KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Famózní Eduardo Fernández na kytarovém festivalu v Brně. Když je hudba posláním… english

„Krakow Guitar Quartet odehrál na festivalu důstojný koncert.”

„Eduardo Fernández v Brně jednoznačně potvrdil pověst jednoho z nejrespektovanějších kytarových interpretů planety. Učinil tak s velkou skromností a pokorou.”

„Melodické ozdoby samozřejmě odpovídaly poučené znalosti barokní ornamentiky, přitom se ale Fernández nevyhýbal občasnému vibratu, které vždy využíval s citem pro míru.“

Mezinárodní kytarový festival Brno i v letošním roce přilákal do moravské metropole přední světové interprety. Na koncertě v pondělí 31. července vystoupilo kvarteto Krakow Guitar Quartet a poté v samostatném recitálu proslulý uruguayský kytarista Eduardo Fernández, který bezesporu potvrdil svou pověst špičky oboru.

Krakow Guitar Quartet působí od roku 2006 a patří k nejvyhlášenějším souborům svého druhu. V loňském roce vyšla nahrávka Musical Landscapes, jejíž dramaturgie je vysloveně populární: Braniborský koncert Johanna Sebastiana Bacha, Musorgského Noc na Lysé hoře a Peer Gynt Edvarda Hagerupa Griega. Podobně posluchačsky vstřícné je Rêverie Clauda Debussyho. Francouzský tvůrce hudebního impresionismu se pustil do klavírní tvorby o dost později než do orchestrální.

Rêverie pochází z roku 1890 a její úprava pro kytarový kvartet nijak nesetřela opalizující zvukové kouzlo klavírního originálu. Krakow Guitar Quartet zahrál první kompozici s podivuhodnou dynamickou výstavbou zejména co se jemnější dynamické škály týče. Volba témbrů hovořila o smyslu pro estetiku impresionismu. Po stránce tónové kultury se kvartetu rovněž povedlo najít optimální výrazové prostředky s důrazem na celkové vyznění více než na detaily.

Méně přesvědčivé bylo provedení tří kompozic španělského skladatele Isaaca Albénize. Jeho Cordoba, AsturiasTango vznikly nejprve také jako klavírní kompozice pod vlivem pozdního romantismu, ovšem s osobitými folklorními stopami. Oblíbené Asturias pochází z Španělské suity č. 1 a hrává se často v sólové kytarové úpravě. Slyšel jsem ji nedávno v podání španělské virtuozky Anabel Montesinos a nutno říci, že jejímu úchvatnému stylovému podání se kvarteto nepřiblížilo. Naopak vkusné pak bylo Baiao de Gude brazilského současného skladatele Paola Bellinatiho a také Introduction and dance srbského Dušana Bogdanoviče, v níž polský soubor neztratil jistotu ani v strukturované rytmice 9/8 taktu.

Krakow Guitar Quartet odehrál na festivalu důstojný koncert. Nemyslím, že by se zařadil k největším okamžikům, ale ani vysloveně nezklamal. Byl prostě dobrý a měl silné okamžiky i méně výrazné momenty. Občas poněkud chyběla větší technická jistota a prokreslenější role všech nástrojů. Jednotlivé hlasy kvarteta nejsou bohužel vždy rovnocenné. Naopak je třeba vyzdvihnout promyšlenou výstavbu jednotlivých skladeb, precizní souhru a komunikaci. Rozhodně se jednalo o velice příjemný koncert.

Druhá polovina koncertu patřila legendě klasické kytary, kterou je, a to bez nadsázky, Eduardo Fernández. Uznávaný uruguayský virtuóz, jehož umělecká kariéra je předmětem nejedné diplomové práce, vystoupil v Brně v sólovém recitálu s díly Johanna Sebastiana BachaManuala María Ponceho. Ačkoli německého a mexického skladatele dělí dvě staletí, jejich hudba má k sobě blízko. Fernández se Bachovým dílem zabývá intenzivně už několik desetiletí a na jeho interpretaci je to markantně znát. Nejprve v jeho podání zazněla Suita g moll BWV 995 ze sbírky čtyř loutnových suit. Hra uruguayského kytaristy se vyhýbá jakékoli výrazové manýře, ale i přehnaným pokusům o domněle autentickou interpretaci. Melodické ozdoby samozřejmě odpovídaly poučené znalosti barokní ornamentiky, přitom se ale Fernández nevyhýbal občasnému vibratu, které vždy využíval s citem pro míru.

Nebylo nejmenších pochyb o jeho perfektní znalosti výrazových dispozic nástroje a zejména technických možností. Fernández zahrál Bachovu suitu s obrovským nadhledem; během hry se vůbec nedíval na hmatník, přestože jeho levá ruka občas zdolávala extrémní výměny poloh. První tři části suity kytarista doprovodil zdrženlivým, ostřejším a spíše sušším tónem, který byl asketicky strohý, přesto vyhovoval naturelu skladeb. Následující Sarabandu v kontrastu k předešlému Fernández vymodeloval v neobyčejně barevné škále s citlivou agogikou. Vynikající rytmickou jistotu předestřel v následujících dvou Gavotách a závěrečné Gigue. Málokdy se v provedení sejde tak jasný interpretační názor a skálopevná technika, která ovšem slouží dílu, nikoli exhibici kytaristy.

Bachovu suitu následovala Ponceho Sonáta Clásica z roku 1928. Dílo, které je poctou španělskému velikánovi Fernando Sorovi zahrál Fernández opět s obdivuhodnou přesvědčivostí, která měla po úvodním Allegru ještě progresivní tendenci. Eduardo Fernández si vysloužil v Brně mohutné ovace publika a musel ještě dvakrát přidávat. Hudbě Sora zůstal věrný i v jednom z přídavků, kdy zahrál Etudu č. 17, op. 29. Jejím provedením opět potvrdil svou jedinečnost a univerzální umělecké cítění. Hudba v pojetí uruguayského mistra je ukázkou mistrovství, která jde ke kořenům díla.

Výrazové prostředky Fernándeze nejsou nikdy přehnané, přeslazené a expresivní. Racionální pohled vždy vyvažuje citlivé momenty, které vyplují na povrch jako překvapivé ostrůvky jemných, ale stále mužných emocí. Eduardo Fernández v Brně jednoznačně potvrdil pověst jednoho z nejrespektovanějších kytarových interpretů planety. Učinil tak s velkou skromností a pokorou. Tak to bývá, když je pro někoho hudba posláním, nikoli „pouhou“ kariérou.

Foto: Zbyněk Maděryč

Milan Bátor

Milan Bátor

Hudební publicista, pedagog, kytarista

Rodák z Opavy, pochází z umělecké rodiny, bratr David je básník, teta Božena Klímová patřila k výrazným polistopadovým básnířkám. Vystudoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě a Filozofickou fakultu Ostravské univerzity, kde završil studia doktorským titulem v oboru Hudební teorie a pedagogika. Dlouhá léta působí jako hudební pedagog, na kytaru a etnické strunné nástroje hrál v kapelách Pearl Jam Revival, Nekuř toho tygra, Nisos, aj. Jako korepetitor a kytarista získal v ústředních kolech soutěží řadu diplomů za vynikající umělecký doprovod. Rád píše a přemýšlí o hudbě a interpretaci, spolupracuje s Českým rozhlasem a tištěnými časopisy a internetovými portály. Na hudbě miluje svobodu, mnohotvárnost a dar spojovat. 
 



Příspěvky od Milan Bátor



Více z této rubriky