm Filharmonie Hradec Králové pod taktovkou dirigenta Petra Vronského, houslista Jan Mráček a čtveřice talentovaných dětských hudebníků. Porotu stejně jako loni tvoří sopranistka Gabriela Beňačková, houslista Václav Hudeček, klarinetista a pedagog Jiří Hlaváč, klavírista a pedagog Ivan Klánský a skladatel Ondřej Soukup. V prvním ročníku získala cenu za celoživotní přínos cembalistka Zuzana Růžičková, talentem roku se stala hornistka Kateřina Javůrková a laureátem ceny za propagaci české hudby v zahraničí se stal britský dirigent sir John Eliot Gardiner. Letos se laureátem ceny za celoživotní přínos stal dirigent Libor Pešek, talentem roku tenorista Petr Nekoranec a oceněným za propagaci české hudby v zahraničí se stal britský muzikolog a odborník na českou operu John Tyrrell. V dalších kategoriích uspěli Ivo Kahánek (Sólistický výkon), Česká filharmonie (Orchestrální výkon), Kateřina Kněžíková a Kateřina Englichová (Komorní výkon), Sbor Národního divadla, Sbor Státní opery a Kühnův dětský sbor (Vokální výkon), Petr Nouzovský a Plzeňská filharmonie s dirigentem Tomášem Braunerem (Nahrávka roku- Bohuslav Martinů: Kompletní dílo pro violoncello a orchestr) a Clarinet Factory (Crossover). Ocenění v soutěžní kategorii Soudobá kompozice letos nebylo uděleno.


úterý, 27 listopad 2018 06:43

Opera Aloise Háby oceněna Divadelními novinami

Za svůj tvůrčí vrchol považoval Alois Hába šestinotónovou operu Přijď království Tvé. A Divadelní noviny za její letošní nastudování ocenily její tvůrce v Ostravě - první cenu v kategorii Hudební divadlo získali Jiří Nekvasil za režii a Bruno Ferrandis za hudební nastudování. Historicky první světovou premiéru uvedlo Národní divadlo moravskoslezské Ostrava v Divadle Jiřího Myrona 24. června letošního roku. Alois Hába, jedna z nejvýraznějších postav české meziválečné hudební avantgardy, se totiž jejího uvedení nakonec nedočkal. Operu dokončil v roce 1942, kdy bylo pomyšlení na její provedení vyloučeno, a po druhé světové válce se pak stal překážkou námět ovlivněný antroposofickým učením Rudolfa Steinera, ve kterém ideologie socialistického realismu spatřovala nebezpečnou ezoteriku. Myšlenkovým vyzněním je sociální spravedlnost, svobodné myšlení a protiválečný postoj. Libreto autor napsal spolu s režisérem Ferdinandem Pujmanem. Přijď království Tvé je jediná opera v dějinách hudby napsaná v šestinotónovém systému. Poprvé byla provedena s velkým odstupem až teď, po 74 letech od jejího dokončení, a to v poloscénickém provedení v Ostravě v rámci prvního ročníku festivalu Dny nové opery Ostrava. V premiérovém obsazení vystoupili mimo jiné Michaela Šrůmová, Kamila Mazalová, Marek Olbrzymek, Juraj Nociar, Josef Moravec, Vojtěch Šembera, Josef Škarka nebo David Nykl


pondělí, 26 listopad 2018 07:46

Jihokorejci ve Zlíně

Do Zlína zítra zavítá po účinkování v Praze na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného prvotřídní jihokorejský rozhlasový symfonický orchestr KBS Symphony Orchestra ze Soulu. Ve své domovině patří mezi nejstarší symfonická uskupení, jeho historie sahá do roku 1956, kdy byl založen při veřejnoprávní instituci Korean Broadcasting System. Uvede orchestrální předehru Antonína Dvořáka zvanou Karneval a v závěru večera v pořadí pátou symfonii Petra Iljiče Čajkovského. Obě díla budou lemovat jednu z nejkrásnějších a současně technicky nejnáročnějších kompozic určených pro sólový klavír a orchestr, Rachmaninovův 3. klavírní koncert. Provede ho korejský pianista Yekwon Sunwoo. I přes svůj mladý věk už dosáhl pozoruhodných úspěchů: v jeho bohaté sbírce titulů vyniká hlavně vítězství v proslulé Van Cliburnově soutěži v USA v roce 2017. Večer bude řídit hlavní dirigent KBS Symphony Orchestra Yoel Levi, který na této pozici působí od roku 2014.


neděle, 25 listopad 2018 11:23

Brnem rezonuje Janáček, přinesl medaili ostravské opeře

Přehlídka kompletního scénického díla Leoše Janáčka v Brně dnes pokračuje se souborem Vlámské opery. Na festivalu Janáček Brno uvede Věc Makropulos - futuristickou inscenaci z roku 2016, kterou režíroval Maďar Kornél Mundruczó, jinak především filmař, jehož snímky sbírají ocenění na předních světových festivalech. Hudebního nastudování se ujal jeden z nejuznávanějších českých dirigentů Tomáš Netopil. Janáček napsal operu Věc Makropulos na motivy stejnojmenné hry Karla Čapka. Text zkrátil a stejně jako v Příhodách lišky Bystroušky změnil oproti předloze konec. V opeře na rozdíl od hry umírá Elina Makropulos smířena se sebou i s Bohem. Dnešní vlámská Věc Makropulos je jedním z vrcholů bienále věnovaného tvorbě Leoše Janáčka, skladatele, který spojil většinu své umělecké dráhy s Brnem. Festival Janáček Brno letos začal slavnostním otevřením zrekonstruovaného Janáčkova divadla a premiérou Lišky Bystroušky v režii Jiřího Heřmana, o které jsme psali v ReflexiPlus Aby lidé o mně a o tobě nepsali v novinách. Festival také už koncertně uvedl např. Janáčkovu vůbec první operu Šárka, Počátek románu nebo Káťu Kabanovou v režii Roberta Carsena. Včera pak s velkým úspěchem ostravskou inscenaci opery Osud v režii Jiřího Nekvasila (ReflexiPlus chystáme). Národní divadlo moravskoslezské zároveň obdrželo medaili od Nadace Leoše Janáčka za to, že se uvedením Osudu stalo po brněnském celosvětově druhým divadlem, které uvedlo všechny Janáčkovy opery. Příští víkend bude na programu mimo jiné scénická verze písňového cyklu Zápisník zmizelého rozšířená o hudební vklad belgické skladatelky Annelies Van Parys v podání belgického souboru Muziektheater TransparantJejí pastorkyňa v podání poznaňského souboru z Teatr Wielki nebo Janáčkova devátá a poslední opera Z mrtvého domu v nastudování Velšské národní opery a dirigenta Tomáše Hanuse, v režii Davida Pountneyho. Toto provedení navíc bude mimořádným příspěvkem k festivalu, protože představí novou kritickou edici prof. Johna Tyrrella rekonstruující dílo co nejblíže podobě, jakou zřejmě Janáček zamýšlel a nikdy neměl možnost dokončit. Přehlídku pak 5. prosince slavnostně zakončí Výlety páně Broučkovy, jediná Janáčkova opera, která měla premiéru v Praze; do Brna ji přiveze pražské Národní divadlo. Šestý ročník festivalu Janáček Brno tak letos kromě ostatního programu uvede všech devět oper samorostlého mistra. 


