AktuálněPlus


neděle, 05 kvě 2019 07:13

Paralelní světy Bergu zítra v Českém muzeu hudby

Tématem pondělního koncertu Orchestru Berg je současná hudba asijských skladatelek – v českých premiérách zazní díla čtyř autorek. Narodily se v Japonsku, Jižní Koreji a v Číně, ale šly studovat na Západ a v Evropě a Spojených státech už zůstaly. Vedle komponování všechny vyučují na univerzitách a Unsuk Chin je také ředitelkou cyklu Music of Today při londýnském Philharmonia Orchestra. „Jejich hudba je absolutně současná, jsou v ní ale cítit i ozvuky minulosti a tradice,“ říká Peter Vrábel, umělecký ředitel Orchestru Berg;  vybral pro koncert skladby, které mají co do činění s přírodním a vesmírným řádem. Hudebním zpodobněním obecné teorie relativity má být skladba Invisible Curve od Japonky Karen Tanaky. Příběhy o momentech náhodného setkávání – lidí, vesmírných těles, myšlenek nebo zvuků - jsou obsahem skladby Cross-Around Číňanky Wang Lu. Inspirována teorií paralelních světů významného fyzika a představitele tzv. kvantové mystiky Davida Bohma, napsala Japonka Misato Mochizuki kompozici 4D. A vůbec nejdelší elektroakustická kompozice Xi jihokorejské skladatelky Unsuk Chin se zabývá metamorfózou – „xi“ v korejštině znamená nejmenší jednotku nebo také prapůvod všeho. Koncert „Paralelní světy…skladatelky z Asie“ začne zítra v Českém muzeu hudby v 19:30.


sobota, 04 kvě 2019 19:38

Laureátem Kocianovy houslové soutěže Daniel Matejča z Liberce

Koncertem vítězů se dnes v Ústí nad Orlicí uzavřel 61. ročník Kocianovy houslové soutěže. Jejím laureátem je čtrnáctiletý Daniel Matejča, vítěz třetí věkové kategorie, liberecký student profesora Ivana Štrause. Úvod odpoledního programu patřil Mezinárodnímu soutěžnímu orchestru, tedy komornímu smyčcovému orchestru účastníků. Zahrál s ním sólově Pavel Šporcl, čtvrtým rokem patron soutěže, její několikanásobný úspěšný účastník a v roce 1986 absolutní vítěz. Na závěrečném koncertě proslulého mezinárodního klání mladých hudebníků v Roškotově divadle dále vystoupili litevská houslistka Ugnė Katinskaite, držitelka první ceny ve čtvrté kategorii určené pro nejstarší účastníky ve věku 15 až 16 let, devítiletá Estelle Presler ze Švýcarska s první cenou v první kategorii a Nasanjargal Badrakh, v sedmi letech nejmladší z oceněných účastníků. Z českých soutěžících získali letos ceny ještě Milan Kostelenec z Liberce a Kristian Mráček a Matteo Hager z Prahy. Porotu i letos vedl Pavel Hůla, pedagog pražské AMU a dlouholetý primárius Kocianova kvarteta. Usedli v ní dále Pravoslav Kohout, Bohuslav Matoušek a Dana Vlachová a houslisté z Kanady, Belgie a Ruska. Soutěž, která podle svého sloganu „překračuje hranice“, je v rodišti houslového virtuosa Jaroslava Kociana (1883-1950) pořádána od roku 1959. Už více než deset let je neodmyslitelně spjata s hudebním festivalem Kocianovo Ústí. Jeho program se uzavře v neděli odpoledne v kostele Nanebevzetí Panny Marie koncertem houslisty Pavla Šporcla a violisty Maxima Rysanova, doprovázených orchestrem PKF – Prague Philharmonia a dirigentem Johnem Axelrodem. Na programu je Mozartova Koncertantní symfonie pro housle, violu a orchestr a jeho Symfonie č. 40 g moll.


sobota, 04 kvě 2019 18:40

Začíná Martinů Fest, Jaroslav Mihule se stane čestným občanem Poličky

Letošní Martinů Fest zítra zahájí slavnostní ceremonie. Za celoživotní zásluhy o propagaci osobnosti a díla poličského rodáka Bohuslava Martinů bude pražskému muzikologovi Jaroslavu Mihulemu uděleno čestné občanství města Polička. Udílejí ho města či obce osobnostem, které se významnou mírou zasloužily o jejich prestiž - a profesor Mihule (*1930) takovouto osobností bezesporu je. Patří k předním českým odborníkům specializujícím se téměř výlučně na život a dílo Bohuslava Martinů. Skladateli zasvětil celý život. Na svém kontě má jedenáct knižních publikací věnovaných Martinů a další dvacítku odborných studií, které se zaobírají buď přímo tímto skladatelem, nebo příbuznými tématy. Za všechny jmenujme trojici martinůovských monografií: Bohuslav Martinů. Profil života a díla (1974); Martinů. Osud skladatele (2002) a nové revidované a o četný obrazový materiál doplněné vydání téže knihy (2017). O propagování osobnosti B. Martinů se zasloužil i v dalších oblastech aktivit: stál u zrodu Společnosti Bohuslava Martinů, byl členem správní rady Fondation Martinů se sídlem v Basileji ve Švýcarsku a místopředsedou podobné rady Nadace Bohuslava Martinů v Praze; byl zván k přednáškové činnosti na univerzitách doslova po celém světě, aktivně se účastnil celosvětových muzikologických konferencí. Jaroslav Mihule se stane v pořadí pátým čestným občanem města Polička - po Tomáši Garrigue Masarykovi, Edvardu Benešovi, Bohuslavu Martinů a jeho ženě Charlottě Martinů. Slavnostní akt se koná teď v neděli 5. května 2019 v rámci zahajovacího koncertu festivalu Martinů Fest 2019. Dvaadvacátý ročník otevře Janáčkova filharmonie Ostrava, dirigent Ondřej Vrabec a jako sólista barytonista Roman Hoza. Přehlídka nabídne kromě četných doprovodných programů koncerty vždy v neděli a potrvá do 26. května. Vystoupí ještě Jiří Vodička a Martin Kasík, divadlo Husa na provázku, České noneto a na závěr Hradišťan, Jiří Pavlica a varhanice Katta.


sobota, 04 kvě 2019 08:39

Český olympijský výbor oslaví 120. výročí klasickou hudbou

Tento rok je pro Český olympijský výbor výjimečný. Existuje totiž 120 let. A své založení oslaví koncertem s podtitulem "Mistři mistrům". Akademie klasické hudby, která speciální červnový koncert pořádá, přizvala ke spolupráci významné sólisty, kterými budou houslisté Václav Hudeček, Jan Mráček a Dalibor Karvay, klavírista Ivo Kahánek a hornista Radek Baborák, který bude zároveň dirigovat svůj orchestr Českou Sinfoniettu. Koncert tak nejen svým názvem vzdá hold skvělým českým sportovcům prostřednictvím umělců, kteří na stejně vrcholové úrovni také reprezentují Českou republiku v zahraničí. „Olympismus a vrcholné interpretační umění mají mnoho společného – harmonii ducha i těla, víru ve vlastní schopnosti, tvrdou přípravu, psychickou náročnost a kouzlo nevratného okamžiku. A právě proto mohou být špičkoví interpreti klasické hudby partnery a gratulanty českým olympionikům. Při výběru programu jsme se obrátili k mistrům svého oboru,“ říká ředitel Akademie klasické hudby Robert Kolář. V úvodu slavnostního večera zazní předehra k Mozartově opeře Únos ze Serailu, Ivo Kahánek zahraje sólo v Chopinově Andante spianato a Velké brilantní polonéze Es dur pro klavír a orchestr, Václav Hudeček předvede své pojetí Dvořákova Mazurku a Jan Mráček s Daliborem Karvayem rozehrají s orchestrem Navarru od Pabla de Sarasateho. Po přestávce zazní Ballata Castel del monte pro lesní roh a orchestr slavného filmového skladatele Nina Roty. Sólo bude patřit právě Radku Baborákovi, který se svou Českou Sinfoniettou program uzavře „Italskou“ - Čtvrtou symfonií A dur Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Slavnostní koncert se uskuteční v pondělí 17. června v od 19 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina v Praze.

 


sobota, 04 kvě 2019 07:22

Původní italské belcanto zítra v Praze

V Praze zítra zazní původní italské belcanto. Neúnavná pedagožka, koncertní pěvkyně a zejména propagátorka tohoto stylu, Astrea Amaduzzi, vystoupí se svým hudebním partnerem, klavíristou Mattiou Pelim, na koncertě v Muzeu Antonína Dvořáka v Praze. Belcanto Italiano Duo spolu založili v roce 2011 a od té doby pořádají masterclassy a koncerty nejen doma v Itálii, ale i v ostatních evropských zemích. V České republice se objevili už minulý rok, letošní působení zahájí nedělním koncertem, který začne v 18 hodin. Program slibuje průřez tvorbou mistrů italského originálního vokálního stylu nebo autorů, kteří si belcanto osvojili. Zazní árie a písně z děl Wolfganga Amadea Mozarta, Gaetana Donizettiho, Vincenza Belliniho, Gioacchina Rossiniho, Giuseppe Verdiho, ale i veristy Giacoma Pucciniho. Jako host vystoupí barytonista Vladimír Chmelo, který s Astreou Amaduzzi už druhým rokem pořádá pěvecké kurzy. Probíhají od konce července do začátku srpna v nádherném prostředí kláštera klarisek v Českém Krumlově. Hned po nedělním koncertě se bude Astrea Amaduzzi do 10. května věnovat frekventantům svých kurzů. Pořádá je v domácím prostředí svého přítele a asistenta, barytonisty a hlasového pedagoga Andreje Beneše, který stojí za objevením této sopranistky v našich končinách.


pátek, 03 kvě 2019 06:45

Malí velcí filharmonici v neděli s Tomášem Netopilem

Šedesát žáků základních uměleckých škol se spojí s necelou třicítkou profesionálních hudebníků zlínské filharmonie, aby už podruhé ukázali své kvality. Vystoupí s nimi také devadesátihlavý sbor zpěváků z krajských ZUŠek a konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž. První koncert se uskuteční už tuto neděli od 19 hodin v Kongresovém centru ve Zlíně a dirigovat ho bude světově uznávaný dirigent Tomáš Netopil. Další tři koncerty povede dirigent, pedagog a klavírista Jiří Kadavý. Projekt pořádá spolek Zuška? Zuška! a koordinuje spolupráci všech třiadvaceti státních škol ve zlínském kraji. "Malí velcí filharmonici jsou opravdu ojedinělý projekt, předchozí ročník měl velkou odezvu nejen u odborné veřejnost," uvedl ředitel zlínské filharmonie Josef Němý. Kromě Zlína se budou koncerty konat taky 7. května v Uherském Hradišti, osmnáctého na holešovském zámku (v rámci festivalu Musica Holešov) a 8. června v Kroměříži. Hrát se bude hudba P. J. Vejvanovského, A. Vivaldiho, J. Haydna, V. Nováka a C. Orffa. Malými velkými filharmonickými sólisty pak budou čtrnáctiletý trumpetista Matyáš Ondrůšek, violoncellistka Klára Janíčková, teprve třináctiletý klavírista Jan Schulmeister a zpěvačka Zuzana Hradilová. Všichni mají za sebou už úspěchy v různých soutěžích a jsou tak příslibem další generace aktivních umělců. 


