KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pravdivost v umění.
Vzpomínky na klavíristku Zorku Zichovou english

„Svoje zásady, postoje a názory zastávala až do konce svých dnů. Nekompromisně a radikálně.“

„Nezaobírala se připomínkami svých uměleckých úspěchů, nikdy je sama také nepřipamatovala. A že jich za padesát let činnosti doma i v zahraničí bylo.“

„Byla osobností náročnou, laskavou, tvrdošíjnou i statečnou… a určitě hodnou naší vzpomínky a úcty.“

Sté narozeniny, k nimž klavíristce Zorce Zichové (1920-2017) chyběly už pouhé tři roky a které připadají právě na dnešek, se staly pro profesora Jiřího Hlaváče, klarinetistu a pedagoga, podnětem k připomenutí jejího lidského a uměleckého profilu. Potkávali se na hudební fakultě AMU. Zorka Zichová tam pedagogicky působila v letech 1950 až 1981 v oboru klavírní spolupráce. V roce 1968 byla jmenována docentkou pro obor klavír se zvláštním zřetelem ke komorní hře. Koncertní činnosti se věnovala do června roku 1990.

Opakovaně a často se mi vybavují vzpomínky na docentku Zorku Zichovou, která by se 4. června dožila jedinečného výročí – sta let. Scházely k tomu jen tři roky a vzhledem ke skutečnosti, že byla v poměrně dobré zdravotní i psychické kondici, mohlo se jí to podařit. Když jsem zmínil, že konečně chci znát někoho, s kým bych mohl tak nevšední výročí oslavit, tak řekla: „Jiří pro vás to ráda udělám, ale už mě tento svět nebaví.“ Jaký tedy byl její svět?

Narodila se v Bratislavě, rodiče pocházeli z Moravy a oba vedli dceru k úctě ke vzdělanosti, kultuře, umění a také k masarykovské pravdivosti a čestnosti. Později vše sama doplnila o jí blízkou moudrou životní filozofii Karla Čapka. Vím, že se díky těmto zásadám a postojům dostávala opakovaně do střetu s lidmi, kteří měnili názory a postoje, kdykoli to doba, a hlavně jejich kariéra, vyžadovala. Ona svoje zásady, postoje a názory zastávala až do konce svých dnů. Nekompromisně a radikálně, ať jednala s kýmkoli, kdekoli a kdykoli.

Po absolvování školní docházky se začala výrazně profilovat její múzická osobnost, a protože byla vždy velmi pracovitá, důsledná a systematická, prošla vším bez potíží na základní i střední škole a logicky nastoupila ke studiu na hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze. Tady se objevila první větší nesrovnalost v její dosud přímé cestě. Profesorka Ilona Štěpánová-Kurzová měla velké psychické potíže a svojí nevyrovnaností a trémou postihla i mnohé studentky. Zorka chtěla z její třídy přestoupit k jinému pedagogovi, velmi obdivovala práci a uměleckou erudici Františka Maxiána staršího, ale vrozený takt a smysl pro odpovědnost jí v tom zabránily. Později toho dost litovala, nicméně o své pedagožce mluvila vždy s respektem a uznáním jejího poctivého přístupu a snahy. Ctila její hudební oddanost, ale kriticky hodnotila její „věčný strach“.

Když začala sama veřejně vystupovat, úročila se její hráčská pohotovost, rychlost studia nových skladeb i schopnost obsáhnout široký a objemný repertoár. Hrála s houslisty, violisty, violoncellisty, klarinetisty, hobojisty, trumpetisty, trombonisty a také s pěvci. Jednou se zmínila, že v té době zahrála během týdne na seminářích, koncertech, soutěžích či v rozhlasových studiích i padesát různých skladeb. Nerada hrála zpaměti, ale většinu repertoáru, který nastudovala s Václavem Snítilem, Břetislavem Novotným, Vladimírem Říhou, Marií Tauberovou, Libuší Domanínskou a mnoha jinými, zpaměti ovládala. S manželem, profesorem Jaroslavem Zichem, hrávali doma nejen skladby pro čtyřruční klavír, ale i partitury mnoha symfonií a dalších symfonických skladeb. Oba mimochodem hráli znamenitě z listu a dodávám – bezchybně. Zorka litovala, že neumí improvizovat a k hudebníkům vybaveným touto dispozicí vzhlížela s úctou, ať hráli jakýkoli hudební žánr. Občas jsem jí přinesl jazzové nahrávky Oscara Petersona, Erolla Gardnera, Chicka Corey, Billa Evanse, Claude Bollinga, Karla Růžičky nebo Rudolfa Rokla a ona je poslouchala s velkým zájmem a velkorysým pochopením. Myslím, že pro to měla velké hudební i mentální předpoklady.