neděle, 25 listopad 2018 09:08

Vítězové interpretační soutěže Nadace Bohuslava Martinů

V Sále Martinů na Hudební a taneční fakultě AMU vystoupí dnes večer laureáti interpretační soutěže Nadace Bohuslava Martinů. Konala se v oborech housle a komorní soubory s klavírem. Vítězi jsou Eva Zrostlíková Schäferová, studentka HAMU u Ivana Štrause, a Trio Incendio, které tvoří studenti Karolína Františová, Vilém Petras, Filip Zaykov. Trio pracuje na HAMU pod vedením Ivo Kahánka. Získalo také Cenu za nejlepší interpretaci díla Bohuslava Martinů a Cenu Přemysla Pražáka. Jako druhé se umístilo ERRAI Trio (Marie-Anna Myšíková, Patrik Sedlář, Anna Boiprav). Cenu za nejlepší interpretaci díla Viktora Kalabise získalo  Trio Merlot (Nikola Valentová, Martina Bártová, Štěpán Křováček). Čestné uznání obdrželo v soutěži Empé Trio (Markéta Sinkulová, Markéta Dominikusová, Petr Špaček), Česko-slovenské klavírní/é trio (Adam Stráňavský, Liliana Dulanska Violin, Jan Nečaský) a Trio Merlot. V houslové kategorii je druhá Ludmila Pavlová, na třetím místě skončila Liliana Dulanská. Čestné uznání získali Marie Hasoňová a Patrik Sedlář. Cena za nejlepší interpretaci díla Bohuslava Martinů a Cena Jaroslava a Zorky Zichových patří Evě Schäferové a Ludmile Pavlové. V roce 2018 se do soutěže přihlásilo dvacet mladých houslistů a osm komorních souborů s klavírem. V pátek a v sobotu se nakonec utkalo pět klavírních trií a deset houslistů a houslistek, posluchačů českých a slovenských hudebních univerzit. Soutěž je určena pouze pro kandidáty z České a Slovenské republiky a pro zahraniční studenty studující v České republice. Interpretační soutěž akcentující dílo Bohuslava Martinů takto pomáhá nadaným studentům vstoupit do koncertního života už od roku 1996. Dnešní koncert vítězů je součástí programu festivalu Dny Bohuslava Martinů. Rozhovory s vítězi přinášíme v článcích Schäferová vyhrála s Martinů. Soutěžila v domácím prostředí HAMU a Trio vyhrálo s Martinů. Snažilo se nemyslet na to, že soupeřem jsou kamarádi.


neděle, 25 listopad 2018 07:09

Meditace PKF o východním bloku

Autoři východního bloku 80. a počátku 90. let minulého století - Górecki, Pärt, Parsch a Berger – to je další dramaturgicky zajímavý večer z cyklu Krása dneška, který pořádá PKF – Prague Philharmonia. Koná se zítra 26. listopadu v Českém muzeu hudby, PKF na něm zahraje v menším obsazení a diváky zavede do doby politických zvratů a rodících se demokracií. Spirituální náladu večera můžou charakterizovat slova Arvo Pärta: „Před vzkříšením se musí zemřít. Předtím, než se něco řekne, nemělo by se říkat nic.“ Pro umocnění atmosféry se také část hlediště promění v meditační, odpočinkovou zónu s lehátky, houpačkami, pohovkami či slunečníky. Hosty večera budou historik Petr Blažek a dirigent Pavel Šnajdr. Jako sólisté vystoupí koncertní mistr PKF Jan Fišer a klavírista Daniel Wiesner. Úvodem zazní dílo přímo inspirované událostmi 17. listopadu 1989 – Soft November Music pro sólový klavír slovenského skladatele polského původu Romana Bergera. Od Henryka Góreckého to bude Kleines Requiem für eine Polka, která se vedle jeho Třetí symfonie zařadila mezi skladatelova nejhranější díla s jedním z nejobdivovanějších hudebních motivů v celé jeho tvorbě, od Arvo Pärta slavná skladba Fratres (Bratři) ve verzi pro housle a klavír a od Arnošta Parsche Tichá krajina pro bicí nástroje a ansámbl.


sobota, 24 listopad 2018 14:32

Věčná naděje s Haasem a Veverkou

Poslední z letošních koncertů dnes nabídne hudební festival Věčná naděje: Gustav Mahler a terezínští skladatelé. V Rezidenci primátora hl. m. Prahy vystoupí od půl sedmé hobojista Vilém Veverka. Zahraje skladby Benjamina Brittena, Antala Dorátiho, Jana Klusáka a samozřejmě Pavla Haase. Koncerty tohoto nového cyklu probíhají v Praze a v Terezíně a věnují se česko-německo-židovské hudební kultuře ve středoevropském kontextu s důrazem na tvorbu Gustava Mahlera, terezínských autorů a jejich současníků. "Je to velké téma, má silný emocionální náboj, je to hudba, která po 80 letech pořád nachází své posluchače," řekl muzikolog Lubomír Spurný, který se podílel na dramaturgii festivalu. Srpnový zahajovací koncert v Rudolfinu byl věnován Viktoru Ullmannovi, od jehož narození letos uplynulo 120 let. Festival Věčná naděje spolupracuje s Institutem terezínských skladatelů. Toto centrem zkoumá, dokumentuje a popularizuje tvůrce, kteří byli věznění za druhé světové války a často nepřežili. Jako hlavní úkol si institut stanovil sestavení souhrnné edice děl všech terezínských skladatelů.


sobota, 24 listopad 2018 10:40

Klan Klánských v Rudolfinu

Sedmdesátiny včera oslavil se svým publikem Ivan Klánský, klavírní virtuos a děkan Hudební a taneční fakulty pražské AMU. Narozeniny měl sice už v květnu, ale teprve na včerejší večer naplánoval svůj recitál v Rudolfinu, kde spolu s ním vystoupili i čtyři jeho synové – klavírista Lukáš, violoncellista Adam, basbarytonista Daniel a Vladimír, houslista a zároveň člen souboru Epoque Quartet, který na včerejším koncertě také účinkoval. Zazněla díla Antonína Dvořáka, Rondo Op. 94, klavírní kvintet A dur, Cigánské melodie a výběr ze Slovanských tanců, poslední větu z Dvořákovy sonatiny pak jako přídavek s otcem zahrála houslistka Klára. Profesor Ivan Klánský absolvoval konzervatoř u Valentiny Kameníkové a HAMU u Františka Raucha a sám je dnes úspěšným pedagogem, z jehož třídy vyšli například vítězové soutěže Pražského jara Martin Kasík nebo Ivo Kahánek. Letos na jaře získal Granátovou hvězdu za mimořádný přínos českému kulturnímu dědictví od Bohemian Heritage Fund a loni Cenu Antonína Dvořáka udělovanou Akademií klasické hudby za mimořádné umělecké počiny a popularizaci české klasické hudby. Ivan Klánský má celkem šest dětí, hudbě se věnuje i dcera Klára, pouze prvorozený syn Michal, kterého prý jediného do hudby nutili, pak hudby nechal. Mezi českými hudebníky je známý i svou fenomenální pamětí na jízdní řády a schopností nacházet nejvýhodnější spojení po celém světě, s úsměvem dodává, že má takovou cestovní kancelář pro hudebníky.


pátek, 23 listopad 2018 19:37

V neděli zahrají laureáti Soutěže B. Martinů

Soutěž Nadace Bohuslava Martinů se letos koná v oborech housle a komorní soubory s klavírem. Její laureáti budou známi už v neděli 25. 11. a vystoupí večer na koncertě vítězů v Sále Martinů na Hudební fakultě AMU. Soutěžit přijeli posluchači českých a slovenských hudebních univerzit. Interpretační soutěž akcentující dílo Bohuslava Martinů takto pomáhá nadaným studentům vstoupit do koncertního života už od roku 1996. Mezi úspěšné účastníky minulých ročníků patří například houslista Roman Patočka, violoncellisté Václav Petr Tomáš Jamník, houslistka Olga Šroubková nebo klarinetistka Anna Paulová, všichni už dnes známí profesionální umělci. Garanty jednotlivých kategorií jsou tradičně zkušení a významní interpreti. V kategorii housle je to v tomto ročníku profesor HAMU Ivan Štraus, v kategorii komorních souborů s klavírem děkan HAMU Ivan Klánský. Nedělní koncert vítězů je součástí 24. ročníku festivalu Dny Bohuslava Martinů, který do 19. prosince nabídne například koncerty Kühnova dětského sboru, Ivo Kahánka nebo vítězek předešlých ročníků Soutěže Nadace Bohuslava Martinů sopranistky Zdislavy Bočkové a Anny Paulové. Na festivalu se objeví rovněž violoncellista Petr Nouzovský s Plzeňskou filharmonií, Wihanovo kvarteto, Guarneri trio a Severočeská filharmonie Teplice. Dramaturgie přehlídky představuje dílo českého klasika v konfrontaci s jeho vrstevníky a nástupci. V rámci vlastních abonentních koncertů se do programu připojí Český spolek pro komorní hudbu a Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Česká filharmonie chystá na závěr Dnů Bohuslava Martinů skladatelův 1. houslový koncert, Dvořákovo Te Deum, Honeggerovu Vánoční kantátu a v premiéře skladbu Vzkříšení světla a naděje od Jiřího Gemrota


