Národní divadlo se rozhodlo zrušit dnešní open-air koncert Národní na vodě. Měl se uskutečnit večer z lodi Bella Bohemia. Důvodem je nepředvídatelnost meteorologických podmínek. Riziko stoupajícího průtoku Vltavy, a to v důsledku velkých dešťů, je pro bezpečnou plavbu centrem města vysoké. Národní divadlo při té příležitosti také vyjádřilo podporu lidem na jihu Moravy, které…
Smetanova Hubička v Ostravě aneb Tady je Krakonošovo
„Dá se to celé hrát jako dojemně lyrický a trochu komický výjev, realisticky ukotvený do vesnického prostředí. Jiří Nekvasil už má 145 let po premiéře odstup, který ho vede směrem k divadelní stylizaci a k nadsázce.“ „Nabízí českou klasiku trochu jinou, rozhodně ne pietní. Nebyl by to on, aby neprobleskla i trocha kontroverze.“ „Ostravský…
Národní divadlo představilo novou sezónu a znovu hraje ve všech svých budovách
Pražské Národní divadlo odkrylo program divadelní sezóny 2021/2022. Dramaturgický plán je částečně sestaven z premiér, které soubory neuvedly z důvodu pandemie v uplynulém období. „Vstříc nadcházející sezóně hledí i operní soubory s velkým očekáváním. Očekáváním, které během dlouhých, temných měsíců pandemie stále více rostlo. Je nám proto nesmírným potěšením vás, snad s trochou pýchy, pozvat na…
Opery Osud a Tři přání na CD Národního divadla moravskoslezského
Národní divadlo moravskoslezské vydalo dvě operní nahrávky ze svého repertoáru. V roce 2015 nahrál Český rozhlas Ostrava v Divadle Antonína Dvořáka záznam opery Tři přání aneb Vrtkavosti života Bohuslava Martinů a v roce 2019 to byl Osud Leoše Janáčka. CD nejsou určena k prodeji, jsou spíše sběratelskou edicí a poslouží například jako prezentační předměty NDM.…
Premiéra Pucciniho Toscy z Ostravy v únoru na TV Noe
Národní divadlo moravskoslezské chystá na 13. února premiéru opery Tosca Giacoma Pucciniho z Divadla Antonína Dvořáka. Vysílat ji bude TV Noe, a to od 19 hodin. Operu o třech dějstvích z roku 1899 nastudoval dirigent Marek Šedivý, režie se ujal Jiří Nekvasil. Scénu tvořil Daniel Dvořák a kostýmy Marta Roszkopfová. V hlavní roli zpěvačky Toscy se alternují sopranistky…
Šestadvacet okének kalendáře s adventním zpíváním
„Nechtěli jsme celý advent zpívat jenom koledy, ale čím víc se budeme blížit k Vánocům, tím víc program začne být vánočnější.“
„Rybova Česká mše vánoční letos na Vánoce…? Nikdo zatím neříkal, že by nějaká měla být…“
„Je s tím hodně práce, produkčně jde o náročnou věc, ale práce je evidentně nesena na společné vlně. Všichni toužíme po tom, dostat se do našeho normálního stavu, kdy hrajeme každý den.“
„Audio. Ready?“ štěkne muž za kamerou. Odkudsi se ozývá české přitakání. „Camera. Ready?“ štěkne ihned, opět anglicky, opět se stejným silným italským přízvukem. Kameraman Marco Chiodi se pohybuje v pražském Národním divadle už delší dobu…
Robert Rytina: Vlaštovka přiletí v prosinci
„Pro Vlaštovku neboli La rondine mám velkou slabost od chvíle, kdy jsem ji slyšel z nahrávky na CD.“
„Výběr z prvního a druhého dějství tvoří první polovinu provedení a kompletní třetí akt druhou, provedení by mělo trvat asi osmdesát minut.“
„Mohu-li posoudit, tak ve Ctěnicích by se měli objevit ti nejlepší z nejlepších!“
Manon Lescaut, La Bohème, Tosca, Turandot… Všechny tyto opery spojuje jméno Giacoma Pucciniho, který je jedním z nejpopulárnějších hudebních skladatelů v dějinách. Přesto jsou některé z jeho oper širšímu publiku prakticky neznámé. O jedné z nich, jejíž uvedení se už brzy chystá na severovýchodním okraji Prahy, hovoříme s autorem projektu a jeho hlavním organizátorem Robertem Rytinou. Jde o Pucciniho Vlaštovku, která se tam má v komorní koncertní verzi rozeznít 4. prosince.