čtvrtek, 02 kvě 2019 10:06

Choc de Classica pro Dvořákovo klavírní kvarteto

Významné ocenění získalo Dvořákovo klavírní kvarteto. Za své debutové album, které vyšlo u Supraphonu v listopadu loňského roku, bylo oceněno prestižním francouzským časopisem Classica nejvyšší známkou - Choc de Classica. Časopis vychází jako měsíčník a recenze s oceněním právě vyšla v květnovém čísle. Na albu je kompletní Dvořákovo dílo napsané pro klavírní kvarteto, totiž klavírní kvartet  č. 1 D dur op. 23 a klavírní kvartet č. 2 Es dur op. 87. Nahrávka byla pořízena v Sále Martinů na HAMU. Režie se ujal Jiří Gemrot a zvuku Karel Soukeník. Dvořákovo klavírní kvarteto hraje ve složení Slávka Vernerová klavír, Štěpán Pražák housle, Petr Verner viola a Jan Žďánský violoncello. Svolení užívat Dvořákovo jméno získalo se souhlasem potomků skladatele a Dvořákovy společnosti. Po debutu souboru na festivalu Pražské jaro následovala četná pozvání na česká i zahraniční pódia. Nedávno se kvarteto představilo v Londýnské Conway hall a na festivalu komorní hudby v Lutonu. Opakovaně se vrací na mistrovské kurzy do Cambridge. Kvartetu byla věnována díla významných českých skladatelů (Karel Janovický, Martin Hybler nebo Ondřej Kukal ad.).

 


čtvrtek, 02 kvě 2019 06:36

Šípková Růženka na festivalu SONDA 2019

Klasický balet Petra Iljiče Čajkovského zítra obohatí právě probíhající festival SONDA aneb výběr toho nejlepšího z uplynulé sezóny, který druhým rokem pořádá Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích. Představení se bude konat v DK Metropol od sedmi hodin večer. Šípkovou Růženku, nazývanou taky Spící krasavicí, nastudoval balet Jihočeského divadla ve spolupráci s Bohemia Baletem a talentovanými studenty Taneční konzervatoře hl. města Prahy, jejíž ředitel (tak jako Bohemia Baletu) Jaroslav Skalický se ujal choreografie. Scéna a kostýmy pocházejí z dílny významného divadelního výtvarníka Josefa Jelínka a hudební přípravu měl na starost dirigent Martin Peschlík. Balet Šípková Růženka patří mezi nejkrásnější díla divadelního odkazu 19. století, jehož choreografii v úzké spolupráci P. I. Čajkovským vytvořil Marius Petipa. Spojení těchto dvou zvučných jmen bylo zárukou velikého úspěchu už při premiéře, která se konala v roce 1890 v petrohradském Mariinském divadle. V představení Jihočeského divadla se v roli Růženky alternují Katherina Markowskaja z Ukrajiny, Italka Rosa Maria Pace a Řekyně Alkisti Angelatou. Prince Desiré ztvárňují Maxim Chaschegorov z Ruska, Magnum Phillipy z Brazílie, Maďar István Varga nebo náš Matěj Šust. Balet se pětkrát objeví taky před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově, a to na konci července.


středa, 01 kvě 2019 09:20

Collegium Marianum zítra zahraje na Festivalu Jakuba Jana Ryby

Barokní areál Skalka v Mníšku pod Brdy bude zítra od 16 hodin svědkem druhého koncertu Festivalu Jakuba Jana Ryby. Předcházet mu bude od tří hodin prohlídka komplexu s výkladem. Dramaturgický úvod koncertu si vzala na starost umělecká vedoucí vystupujícího souboru Collegium Marianum, flétnistka Jana Semerádová. Dalšími členy tělesa, které dobově interpretuje starou hudbu, budou Lenka Torgersen – housle, Andreas Torgersen – viola a Hana Fleková – violoncello. V úvodu zazní flétnový Kvartet D dur, K. 285 W. A. Mozarta, který vznikl na objednávku zámožného Holanďana De Jeana. Následovat ho bude skladba, která je jedním z mála důkazů o skladatelově obsazování flétny jako sólového nástroje - Haydnovo Divertimento D dur. Poté zazní Largo a Fuga c moll, K. 404a / BWV 526. Largo z dílny W. A. Mozarta a Fuga od mistra této formy, J. S. Bacha. Předpokládá se, že tyto dvojice „preludium – fuga“ uspořádal sám Mozart a upravil je pro smyčcové trio. Duetto e moll Carla Philippa Emanuela Bacha, které autor věnoval flétně a houslím, Mozartovu kompilaci vystřídá a koncert uzavře Rybův Kvartet C dur, patřící do jeho tzv. dvou flétnových kvartetů, kde je part prvních houslí nahrazen flétnou. Inspiraci pro takové seskupení našel autor nejspíš u W. A. Mozarta, ale v hudbě lze nalézt i haydnovské prvky. Zajímavé pak bude srovnání zvuku a interpretace Rybových flétnových kvartetů, protože 15. května bude na programu festivalu na Zámku Březnici ten druhý – F dur - hraný na moderní nástroje. Zazní v podání členů Škampova kvarteta a flétnisty Jaroslava Pelikána. Více o festivalu Jakuba Jana Ryby si můžete přečíst zde.


středa, 01 kvě 2019 07:25

Hudba k siréně nad pražským Albertovem

Orchestr BERG pokračuje v alternativním projektu Hudba k siréně (psali jsme zde) Ve státní svátek bude série mikrokoncertů, hudebních intervencí ke zkoušce sirén, které se konají každou první středu v měsíci, rozšířena o další pražskou lokalitu - park Albertov. Už potřetí tak zahrají hráči orchestru BERG světovou premiéru skladby, tentokrát pod názvem Sled několika zvuků a tich od autora konceptu Iana Mikysky. Ten o výběru místa říká: „Když s tím nápadem orchestr BERG přišel, vzpomněl jsem si na místa, která mne již dávněji naprosto okouzlila. Jedinečné je i to, že jsou tu sirény slyšet z několika míst najednou.“ Hudba se k posluchačům ponese z výšky - hudebníci totiž budou rozmístěni vysoko nad nimi na vizuálně přitažlivém objektu točitého schodiště. „Ztracenka, Albertovské svahy, Folimanka… Okolní parky vyloženě zvou k jarní procházce. Zážitek si díky státnímu svátku mohou dopřát i ti, kteří to v běžný pracovní den nezvládnou,“ dodává ředitelka orchestru Eva Kesslová. Další hudba k siréně zazní opět za měsíc, ve středu 5. června. S názvem Slyšet jinak se odehraje na pražském Gymnáziu J. Keplera. Koncept a skladbu své světové premiéry bude mít v rukou Martin Klusák. Na projektu se podílí taky stanice Českého rozhlasu Vltava. Ta koncerty vysílá v přímém přenosu a live video zveřejňuje na svém sociálním profilu. Dnešní krátké hudební setkání začne v 11:50 na adrese Horská 4a, Praha 2. 


úterý, 30 duben 2019 14:05

Jihočeské Thálie 2018 za Její pastorkyni a Prodanou nevěstu

Držiteli ocenění Jihočeské Thálie se stali v oboru opera Eliška Weissová a Titusz Tóbisz, a to za role Kostelničky a Lacy v Janáčkově Její pastorkyni. Cenu za nejoblíbenější inscenaci roku 2018 udělili diváci Smetanově opeře Prodaná nevěsta v režii Marka Mokoše. Mařenku v ní ztvárnila sopranistka Jana Šrejma Kačírková, Jeníka tenorista Amir Khan. Diváci oba pěvce zvolili za loňský rok nejoblíbenějšími umělci Jihočeského divadla. V oboru balet převzali v pondělí ceny Petronela Bogdan a Magnum Phillipy za postavy v inscenaci Tramvaj do stanice Touha. Jihočeské Thálie byly předány rovněž činohercům. Na ocenění nejlepších výkonů se již tradičně podílel Nadační fond Jihočeského divadla.


úterý, 30 duben 2019 09:46

Festival Janáček Brno vyhrál The International Opera Awards

Festival Janáček Brno se včera stal vítězem prestižní The International Opera Awards – jde o mezinárodní ocenění, které se v tomto oboru přirovnává k filmovým Oscarům. Brněnský festival tak předběhl několik věhlasných přehlídek, Festival della Valle d’Itria, Opera Holland Park, Garsington Opera, Prototype Festival a Ruhrtriennale. „Národní divadlo Brno se tím se svým festivalem dostává do společnosti těch nejlepších umělců a souborů z celého operního světa. Po pouhých šesti ročnících festivalu je to až neuvěřitelný úspěch…“ uvedl na sociálních sítích Martin Glaser,  ředitel Národního divadla Brno. Ocenění převzal společně se šéfem opery Jiřím Heřmanem na galavečeru v Londýně, v Sadlerś Wells Theatre. 6. ročník Mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2018 se konal od 17. listopadu do 5. prosince a mimo jiné představil skladatelovo kompletní jevištní dílo, počínaje ranými tituly z posledních dekád  habsburské monarchie až po díla vrcholná, napsaná v době samostatné republiky. (Dění na festivalu si můžete připomenout v našich článcích zde.) The International Opera Awards založili v roce 2013 Harry Hyman, britský podnikatel, filantrop a milovník opery, a John Allison, editor časopisu Opera. Ceny se předávají každoročně za vynikající výsledky v oblasti opery po celém světě. Vítězové jsou určeni tajným hlasováním, s výjimkou Ceny čtenářů Opera Magazine, o které se rozhoduje veřejně.


úterý, 30 duben 2019 07:23

Česká filharmonie v květnu: tance, studentská „Novosvětská“ a čínské turné

Od zítřka do pátku bude Česká filharmonie hrát ve znamení tanců. Dramaturgii na sebe vzal samotný Petr Altrichter, který bude koncerty řídit. Program začne první řadou Dvořákových Slovanských tanců a po nich zazní výběr z Lašských tanců Leoše Janáčka. Z Brahmsových Uherských tanců uslyšíme čtyři a závěr bude patřit Poloveckým tancům z opery Kníže Igor od Alexandra Borodina. Své místo mezi tanci ale dostane i Dvořákovo Rondo pro violoncello a orchestr g moll op. 94, jehož sólový part přednese druhý vítěz interpretační soutěže „Zahraj si s Českou filharmonií!“ Vilém Vlček. Koncerty budou začínat vždy v 19:30 a zítra od deseti hodin dopoledne můžou přijít posluchači i na generální zkoušku. Česká studentská filharmonie v rámci vzdělávacího cyklu Čtyři kroky pro dospívající a dospělé posluchače připravila koncerty, které bude dirigovat Marko Ivanović a provázet jimi bude Petr Kadlec. 7., 9, a 10. května od deseti hodin bude Rudolfinem znít Dvořákova Symfonie č. 9 e moll „Z Nového světa“. Od 11. do 23. května se Česká filharmonie zúčastní koncertního turné po Číně. Pojede tam s dirigentem už zmíněného tanečního programu Petrem Altrichterem a navštíví významné sály v Nankingu, Wu-chanu, Fu-čou, Chang-čou, Pekingu, Che-nanu a Ču-chaji. Čínskému publiku představí výhradně český repertoár. Sólistou ve Dvořákově Mazurku a Fibichově Polonéze bude koncertní mistr orchestru Josef Špaček.  