pátek, 23 listopad 2018 10:40

Rezidence ČF ve vídeňském Musikvereinu - česká hudba a Mahler

Česká filharmonie má před sebou tři koncerty ve Vídni. Uzavře tak sérii podzimních zahraničních vystoupení ke stému výročí vzniku Československé republiky. V sobotu, v pondělí a v úterý v rakouské metropoli hraje hudbu českých autorů a Gustava Mahlera. Rezidenci České filharmonie v sále Musikverein otevře při prvním z koncertů skladba Double od Luboše Fišera, následují orchestrální části ze Smetanovy Prodané nevěsty, Saint-Saënsův Violoncellový koncert se sólistou Gautierem Capuçonem a pak Novosvětská symfonie od Antonína Dvořáka, který v roce 1896 řídil první koncert orchestru. Další dva koncerty jsou věnovány Mahlerově 2. symfonii zvané Vzkříšení. Mimořádně nezazní s Pražským filharmonickým sborem, ale se sborem Wiener Singverein. Sólistky jsou stejné jako v Praze a v newyorské Carnegie Hall - Christiane Karg a Elisabeth Kulman. Po návratu do Prahy orchestr dílo nahraje pro připravovaný komplet Mahlerových symfonií. Inaugurační turné šéfdirigenta Semjona Byčkova zavedlo orchestr v minulých týdnech do Bratislavy, do Londýna a pak do New Yorku, Washingtonu, Chicaga, San Francisca a dalších pěti amerických měst. Na jaře 2019 spolu pojedou mimo jiné do sálu Labské filharmonie v Hamburku. S dirigentem Petrem Altrichterem pak budou hostovat v Číně a na Tchaj-wanu a v červenci pod taktovkou Tomáše Netopila v Německu v Bad Kissingen.


pátek, 23 listopad 2018 07:07

Ensemble Terrible tradičně soudobě

Soudobá hudba a moderní prostor – to je spojení, které přinese dnešní koncert souboru Ensemble Terrible ve Venuši ve Švehlovce. Těleso se specializuje na hudbu mladých autorů. Zazní skladby talentovaných autorů Hudební a taneční fakulty AMU. Představí se tak současní vedoucí souboru Ensemble Terrible Jan Rösner a Petr Hora nebo skladatelka Soňa Vetchá, která je v prvním ročníku doktorského studia v oboru skladba a získala 1.cenu v mezinárodní skladatelské soutěži Generace za skladbu Trhliny v časoprostoru. Také Patrik Kako, rodák z Bratislavy, jeho díla zazněla například na Festivalu AsynChronie nebo v rámci projektu Hudba Európy v Sofii. Dál skladba November 2017 Anny Vtípilové, kde je základem výběr šesti tónů, a Simulacrum, kterou napsala Daria Pavlotskaya.


čtvrtek, 22 listopad 2018 09:27

Festival Firkušného – šestý ročník, šest koncertů

Klavírní festival Rudolfa Firkušného, jehož pořadatelem je Pražské jaro, otvírá dnes sólové vystoupení Montyho Alexandera, jedné z legend jazzového piana. V týdnu od nadcházející soboty do další neděle potom program nabídne pět dalších jmen, pět večerů klasické hudby… Jazz je novým žánrovým zpestřením dosavadní nabídky festivalu nesoucího jméno legendárního českého exilového pianisty. Čtyřiasedmdesátiletý Monty Alexander, v Čechách vystupující poprvé, je jazzmanem brilantní techniky a strhujícího swingového projevu, s přesahem až do světa pop music. Jeho jedinečný hráčský styl vyšel ze znalosti nahrávek jazzových legend, jazzových a rhythm‑and‑bluesových pořadů amerických rádií i žánrů svého času populárních na ulicích jeho rodné Jamajky. Od šedesátých let žije v USA. Jeho první album se jmenovalo Alexander the Great. Jeho současný repertoár je harmonickou koexistencí vlastních skladeb, originálních úprav jazzových standardů, muzikálových evergreenů, blues, gospelu, bebopu, calypsa, reggae...V sobotu v Praze vystoupí portugalský klavírista polsko‑maďarského původu Piotr Anderszewski. Jeho recitál má soustředěný program – obsáhlý výběr z Bachova Dobře temperovaného klavíru a v druhé polovině Beethovenových 33 variací na Diabelliho valčík, skladbu, s níž se mimořádně proslavil… Grigorije Sokolova, který hostuje v Praze 27. listopadu, považují mnozí za antihvězdu, současně však za jednoho z nejlepších žijících klavíristů. Zásadně nenatáčí ve studiu a nedává prý rozhovory. Zahraje Beethovena a Schuberta…  O dva dny později má v Rudolfinu koncert Miroslav Sekera, jediný český klavírista na letošním ročníku. Portál KlasikaPlus s ním přinesl rozhovor Miluji autory 19. století. Sekera zahraje širší výběr od Scarlattiho přes Beethovena a Schumanna po Smetanu a Debussyho…. Posledním recitálem v programu je 2. prosince vystoupení Brita Paula Lewise, který chystá Haydna, Beethovena a Brahmse… Už 25. listopadu se však uskuteční jediný orchestrální koncert festivalu – Koncert č. 3 Sergeje Rachmaninova zahraje čerstvý vítěz slavné Van Cliburnovy soutěže Yekwon Sunwoo. Doprovází ho Orchestr Korejského rozhlasu (KBS) s izraelským dirigentem Yoelem Levim.


čtvrtek, 22 listopad 2018 07:59

(Ne)tradiční Vánoce Janáčkovy filharmonie

Hned dvě mše chystá na svůj vánoční koncert Janáčkova filharmonie Ostrava. 18. prosince tak zazní vedle tradiční České mše vánoční Jakuba Jana Ryby ještě valašská Čuj, Miko, čuj! barokního skladatele Josefa Schreiera. Tato pastorální mše vychází z valašského lidového prostředí a patří k nejvýznamnějším dílům kantorské hudby na Moravě v 18. století. Uvádí se též jako Missa Pastoralis in C boemica nebo "Moravská mše vánoční" a je v podstatě sledem pastorel a drobných scének s pastýřskými náměty. Melodika i rytmika vychází z moravské lidové hudby ve starých tóninách období pozdního baroka a lze ji považovat za předchůdkyni přibližně o 40 let mladší proslulé pastorální Rybovy mše Hej mistře. Na koncertě ji s ostravskými filharmoniky přednesou sopranistka Kristýna Vylíčilová, mezzosopranistka Alžběta Vomáčková, tenorista Václav Čížek, basista Zdeněk Plech a sbor Canticum Ostrava s Jurijem Galatenkem.


čtvrtek, 22 listopad 2018 06:48

Ravelovo Bolero má 90 let

Před 90 lety, 22. listopadu 1928 mělo v Paříži premiéru Bolero, dnes už legendární skladba jediného motivu od francouzského skladatele Maurice Ravela. Vydobila si postupně místo jedné z nejhranějších symfonických skladeb vůbec a patří zároveň mezi ty, které více či méně zastínily ostatní díla svého tvůrce. V této souvislosti se třeba Gustav Holst stal "autorem jedné skladby" kvůli jeho suitě Planety. Bolero Ravel původně napsal jako hudbu pro baletní skupinu tanečnice a choreografky Idy Rubinsteinové. Napřed měl pro tento účel v úmyslu složit orchestrální verzi Iberie od Isaaka Albénize, nepodařilo se mu ale získat souhlas držitelů autorských práv. Narychlo proto napsal asi dvacetiminutové dílko, víceméně jako cvičnou skladbu. Obrovský úspěch Bolera pak zaskočil i samotného Ravela. Oblíbenými se staly ale i další jeho díla, ať už orchestrální nebo klavírní. Také je autorem oper a baletů, mezi nejznámější patří Španělská hodinka a Dafnis a Chloe. Jedno z nejslavnějších zpracování u nás je krátkometrážní film z roku 1987, ve kterém Bolero tančí Boris RösnerMarcela Černačová v režii Jana Kratochvíla.


