KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Kouzlo basklarinetu Anny Paulové english

„Soubor svou stálou klarinetistku nechal doma, sestavu doplnil Jan Brabec.“

„Walter Rabl prožil větší polovinu svého života ve 20. století a stal se pozoruhodným tím, že ve třiceti přestal komponovat.“

„Ve druhé části koncertu Anna Paulová odložila basklarinet a chopila se klarinetu.“

Jedním z nejmalebnějších sálů pražských paláců je rozhodně barokní refektář Profesního domu na Malostranském náměstí. Prague Philharmonia tam pořádá své komorní koncerty a 14. října v místě koncertovalo Trio Clavio a hosté. Těmi byli klarinetista Jan Brabec a klarinetistka Anna Paulová, která hrála i na basklarinet. Na programu byla díla Waltera Rabla, Slávy Vorlové, Michaela Markowského, Srula Irvinga Glicka a Ástora Piazzolly. Šlo o vskutku atraktivní událost.

Trio Clavio už jedenáct let vystupuje ve složení Lucie Soutorová Valčová (klavír), Lucie Fulka Kopsová (housle) a Jana Černohouzová (klarinet). Pro koncert 14. října nechal soubor svou stálou klarinetistku doma a místo ní doplnil sestavu Jan Brabec. Současný člen České filharmonie vystřídal ve své kariéře orchestr Prague Philharmonia a Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Účinkoval v úvodní skladbě, kterou byl Kvartet pro klarinet, housle, violoncello a klavír Es dur, op. 1 podivuhodného rakouského komponisty Waltera Rabla. Jeho Kvartet navíc zazněl v úpravě pro klarinet, housle, basklarinet a klavír, čím je ozřejměno, proč byla dalším hostem tria Anna Paulová, která první polovinu koncertu hrála právě na basklarinet. Walter Rabl prožil větší polovinu svého života ve 20. století a stal se pozoruhodným tím, že ve třiceti přestal komponovat. Svůj Kvartet, op. 1 napsal ve třiadvaceti letech, což napovídá, že měl před sebou sedmiletou skladatelskou kariéru. Vydavatel Simrock, který se na přímluvu Brahmsovu díla ujal, vymámil na skladateli ještě verzi kvartetu s violou místo klarinetu, aby mohlo dílo fungovat v obvyklé sestavě klavírního kvarteta. Obě verze trumfla ale na koncertě třetí verze Rablova kvartetu, kterou zhotovil Vojtěch Pacák, když vyměnil violoncello za basklarinet. A tak se k jedné podivuhodnosti přidala druhá. O první větě kvartetu se traduje, že připomíná jinou komorní skladbu Johannesa Brahmse, také s klarinetem. Tedy Trio, op. 114. Brahmsovi, který byl předsedou komise v soutěži Vídeňské společnosti hudebních umělců tato nápodoba nevadila. Pokud by byla nadmíru eklektická, asi by jí svůj hlas nedal.

První větu hrál soubor ve svižném tempu Allegro moderato a lehkovážná melodie se v klarinetovém hlasu hezky ozývala. Hudba prošla rytmickou proměnou a vrátila se k původní radostné náladě. Druhou větu Adagio molto s funebrálním tématem uvedl klavír s basklarinetem, v následujících tempově kontrastních variacích a instrumentálních proměnách měl basklarinet zajímavé nasazení. V líbezné melodii citlivě přizvukoval houslím a opakovaně kouzlil v melodii. V krátkém Andantinu se melodické nástroje podělily o melodii, klarinet zněl nostalgicky, housle měly ve vyšší poloze tklivou jemnost a basový part zněl v plné kantiléně. Ve veselém finále hrály housle s klarinetem v přitažlivé melodii, bas přidával držené tóny a figury.

Po této skladbě přišla chvíle pro extempore basklarinetu. Paulová hrála nejprve vybrané části z Miniatur pro basklarinet a klavír, op. 55 Slávy Vorlové. Vybrala si první, druhou a pátou část z cyklu, které byly v tempu vkusně kontrastně provedeny. V první byl pěkně vystižen předepsaný pohyb v krátkých notách s melodickou střední pasáží, ve druhé duo hráček hezky realizovalo zadané tempo Moderato con tenerezza. Pro třetí část Vorlová notovala živě lstivé – furbesco – tempo, které ovšem mělo spíše nádech bezstarostného pohybu. A celek jako by připomínal dětský svět.