pondělí, 29 duben 2019 13:09

Festival Za poklady Broumovska nabídne prolog a české i zahraniční umělce

14. ročník prázdninových koncertů v kostelích na Broumovsku oficiálně zahájí na konci června novodobá premiéra školské hry Dies Numini et Principi – Drama musicum Pastoritium z roku 1770 Augustina Šenkýře. Už zítra se ale v Dřevníku broumovského kláštera od 18 hodin koná benefiční koncert, který má podpořit letošní ročník a bude tak zároveň festivalovou ouverturou. Vystoupí na ní zpěvačka Dasha Epoque Quartet. Společně se sešli už na obrazovce České televize, kde byli součástí taneční soutěže Star Dance. Šenkýřovu školskou hru nastudovali sólisté a orchestr Národního divadla a na zahajovacím večeru 29. června v klášterním kostele Sv. Vojtěcha v Broumově ji bude dirigovat Zdeněk Klauda. Ředitelka festivalu Tereza Kramplová ke hře dodává: „Na tento typ spolupráce jsme zvláště pyšní, protože vychází z myšlenky propagovat díla, která na Broumovsku vznikla, nebo pochází z místního hudebního archivu. Augustin Šenkýř byl benediktinský kněz, který v regionu pobýval, a jeho dílo, které vzniklo na objednávku broumovského kláštera, je plně srovnatelné s podobnými skladbami jeho daleko věhlasnějších kolegů. Možná proto tato hra zaujala i dramaturgii Národního divadla, které ji s úspěchem provedlo v předvánoční době v Praze. Vystoupení v Broumově ve špičkovém provedení Národního divadla bude tak symbolickým obloukem navrácení do původních „kulis“ jeho vzniku.“ Program festival představil 23. dubna. Organizátoři si pro to vybrali střechu pražské Lucerny. „Prezentaci všech našich aktivit jsme se rozhodli uspořádat v Praze, netradičně na střeše Lucerny, s cílem přiblížit všem našim příznivcům novinky, které chystáme na letní sezonu. Rádi bychom prezentovali Broumovsko jako ambiciózní místo, plné zážitků jak kulturních, tak kulinářských, ale zároveň i místo vhodné pro zklidnění duše,“ vysvětlila Kramperová. Letos se festival rozkročí do ciziny. Ze zahraničních umělců se na něm představí polský smyčcový orchestr Intercamerata, který povede klarinetista a dirigent Jan Jakub Bokun. Sólistkou koncertu bude saxofonistka Magdalena Jakubska. V netradičním spojení saxofonu a akordeonu se představí rakouské Duo Aliada, z Německa hornista Thomas Hauschild a jeho kolegové, kteří budou lektory Letních hornových kurzů pořádaných současně s festivalem jako jeho doprovodný program. Taky přijede absolutní vítěz minulého ročníku Concertina Praga, rakouské klarineto-saxofonové Duo Bubreg. Jeden z koncertů bude věnován laureátům Mezinárodní soutěže Broumovská klávesa 2019 a z českých umělců se zúčastní houslista Jiří Vodička a klavírista Martin Kasík, tenorista Martin Šrejma, Stamicovo kvarteto, violoncellista Petr Nouzovský a violistka Kristina Fialová. Sopranistka Eva Urbanová spolu s Moravským klavírním triem festival slavnostně zakončí.


pondělí, 29 duben 2019 07:49

Čína ruší koncerty „pražských“ těles, naopak Česká filharmonie tam bude hrát pravidelně

Čína zrušila plánované podzimní koncerty PKF – Prague Philharmonia, ohrožena jsou i vystoupení Pražského filharmonického sboru. Tamní úřady tak zareagovaly na výroky pražského primátora Zdeňka Hřiba. PKF dostala ještě šanci turné zachránit, Čína podmínila povolení tím, že se má orchestr kriticky vymezit vůči vedení metropole, ten to ale odmítl. PKF měla v Číně odehrát na přelomu září a října celkem 14 koncertů. Problémy má i Pražský filharmonický sbor, český ministr kultury bude muset čínskou stranu napřed přesvědčit, že jde o instituci nikoliv pražskou, ale zřizovanou jeho resortem. Praha reagovala slibem, že se chce zasadit o to, aby výpadek vystoupení v Číně nahradily jiné zahraniční příležitosti a politické vztahy tak neměly na kulturní instituce negativní dopad. V Číně bude naopak pravidelně vystupovat Česká filharmonie, a to během příštích pěti let. Podle čerstvě podepsaného memoranda stráví v Číně vždy měsíc a bude tam propagovat českou hudbu. Velké turné chystá orchestr už teď v květnu, navštíví Peking, Šanghaj a Kanton. Další turné by mohlo připadnout na říjen 2020.


pondělí, 29 duben 2019 07:30

Galavečer Mezinárodních týdnů tance v Hybernii

Přehlídku toho nejlepšího, co v oblasti současné taneční tvorby za uplynulou sezónu vzniklo, přichystalo Taneční centrum Praha v rámci třicátého ročníku festivalu. Šest profesionálních uměleckých těles zítra od sedmi hodin večer uvede výběr z jejich aktuálního repertoáru. Národní divadlo Brno se představí v choreografiích svého uměleckého šéfa Mária Radačovského, Ostrava ukáže fragmenty od Jiřího Pokorného a pražské Národní divadlo se předvede v choreografiích Maura Bigonzettiho, který se účastní i Dance Brno 2019 (psali jsme ZDE). Z Maďarska přijede Royal Fehervár Ballet, který vede Attila Egerházi. Ten už řadu let spolupracuje s Baletem Praha Junior a podílel se na transformaci Baletu Jihočeského divadla. Taneční mládí bude reprezentovat Bohemia Balet Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, a to v ukázce své rezidenční choreografky Berangére Andreo z Francie. S repertoárem od Attily Egerháziho a od absolventa Šimona Kubáně se na pódiu objeví Balet Praha Junior Tanečního centra Praha. Dramaturg Mezinárodních týdnů tance, Antonín Schneider, o galavečeru a festivalu říká: „Předpokládám, že takto koncentrovaný program vzbudí zasloužené emocionální zážitky, nastaví vysoko všechny potřebné laťky a znovu upevní naše představy o profesionálním tanečním divadle. Ve všech dosavadních dvaatřiceti ročnících festivalu jsme se vždy snažili shromáždit ty nejkvalitnější komorní ukázky z moderního repertoáru profesionálních – tedy kontinuálně a systematicky pracujících uměleckých těles. Jedině takové instituce jsou schopné shromáždit perspektivní a kvalitní tvůrce, inscenační a produkční týmy a interprety a vytvořit jim stabilní inspirativní prostředí a korektní pracovní a sociální podmínky. Taková umělecká tělesa mohou účinně napravovat vážná traumata – obecnou povědomost o tanečním žánru a dostupnost tanečního divadla na rozsáhlých územích České republiky.“


pondělí, 29 duben 2019 06:27

Brno dnes rozhýbe Mezinárodní den tance

Celé odpoledne se dnes můžete nejen dívat, ale i tančit na piazzettě před Janáčkovým divadlem v Brně. Program, který tamní soubor připravil, zahrnuje nejen klasický balet, ale také moderní tanec, street dance, break dance, open class pro zájemce a pro ně také soutěže o lístky do divadla a další doprovodné akce. Mezinárodní den tance 2019 začne v půl čtvrté odpoledne, kdy se zájemci budou moci začít hlásit do bezplatné open class s Baletem NdB, která začne ve čtyři hodiny. Na ni pak naváže vystoupení baletního souboru divadla a po něm program Taneční konzervatoře Brno. Celé open-air odpoledne pak uzavře vystoupení hostů Baletu NdB (Taneční skupina B-Fresh a Bezmasacrew) a předávání cen Malování Louskáčka. Oslavy završí představení Baletu NdB Romeo a Julie v Janáčkově divadle od sedmi hodin večer.


neděle, 28 duben 2019 15:34

Duo Ashkenazy nahradí v Praze Nikolaj Luganskij

Změnu sólistů ohlásil pořadatel sobotního klavírního recitálu Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK – 4. května vystoupí náhradně uznávaný klavírista Nikolaj Luganskij. Ze zdravotních důvodů totiž musel zrušit své měsíční evropské turné Vladimir Ashkenazy se synem Vovkou, včetně pražského koncertu. Nikolaj Luganskij ale udělal vstřícné gesto a upravil pro Prahu svůj koncertní program. Recitál proběhne v Rudolfinu v plánovaném termínu a vstupenky zůstávají v platnosti. Zazní skladby Césara Francka, Clauda Debussyho, Alexandra Skrjabina a Sergeje Rachmaninova. Nikolaj Luganskij okouzlil publikum po celém světě. Média píšou o mimořádné hloubce, se kterou provádí skladby, a o jeho technické i výrazové všestrannosti. Pravidelně spolupracuje se špičkovými dirigenty, jako Osmo Vänskä, Jurij Těmirkanov, Michail Pletňov, Gianandrea Noseda a Vladimir Jurowski. K vrcholům jeho probíhající koncertní sezóny patří vystoupení s Minnesota Orchestra, Tokijským metropolitním symfonickým orchestrem, s Orchestre de Paris, s Ruským národním orchestrem, Španělským národním orchestrem a s Islandskými a Bamberskými symfoniky. S Francouzským národním orchestrem absolvoval turné do Číny a s Petrohradskou filharmonií turné na Tchaj-wan a do Japonska. Sólové recitály pořádá po celém světě, v této sezóně na International Piano Series v Londýně, v amsterdamské Muziekgebouw, v pařížském Théâtre des Champs-Élysées a rezidenčně v bruselském Flagey. Reflexi sobotního koncertu v Praze nabídneme na našem portálu.


neděle, 28 duben 2019 07:51

Zítra začíná festival Kocianovo Ústí

V době, kdy bude v Ústí nad Orlicí probíhat 61. ročník Kocianovy houslové soutěže, koná se tam zároveň 14. ročník festivalu Kocianovo Ústí, který už čtyři roky umělecky vede a řídí houslista Pavel Šporcl. Zítra od 19:30 v Hernychově vile vystoupí Zemlinsky Quartet, soubor, který hraje ve složení František Souček a Petr Střížek – housle, Petr Holman – viola a Vladimír Fortin – violoncello. Členové kvarteta jsou u nás i v cizině etablovanými hudebníky a svůj um předvedou ve skladbách Antonína Dvořáka a Alexandra Zemlinského. V úterý 30. dubna bude večer patřit pardubické Komorní filharmonii a mladému kanadskému houslistovi Emriku Revermannovi, který je laureátem minulého ročníku Kocianovy houslové soutěže. Ten s orchestrem přednese slavný Mendelssohnův Houslový koncert e moll, a to pod vedením Davida Švece. Vedle Mendelssohna si návštěvníci vyslechnou ještě Prokofjevovu Klasickou symfonii  a večer uzavře Mozartova Pražská symfonie. Koncert začíná v půl osmé večer v Roškotově divadle. Prague Cello Quartet bude průvodcem následujícího koncertu, který se bude konat ve středu 1. května v místním kostele Nanebevzetí Panny Marie, kde zazní originální úpravy nejen nejznámějších skladeb hudby klasické, ale i řada filmových, jazzových, rockových či populárních hitů. Od 19:30 se tak publiku přestaví violoncellisté Petr Špaček, Ivan Vokáč, Jan Zemen a Jan Zvěřina. Houslový virtuos Pavel Šporcl, který je taky patronem Kocianovy houslové soutěže, přizval na svůj páteční koncert 3. května Gipsy Way Ensemble – cikánskou cimbálovou kapelu. Od půl osmé v Roškotově divadle společně zahrají velice úspěšný program, který vidělo publikum u nás i v zahraničí; jejich album Gipsy Fire získalo zlatou a platinovou desku za prodej. Druhý den, 4. května od půl třetí, se v divadle uskuteční koncert vítězů letošní Kocianovy houslové soutěže v čele s Pavlem Šporclem a Komorním smyčcovým orchestrem soutěžících. Do třetice se Pavel Šporcl blýskne i v závěrečném koncertu festivalu, a to se svým kolegou z oboru, violistou Maximem Rysanovem. S tím ve spolupráci s PKF – Prague Philharmonia zahrají Mozartovu Koncertantní symfonii pro housle, violu a orchestr Es dur K. 363, kterou bude řídit mezinárodně uznávaný dirigent John Axelrod. Festival pak zakončí známá Mozartova Symfonie č. 40 g moll K. 550.