středa, 21 listopad 2018 10:30

Chansony v Pardubicích

Pomyslně do Paříže si dnes večer odskočí Komorní filharmonie Pardubice. Jako hosty si totiž do Sukovy síně Domu hudby pozvala Chanson Trio Coucou. Koncert s podtitulem Na skok do Paříže nabídne francouzské šansony známých autorů, jako jsou Edith Piaf nebo Jacques Brel, a také autorskou tvorbu Radky Rubešové a jejího tria. Diriguje Jakub Pikla. Soubor Chanson Trio Coucou vznikl kolem zpěvačky Radky Rubešové, absolventky brněnské JAMU, kterou při studiu ve Francii uchvátily nejen šansony, ale i francouzská kultura jako taková. Repertoár jejího Tria tvoří jak jedinečné úpravy písní známých francouzských šansoniérů, tak méně známé šansony, ale i vlastní tvorba, ve které zhudebňuje francouzské básně. Členy ansámblu jsou vedle ní klavírista, akordeonista a autor hudebních úprav Martin Kudrna, houslista Zdeněk Häckl a kontrabasista Petr Pavlíček. Komorní filharmonie Pardubice vystoupila s Chanson Trio Coucou také letos v březnu.


středa, 21 listopad 2018 07:18

Nová koncertní řada v Pragovce

Novou komorní řadu koncertů dnes zahajuje Pragovka for Music v pražské továrně Pragovka u stanice metra Kolbenova. Sice to je na první pohled netradiční místo pro kulturu, ale důvodů je víc. "V Pragovce ale umíme přizpůsobit prostor koncertujícímu ansámblu. Umíme se prostorově přizpůsobit vokální hudbě, vytvořit intimní atmosféru pro „komořinu“ i nabídnout monumentální industriální halu pro větší projekty," vysvětluje dramaturg projektu Lukáš Hurník a dodává: "Neříkáme, že hudba je jen jedna. Naopak, chceme ukázat, kolik tváří hudba má a jak se navzájem mohou inspirovat." Pragovka for Music se zaměřuje na komorní hudbu překračující stylové hranice, přinášející ale nápaditost, muzikálnost, originalitu. Dnes od 19 hodin tam zazní Shakespearovy sonety zhudebněné soudobými skladateli jazzově i klasicky, které přednesou sopranistka Lucie Silkenová, jazzová zpěvačka Markéta Foukalová a Duo Teres, které tvoří houslistka Lucia Fulka Kopsová a kytarista Tomáš Honěk. O tomto cyklu už jsme informovali v článku Shakespeare v nových skladbách. V rámci koncertů v Pragovce brzy zazní i Rybova mše vánoční Jakuba Jana Ryby v autentické, klasicistní podobě v podání souboru Gaudium Pragense. O Vánocích se tato půvabná skladba hraje všude. 11. prosince ale poprvé zazní v podobě blízké původnímu záměru skladatele, který nebyl naivním venkovským autorem, ale hudebníkem, který nám zanechal hluboká a kompozičně nesmírně vyspělá díla. Na prvním koncertu v novém roce pak 30. ledna vystoupí Saxofonové kvarteto Bohemia a nabídne mimo jiné skladbu kombinující barytonsaxofon a elektronickou stopu, to vše ve stylu sofistikovaného funky.


úterý, 20 listopad 2018 07:17

Händelův Saul v lednu a v červenci

Barokní orchestr Czech Ensemble Baroque řízený Romanem Válkem uvede v lednu koncertně a v létě scénicky oratorium Saul od Georga Friedricha Händela. V obou případech počítá se špičkovými pěvci v čele s barytonistou Adamem Plachetkou a kontratenoristou Andreasem Schollem. Koncert se koná v Besedním domě v Brně 16. ledna, scénický projekt se má hrát na Festivalu Hudba Znojmo od 25. července. Händelovo tříaktové oratorium  Saul  bylo poprvé uvedeno v Královském divadle v Londýně 16. ledna 1739, v Brně tedy zazní přesně po 280 letech. Libreto Charlese Jennense dějově vychází z biblických událostí, konkrétně ze starozákonní První knihy Samuelovy. Pro Händela typická velká sborová čísla patří k tomu nejdramatičtějšímu, co kdy napsal. Jde o příběh Saula, prvního krále Izraele, vykreslující přerod přátelství k zamýšlenému následníkovi Davidovi v závist a nenávist, která se nakonec stane příčinou Saulovy zkázy. V dramatu se objevují také mytické postavy - čarodějnice z Endoru a duch proroka Samuela, kterého čarodějnice vyvolá z mrtvých. Spolu s Adamem Plachetkou a Andreasem Schollem se v doprovodu dobových nástrojů souboru Czech Ensemble Baroque představí sopranistky Natalie Rubis a Kristýna Vylíčilová, polský tenorista Krystian Adam a další renomovaní pěvci. Scénickou podobu oratoria, nastudovaného festivalem ve vlastní produkci, připraví ve Znojmě režisér Tomáš Pilař.


pondělí, 19 listopad 2018 18:46

Smetanovská klavírní soutěž rozdala ceny

Laureáti Mezinárodní smetanovské klavírní soutěže se představili v Plzni na komorním koncertě. Pondělní večer v koncertním sále konzervatoře byl definitivní tečkou za 33. ročníkem klání, jehož finále se uskutečnilo v neděli za doprovodu Plzeňské filharmonie řízené Nikol Kraft ve Velkém sále Měšťanské besedy. O první cenu se dělí Ruska Darya Vasileva a Tomáš Vrána, student pražské AMU a předtím ostravské konzervatoře, který ve finále hrál Beethovenův 4. klavírní koncert a na recitálu vítězů Ravelova Kašpara noci. V této nejvyšší kategorii, určené pro pianisty do třiceti let, je druhým Vojtěch Trubač a třetí je Lucie Langerová. V prostřední kategorii pro účastníky do 20 let zvítězil German Skripachev, v nejnižší kategorii, v níž soutěžili studenti do 16 let, byla nejlepší Eliška Vlčková.


pondělí, 19 listopad 2018 07:58

Bystrouška na výstavě

Na pouhé tři dny vystavuje Moravské zemské muzeum v Brně rukopisy a dokumenty vztahující se k Janáčkově opeře Příhody lišky Bystroušky. Jde o skladatelův autograf opery, o opis, který sloužil v Brně pro světovou premiéru v roce 1924, rukopisné verze libret, tištěné výstřižky z Lidových novin s Janáčkovými poznámkami, o korespondenci s autorem námětu Rudolfem Těsnohlídkem a další vzácné archiválie. Budou do čtvrtka k vidění zcela výjimečně a samozřejmě za přísných bezpečnostních podmínek v Památníku Leoše Janáčka. Výstava je příspěvkem k festivalu Janáček Brno 2018, při jehož prvním večeru měla v sobotu premiéru nová inscenace Příhod lišky Bystroušky. Janáčkova opera, soubor Národního divadla Brno, ji připravila v hudebním nastudování Marka Ivanoviče, pod režijním vedením Jiřího Heřmana a na scéně Dragana Stojčevského. Reflexi jsme přinesli v článku Aby lidé o mně a o tobě nepsali v novinách. Ke kompozici opery Janáčka inspiroval kreslený seriál o příhodách mazané lišky, který v roce 1920 vycházel na pokračování v Lidových novinách. Spisovatel a redaktor Rudolf Těsnohlídek je psal podle veselých kresbiček malíře Stanislava Lolka. Premiéra 6. listopadu 1924 v divadle Na Hradbách - v dnešním Mahenově divadle, do roku 1918 scéně brněnských Němců - měla velký úspěch. Zásluhu na tom mělo určitě i hudební nastudování Františka Neumanna, vtipná režii Oty Zítka a nápaditá výprava malíře Eduarda Miléna. O půl roku později, v rámci programu festivalu pořádaného Mezinárodní společností pro soudobou hudbu, se konala premiéra opery v pražském Národním divadle.


