Pardubická filharmonie a Smetanovo trio na závěr Malostranských slavností
Malostranské komorní slavnosti uzavřel v Praze v neděli koncert Komorní filharmonie Pardubice vedené dirigentem Markem Prášilem. Sólo mělo Smetanovo trio, které spolu s orchestrem představilo početnému publiku méně známý Trojkoncert pro klavír, housle a violoncello od Jana Václava Huga Voříška. Příští ročník festivalu, který je členem festivalového cyklu České kulturní slavnosti, se koná na podzim 2022. Na zahajovacím koncertu v historickém sále Valdštejnského paláce má vystoupit Talichovo kvarteto.
Cyklus pěti koncertů letos na podzim nabídl pražskému publiku přední tuzemské i zahraniční interprety. Festival zahájilo Kvarteto Apollon ve spolupráci s klavíristkou Jitkou Čechovou a violoncellistou Janem Páleníčkem. Publikum vyslechlo v jednom večeru dva z nejslavnějších kvintetů, a to Schubertův Smyčcový kvintet C dur s dvěma violoncelly a Dvořákův Klavírní kvintet A dur. Večer byl koncipován jako Pocta Českému kvartetu, které působilo v letech 1892 až 1934.
Protagonistou dalšího koncertu byl cembalista Mahan Esfahani, jeden z posledních studentů české cembalistky Zuzany Růžičkové (1927-2017). Právě jí svůj koncert věnoval. Třetí z večerů přinesl nevšední zážitek. Sál se ponořil do tmy, ze které se vynořily dva mužské hlasy – Duo Kchun, které tvoří Martin Prokeš a Marek Šulc… Jejich program, za doprovodu videoartové projekce autorů Atila Vöröse a Rudolfa Živce, měl téma Danteho Božské komedie. Mystické obrazy s liturgickou tématikou pokryly stěny celého sálu. Koncert byl věnován Ladislavu Vachulkovi (1910-1986), varhaníku, cembalistovi, organologovi a pedagogovi Pražské konzervatoře, který spolupracoval s Rožmberskou kapelou a se soubory Pro arte antiqua a Symposium musicum.
Rusko-kanadská klavíristka Viviana Sofronitsky představila na čtvrtém festivalovém koncertu unikátní tři kladívkové klavíry, kopie historických nástrojů z dílny jejího muže Paula McNultyho. Přednesla na ně, v autentickém zvuku z doby, ve které díla vznikala, bohatý klasicistní program.
Malostranské komorní slavnosti pořádá občanské sdružení Česká kultura ve spolupráci s Kanceláří Senátu Parlamentu České republiky. Staly se součástí podzimního pražského kulturního života, každoročně jsou předem zcela vyabonovány. Jan Páleníček, předseda občanského sdružení Česká kultura a dramaturg festivalu, vnímá letošní situaci tak, že festival vnesl do zjitřené neradostné doby, zatížené epidemií, pozitivní energii.
Foto: archiv festivalu
Příspěvky redakce
- Druhá polovina března v Českých centrech
- Akordeon v barvách festivalovou novinkou v Opavě
- Hlasy tří světů aneb Jaro s Victoria Ensemble
- Filharmonie Brno zamíří do Polska, doma zahrají orchestrální akademici
- Nitrová, Nekoranec a Kahánek. Nabitý Zápisník zmizelého na půdě ostravské univerzity
Více z této rubriky
- Káťa Kabanová tak trochu komorně
- Jakub Hrůša: Jenůfa je v Londýně součást společné kultury, ne exotika
- Jaká byla nejsevernější Rybovka letošních Vánoc
- Novoroční koncert aneb Jak Camille Saint-Saëns zkazil filharmonikům Silvestra
- Pražský filharmonický sbor vykročil z adventu do vánočních dnů
- Cena Antonína Dvořáka v dobrých rukou. Rýsuje se Koskyho české angažmá?
- Na Times Square s Pražským filharmonickým sborem i nahým kovbojem
- V České národní budově na Manhattanu jiskřilo
- Janáček, ale i Novák a Kaprálová. Janáčkovo kvarteto dělalo osvětu
- Sobota se studenty brněnské JAMU