neděle, 28 duben 2019 07:40

Schubertovu soutěž pro klavírní dua vyhrály v Jeseníku Japonky

Vítězi 21. ročníku Mezinárodní Schubertovy soutěže pro klavírní dua se v Jeseníku staly Japonky Aya a Risa Sakamoto. Druhou cenu a Cenu Aloise Složila za nejlepší provedení skladby Franze Schuberta převzalo polské duo Agnieszka Zahaczewska-Książek a Krzysztof Książek. O druhou cenu se s nimi dělí duo Manuel Vieillard a David Salmon a třetí cenu získali Tereza Kalábová a Johanes Gugg. Laureáti vystoupili v sobotu večer v Jeseníku na koncertě. V případě této druhé hlavní kategorie horní věková hranice součtu věku obou účastníků činí 70 let. V první kategorii, v níž horní věková hranice každého účastníka činí 21 let, mají první cenu Augustė Petkūnaitė a Ieva Petkūnaitė a o třetí místo se podělili Cornelia Nick a Markus Nick s Evou Grundovou a Anetou Horákovou. Soutěžní bienále založili v roce 1978 pianisté Věra a Vlastimil Lejskovi s Aloisem Složilem v kraji, z něhož vzešel rod Franze Schuberta. Skladatelův otec Theodor Florian Schubert pocházel z Neu Dorfu - nyní Vysoké u Hanušovic, matka Elisabeth Vietz z Zuckmantelu - nyní Zlatých Hor. Soutěží se v Kongresovém sále Priessnitzových léčebných lázní. Na slavnostním koncertě 24. dubna při zahájení letošní soutěže zahrálo ukrajinské duo Oleg Kopeliuk a Igor Sediuk – vítězové minulého ročníku.


sobota, 27 duben 2019 13:38

Slavnostní závěrečný koncert Pardubického hudebního jara

Sérii koncertů festivalu Pardubické hudební jaro zítra od 19 hodin v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích uzavře Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou Christopha Mathiase Muellera. Sólistou slavnostního koncertu bude norský houslista Henning Kraggerud. Sedmnácté hudební setkání tohoto ročníku otevře symfonická báseň Labuť z Tuonely finského národního skladatele Jeana Sibelia. Báseň je součástí čtyřdílné suity o osudech hrdiny Lemmikäinena a je proslulá zpěvem černé labutě, které autor přiřkl hlas sólového anglického rohu. Janáčkova filharmonie samozřejmě také vybrala hudbu skladatele, jehož jméno nese – Leoše Janáčka. Od něho zazní orchestrální rapsodie Taras Bulba, psaná na motivy Gogolovy povídky o kozáckém atamanovi, o konfliktu svědomí s osobními city, mravní zodpovědností, hrdinstvím v boji a až nadlidskou vírou ve spravedlivé vítězství. Po přestávce se k orchestru v hlavní skladbě večera přidá Henning Kraggerud a společně zahrají Beethovenův Houslový koncert D dur, op. 61, patřící jednoznačně mezi pětici nejslavnějších houslových koncertů, které kdy byly napsány. Nebýt mladého houslisty Josepha Joachima, který ho po téměř čtyřiceti letech (1844) od neúspěšné premiéry vzkřísil, měli by houslisté lehčí život – je totiž technicky velmi náročný - ale posluchači by byli ochuzeni o skutečný hudební klenot. Henning Kraggerud hraje s řadou významných světových orchestrů, mezi které patří například Toronto Symphony Ochestra, Baltimore Symphony Orchestra, Tonkünstler Kammerorchester Wien, BBC Scottish Symphony nebo Camerata Salzburg. Je taky uměleckým ředitelem Komorního orchestru Arktické filharmonie a hraje i na violu a komponuje. Jeho nástroj pochází ze slavné dílny Bartolomea Giuseppa Antonia Guarneriho, del Gesù. Dirigent Christoph Mathias Mueller je původně taky houslistou, což je určitě při dirigování houslových koncertů výhodou. Pochází z Peru, ale řadu let žije v německém Hannoveru. Byl asistentem Claudia Abbada při Gustav Mahler Jugendorchester a čtrnáct let šéfuje Symfonickému orchestru v německém Göttingenu. Slavnostní závěrečný koncert Pardubického hudebního jara však není úplně poslední akcí festivalu. V neděli 5. května od 19 hodin v Divadle Karla Pippicha v Chrudimi zazní epilog letošního ročníku – Massenetova romantická opera Thaïs v podání operního souboru libereckého Divadla F. X. Šaldy pod vedením Martina Doubravského.


sobota, 27 duben 2019 08:00

Benefiční koncert Tria cantabile zítra podpoří dobříšské varhany

Zrcadlový sál zámku na Dobříši zítra od 19 hodin ožije hudbou. Na koncertu ještě s velikonočním názvem Concerto passione e resurrezione bude znít hudba od středověku po romantismus v podání Tria cantabile, které tvoří sopranistka Ludmila Vernerová, flétnista Václav Kunt a harfistka Lydie Härtelová. Koncert bude benefiční a podpoří projekt obnovy varhan v kostele Nejsvětější Trojice v Dobříši. Vstupné je tedy dobrovolné. V bohatém programu, které Trio cantabile připravilo, zazní například árie z Bachových Janových pašijí Ich folge dir gleichfalls, z devíti Händelových Německých árií Meine Seele hört im Sehen, překrásný zpěv Izraelitky Jerusalem z Mendelssohnova oratoria Paulus nebo Mozartův chvalozpěv Laudate Dominum. Protagonisté koncertu ale budou mít prostor, aby zahráli i každý sám. Václav Kunt přednese Bachovu Sarabandu pro flétnu sólo a Krumpholtzovo Preludium č. 6 g moll pro harfu zase Lydie Härtelová, která akcentuje další autory s jejich skladbami, a ke koncertu dodává: „Bernardo Artapso, řečený Artophaeus (+1721), byl členem řádu františkánů u sv. Jakuba v Praze a představeným celé české minoritské provincie. Radostný Concertus de resurrectione z r. 1691 je psán původně pro soprán a smyčce. Verze pro melodický nástroj a continuo je úpravou Jaroslava Krčka. 29. dubna by se 80 let dožil František Xaver Thuri, jehož Fantasia tristis zazní na našem koncertu. Měla to být jakási gratulace tomuto mimořádnému člověku, hobojistovi a poslednímu žijícímu baroknímu skladateli, k jeho životnímu jubileu. František Xaver Thuri bohužel týden před svými narozeninami opustil tento svět.“ Posluchačsky zajímavé se zdá být i uvedení dvou Dvořákových Biblických písní (Hospodin jest můj pastýř a Zpívejte Hospodinu píseň novou) v úpravě pro soprán a harfu. Prý znějí neméně působivě, než s varhanami či klavírem. Soubor by založen v roce 1985 v Praze. Spojuje lidský hlas a stříbrný tón flétny s jemně barevnými harmoniemi harfy. Trio hraje hudbu čtyř staletí dozadu až po současnost a koncertuje doma i v zahraničí, nahrává pro rozhlas a přední hudební vydavatelství. Taky interpretuje celou škálu skladeb soudobých skladatelů.


pátek, 26 duben 2019 07:25

Filharmonie Brno zítra poprvé v Musikvereinu s Daviesem

Filharmonie Brno se zítra představí ve Velkém sále Musikvereinu – v proslulém dějišti novoročních koncertů Vídeňských filharmoniků. Tamnímu publiku přiveze dvě skladby uváděné ve výjimečných souvislostech. Koncert bude řídit šéfdirigent Dennis Russell Davies. Napřed zazní skladba Lebensstürme německého autora Heinze Winbecka, Daviesova blízkého přítele, který zemřel 26. března, pár dní poté, co Filharmonie Brno hrála jeho dílo v Besedním domě. „Volal jsem mu a říkal, jak krásně brněnské publikum jeho skladbu přijalo. Byli jsme tedy poslední, kdo ho hráli za jeho života a budeme první, kdo skladbu provede po jeho smrti,“ uvedl Davies. Winbeckův quodiblet s hudbou Franze Schuberta a na její motivy přednesou, stejně jako při březnové české premiéře, basbarytonista Martin Achrainer a klavíristka Maki Namekawa. V druhé půli pak zazní Dvořákova Symfonie č. 1 „Zlonické zvony“. Dvořákovo rané dílo orchestr provede s úpravami šéfdirigenta - a v této podobě zazní ve Vídni poprvé. Svoji první symfonii Dvořák nikdy neslyšel, rukopis partitury totiž poslal do soutěže a už se mu nevrátil. Objevila se teprve v roce 1923 v pozůstalosti univerzitního profesora Rudolfa Dvořáka, který nebyl s autorem nijak spřízněn. Další zajímavostí je, že Velký sál Musikvereinu navrhoval Theophil Hansen, stejný architekt, který dal podobu brněnskému Besednímu domu;  tamní sál vytvořil jako zmenšeninu toho vídeňského. Koncert se koná v rámci cyklu Musik der Meister a začíná v 19.30.


pátek, 26 duben 2019 06:35

FOK zítra pro rodiny s dětmi

V rámci cyklu Orchestr na dotek připravil Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK na zítra opět program pro rodiny s dětmi. Tentokrát na téma léto. Od 11:00 ve Smetanově síni Obecního domu se děti dozvědí mnoho zajímavostí ze světa klasické hudby, poslechnou si pro ně vhodné, tematické skladby a taky si zasoutěží. A protože se cyklus jmenuje Orchestr na dotek, můžou si o přestávce vyzkoušet různé hudební nástroje. Na tomto setkání vystoupí děti z Hudebního klubu Fík, studenti konzervatoře Taneční centrum Praha a Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy. Dramaturg Martin Rudovský k programu dodává: „Tohle jde hudbě opravdu výborně! Však hned tři skladatelé rozepsali dokonce všechny čtyři roční doby – Antonio Vivaldi, Joseph Haydn a Alexandr Glazunov. Ale i ostatní se činili, aby hudbou pozlatili listí, přikryli krajinu sněhovou peřinou, probudili hrdélka skřivánků a slunce pořádně nablýskali. Končíme v létě, kdy nás lákají rybníky, cesty a dálky. Stejně jako Smetanovu síň! Čili připravme si plavky, sandály a cestovní pasy. Vše budeme potřebovat.“ Hudebním dopolednem budou provázet herečka Lucie Pernetová a dirigent Marko Ivanović. Abonmá na Orchestr na dotek v příští sezóně už je v prodeji a FOK slibuje novou podobu koncertů -  s hudebními skřítky Béďou a Betty dětem postupně představí čtyři nejslavnější české skladatele: Bedřicha Smetanu, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů.


čtvrtek, 25 duben 2019 14:10

Začíná Hudební festival Antonína Dvořáka

Večer začíná v Příbrami Hudební festival Antonína Dvořáka. Letos vstupuje do druhého půlstoletí a dramaturgie přiřkla 51. ročníku motto Mistr a jeho žáci. Skoro sedm týdnů bude nabízet koncerty na místech spojených s jeho životem a tvorbou v podání našich významných interpretů. Festival dnes večer zahájí Soňa Červená v Divadle A. Dvořáka od sedmi hodin večer. Spolu s ní vystoupí Lucie Silkenová, Julie Svěcená, Martin Bárta a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. Zazní Slovácká suita Vítězslava Nováka, výběr z Pohádky Josefa Suka, árie a dueta z oper Antonína Dvořáka a jeho Romance pro housle a orchestr. Přehlídka jinak představí Antonína Dvořáka v roli pedagoga. Na dalších koncertech zazní díla jeho žáků, a to jak z doby jeho působení na pražské konzervatoři, tak z pobytu v USA. Celkem je připravena dvacítka samostatných koncertů a pořadů pro děti i širokou veřejnost. Podrobněji jsme Festivali představili ZDE v rubrice VýhledPlus.