neděle, 18 listopad 2018 08:10

Novoroční Vídeň poprvé s Thielemannem

Poprvé v historii bude tradiční novoroční koncert z Vídně dirigovat Christian Thielemann, šéfdirigent drážďanské Staatskapelle. Pod jeho taktovkou navíc Vídeňští filharmonikové zahrají poprvé i některé netradiční skladby. Na programu tradičně bývají oblíbené melodie dynastie Straussů, Johanna  otce i syna a Eduarda, Franze von Suppé a dalších. Tentokrát ale zazní nejméně šest skladeb, které v historii tohoto asi nejslavnějšího Novoročního programu nemají obdoby, Schönfeldský pochod rakouského skladatele Carla Michaela Ziehrera a vůbec poprvé v podání Vídeňských filharmoniků také Express polka Johanna Strausse mladšího nebo valčík Entr'acte Valse od Josefa Hellmesbergera. Tradičními přídavky bývá valčík Na krásném modrém Dunaji od Johanna Strausse mladšího, kterému zpravidla předchází dirigentovo novoroční přání posluchačům, nebo Radeckého pochod, který složil Johann Strauss otec, a to za doprovodu rytmicky tleskajícího obecenstva. Vídeňský Novoroční koncert přenášejí desítky televizí pro milióny posluchačů do více než 90 zemí. Sehnat vstupenky vyžaduje nejen tučné konto, ale také trochu štěstí, protože lístky se kvůli velkému zájmu losují. K prestiži koncertu přispívá nejen tradice samotného koncertu, ale také místo, kde se koná, Zlatý sál Spolku přátel hudby ve Vídni Musikverein. 6. ledna roku 1870 budovu otvíral císař František Josef I. a varhany instalovali technici firmy Rieger v roce 1907. Zlatý sál je jedním z pěti, proslul svou kvalitní akustikou a je řazen mezi tři nejlepší koncertní prostory světa, společně se sálem Boston´s Symphony Halla v USA a Concertgebouw v Amsterdamu. Novoroční koncert má tradici už od roku 1939, údajně ho v přímém přenosu sleduje neuvěřitelných 1,3 miliardy posluchačů a další miliony pak v některých z četných repríz. Letos 1. ledna 2018 dirigoval Riccardo Muti, loni Gustavo Dudamel z Venezuely, ve svých 35 letech zatím nejmladší dirigent, kterému se této cti dostalo. Dřív to byli například Zubin Mehta, Willi Boskovsky nebo Lorin Maazel. Vůbec první koncert dirigoval Clemens Krauss.


neděle, 18 listopad 2018 07:21

Hudební fórum Hradec Králové představí dvanáct světových autorů

Úterním koncertem začíná Hudební fórum Hradec Králové. Festival současné symfonické tvorby soustavně představuje v českých premiérách výrazná díla světových autorů, uvedená v zahraničí v posledních několika letech. Koná se čtrnáctým rokem a jako vždy jeho koncerty přenáší stanice Vltava Českého rozhlasu, která je spolu s Filharmonií Hradec Králové spolupořadatelem. Od 20. do 27. listopadu se uskuteční čtyři koncerty.  Zahájení patří Filharmonii Hradec Králové, kterou řídí Peter Vrábel. Na programu jsou Mason Bates – pionýr spojení elektronické a orchestrální hudby, v Americe skladatel roku 2018 - a James MacMillan se svým Skotským bestiářem psaným pro nové varhany v sále Filharmonie v Los Angeles. O dva dny později Moravská filharmonie Olomouc zahraje s dirigentem Andreasem Sebastianem Weiserem hudbu, kterou napsali Pascal Dusapin a Einojuhani Rautavaara – od něj to bude 7. symfonie Anděl světla. V sobotu 24. listopadu vystoupí na přehlídce Janáčkova filharmonie Ostrava s dirigentem Darrellem Angem, uvedou pod názvem „Hvězdy tančí“ díla Johna Harbisona, Thomase Adèse, Johna Adamse, Bernda Aloise Zimmermanna a Aarona Jay Kernise. A v úterý 27. listopadu bude závěrečný večer přehlídky Koncertem pro lidská práva. Zazní na něm kompozice Tigrana Mansurjana, Giji Kančeliho a Michaela Gandolfiho. S hradeckou filharmonií spoluúčinkuje vedle sólistů Královéhradecký dětský sbor Jitro. Řídí šéfdirigent Kaspar Zehnder.


sobota, 17 listopad 2018 12:58

Začínají Dny Bohuslava Martinů

Čtyřiadvacátý ročník Dnů Bohuslava Martinů zahájí v neděli ve Španělském sále Pražského hradu Hudba Hradní stráže a Policie ČR; závěrečným večerem volně koncipované měsíční přehlídky bude pak 19. prosince abonentní koncert České filharmonie, Franka Petera Zimmermanna a Jakuba Hrůši konaný v Rudolfinu. V mezičase se uskuteční devět dalších programů. Na prvním koncertě na Hradčanech s velkým dechovým orchestrem v Polní mši od Martinů vystoupí 18. listopadu Pražský filharmonický sbor. Dále jsou tam na programu díla Josefa Suka, Evžena Zámečníka, Karla Husy, Adama Klemense, Aleše Pavlorka a Jacoba Beránka. Na 25. listopadu je naplánován koncert laureátů Soutěže Nadace Bohuslava Martinů 2018. Na festivalu se pak objeví například také violoncellista Petr Nouzovský s Plzeňskou filharmonií, klavírista Ivo Kahánek, Wihanovo kvarteto, Guarneri trio, Kühnův dětský sbor a Severočeská filharmonie Teplice. Dramaturgie přehlídky představuje dílo českého klasika v konfrontaci s jeho evropskými i zámořskými vrstevníky a nástupci. V rámci vlastních abonentních koncertů se do programu připojí Český spolek pro komorní hudbu a Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Česká filharmonie chystá na závěr Dnů Bohuslava Martinů skladatelův 1. houslový koncert, Dvořákovo Te Deum, Honeggerovu Vánoční kantátu a v premiéře skladbu Vzkříšení světla a naděje od Jiřího Gemrota.  


sobota, 17 listopad 2018 06:59

Olga Jelínková, SOČR a Filas ve světové premiéře

Světovou premiéru kantáty Juraje Filase „La buona morte“ zazpívá v pondělí 19. listopadu úspěšná sopranistka Olga Jelínková, která momentálně působí ve stálém angažmá v německém Saarbrückenu. „Je to krásná, melodická hudba, téměř filmová,“ říká Olga Jelínková. „Ovšem také velmi náročná pro sólisty. Pan Filas píše sólové linky pro pěvce i dechové nástroje zcela nemilosrdně. Doufám, že bude s mým provedením spokojen.“ S přednesem skladeb Juraje Filase má ale už zkušenosti, zpívala třeba jeho Labutí píseň. Kantáta zazní v rámci abonentního koncertu řady „Tady žije SOČR“ ze Studia 1 Českého rozhlasu. Symfonický orchestr Českého rozhlasu vystoupí pod taktovkou Jiřího Rožně. Kromě zmíněné světové premiéry zazní ještě Malá symfonie Charlese Gounoda, Concertino Bohuslava Martinů, ve kterém se sólového partu ujme přední violoncellista Petr Nouzovský, a Sinfonietta Alberta Roussela, u kterého Martinů ve Francii studoval.


pátek, 16 listopad 2018 18:39

Svatovítské varhany poprvé zahrají v roce 2020

katedrále sv. Víta na Pražském hradě byl dnes benefiční koncert ve prospěch tamních budoucích nových varhan. Jejich výroba v dílně Gerharda Grenzinga v Barceloně pokračuje. Hotovy už jsou tři pětiny varhanních píšťal, nyní se také pracuje na vzdušnicích, mechanice, vzduchovém systému a řadě dalších komponent. V průběhu léta příštího roku bude nástroj postupně sestaven, ozvučen a odzkoušen. V říjnu, k výročí státnosti, by se v dílně měl uskutečnit první koncert. Poté nástroj opět rozloží; do Česka ho přivezou na počátku roku 2020, na kůru sestaví a budou ho definitivně intonovat. V katedrále by tedy měly nové varhany stát na jaře roku 2020. Malé a velké firmy, instituce a jednotlivci vybrali již více než 65 milionů korun. Sbírka i nadále pokračuje, zbývá ještě vybrat zhruba patnáct milionů korun. Lidé také mohou adoptovat vlastní píšťalu. Zbývá jich ještě polovina, tedy kolem tří tisíc. Návrh budoucí unikátní podoby nástroje připravil škodovácký designer Peter Olah. Nechal se prý inspirovat cestou do severních Čech, do regionu proslaveného výrobou českého křišťálu, a skalním útvarem, kterému se říká Varhany. V zimě na skále led vytvoří ozdoby podobné křišťálu…


pátek, 16 listopad 2018 07:28

Zahrají laureáti soutěže Concerto Bohemia

Národní rozhlasová soutěž mladých orchestrů a souborů Concerto Bohemia vyvrcholí v sobotu 17. 11. koncertem letošních laureátů ve Velkém sále Paláce Žofín v Praze. Představí se dechovka Plzeňské konzervatoře 12° Plzeň, Brass Banda Kyjov, Kytarový soubor Non Mesure působící při ZUŠ V. Ambrose v Prostějově, Smyčcový orchestr Pražské konzervatoře, Manýra ansámbl – soubor Základní umělecké školy Brno Smetanova - a Komorní orchestr I. Fr. Máry z Havlíčkova Brodu, ale také vystoupí Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu. Na programu jsou skladby Marc-Antoina Charpentiera, Ottorina Respighiho, Boba Chilcotta, Pierra Attaignanta, Heinricha Ignaze Franze Bibera, Jeana-Baptisty Lullyho, Jolany Saidlové, Miloše Štědroně, Jaroslava Ježka a dalších autorů. Uzávěrka dalšího ročníku soutěže je 15. prosince. Porota složená z předních českých hudebníků a dirigentů posuzuje soutěžní nahrávky v délce 10 až 20 minut. Soutěžní repertoár souborů je volitelný, vždy však musí být zařazena nejméně jedna skladba českého autora. Nahrávky musí být pořízeny v období mezi 1. lednem a 15. prosincem 2018, ve studiu či během veřejného vystoupení, a to jako live záznam bez následné editace. 