Její život probíhal jako podle filmového scénáře. Zásadním zlomem byla ztráta prvního manžela, inženýra Karla Lochmana, který zahynul v průběhu válečných postihů po atentátu na Reinharda Heydricha. S jeho smrtí ze Zorka nesmířila nikdy. Ač mluvila výborně německy, v praxi to odmítala. I po mých studiích jsme udržovali nepřerušovaný kontakt a postupem času se stali velkými přáteli. Logicky a přirozeně jsem jí doprovázel až do konce jejích dnů. Odešla z Prahy a žila v Domě Kněžny Emmy v Neratovicích. V tomto seniorském domově nerada mluvila o své hudební minulosti, trochu se styděla za částečnou ztrátu zraku a lidí kolem se stranila. Velmi ráda poslouchala nahrávky, a to jak archivní, tak i zcela nové, které jsem jí nosil. Diskutovali jsme o jejich pojetí, zvuku i osobitosti interpretů. Ctila osobnosti své generace – Rafaela Kubelíka, Eduarda Hakena, Smetanovo kvarteto, milovala Václava Talicha, Davida Oistracha, Emila Gilelse, Vladimira Horowitze, Arthura Rubinsteina, Leonarda Bernsteina. Hudba a její interpretace jí zajímala až do konce života, ale když jsem se zmínil, že v domově, v němž žije, je v knihovně i pianino… a jestli si nechce zahrát, docela razantně to zamítla. Stejně tak nikdy nevstoupila do budovy Lichtenštejnského paláce, v němž vzniklo nově sídlo hudební fakulty, na které předtím pedagogicky působila po čtyři desetiletí. Nevím, zda to byla tvrdohlavost, umanutost, či obava z nostalgie, ale určitě se nezaobírala připomínkami svých uměleckých úspěchů, nikdy je sama také nepřipamatovala. A že jich za padesát let činnosti doma i v zahraničí bylo.

Svojí prací poznamenala stovky studentů, kteří se vždy mohli spolehnout na její stoprocentní, inspirativní a osobitou klavírní spolupráci. Na koho vzpomínala ráda a často?

Na houslisty Ivana Štrause, Petra Messieurera, klarinetisty Boženu Kubicovou, Juraje Hirnera, Petra Čápa, Bohuslava Zahradníka, Františka Bláhu, Petra Bohuše, na violisty Pavla PeřinuJana Pěrušku, na pěvkyni Lilku Ročákovou, na fagotistu Jiřího Seidla či na trombonistu Zdeňka Pulce. Vždy se mne ptala, co dělají a jak se jim vede v uměleckém i soukromém životě. Ujištění, že jsou úspěšní a zdraví, jí dělalo velkou a nepředstíranou radost. Zorka byla přejícná, velkorysá a srdečná.

Její dlouhý život skončil 28. dubna 2017 a máme už jen záznamy v rozhlase a televizi. Zorka Zichová byla osobností, kterou mnozí chápali rozporuplně, sám za sebe mohu říci, že byla osobností náročnou, laskavou, tvrdošíjnou i statečnou… a určitě hodnou naší vzpomínky a úcty.

Stále mám v paměti její úvod do I. Rapsodie Clauda Debussyho či Sonatiny Bohuslava Martinů a také Weberovo Grand duo Concertante. V paletě nálad slavnostně vznešené i intimně pokorné. S potvrzením Čapkova výroku, že pravdivost je nejvyšším stupněm umění.

Foto: Archiv Jiřího Hlaváče, AMU, Petr Veber

Jiří Hlaváč

Jiří Hlaváč

Klarinetista a saxofonista, profesor HAMU, umělecký vedoucí Barock Jazz Quintet

Je renomovaným klarinetistou a saxofonistou v sólovém i komorním repertoáru, je respektovaným pedagogem, skladatelem, moderátorem, autorem textů knih, uměleckých pořadů, televizních a rozhlasových programů. Je profesorem pražské HAMU, uměleckým vedoucím Barock Jazz Quintet a donedávna dlouholetým členem Českého dechového tria.



Příspěvky od Jiří Hlaváč



Více z této rubriky