čtvrtek, 25 duben 2019 07:55

Bacha na Mozarta! Na Velikonočním festivalu v Brně

Předposlední koncert abonentního cyklu BACHA NA MOZARTA!, který pochází z dílny Czech Ensemble Baroque, bude uzavírat brněnský Velikonoční festival duchovní hudby. A bude to stylové, protože se budou hrát a zpívat skladby Johanna Sebastiana Bacha. Na koncertě s názvem Brány pekla prolomeny nejprve zazní moteto Lobet den Herrn a po něm Velikonoční oratorium. Známé moteto bude doprovázeno varhanami a continuem a oratorium bude už celé v rukou kompletního Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir se sólisty Pavlou Radostovou, Monikou Jägerovou, Jakubem Kubínem a Jiřím Miroslavem Procházkou pod vedením Romana Válka. Koncert se koná tuto neděli 28. dubna v Besedním domě od 19:30 a bude na něm možné koupit vstupenky na další ročník BACHA NA MOZARTA!, který se odehrává v Besedním domě, kostele sv. Michala či v katedrále sv. Petra a Pavla v Brně. Na koncertech jsou přítomni mistři Bach i Mozart, kteří pohotově glosují počiny svých kolegů komponistů a uvádějí je do historických kontextů. Cyklus osmi setkání s dobově poučenou interpretací staré hudby zahájí 18. září Offertoria Pavla Josefa Vejvanovského, která byla znovuobjevena v kroměřížském hudebním archivu. Na 16. října soubor přizval soubor Le nuove musiche s díly Heinricha Schütze a Jána Šimráka. Tématem vánočního koncertu 18. prosince budou Adam Václav Michna z Otradovic a písně z českých a moravských barokních kancionálů. Závěrečný večer 16. června příštího roku netradičně spojí bachovské kantáty - duchovní a světskou. V rámci cyklu nebudou chybět ani debaty s účinkujícími umělci. „V 8. sezóně se navíc pouštíme do konfrontace skladatelů českých s jejich kolegy z celé Evropy – Evropská unie u hudebníků totiž funguje již po staletí. Národní styly, které byly do baroka poměrně vymezené a lokalizované, začínají najednou splývat a vytvoří jeden mohutný proud. Z českých autorů tedy uvedeme F. I. Tůmu, P. J. Vejvanovského a A. V. Michnu z Otradovic. Ze zahraničních autorů je to Ján Šimrák, Domenico Scarlatti, Giovanni Felice Sances a samozřejmě světové hvězdy Mozart, Bach, Schütz, Telemann. Zhuštěnou esencí celé sezóny bude únorový koncert Klingende Geographie. Suita z děl G. P. Telemanna totiž mapuje hudbu různých národů a kultur. Pro diváky chystáme i speciální překvapení – barokní módní přehlídku.“ Doplňuje organizátorka Tereza Válková.


čtvrtek, 25 duben 2019 06:38

Barokní varhany a trubka zítra rozezní Přelouč

Zítra se v kostele sv. Jakuba Staršího v Přelouči od šesté hodiny večerní představí dva mladí umělci - avignonský rodák, varhaník Emmanuel Arakélian a trumpetista z Kutné Hory Michal Chmelař. Ti byli festivalem Pardubické hudební jaro pozváni, aby pomohli upozornit na zcela unikátní kulturní památku Přelouče, Starckovy varhany z roku 1692. Bude se tam hrát hudba barokní, od počátků až po vrcholné období slohu. Zajímavou skladbu návštěvníci uslyší už v úvodu. Půjde totiž o Händelovy krátké Kusy pro hudební hodiny HWV 598-604 s varhanním mechanismem, které Arakélian zahraje na varhany místní. Z Bachovy výmarské adventní kantáty Herz und mund und Tat und Leben zahrají oba protagonisté koncertu slavný chorál Jesus bleibet meine Freude a další ukázkou širokodechého frázování bude na mnoho způsobů upravované, posluchači vděčně přijímané Adagio od Tomassa Albinoniho. Skrze Starckovy varhany promluví Johann Sebastian Bach svou Toccatou d moll BWV 913, Jan Pieterszon Sweelinck variacemi na studentskou píseň More Palatino nebo Domenico Scarlatti svými třemi sonátami. V celosvětovém měřítku nejznámějším Vejvanovského dílem, Sonatou à 4 pro trubku a varhany se opět setkají oba protagonisté koncertu, kteří spolu komorní večer uzavřou Händelovou Suitou in D pro trubku a varhany HWV 341, v jejíž předehře můžeme částečně slyšet Vodní hudbu a v páté části pochod z autorovy opery Partenope. Emmanuel Arakélian je varhaník katedrály Saint Léonce ve francouzském Fréjusu. Pravidelně se zúčastňuje mezinárodních festivalů v Paříži, Poitiers, Dieppe, Chartres, koncertuje ve Švýcarsku, Německu, Itálii, Kanadě a Spojených státech, kde v roce 2016 působil jako varhaník katedrály v New Orleansu a taky jako sólista Lousianské filharmonie. Michal Chmelař byl během studií na pardubické konzervatoři členem Dechového orchestru Evropské unie v Lucembursku a získal několik ocenění na mezinárodních soutěžích. Je prvním trumpetistou Komorní filharmonie Pardubice a řídí přeloučskou základní uměleckou školu a Národní dechový orchestr České republiky. 


středa, 24 duben 2019 07:16

Donátorská řada PKF vstupuje do třetí sezony

Do třetí sezóny dnes vstoupí donátorská řada PKF – LOBKOWICZ abonmá. Na slavnostním úvodním koncertě vystoupí sopranistka Kateřina Kněžíková, která zazpívá dvě verze Nářku Ariadny, poprvé z pera Claudia Monteverdiho, podruhé od Bohuslava Martinů. Dále zahrají držitel International Classical Music Award 2017, violoncellista Daniel Müller-Schott, hornista a dirigent Radek Baborák a iránský cembalista Mahan Esfahani, v historii první hráč na cembalo, který byl pozván k sólovému recitálu na BBC Proms v Londýně. Donátorská řada PKF probíhá v Císařském sále Lobkowiczkého paláce a stala se místem osobního setkávání orchestru s jeho podporovateli. Letos její dramaturgie výrazně vybočí z dosud tradičního modelu hudby 18. a počátku 19. století, i když zůstane i nadále páteří této koncertní série. V roce 2019 ale nabídne i skladby Gabriela Faurého, Bohuslava Martinů, Alberta Roussela, Leona Sinigaglii, Claudia Monteverdiho, sólové suity Johanna Sebastiana Bacha nebo Jazzový koncert pro cembalo a komorní orchestr Josepha Horowitze. Programy jsou od každého ze sólistů sestaveny unikátně pro tuto koncertní řadu. Výtěžek půjde opět na podporu uměleckých aktivit orchestru.


středa, 24 duben 2019 06:29

Slavnostní koncert k 50. výročí Komorní filharmonie Pardubice

Padesátá sezóna Komorní filharmonie Pardubice se pomalu chýlí k závěru. Zítřejší koncert, který se odehraje v Sukově síni Domu hudby od 19 hodin, má své zvláštní postavení. V rámci festivalu Pardubického hudebního jara půjde totiž o koncert slavnostní, věnovaný právě kulatému výročí orchestru. Zazní Toccata e due canzoni od Bohuslava Martinů, která už svým názvem připomíná, že skladatel vycházel z barokních forem. Hlavní skladbou večera však bude Beethovenův Trojkoncert C dur op. 56 pro klavír, housle, violoncello a orchestr, který je v Breitkopfově prvním tištěném vydání dedikován knížeti Lobkowiczovi. Sólových partů se ujmou Lukáš Klánský – klavír, Jan Mráček – housle a Ivan Vokáč – violoncello, kteří v názvu svého uskupení nesou právě jméno slavného mecenášského rodu – Lobkowicz Trio. Všichni tři jeho členové jsou uznávanými sólisty a komorními hráči, společně získali první cenu na mezinárodní soutěži Johannese Brahmse v rakouském Pörtschachu a jsou rovněž laureáty Dvořákovy mezinárodní soutěže. Dirigovat bude současný šéfdirigent pardubické Komorní filharmonie Stanislav Vařínek. Prvním šéfdirigentem orchestru byl Libor Pešek a dalšími významnými osobnostmi v čele byli Libor Hlaváček, Petr Altrichter, Bohumil Kulínský, Petr Škvor, Róbert Stankovský, Leoš Svárovský, Marko Ivanović a Peter Feranec.


úterý, 23 duben 2019 12:46

Zemřel František Xaver Thuri

Přátelé ho přezdívali poslední žijící barokní skladatel. František Xaver Thuri, pedagog Pražské konzervatoře, zemřel týden před osmdesátými narozeninami, které by oslavil 29. dubna. Komponoval hlavně ve stylu hudby 17. a 18. století, zabýval se jí odborně také badatelsky. Působil rovněž jako varhaník, cembalista a hobojista. Byl absolventem Pražské konzervatoře ve hře na varhany a brněnské JAMU ve hře na hoboj. Býval členem Symfonického orchestru Československého rozhlasu a Pražského komorního orchestru. Od roku 1965 vedl komorní souboru Čeští madrigalisté. Jeho rozsáhlá kompoziční činnost obsáhla sféru světské, ale ještě víc duchovní hudby. Napsal Requiem, Stabat Mater a kantáty vyjadřující úctu k několika svatým. Známá je i jeho Vodní hudba pro Český Krumlov, složená v roce 1996 pro tamní mezinárodní hudební festival.


úterý, 23 duben 2019 11:19

Janková, Kahánek a Wyss v písních

Slavnostní koncert chystá Festival Jarmily Novotné 2019 - s písňovým recitálem na něm vystoupí sopranistka Martina Janková a klavíristé Ivo Kahánek a Gérard Wyss. Všichni tři budou zároveň lektory Interpretačních kurzů v Litni 2019. Tam napřed vystoupí v sále Čechovny 19. září a podpoří čerstvé absolventy kurzů při závěrečném koncertu. A naopak úspěšní studenti budou o den později součástí zmiňovaného slavnostního koncertu, který se koná v Sukově síni Rudolfina v pátek 20. září od půl osmé večer. Martina Janková, sopranistka s velmi úspěšně rozehranou mezinárodní kariérou, přednese písně francouzských, německých, českých, slovenských, polských a ruských autorů. A Ivo Kahánek k programu dodává: „Lidský hlas jsem vždy považoval za jeden z nejzásadnějších a mně osobně nejbližších inspiračních zdrojů klavírního zvuku. To se týká zejména písní, které ve své intimitě a opravdovosti dávají posluchačům (ale hlavně interpretům) nahlédnout do skutečného nitra hudby, či snad až za něj… Zjistil jsem přitom, že vytvořit skutečně hudební partnerství takovým hlasům je svébytná klavírní disciplína s určitými principy a zákonitostmi, do nichž je třeba systematicky pronikat. Proto jsem velmi přivítal iniciativu Martiny Jankové uspořádat mistrovské kurzy zaměřené speciálně na interpretaci písní, a to nejen z pohledu pěvců ale i pianistů. Pevně věřím, že se nám společně s Martinou a vynikajícím švýcarským pianistou Gérardem Wyssem podaří pro písně nadchnout pár talentovaných mladých umělců a alespoň částečně tak zesílit zájem o tento žánr v Čechách. Zda se nám to povede, můžou záhy posoudit posluchači právě na slavnostním koncertě v Sukově síni Rudolfina.“ Gérard Wyss je vyhledávaným klavíristou a komorním spoluhráčem instrumentalistů, ale má především bohaté zkušenosti s doprovázením významných pěvců. Spolupracoval například s Edith Mathis, Cecilií Bartoli, Nicolajem Geddou, Wolfgangem Holzmairem nebo Georgem Niglem. Festival, který zahrnuje koncerty i interpretační kurzy, pořádá už osmým rokem nezisková organizace Zámek Liteň pečující o odkaz legendární pěvkyně Jarmily Novotné


úterý, 23 duben 2019 07:50

Gabriela Beňačková a Lubomír Brabec zítra ve Vysokém Mýtě

Festival Pardubické hudební jaro zítra uvede koncert s legendou české i světové opery Gabrielou Beňačkovou. Jejím hudebním partnerem bude neméně významný hráč na klasickou kytaru Lubomír Brabec. Tito dva umělci se nesejdou na pódiu poprvé. O své spolupráci dali vědět například už v polovině devadesátých let, kdy spolu natočili CD. A právě z tohoto projektu vzešla i část zítřejšího programu. Zazní například árie antiche Amarilli, mia bella od Giulia Cacciniho, Caro mio ben od Giuseppe Giordaniho, Pergolesiho Tre giorni son che Nina nebo třeba Händelova Lascia ch´io pianga z opery Rinaldo. Ale nezůstane jen u zpěvu s doprovodem klasické kytary. Lubomír Brabec sólově přednese Sorovu Etudu in E a Variace na Mozartovo téma, a taky zahraje vlastní variaci, napsanou jako poctu k příležitosti kanonizace sv. Jana Pavla II., pojmenovanou podle papežovy oblíbené písně Fantazia na Góralu, Czy ci nie žal? Romanticky a duchovně založení posluchači si pak přijdou na své při zpěvu Ave Maria, založené na slavném Intermezzu z opery Sedlák kavalír od Pietra Mascagniho nebo taky proslavené Schubertovy Ave Maria. Z Requiem Andrew Lloyda Webbera, ve kterém při premiéře v roce 1985 zpívala tehdejší žena skladatele Sarah Brightman, přednese dvojice zítřejšího koncertu slavné Pie Jesu. Začátek v 19:00 hodin.