pátek, 16 listopad 2018 06:53

Výměna FOKu a Poznaňské filharmonie

V pátek vystoupí v Praze Poznaňská filharmonie. Mimořádný koncert pořádá Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK a koná se v Obecním domě 16. listopadu. Taktovky se ujme hlavní hostující dirigent Łukasz Borowicz, sólových partů se ujmou houslistka Bomsori Kim a klavíristka Yulianna Avdeeva. Program koncertu je ryze polský; samozřejmě Chopin, od kterého zazní První klavírní koncert, Wieniawského Houslový koncert a skladby Kurpińského a Pendereckého. Poznaňská filharmonie patří k nejznámějším polským hudebním tělesům. České publikum se s ní mohlo setkat na festivalech, jako je Smetanova Litomyšl nebo Janáčkův Máj. Také je neodmyslitelně spojena s dvěma věhlasnými mezinárodními soutěžemi: s klavírní Fryderyka Chopina ve Varšavě a s houslovou Henryka Wieniawského. Obě sólistky večera jsou laureátkami těchto soutěží. Pražští symfonikové s dirigentem Tomášem Braunerem v září úspěšně zahájili sezónu Poznaňské filharmonie a teď recipročně polští hosté zahrají českému publiku. Koncert se koná u příležitosti oslav 100. výročí obnovení nezávislosti Polska a zároveň symbolicky v předvečer českého Dne boje za svobodu a demokracii.


pátek, 16 listopad 2018 00:40

Domingova soutěž Operalia v červenci 2019 v Praze

Světová pěvecká soutěž Operalia, mající za cíl vyhledávání nových operních talentů, bude v roce 2019 v Praze. Od roku 1993 ji, pokaždé na jiném místě, pořádá Plácido Domingo. Klání určené pro pěvce od 18 do 32 let se v české metropoli uskuteční od 21. do 26. července, a to v Národním divadle. Zúčastní se 40 pěvců vybraných z většího množství přihlášených. Loni uspěl v Operalii český basbarytonista Boris Prýgl. Získal Cenu Birgitt Nilsson. Další Čech - Petr Nekoranec – se probojoval alespoň do semifinále letošního 26. ročníku Operalie. Vítězi se v Lisabonu stali kanadsko-italská mezzosopranistka Emily D´Angelo a běloruský tenorista Pavel Petrov. Ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Praha Silvia Hroncová je přesvědčena, že se podaří někoho z finalistů letošní Operalie získat pro koncertní vystoupení v Praze. A to i proto, že Plácido Domingo po loňském slavnostním představení Mozartova Dona Giovanniho, které dirigoval ve Stavovském divadle, navázal podle jejích slov s Národním divadlem úzký kontakt a získal k němu důvěru. Domingo navíc bude v neděli 27. ledna 2019 řídit Orchestr Národního divadla při koncertě tradičně věnovaném Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Od skladatelova narození uplyne ten den 263 let. Vystoupí zde při té příležitosti čtyři vynikající sólisté – rumunská sopranistka Adela Zaharia, vítězka soutěže Operalia v roce 2017, dále mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, která se stala členkou souboru Semperoper v Drážďanech, tenorista Petr Nekoranec, vítěz Mezinárodní soutěže Francesca Viñase v Barceloně z roku 2017 a nový sólista Opery ve Stuttgartu, a italský basbarytonista Simone Alberghini, vítěz soutěže Operalia v roce 1994 a loňský představitel Dona Giovanniho při hvězdném večeru v Praze.


čtvrtek, 15 listopad 2018 23:54

Karlovarskou Dvořákovu soutěž vyhrála Li Keng z Tchaj-wanu

Absolutní vítězkou 53. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka se ve čtvrtek stala v Karlových Varech sopranistka Li Keng z Tchaj-wanu, která studovala v Římě a nadále tam žije. Získala v hlavní operní kategorii mezi ženami první cenu. Druhá byla Ruska Daria Rositskaia, třetí Laura Teivane z Lotyšska. Jediná česká finalistka v této kategorii, Petra Vondrová, obdržela spolu s dalšími účastnicemi čestné uznání. Mezi muži se v kategorii Opera jako první umístil barytonista Beom Seok Choi z Jižní Koreje, studující v Drážďanech. Druhý byl Číňan Hongyu Chen a o třetí cenu se dělí Ukrajinec Andrii Kharlamov a Polák Janusz Žak. V kategorii Junior byla mezi ženami nejlepší Linda Mellenová ze Slovenska, za ní pak skončily Češky Kristýna Kůstková a Linda Kunclová. Veronika Kaiserová, také z České republiky, dostala čestné uznání. V kategorii juniorů mužů vyhrál český barytonista Tadeáš Hoza, za ním skončil Čech Robin Červinek, třetí cena nebyla udělena. Cenu Národního divadla v Praze získala Daria Rositskaia z Ruska, Cenu Národního divadla Brno, Cenu Slovenského národního divadla a Cenu Českého rozhlasu Vltava a Symfonického orchestru Českého rozhlasu Eva Bodorová ze Slovenska; Cenu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Laura Teivane z Lotyšska a Cenu Divadla J. K. Tyla v Plzni Andrii Kharlamov z Ukrajiny. Cenu Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro dostala Petra Vondrová. Tadeáš Hoza má také Cenu ředitele Českého rozhlasu Plzeň pro nejlépe umístěného českého pěvce v kategorii Píseň. Eliška Zajícová získává Cenu Nadace Bohuslava Martinů a Kristýna Kůstková Cenu Jarmily Novotné, Cenu Společnosti Antonína Dvořáka a Cenu Karlovarského symfonického orchestru. V pátek večer se koná v Městském divadle v Karlových Varech koncert vítězů. 


čtvrtek, 15 listopad 2018 12:35

Bohaté hudební jaro v Pardubicích

Do Pardubic se vrátí Bohéma Giacoma Pucciniho nebo Thais francouzského skladatele Julese Masseneta, vystoupí Radek Baborák nebo Lukáš Vondráček.  41. ročník festivalu Pardubické hudební jaro 2019 nabídne celkem  21 hudebních pořadů a mimo jiné i dvě opery, které přiveze operní souboru libereckého Divadla F.X. Šaldy. Pucciniho Bohéma v Pardubicích dost dlouho nebyla uvedena a Massenetova Thais patří celkově k méně uváděným titulům, stejně jako další francouzské tituly. "Z nějakého důvodu v Čechách známe spíše italskou nebo německou operu," doplnil  ředitel festivalu Josef Krečmer. Pardubické hudební jaro 2019 zahájí ho 11. března v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích koncert Pražské komorní filharmonie s dirigentem a hráčem na lesní roh Radkem Baborákem, dále zahraje například Prague Cello Quartet nebo klavírista Lukáš Vondráček, zazní Janovy pašije Heinricha Schütze v podání souboru Cappella Mariana, zazpívá Gabriela Beňačková v doprovodu kytaristy Lubomíra Brabce a připraveny jsou i přesahy klasické hudby, vystoupí třeba Jiří Pavlica se skupinou Hradištan a varhanicí Kattou, Musica Bohemica s Jaroslavemm Krčkem nebo Ondřej Havelka s Melody Makers. Festival tradičně vystoupí z Pardubic i do okolí, koncerty se budou konat také v Hlinsku, Chrudimi, Heřmanově Městci, Přelouči, Vysokém Mýtě a Sezemicích. 