Následující skladba je přímo hudebním popisem určitého tématu. Tím je jihoitalský lidový tanec tarantella, jehož výklad směřuje k následkům po kousnutí sklípkanem – tarantulí. Mladý americký komponista Michael Markowski nazval svou kompozici Tarantule pro basklarinet pra klavír. Paulová se Soutorovou Valčovou hrály Tarantuli přímo zběsile, i když se ve skladbě míhala liknavá melodie. Součástí instrumentálních technik basklarinetu byly samozřejmě skoky, evokace, kvílivý tón a další finesy. Autor napsal své expresivní „schválnosti“, které přímo označil za „harmonické delirium“, pro klarinetistu a basklarinetistu newyorského Amerického baletu Davida Goulda.

Ve druhé části koncertu Anna Paulová odložila basklarinet a chopila se klarinetu. Na programu byla nejprve The Klezmer´s Wedding pro klarinet, housle a klavír. Napsal ji kanadský komponista nedávné minulosti Srul Irving Glick. O této jeho skladbě prohlásil izraelsko-americký klarinetista Amitai Vardi, že by mohla být součástí židovské skladby. V rozhovoru s Jarrettem Hoffmanem řekl: „Když ji hraju, rozhodně si představuji, jak chodím mezi hosty a kvílím klezmer.“ Anna Paulová s kolegyněmi ze souboru Trio Clavio by se v podobné situaci rozhodně prosadily. Charakteristiky Glickovi vize klezmeru v jeho svatební skladbě byly stylově věrně prezentovány. Ohýbání tónu, glissanda, kvílení, rytmické proměny, dýchavičnost, zdvihy houslí, poklesy tónu na konci frází, cézury před melodickým skokem, to vše v neustálém pohybu naplnilo skladbu.

Po této bezpečně atraktivní skladbě hrál soubor tři rovněž světově populární skladby argentinského rebela tanga Ástora Piazzolly. První byla skladba s titulem Libertango, poté přišlo nesmrtelné Oblivion a trojici uzavřelo tango La Muerte del ángel. První tango znělo vitálně ve svůdném tempu, Oblivion hrál soubor s lehkou nostalgií a finální tango o smrti anděla mělo příhodnou rytmickou kvalitu a průběh, napětí a tempový plán s truchlivou lyrikou ve zvolněné střední části. A Annin klarinet báječně zakvílel i ve finále tanga. Přídavek patřil také do odkazu Ástora Piazzolly – bylo to Ave Maria.

Druhý komorní koncert 31. sezóny Prague Philharmonia, tradičně a nonkonformně moderovaný Martinou Sermain, byl dramaturgicky přitažlivý. Vedle unikátního pozdně romantického objevu byla na programu klasická i soudobá moderna, klezmer a nové tango. A stejně atraktivní byla i prezentace basklarinetu předkládaná Annou Paulovou s hravě vyhlížející jistotou.

…………….

Foto: z Facebooku Prague Philharmonia / Milan Mošna

Rafael Brom

Rafael Brom

Hudební publicista

Dlouholetý hudební redaktor stanice Český rozhlas Vltava, kde působil od počátku osmdesátých let přes třicet let. Byl od začátku i u vysílání stanice Český rozhlas D dur, kde dodnes přispívá k tvorbě programu. Dále publikoval v Týdeníku Rozhlas a v hudebních časopisech. Absolvoval hudební vědu na Karlově univerzitě v Praze s vidinou práce v oblasti organologie, rozhlasová praxe ale převážila nad badatelskými úmysly. Je mu blízká historie a stavba smyčcových hudebních nástrojů, vedle obligátního seznámení s hrou na klavír v rámci studií získal základy hry na violoncello a trubku. Otec hrával na pozoun a obeznámení s žesťovými nástroji mu vyneslo možnost strávit vojenskou službu jako hráč na lesní roh ve vojenském dechovém orchestru. Od poloviny devadesátých let se díky nabídkám mezinárodní rozhlasové výměny častěji setkával s hudbou vídeňské valčíkové rodiny Straussů, což vedlo roku 1999, jubilejním roce stého výročí úmrtí Johanna Strausse syna, k přímému kontaktu s vídeňskou straussovskou společností, archivem knihovny města Vídně a potomky rodiny. Léta připravoval rozhlasové pořady i články s touto tématikou. Deset let moderoval přímé přenosy Novoročních koncertů Vídeňských filharmoniků a moderoval i přenosy koncertů Rozhlasových symfoniků. Ze sportovních aktivit mu zůstala obliba sledování přenosů kolektivních sportů, tenisu a lehké atletiky. Příležitostně se vrací do přírody, má rád psy a obdivuje koně. Spolupráci s hudebním portálem KlasikaPlus.cz považuje za přirozené a přátelské pokračování své profese.



Příspěvky od Rafael Brom



Více z této rubriky