neděle, 21 duben 2019 10:07

Houslista Mráček hraje dnes ve Vídni Brahmse

Jan Mráček, jeden z koncertních mistrů České filharmonie, je dnes večer ve Vídni sólistou Brahmsova Houslového koncertu. Vystoupí se Symfonickým orchestrem Bruna Waltera ve Zlatém sále Musikvereinu. Brahmsův Koncert D dur hrál ve Vídni už v roce 2014. Bylo to v sále Konzerthausu ve finále světové houslové Kreislerovy soutěže, kterou tehdy vyhrál. V Musikvereinu, nejslavnější hudební síni rakouské metropole, účinkuje Mráček poprvé. Koncert diriguje Jack Martin Händler, v druhé polovině večera zazní Beethovenova Sedmá symfonie. Orchestr vznikl v roce 2006 v souvislosti s festivalem Bruno Walter Musiktage. Jeho základy leží v regionu mezi Vídní, Bratislavou a Budapeští a právě odsud pocházejí hudebníci, kteří tvoří jádro tělesa. Dalšími členy jsou hráči orchestrů, s nimiž patron tělesa spolupracoval. V sále vídeňského Musikvereinu, stejně jako v síni Slovenské filharmonie, vystupuje orchestr pravidelně od roku 2008. Bruno Walter (1876-1962), berlínský rodák a Mahlerův asistent, dirigoval posmrtné premiéry jeho Písně o zemi a 9. symfonie. Byl ředitelem Bavorské státní opery, vedl Orchestr lipského Gewandhausu a královský orchestr Concertgebouw v Amsterodamu, dirigoval ve Vídni, v Salcburku, v milánské Scale i v londýnské opeře Covent Garden, na konci 20. let byl hudebním ředitelem Státní opery v Berlíně. Stal se terčem antisemitských útoků Adolfa Hitlera. Za války žil v USA a vystupoval s tamními nejlepšími orchestry. V mládí působil jako dirigent v operních domech ve Vratislavi, v Bratislavě, Rize a Temešváru.


neděle, 21 duben 2019 08:08

Ermonela Jaho & Simon Keenlyside se SOČRem

Ve středu po Velikonocích přivítá Praha albánskou sopranistku Ermonelu Jaho a britského barytonistu Simona Keenlysidea. Ten se u nás představil už v roce 2017, když ho doprovázela PKF – Prague Philharmonia, teď to bude Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Ovšem pro Ermonelu Jaho bude koncert ve Smetanově síni pražským debutem. V poslední době je její jméno hojně skloňováno předními kritiky, a to v superlativech. Její Cio-Cio-San vyvolala po světě nadšení a silné emoce. Britský deník The Independent ji označil jako „nejlepší Madama Butterfly, jaká byla v Londýně k vidění za řadu let.“ Nedávno v této roli okouzlila publikum v mnichovské Bavorské státní opeře. I proto se na programu objeví slavná árie "Un bel dì vedremo" ze zmíněné Pucciniho opery. Simon Keenlyside je už renomovaným umělcem. V roce 2017 obdržel od Vídeňské státní opery prestižní titul Komorní pěvec a za zásluhy mu v červnu 2018 královna Alžběta II. udělila Řád britského impéria. Symfonický orchestr Českého rozhlasu je častým partnerem pěveckých hvězd. Ve středu ho bude řídit Lukasz Borowicz, který má s orchestrem tohoto typu bohaté zkušenosti. V letech 2007 – 2015 byl totiž uměleckým ředitelem Orchestru polského rádia. Výběr árií a scén koncertu uspokojí publikum očekávající nejznámější kusy ze světových oper, ale na programu jsou i čísla méně známá, která potěší fajnšmekry, například úryvky z opery Zazà veristy Ruggera Leoncavalla nebo Hérodova árie z Massenetovy Hérodiade. Koncert se uskuteční 24. dubna v půl osmé večer.


sobota, 20 duben 2019 08:31

Varhanní koncert na Velikonoční neděli

Největší pražské varhany v bazilice sv. Jakuba na Starém Městě se rozezní na Velikonoční neděli. Podvečerní koncert připravují titulární varhanice chrámu Irena Chřibková, sopranistka Jana Sibera a hráč na hoboj a anglický roh Jan Adamus. Na programu budou díla Johana Sebastiana Bacha, Georga Fridricha Händela, Arcangela Corelliho, Wolfganga Amadea Mozarta, Louise Vierna, Gioacchina Rossiniho, Johanna Josepha Fuxe a Marka Andrewse. Koncert je v podstatě prologem tradičního Mezinárodního varhanního festivalu, který se letos bude konat už po čtyřiadvacáté, a to od 1. srpna do 19. září. Vystoupí na něm přední umělci z Francie, Japonska, Polska, Španělska, Ruska a USA a samozřejmě čeští varhaníci. Každý umělec si vytvořil svůj originální program šitý na míru svatojakubským varhanám a všechny koncerty budou, jako už v předchozích letech, doprovázeny videoprojekcí. Publikum tak může detailně sledovat varhaníka při hře. Závěrečný večer bude věnován letošním nedožitým devadesátinám Petra Ebena. Jeho Labyrint světa a ráj srdce, spojující varhanní hudbu s Komenského texty, přednesou Irena Chřibková a skladatelův syn Marek Eben. Přehlídku světového varhanního umění pořádá společenství Svatojakubské Audite Organum. Tamní varhany mají 8277 píšťal. V roce 1705 je postavil mistr Abrahám Stark z Lokte. Prošly několika rekonstrukcemi, tou poslední byla modernizace hracího stolu v roce 2011.


pátek, 19 duben 2019 07:15

Luksovy Matoušovy pašije živě i dvakrát v éteru

Na Velký pátek čeká Pařížany setkání s Johannem Sebastianem Bachem, respektive s jeho Matoušovými pašijemi. Václav Luks bude v sále Théâtre des Champs-Elysées dirigovat Francouzský národní orchestr a Sbor Francouzského rozhlasu. Sólisty mu budou Emöke Baráth (soprán), Krešimir Stražanac (bas — Kristus), Maximilian Schmitt (tenor — Evangelista), Sophie Harmsen (mezzosoprán), Krystian Adam (tenor) a Johannes Weisser (baryton — Pilát). Koncert začíná v půl osmé večer a to je taky čas, kdy stanice Vltava ze záznamu odvysílá koncert Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 z 9. dubna, který Václav Luks dirigoval v Rudolfinu. I v tomto případě šlo o Matoušovy pašije - a byl to závěrečný koncert sezóny souboru. Luks sólové party obsadil Erikem Stoklossou, Janem Martiníkem, Céline Scheenovou, Lenkou Cafourkovou, Sophií Harmsenovou, Susanne Langnerovou, Anetou Petrasovou, Krystianem Adamem, Hugem Oliveirou, Tomášem Králem a Jaromírem Noskem. O koncertě jsme psali v reflexi Pašije podle Matouše, Bacha a Lukse. A do třetice – rakouská stanice ORF uvede provedení stejného díla oběma soubory a až na pár výjimek i stejnými sólisty ze 7. dubna v záznamu z vídeňského Konzerthausu. Také v 19:30. Václav Luks je s Collegiem 1704 a Collegiem Vocale 1704 spjat od jejich vzniku v roce 2005. Soubory platí za interpretační špičku u nás, ale i ve světové konkurenci. Pravidelně spolupracují s nejlepšími sólisty a vydávají vysoce hodnocené nahrávky. Provedení Bachových Matoušových pašijí v Berlíně v roce 1829 je považováno za restart znovu se rozvíjejícího zájmu o hudbu tohoto lipského kantora. A za tímto znovuobjevením Johanna Sebastiana Bacha stál jako dirigent další významný skladatel, Felix Mendelssohn-Bartholdy.


čtvrtek, 18 duben 2019 12:51

Zdeněk Chalabala – 120 let od jeho narození

Zejména opernímu publiku se v paměti uchovalo jeho jméno. Měl vynikající schopnost vykreslit a skloubit hudbu z orchestřiště s dějem, který se odehrával na scéně. S úspěchem dirigoval i velká symfonická díla. Byl šéfem operních souborů v Brně i v Praze a významnou hudební stopu zanechal v padesátých letech minulého století v Moskvě a v Leningradě. Narodil se na den přesně před 120 lety v Uherském Hradišti, tehdy ještě v Rakousku-Uhersku. Řeč je o Zdeňkovi Chalabalovi. Svá školní léta prožil v Moravských Budějovicích. Hrál na housle a už v mládí založil vlastní malý orchestr a dirigoval zpěváky ve sboru své matky. Později šel studovat práva a hudbu do Vídně (tam byl i na vojně) a do Prahy. Práva ale nedokončil. Zvítězila u něj hudba a tak se konzervatoř v Brně stala jeho přestupným můstkem k profesionální kariéře. Hrál taky na klavír a komponoval. Patřil k nejnadanějším žákům prof. Františka Neumanna, kterého do brněnského Národního divadla přivedl Leoš Janáček. Netrvalo dlouho a Neumann dal příležitost mladému Zdeňkovi, aby v divadle dirigoval. Už v těchto letech se projevoval Chalabalův zájem o ruskou operní tvorbu, kterou v divadle nezřídka uváděl. Byl výraznou osobností, bylo jen otázkou času, kdy ho pozve Národní divadlo v Praze. To se stalo v roce 1936, kdy se stal dirigentem i dramaturgem v jedné osobě. Své rady mu dával samotný Václav Talich, který ho přizval i k České filharmonii. S tou natočil na začátku šedesátých let symfonické básně Antonína Dvořáka. Přinášet publiku nové věci, zdá se, bylo věcí, která ho nejvíc naplňovala. Na poli symfonickém prosazoval soudobé autory, měl rád například Bohuslava Martinů. V Leningradě pod jeho vedením zazněla ruská premiéra Dvořákovy Rusalky a v roce 1956 ho pozvalo k delší spolupráci Velké divadlo v Moskvě. Zde s velikým úspěchem Zdeněk Chalabala uvedl Janáčkovu Její pastorkyni. Podílel se taky na operních nahrávkách, zejména těch českých.