 


čtvrtek, 15 listopad 2018 08:59

Komorní koncerty Festivalu Brikcius

Sedmý ročník cyklu večerů komorní hudby nazývaného Festival Brikcius nabízí v Praze od 14. do 16. listopadu koncerty k 333. výročí narození Johanna Sebastiana Bacha a stému výročí vzniku Československé republiky, program zařazený do 20. ročníku festivalu Den poezie a benefiční koncert pro Lékaře bez hranic. Koncerty jsou situovány do barokní kaple Italského kulturního institutu, do Vojenského kostela sv. Jana Nepomuckého a Novomlýnské vodárenské věže a konají se současně v rámci mezinárodních „Daniel Pearl World Music Days“, připomínajících památku židovského novináře a hudebníka zavražděného teroristy. V Praze takto koncertují violoncellista František Brikcius a violoncellistka Anna Brikciusová a oba také společně jako sourozenecké violoncellové Duo Brikcius. Na programu jsou Martinů, Klein, Offenbach, Kosíková, Janáček, Couperin, Bach ad.


čtvrtek, 15 listopad 2018 07:06

Baletní drama v Jihočeském divadle

Baletní soubor Jihočeského divadla čeká první premiéra této sezóny. V pátek 16. listopadu uvede psychologické taneční drama na motivy stejnojmenné divadelní hry Tennesseeho Williamse Tramvaj do stanice Touha. Inscenace vznikla ve spolupráci s Landes Theater Niederbayern Passau. ).”Rád uvádím do tanečního života předlohy, které zdánlivě působí, že jsou pro taneční ztvárnění nepřevoditelné. Chci jít vlastní cestou i se všemi riziky, která tato cesta přináší…”, vysvětluje choreograf a režisér Libor Vaculík, který si často vybírá pro taneční zpracování právě činoherní předlohy (Valmont, Slečna Julie, Petrolejové lampy). Hudební část inscenace tvoří koláž z kompozic estonského skladatele Arvo Pärta v hudební režii Petra Maláska. Zazní tak třeba fragmenty z Pärtových žalmů, Třetí a Čtvrté symfonie, i z rozsáhlejší skladby Sarah was ninety years old. Zazní také části z Pärtových děl Festina lente, Fratres a Ein Wallfahrtlied.  V hlavních rolích se představí Petronela Bogdan jako Blanche, Tereza Szentpeteryová jako její sestra Stella. Klíčové mužské role ztvárňují Magnum Phyllipy (Stanley, manžel Stelly), István Varga (Allan, manžel Blanche) a Zdeněk Mládek (Mitch).


čtvrtek, 15 listopad 2018 06:34

FOK pro budoucí učitele hudby

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zakládá Ateliér hudební edukace. První projekt Ateliéru nese název Hudebka na dotek a vzniká v součinnosti s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy. Jedná se o sérii workshopů, povedou je lektorky České Orffovy společnosti a jsou určené studentům vysokých škol, kteří studují učitelství hudební výchovy. Ateliér bude mít také za úkol spolupracovat na tvorbě edukativních pořadů a formy a druhy své činnosti bude postupně rozšiřovat. Studenti se tak zapojí třeba do aktivit Hudebního klubu FÍK, kde lektorky České Orffovy společnosti pracují s dětmi na dané hudební téma. Čekají je praktické workshopy zaměřené na kreativní hudební výchovu, aktivní poslech, improvizace a vlastní vytváření hudebních celků.


středa, 14 listopad 2018 08:36

Janáčkův Osud – opera a suita z ní

Aranžér a skladatel Tomáš Ille vytvořil další symfonickou operní fantazii. Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů, kterou od této sezóny nově řídí jako šéfdirigent Tomáš Brauner, uvedla 8. 11. v premiéře orchestrální suitu z opery Osud od Leoše Janáčka. Partitura vznikla na objednávku nakladatelství Bärenreiter Praha, které nedávno vydalo celou operu v nové kritické edici muzikologa Jiřího Zahrádky. Ani tato Illeho suita není komponována podle dějové posloupnosti opery, ale jednotlivé části jsou řazeny tak, aby tektonika díla odpovídala jednověté, volné fantazijní formě. Aranžér už takto ve spolupráci s dirigentem Manfredem Honeckem upravil do koncertních fantazií či suit hudbu z oper Rusalka, Elektra a Její pastorkyňa. Posledně jmenovaná byla pak v Honeckově nahrávce s Pittsburským symfonickým orchestrem nominována na cenu Grammy za rok 2015. Zlínská filharmonie ve stejném večeru jako suitu z opery Osud uvedla od Tomáše Illeho, tamního rodáka, také jeho koncert pro trubku a orchestr s názvem Pražské čtvrti a pak Šeherezádu Nikolaje Rimského-Korsakova. Osud, málokdy inscenované, silně autobiografické Janáčkovo dílo, stylově blízké verismu, má aktuálně na repertoáru Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, které s ním bude 24. 11. hostovat v rámci Mezinárodního hudebního a divadelního festivalu Janáček Brno 2018 v Mahenově divadle. V Ostravě jsou nejbližší termíny uvedení Osudu 21. a 22. listopadu. 


úterý, 13 listopad 2018 17:01

Pražské jaro 2019 s Bamberskými, Batiashvili, Bachem a Berliozem

Smetanovu Mou vlast zahrají v úvodu festivalu Pražské jaro v květnu 2019 Bamberští symfonikovéJakubem Hrůšou. Těleso se hlásí ke svým kořenům, u nichž stojí německy hovořící hudebníci odsunutí z českých zemí v roce 1945. Pro KlasikuPlus se vyjádřil o Bamberku a Mé vlasti Jakub Hrůša v rozhovoru S Berlínskými filharmoniky se cítím doma a uvolněně. Dalšími zahraničními tělesy budou Orchestra dell´Academia Nazionale di Santa Cecilia z Říma s šéfdirigentem Antoniem Pappanem a houslistkou Lisou Batiashvili, španělský Orquestra de Cadaques, americký komorní orchestr Orpheus hrající bez dirigenta, který přijede s klavíristou Janem Lisieckým, a Orchestre National du Capitole de Tuolouse, který festival uzavře Dvořákem, Debussym a Stravinským. Větší pozornost bude věnována Hectoru Berliozovi, jehož Te Deum zazní pod taktovkou Johna Nelsona na Pražském jaru po čtyřech desetiletích. Francouzskou hudební kulturu zastoupí také barokní soubor Les Arts FlorissantsWilliamem Christiem a pařížský soubor pro soudobou hudbu Ensemble Intercontemporain, který zahraje v Centru současného umění DOX. Na 74. ročníku Pražského jara zazpívá sopranistka Martina Janková, kterou doprovodí Barbara Maria Willi. Isabelle Faust chystá pro Prahu kompletní provedení Bachových houslových sonát a partit. Mezi hostujícími dirigenty budou Alexander Vedernikov, Jaime Martín, Louis Langrée, Tugan Sochijev, Pietari Inkinen…i jedna žena, Alondra de la Parra. Debut má mít na Pražském jaru Ben Glassberg, vítěz Mezinárodní dirigentské soutěže v Besançonu v roce 2017, dalšími mladými interprety jsou v programu houslistka Ludmila Pavlová, klavíristé Pavel Zemen a Matyáš Novák a houslista Milan Al-Ashhab, letošní vítěz Mezinárodní houslové soutěže Fritze Kreislera (rozhovor s ním vyšel pod titulkem Soutěže jsou mi spíše nepříjemné). Mezinárodní pěveckou soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech, která slaví půlstoletí, připomene koncert jejích laureátů – pěveckých hvězd čtyř generací. Světové premiéry skladeb objednaných Pražským jarem u žijících autorů zazní na koncertě Saxofonového kvarteta Bohemia, tam to bude dílo Jany Vöröšové, na koncertě Pocta thereminu, zde od Jakuba Rataje, a na koncertě PKF-Prague Philharmonia, tam skladba od Šimona Vosečka. „Chceme stále více demonstrovat, že se jedná o festival jedenadvacátého století, vyzbrojený odkazem historie, pro nějž je nicméně hudba dvacátého století už hudbou století minulého,“ prohlásil na setkání s novinář ředitel Roman Bělor.