čtvrtek, 18 duben 2019 07:08

Mladý klavír Pražské konzervatoře bude v listopadu

Čtrnáctý ročník soutěžní přehlídky laureátů klavírních soutěží, mladých lidí od 12 do 18 let, se pod názvem Mladý klavír Pražské konzervatoře uskuteční letos 30. listopadu. Porotou vybraní nejlepší účastníci zahrají pak v Koncertním sále Pražské konzervatoře veřejně na jaře roku 2020, stejně jako laureáti Mladého klavíru 2018 získali právo vystoupit na koncertě, který se uskutečnil v Praze minulou sobotu. Součástí jejich ocenění je pokaždé také možnost aktivní účasti na klavírních kurzech, které Pražská konzervatoř pořádá každoročně na začátku letních prázdnin, letos od 2. do 12. července. Mladý klavír a kurzy, otevřené všem zájemcům od 11 let výše, jsou součástí dlouhodobého projektu, který byl inspirován 200. výročím Pražské konzervatoře v roce 2011. Účast v soutěži, veřejný koncert a zejména kurzy jsou pro budoucí hudebníky zdrojem důležitých podnětů a zkušeností. Na kurzech dostávají cenné rady od špičkových klavírních pedagogů, koncertních umělců. Škola tím naplňuje ideu komplexní péče o talenty od možnosti prezentace až po odborné konzultace v rámci mistrovských kurzů. Účast na Mladém klavíru je možná opakovaně, podmínkou je věk 12 až 18 let a předchozí významné umístění na některé z českých nebo zahraničních klavírních soutěží.


středa, 17 duben 2019 17:46

Baroko a pád železné opony na festivalu ve Znojmě

Hudební festival Znojmo chytá na červenec nejen scénické uvedení Händelova oratoria Saul s pěveckými hvězdami, jimiž jsou kontratenorista Andreas Scholl a basbarytonista Adam Plachetka, ale na bývalé přísně střežené hranici s Rakouskem také koncertní oslavy letošního třicátého výročí pádu železné opony. Orchestr PKF-Prague Philharmonia při té příležitosti zahraje 11. 7. Dvořákovy Slovanské tance, s Pavlem Šporclem vedle toho Korngoldův Houslový koncert a pak také dvě světové premiéry – Česko-rakouskou suitu Lukáše Sommera a symfonickou báseň Dyje od Christopha Ehrenfellnera. Hudebních akcí, organizovaných k jubileu společně s festivalem v Retzu a s dalšími rakouskými partnery, bude několik. Patnáctý ročník znojemské přehlídky má od 11. do 28. července jako hlavní téma hudbu skladatelů na královských dvorech. Znít bude především klasická hudba, vystoupí například houslista František Novotný, rakouský barytonista Rafael Fingerlos, sopranistka Kateřina Kněžíková s cembalistou Vojtěchem Spurným a další hudebníci, mezi nimi i laureáti Letní školy barokní hudby v Holešově. Zahrají také cimbálové muziky a připraveny jsou jazzové a crossoverové programy, včetně folkloru - proslulé Jízdy králů. Lákadlem zcela určitě bude iluzionista Petr Kasnar a jeho nový kouzelnicko-barokní projekt. Vedle koncertů přímo v historickém městě Znojmě se festivalové akce konají také v širším okolí – na zámcích ve Vranově, Uherčicích a Písečném, na poutním místě Heiliger Stein, v probošství na Hradišti a v Národním parku Podyjí. Inscenace Händelova Saula vznikne v režii Tomáše Pilaře přímo pro prostor bývalé jízdárny Louckého kláštera. Hudebně produkci - jako každoroční znojemskou operní stagionu - nastuduje dirigent Roman Válek se svým sborem a orchestrem historických nástrojů Czech Ensemble Baroque. Organizátoři už mají jasno, jaké další operní tituly by rádi uvedli v dalších letech. Mají to být napřesrok Il Maestro di cappella od Domenica Cimarosy a Pergolesiho La serva padrona, v roce 2021 Vivaldiho Orlando Furioso, pak Haydnovo oratorium Il ritorno di Tobia a v roce 2023 oslavná serenata Concordia de´pianeti od Antonia Caldary.


středa, 17 duben 2019 09:28

České orchestry mimořádně na podporu Notre-Dame - už v úterý

Mimořádný benefiční koncert na obnovu katedrály Notre-Dame v Paříži uspořádají přední české orchestry v pražské katedrále sv. Víta. V úterý 23. dubna vystoupí společně Česká filharmonie ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy – FOK, PKF – Prague Philharmonia, Kühnův smíšený sbor a orchestry Národního divadla a Státní opery pod taktovkou hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie Tomáše Netopila. Na programu bude Stabat Mater Antonína Dvořáka„V pondělí při sledování záběrů na hořící katedrálu Notre-Dame jsme cítili hluboké pohnutí a potřebu podpořit Francii při obnově jedné z nejvýznamnějších duchovních staveb Evropy. Ještě týž večer jsme se proto spolu s dalšími pražskými orchestry rozhodli uspořádat benefiční koncert ve svatovítské katedrále s ikonickým národním duchovním dílem Stabat Mater od Antonína Dvořáka,“ uvedl generální ředitel České filharmonie David Mareček. Není to poprvé, co jeho orchestr mimořádně toto dílo uvádí, naposledy takto zaznělo pod taktovkou Jakuba Hrůši v roce 2017 na památku právě zesnulého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka. Úterní mimořádný koncert začne 10 minut po 21 hodině a budou ho živě přenášet ČT artČeský rozhlas Vltava. Vstupné na koncert je dobrovolné a výtěžek pořadatelé poukážou na obnovu pařížské katedrály Notre-Dame.


čtvrtek, 18 duben 2019 17:26

Koncert na podporu Notre-Dame se přesouvá do Rudolfina

Mimořádný benefiční koncert na obnovu katedrály Notre-Dame v Paříži, který na úterý uspořádají přední české orchestry, se přesouvá do Dvořákovy síně Rudolfina. Původně se měl konat v pražské katedrále sv. Víta, tam se ho ale z technických důvodů přes veškerou snahu a obrovské nasazení všech zúčastněných institucí nepodařilo v takto krátkém čase uspořádat. V úterý 23. dubna vystoupí společně Česká filharmonie ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy – FOK, PKF – Prague Philharmonia, Kühnův smíšený sbor, sbor a orchestry Národního divadla a Státní opery pod taktovkou hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie Tomáše Netopila. Sólisty budou Simona Šaturová, Lucie Hilscherová, Petr Nekoranec a Jan Martiník. Na programu bude Stabat Mater Antonína Dvořáka„V pondělí při sledování záběrů na hořící katedrálu Notre-Dame jsme cítili hluboké pohnutí a potřebu podpořit Francii při obnově jedné z nejvýznamnějších duchovních staveb Evropy. Ještě týž večer jsme se proto spolu s dalšími pražskými orchestry rozhodli uspořádat benefiční koncert s ikonickým národním duchovním dílem Stabat Mater od Antonína Dvořáka,“ uvedl generální ředitel České filharmonie David Mareček. Není to poprvé, co jeho orchestr mimořádně toto dílo uvádí, naposledy takto zaznělo pod taktovkou Jakuba Hrůši v roce 2017 na památku právě zesnulého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka. Úterní mimořádný koncert začne 10 minut po 21 hodině a budou ho živě přenášet nejen naše ČT art, Český rozhlas Vltava, ale také francouzská televizní stanice France Culture. Vstupné na koncert je dobrovolné a výtěžek pořadatelé poukážou na obnovu pařížské katedrály Notre-Dame. Vstupenky jsou k dispozici online na odkazu: https://www.colosseumticket.cz/cs/akce/317167-beneficni-koncert-pro-notre-dame.  Pro účely akce bude ke dni konání zřízen transparentní účet, během televizního přenosu budou mít diváci možnost zaslat také dárcovskou DMS.


středa, 17 duben 2019 07:27

Liberec – Jablonec:
Tramvaj číslo 11 dnes projede Prahou a pozve na premiéru opery Tramvestie

Nová scéna Národního divadla dnes uvede novou operu s provokativním názvem Tramvestie. Složil ji Petr Wajsar a autorem předlohy a libreta je Pavel Novotný, mimo jiné učitel němčiny na liberecké Technické univerzitě, který v roce 2011 vytvořil radiofonickou kompozici zachycující rozhovory lidí cestujících právě linkou číslo 11 z Liberce do Jablonce nad Nisou. Tu si můžete poslechnout v záznamu Českého rozhlasu. Před dnešní premiérou v 19:00 hodin od Nové scény Národního divadla vyjede symbolická Jedenáctka na okružní jízdu (nastoupit může kdokoli) a od 20:00 hodin pak začne samotné představení. Jedná se o komorní dílo s malým živým orchestrem (hrát bude Orchestr Státní opery) a čtyřmi bezejmennými postavami – sólisty. Těmi budou Lenka Šmídová, Jana Horáková Levicová, Jiří Sulženko a Dušan Růžička. Ten o průběhu zkoušek řekl, že se s kolegy mnohokrát nasmáli, ale zároveň upozornil na to, že Tramvestii provází opravdu pěkná hudba. V režii Marka Bureše a pod taktovkou Richarda Heina tak Národní divadlo uvádí další z moderních opusů a naplňuje tím svou ambici uvádět experimentální projekty, soudobou hudbu a iniciovat u autorů vytváření nových děl. Víc o dílu samotném si můžete přečíst v naší rubrice RozhovorPlus, kde Wanda Dobrovská mluví s Petrem Wajsarem o vzniku Tramvestie.


středa, 17 duben 2019 06:40

V Praze pětkrát zatančí Sergej Polunin

Dnes a nečekaně ještě další čtyři večery vystoupí v Praze Sergej Polunin, ukrajinský tanečník, který se stal populární hvězdou díky sociálním sítím. Ke slávě mu pomohl taneční klip na YouTube, ve kterém zatančil svoji choreografii Take Me To Church. Vlastní choreografii představí i teď v Praze, ve Foru Karlín. Celovečerní program Satori je rozdělený na dvě části, v první Polunin nabídne klasická baletní díla i moderní scénický tanec a po přestávce pak samotnou choreografii Satori. Sergej Polunin přitom v Praze není poprvé, už před dvěma lety představil v Národním divadle právě dílo Take Me To Church a současně se tam promítal film o jeho kariéře s názvem Dancer. Sergej Polunin se proslavil už před deseti lety ve svých devatenácti letech, kdy se stal nejmladším sólistou Anglického královského baletu a o čtyři roky později pak historicky nejmladším uměleckým šéfem souboru. V roce 2012 oznámil, že s tancem končí a chce se věnovat herectví. Současně se v bulváru objevovaly články o jeho divokém životním stylu. Nakonec se ale odstěhoval do Ruska, kde získal občanství. Tančí, ale kontroverze vzbuzuje dál. Např. letos v zimě mu Opera v Paříži zrušila vystoupení, v únoru měl tančit prince Siegfrieda v Labutím jezeře Petra Iljiče Čajkovského. Vedení opery ale vadily výroky, které zveřejnil na sociálních sítích. Označilo je za sexistické a homofobní. Polunin na svém instagramovém účtu napřed napsal, aby se pochlapili všichni muži, kteří tančíte balet. Doslova uvedl: "Na scéně už jedna baletka je, není nutné, aby byly dvě. Muž by měl být mužem a žena ženou. Mužská a ženská energie vytvářejí rovnováhu. Proto máte koule." A druhý příspěvek, který vzbudil v Paříži definitivní nevoli, pak zveřejnil minulý týden. Vyzval v něm veřejnost, aby fackovala lidi silnější postavy pokaždé, když je uvidí. "Pomůže jim to a povzbudí je to, aby zhubli". Status ale později smazal. Umělecká šéfka pařížské Opery Aurélie Dupontová v reakci na to zrušila pozvání s tím, že Polunin sice je talentovaným tanečníkem, jeho veřejné vystupování se ale neslučuje s hodnotami prestižního uměleckého domu.


úterý, 16 duben 2019 07:20

Dvořákova Stabat mater na Velký pátek v Českých Budějovicích

Na Velký pátek zazní v Českých Budějovicích jedno ze stěžejních duchovních děl. 19. dubna netradičně od 19:45 se v klášterním kostele Obětování Panny Marie na Piaristickém náměstí rozezní tóny sekvence Stabat mater od Antonía Dvořáka. Liturgické sekvence byly vlastně přídavné zpěvy, jejichž text nebyl původem z bible, ale byly jí inspirovány. Text Stabat mater byl schválen až roku 1727 a společně s Dies irae – proslaveném v Requiem W. A. Mozarta či G. Verdiho -  tvoří patrně nejznámější dvojici sekvencí vepsaných do notové osnovy. Mezi další slavná zhudebnění Stabat mater (kromě Dvořákova) patří například ta renesanční od Orlanda di Lassa a Giovanniho Pierluigiho da Palestriny, klasicistní od Josepha Haydna či romantické, stylem spíše méně závažné, od Gioacchina Rossiniho. Z dalších českých autorů zmiňme alespoň Františka Ignáce Antonína Tůmu a Jakuba Jana Rybu. Dvořákovo niterné dílo, které vypráví o bolesti matky, jejíž syn umírá na kříži, přednesou sólisté, sbor a orchestr opery Jihočeského divadla pod taktovkou argentinského rodáka, který žije ve Vídni, Maria De Rose. Ten je od roku 2011 šéfdirigentem a hudebním ředitelem opery Jihočeského divadla. Se sborem dílo nastudoval sbormistr Martin Veselý. Sopránového partu se zhostí Kateřina Špilauer Hájovská, altového Dagmar Volfová, tenorový part zazpívá Peter Malý a basového partu se ujme Martin Gurbal´.