pondělí, 12 listopad 2018 07:23

"Básník Vysočiny" ovlivnil nejen Bohuslava Martinů

Hned dvojí výročí má v listopadu "básník Vysočiny" Miloslav Bureš, bez kterého by nevzniklo mimo jiné jedno z ikonických hudebních děl, Otvírání studánek. Právě jeho verše zhudebnil v této slavné kantátě jeho přítel a také poličský rodák Bohuslav Martinů. Miloslav Bureš se narodil 6. listopadu 1909 v Poličce a zemřel přesně před 50 lety, 12. listopadu 1968. Verše k Otvírání studánek prý napsal na břehu rybníka Sykovec, kde se nechal inspirovat zápisem o tradici čištění studánek v okolí. Lidé dřív věřili, že studánky jsou očima nebes. Jejich čištění měly na starosti dorůstající dívky. Otvírání studánek mělo velkou tradici na Vysočině i na Moravském a Českém Horňácku, kde dívky obcházely studánky ještě po druhé světové válce. V padesátých letech pak tento zvyk zanikl. Dnes je otvírání studánek záležitostí folklorních souborů, které v sedmdesátých letech tradici obnovily. Vlastní jméno básníka Vysočiny bylo Jan Bohuslav, křestní jméno Miloslav začal používat po své první velké lásce, předčasně zesnulé Milušce Šifnerové. Vyrůstal v dělnické rodině, jeho otec byl skladník na železniční stanici, matka pracovala v tkalcovně. Své první básnické pokusy publikoval pod pseudonymem už během studií na poličském gymnáziu. Po maturitě nastoupil na univerzitu v Praze, ale ze školy předčasně odešel a krátkou dobu pak bez kvalifikace vyučoval. Později zamířil do Liberce, kde přijal místo redaktora Severočeského deníku, a pak do jičínského A-Zetu, kde prožil celou druhou světovou válku. Za Bohuslavem Martinů cestoval v roce 1957 do Říma a o dva roky později do Švýcarska. Martinů zhudebnil pro smíšený sbor jeho básně Otvírání studánek, Legenda z dýmu bramborové nati, Romance z pampelišek a Mikeš z hor. Jiné jeho verše zhudebnil i Iša Krejčí a Jiří Mihule. Z knihy Vysočina milostná čerpali skladatelé František Šauer a Petr Eben. Jádrem Burešova díla je poezie věnovaná Vysočině, tamnímu venkovskému životu, lidovým zvykům a slovesnosti. Pochován je, stejně jako Bohuslav Martinů, na hřbitově v Poličce.

 


pondělí, 12 listopad 2018 06:50

Oslavy Teplické filharmonie

Hned dvě kulatá výročí oslaví Severočeská filharmonie Teplice. Ve čtvrtek 15. listopadu pořádá koncert, který připomene, že je jediným profesionálním symfonickým orchestrem v Ústeckém kraji, že letos slaví 180 let od svého založení a také 70 let od poválečného obnovení orchestru. "Vznik orchestru je úzce spjat s lázeňským životem v Teplicích. Nejprve zde vznikala spousta náhodných hudebních uskupení, to ale ještě nebyly orchestry. Plně profesionální orchestr Severočeské filharmonie vznikl v roce 1938 spojením dvou poloprofesionálních orchestrů z Teplic a Šanova. Ten už fungoval přes celý rok, v zimě se hrály abonentní koncerty a v létě lázeňské koncerty," připomněl ředitel filharmonie Roman Dietz. Výroční koncert povede současný šéfdirigent Petr Vronský a dva bývalí dirigenti orchestru Tomáš Koutník a Charles Olivieri-Munroe. Jako sólisté vystoupí houslista Milan Al-Ashhab a klarinetista Milan Řeřicha. Během téměř tří hodin diváci uslyší díla Josefa Suka, Antonína Dvořáka, Edwarda Elgara, Gioacchina Rossiniho, Nikolaje Rimského-Korsakova a Petra Iljiče Čajkovského. K výročí byla také vydána kniha Severočeská filharmonie Teplice - Historie a současnost. Severočeská filharmonie Teplice v poslední době koncertuje kromě evropských měst i jinde ve světě. V roce 2013 absolvovala turné po Asii s koncerty v Kambodži, Vietnamu a Malajsii, na loňském jihoamerickém turné vystupovala v Chile a Argentině. Ve spolupráci s jihoamerickými umělci a s Českým filharmonickým sborem Brno odehrála světovou premiéru skladby Sinfonía Argentina argentinského skladatele Daniela Doury.


neděle, 11 listopad 2018 07:52

Polské turné jako inspirace pro sál v Ostravě

 

Česká hudba v pěti nově zbudovaných koncertních sálech v Polsku na počest stého výročí založení našeho severního souseda - to je turné, na které příští týden vyráží Janáčkova filharmonie Ostrava. Polsko bylo první zahraniční destinací, kam zamířila Janáčkova filharmonie pouhé čtyři roky po svém vzniku, a vzájemnou spolupráci zachovává dodnes. Teď chce navíc získat i poznatky, které by bylo možné využít při budování zamýšlené koncertní haly v Ostravě. Jen za posledních sedm let bylo v Polsku vybudováno 15 koncertních sálů a ostravští filharmonici vystoupí v pěti z nich určených pro velký symfonický orchestr ve městech Kielce, Vratislav, Gorzów Wielkopolski, Koszalin a Štětín. "Jedná se o velmi prestižní a akusticky zcela mimořádné prostory. V tomto ohledu bychom se vzhledem k budoucí výstavbě koncertního sálu v Ostravě nechali rádi inspirovat," uvedl ředitel JFO Jan Žemla. Ostrava chystá výstavbu koncertní haly za necelé dvě miliardy korun, která by měla být nejen architektonickým skvostem, ale zároveň by měla mít špičkovou akustiku a stane se novým zázemím právě pro filharmonii. Město už vypsalo architektonickou soutěž a vybralo šest zahraničních studií, které připraví své návrhy. Pro koncerty v Polsku filharmonie vytvořila program výhradně z české hudby. Zazní předehra k opeře Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany, houslový koncert Antonína Dvořáka v podání houslisty Jana Mráčka a dvě skladby Leoše Janáčka: Suita z opery Příhody lišky Bystroušky a Sinfonietta, kterou napsal na objednávku Československého sokola. Janáčkovu filharmonii povede estonský dirigent Risto Joosta.

 


sobota, 10 listopad 2018 07:38

Lukáš Vondráček dvakrát s rozhlasovými symfoniky

Vítěz Mezinárodní soutěže královny Alžběty v Bruselu v roce 2016 Lukáš Vondráček se po nedávném účinkování v programu ostravského Hudebního maratonu Leoše Janáčka objevil v Praze. V pondělí 12. listopadu vystoupí se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, jehož je v této sezoně rezidenčním umělcem. V Rudolfinu provedou Klavírní koncert g moll Antonína Dvořáka. Další společný projekt mají na počátku května, kdy se Vondráček představí v abonmá rozhlasových symfoniků jako sólista 1. klavírního koncertu Johannesa Brahmse. Hraje od čtyř let, byl zázračným dítětem. V patnácti debutoval s Českou filharmonií, její tehdejší šéfdirigent Vladimir Ashkenazy ho pak vzal na turné po USA. Studia v Ostravě, Katovicích a Vídni završil nakonec Vondráček na New England Conservatory v Bostonu, kterou absolvoval v roce 2012. Dnes je mu dvaatřicet a má renomé vyzrálého hudebníka. Když byl malý, seděl u klavíru až deset hodin denně. Sám nyní říká, že už tak dlouhá doba není potřeba. „Cvičí“ hlavně mentálně, čtením not, nepotřebuje zdokonalovat techniku, může mu jít jen a jen o obsah hudby. V této sezóně hraje mimo jiné se Symfonickým orchestrem Hesenského rozhlasu, s orchestrem v Pittsburghu, s Velšským národním orchestrem BBC a s Královským skotským národním orchestrem, cestuje do São Paula, Bruselu, Trentu, Vancouveru, do Kolína nad Rýnem… Vedle Dvořákovy neprávem trochu opomíjené skladby, kterou Vondráček doporučuje slovy „Važme si tak krásné české hudby“, je na programu pondělního pražského koncertu Sedmá symfonie Jeana Sibelia a skladba současného estonského autora Erkkiho-Svena Tüüra „Le poids des vies non vécues“ - Břemeno neodžitých životů - věnovaná památce obětí první světové války. Všechna tři díla zazní pod taktovkou Estonce Arvo Volmera. Veřejnosti přístupná je i dopolední generální zkouška. Přímý přenos večerního koncertu zprostředkuje stanice Vltava, záznam pak zařadí ve středu večer stanice D-dur Českého rozhlasu, která vysílá 24 hodin denně klasickou hudbu.