úterý, 16 duben 2019 06:52

Jakub Hrůša jako dirigent i aranžér ve Zlíně

I dirigenti se často vracejí na místo činu. Stejně tak Jakub Hrůša, bývalý šéfdirigent Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně, ke které se vrátí teď ve čtvrtek čtvrtek 18. dubna. Na programu budou skladby Leoše Janáčka a Roberta Schumanna. V úvodu zazní velká suita z opery Příhody lišky Bystroušky, kterou v roce 2017 Jakub Hrůša upravil a vložil do ní výstup Bystroušky a Lišáka. Tyto role zazpívají dvě stále uznávanější mladé sopranistky – Kateřina Kněžíková a Alžběta Poláčková. Potom barytonista Svatopluk Sem, držitel ceny Thálie za rok 2017, zazpívá scénu Revírníka. Koncert uzavře Schumannova Druhá symfonie C dur, op. 61, která byla ve skutečnosti v pořadí jeho třetí dopsanou symfonií. Skladatel v té době duševně trpěl a komponování mu trvalo nezvykle dlouho – dokonce na nějaký čas skládání hudby omezil. Skladba měla premiéru v Lipsku v roce 1846 a dirigoval ji Felix Mendelssohn-Bartholdy. Jakub Hrůša je od roku 2016 šéfdirigentem Bamberských symfoniků. Je taky hlavním hostujícím dirigentem u České filharmonie a Philharmonia Orchestra v Londýně. Koncert se uskuteční ve Velkém sále Kongresového centra Zlín. V Malém sále od 18:15 naplánovali organizátoři Povídání o hudbě, které povede tradičně Jaromír Javůrek, ředitel Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka, dříve festivalu Janáčkův máj. 

 


pondělí, 15 duben 2019 07:20

Velikonoční koncerty FOK – Gesualdo a Dvořák

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK připravil sérii tří koncertů tematicky spjatých s Velikonocemi, významnými křesťanskými svátky. Zítra od půl osmé v kostele sv. Šimona a Judy zazní vokální hudba vrcholné renesance, kterou napsal Carlo Gesualdo da Venosa, v podání renomovaného belgického souboru Graindelavoix. Zpěváky vede muzikolog a antropolog Björn Schmelzer, který oproti jiným upřednostňuje individualitu jednotlivých hlasů a na takovém základě teprve hledá souznění. Z Gesualdovy tvorby budou na programu duchovní Tenebrae Responsoria, psaná pro Svatý týden, který začíná Květnou nedělí a končí nedělí Zmrtvýchvstání Páně. Také zazní Lekce a antifony dle Cantus Ecclesiasticus, sebrané Palestrinovým žákem Giovannim Domenicem Giudettim. Ve středu a ve čtvrtek také od půl osmé ve Smetanově síni Obecního domu Pražští symfonikové s Kühnovým smíšeným sborem a sólisty, pod vedením Jac van Steena, zahrají stěžejní dílo Antonína Dvořáka - zhudebněnou sekvenci Stabat mater. Dirigent van Steen už včera zkoušel se sborem a jejich spolupráce byla inspirací pro obě strany. Sám se zajímal o tradiční pojetí a zvyklosti ve sborovém frázování a výslovnost. Přistupuje k Dvořákovu dílu s úctou a i tím si získal náklonnost členů sboru. Sólové party přednesou Elizabeth Atherton – soprán, Jana Kurucová – alt, Richard Samek – tenor a Štefan Kocán – bas.


pondělí, 15 duben 2019 06:50

Duo Pěruška – Vocetková zahraje v České Lípě

Českolipský kruh přátel hudby s Vlastivědným spolkem Českolipska pravidelně pořádají komorní koncerty. Na tom zítřejším se představí dva mladí hudebníci, a to houslista Matouš Pěruška (syn violisty Jana Pěrušky ze Stamicova kvarteta) a violoncellistka Kristina Vocetková. Od sedmi hodin večer v Centru textilního tisku spolu zahrají Duo pro housle a violoncello č. 3 Ignaze Pleyela, Duo pro housle a violoncello „Památce Josefa Vlacha“ Sylvie Bodorové, 1. a 2. Duo pro housle a violoncello Bohuslava Martinů a Duo pro housle a violoncello „Present“ od Ondřeje Kukala. Protagonisté koncertu se stali komorními partnery už během studia na Pražské konzervatoři a pravidelně spolu vystupují po celé Evropě. Mají za sebou ceny Zoltána Kodályho a Bohuslava Martinů. Stali se taky absolutními vítězi na soutěži komorních souborů Karla Ditterse von Dittersdorfa. Prorazili i na soutěži Concorso Musicale Città di Filadelfia "Paolo Serrao" v italské Filadelfii. Před dvěma lety byli oceněni za nejlepší provedení skladby soudobého českého autora a dostali cenu Ignaze Pleyela. Jak bývá u této řady komorních koncertů zvykem, v úvodu proběhne krátké představení další významné osobnosti spojené s Českolipskem – vědce a předního rakouského pediatra, Leopolda Molla. Tento zdejší rodák za první světové války založil patronát pro péči o válečné vdovy a jejich děti. Další koncert je naplánován na 14. května. Jiří Bárta na něm v kostele Mistra Jana Husa přednese bachovské violoncellové suity.


neděle, 14 duben 2019 07:00

Pavel Haas Quartet a Šostakovič v Synagoze v Heřmanově Městci

Ne náhodou organizátoři Pardubického hudebního jara pořádají koncert Haasova kvarteta v synagoze. Tvorba Dmitrije Šostakoviče totiž mimo jiné také reflektuje nelehký osud židovského národa a skladatel Pavel Haas, jehož jméno kvarteto nese, byl  jednou z obětí nacistického režimu. Zítra od 18 hodin publikum vyslechne tři Šostakovičovy smyčcové kvartety. Sedmý z nich (fis moll, op. 108) zazní v úvodu koncertu. Ten skladatel napsal k nedožitým padesátinám své první ženy Niny, která předčasně odešla kvůli těžké nemoci. O Osmém kvartetu c moll, op. 110 se říká, že je nejtemnějším dílem světové kvartetní literatury vůbec. Patrně jde o nejniternější autorovu skladbu, která začíná motivem – kryptogramem DSCH, což jsou Šostakovičovy iniciály. Tento opus vyvolává otázky, zda jsou v něm odraženy osobní chmury, ale protože ho skladatel napsal po návštěvě vybombardovaných Drážďan, je pravděpodobnější, že vyjadřuje opravdovou depresi ze zničeného města. Nakonec byl kvartet dedikován obětem fašismu a války. Zazněl taky na autorově pohřbu. Po přestávce hudebníci zahrají Druhý smyčcový kvartet A dur, op. 68, který Šostakovič věnoval svému příteli, skladateli a řediteli moskevské konzervatoře Vissarionu Šebalinovi. Vznikal na konci války, kdy už bylo ve vzduchu cítit vítězství. I tak v něm ale zaznívají bolestné a tragické momenty. Ale závěr na téma ruské písně ústí ve výhru nad válečnými hrůzami. Dnes už mezinárodně uznávané těleso Pavel Haas Quartet hraje ve složení: Veronika Jarůšková – 1. housle, Marek Zwiebel – 2. housle, Jiří Kabát – viola a Peter Jarůšek – violoncello.


neděle, 14 duben 2019 06:33

Začíná Velikonoční festival v Brně

Dnes, na Květnou neděli, začíná v Brně tradiční Velikonoční festival duchovní hudby, který pořádá Filharmonie Brno. Dvoutýdenní přehlídku otevře současná hudba. V katedrále na Petrově bude mít světovou premiéru skladba, kterou na brněnskou objednávku napsal Toivo Tulev, loňský šedesátník, učitel kompozice na Estonské hudební akademii a zakladatel a umělecký vedoucí liturgického souboru Scandicus. Dílo má název So Shall He Descend (odkazující k biblickému zaslíbení o tom, jak zazní zvuk Boží polnice a „sám Pán sestoupí z nebe“) a na jeho provedení se budou spolu s brněnskou filharmonií podílet sbor Ars Brunensis, soubor Schola Gregoriana Pragensis a pěvci Ivana Rusko, Bettina Schneebeli, Jaroslav Březina Jiří Hájek. Skladbu nastuduje šéfdirigent Dennis Russell Davies. Festival má letos podtitul Ceremonie / Je dobré slavit Pána. Tvoří ho šest koncertů a troje temné hodinky. V brněnských kostelích při něm zazní gregoriánský chorál, byzantské pašije a varhanní hudba v podání Michaela Bártka, brněnského rodáka působícího ve Švýcarsku. Program Velikonoční procesí na Piazza Navona, renesanční vokální polyfonii  z Říma z 16. století, přiveze španělský komorní sbor a soubor historických nástrojů La Grande Chapelle. Jiný koncert nabídne symfonii pro sólové housle s velikonočním názvem „Ajhľa, človek“! Jde o dílo Františka Gregora Emmerta, které přednese Milan Paľa. Při temných hodinkách, večerech při svíčkách v kostele v Jezuitské ulici, zazní postupně Bachova a Messiaenova varhanní hudba, Velkopáteční oratorium Josefa Schreiera a Koncert pro sbor Alfreda Schnittkeho. Festival vyvrcholí 28. dubna Bachovým Velikonočním oratoriem v podání barokního sboru a orchestru Czech Ensemble Baroque


sobota, 13 duben 2019 12:32

Další debut Štěpánky Pučálkové v Semperoper

Další debut v Semperoper Dresden má dnes večer před sebou mezzosopranistka Štěpánka Pučálková. Představí se jako Sesto Pompeo (Sextus) v barokní opeře Julius Caesar v Egyptě Georga Friedricha Händela z roku 1724. Jde o její třetí roli ve stálém angažmá a také svým rozsahem a náročností o zatím nejvýznamnější, kterou na prknech drážďanského domu získala po Sólovém hlasu v Schönbergově Mojžíši a Áronovi a po Mercedes v Bizetově Carmen. „I když se jedná o režijně nesmírně náročnou inscenaci, je také zároveň velmi hravá, obsahuje spoustu krásných nápadů a nebere sama sebe příliš vážně, což se mi moc líbí. Už jen namaskovat mě jako nesmělého mladíka Sesta s knírkem, oblečkem jako z dvacátých let minulého století a také odpovídajícím spodním prádlem je samo o sobě hodně zábavné,“ směje se Štěpánka Pučálková. Divácky úspěšná inscenace od renomovaného režiséra Jens-Daniel Herzoga se v Semperově opeře hraje od roku 2009, hudebně ji nastudoval Alessandro De Marchi a v hlavních rolích se dnes představí Lawrence Zazzo jako Caesar, Elena Gorshunova jako Kleopatra, Vasily Khoroshev jako Tolomeo, dále Michal Doron jako Cornelia, Allen Boxer jako Curio, Martin-Jan Nijhof v roli Achilla a jako Nireno Dmitry Egorov. Julius Caesar v Egyptě se řadí mezi takzvané opery seria a Händel ji složil pro londýnskou Královskou akademii jako monumentální třiapůlhodinové dílo. Premiéru měla 20. února 1724 v Her Majesty’s Theatre v Londýně a měla ihned obrovský úspěch. Libreto k ní napsal Nicola Francesco Haym podle staršího libreta Giacoma Francesca Bussaniho, které předtím zhudebnil Antonio Sartorio už v roce 1676. Händelova pozdější verze je dodnes jednou z nejčastěji uváděných barokních oper.