Litoměřické svátky hudby ve zmenšeném formátu
Dva koncerty nabídne letošní 8. ročník Litoměřických svátků hudby. Pořadatelé tak reagují na současnou situaci, které přizpůsobili i program. Původně plánované Mozartovo Requiem nahradili v sobotu 29. srpna radostnějším večerem v podobě operního gala. Účinkovat budou Barbora Řeřichová Perná, Václava Krejčí Housková, Martin Šrejma, Jan Šťáva a Plzeňská filharmonie, kterou povede Tomáš Brauner. V neděli…
Ještě jednou v divadle. Národní divadlo a Státní opera uzavřely sezónu.
„Dramaturgia koncertu bola koncipovaná odľahčene, často aj s číslami kratšieho rozsahu.“ „Osobitou kapitolou programu sa stali dve skladby v úprave Miroslava Koptu pre plechové dychové nástroje.“ „Kateřina Kněžíková sa postarala o jeden z highlightov koncertu.“ Koncertom Opera před oponou uzatvorili 12. júna Národní divadlo a Státní opera svoju tohtoročnú, skrátenú sezónu. V komorných úpravách známych operných…
Opera Národního divadla chystá rozlučku se sezónou
Koncert s názvem Opera před oponou je jedním z pěti představení, kterými se soubory Národního divadla v Praze rozloučí s letošní divadelní sezónou. V pátek 12. června se na jevišti historické budovy představí operní sólisté, klavíristé a členové orchestrů Národního divadla a Státní opery. Zazní výběr z české i světové opery, zvláštní místo v programu bude mít dílo W. A.…
Kateřina Javůrková: Ti, co se prozpívali dětstvím
„Za 61 let nepřetržitého vedení sboru naučil zpěvu, rytmu, ale i společenským základům přes 7 000 dětí.“
„S panem profesorem jsme vyběhli na Sněžku a tam jsme překvapeným turistům zpívali v červenci koledy.“
„I když jsem se dále zpěvu nevěnovala, pan profesor mi fandil dál. I přes svůj pokročilý věk navštěvoval má vystoupení.“
„Nedomnívám se, že by zkušenosti, znalosti a dovednosti získané v kterémkoliv oddělení mých sborů měly zásluhu na pozdější kariéře jejich absolventů. Ale bezesporu měly vliv na nasměrování jejich zájmu, úrovně estetického cítění, hudebnosti, systematičnosti, zodpovědnosti vůči kolektivu atd. Na úrovni těchto vlastností pak byly závislé výsledky jejich dalšího, finálního vzdělávání.“ Skromnost v Pamětech pana profesora Čestmíra Staška není ani trochu na místě…
Turandot Národního divadla uzavřela Festival Opera 2020
„Posledná Pucciniho opera a zároveň jedna z najslávnejších opier vôbec je pre diváka príťažlivá azda v každom ohľade.“ „Réžia a scéna boli v rukách Zuzany Gilhuus, ktorá zvolila ponurý dizajn a nepreplnenú scénu.“ „Z trojice hlavných protagonistov najviac presvedčila Alžbeta Poláčková ako Liu.“ Záverečným predstavením festivalu Opera 2020 bola Turandot Giacoma Pucciniho, v len nedávno premiérovanej inscenácii…
Festival Opera: Šest Libušek a 8500 diváků
„Nejlepší inscenací jsou Francesca da Rimini a Lakomý rytíř.“
„Cenu ředitelky festivalu má Brno za Příhody lišky Bystroušky.“
„Libušky získali také Ensemble Damian, Martin Šrejma a Lívia Obručník Vénosová.“
Čtrnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera, na kterém se v Praze od 4. ledna do 2. března během devatenácti představení vystřídaly operní soubory z České republiky a Slovenska, zaznamenal letos na 8500 diváků. Za výjimečné festivalové výkony pořadatelé udělili tradiční ocenění, takzvané Libušky. V podobě skleněných artefaktů je slavnostně předají na jevištích oceněných divadel.
Německé turné České filharmonie s Jakubem Hrůšou
Česká filharmonie odjíždí na začátku března na týdenní turné do Německa. Vystoupí tam pod taktovkou hlavního hostujícího dirigenta Jakuba Hrůši. Violoncellistku Sol Gabettu doprovodí ve vybraných německých městech ve Dvořákově Violoncellovém koncertu h moll. Na konci dubna se pak náš první orchestr po roce vrátí do hamburské Labské filharmonie. Během…
Opera Osud? Je v ní už celý Janáček
„Janáček je nakonec vždy svůj, je realističtější i básnivější, úsečnější i intenzivnější.“
„Mužská část sboru ve strhující scéně před závěrem dala dramatické expresi maximum dynamiky, naprosté přesnosti i silně intenzivního výrazu.“
„S Osudem měl Janáček smůlu. Operu nikdy neslyšel.“
Na Festivalu hudebního divadla Opera 2020 se v pražském Národním divadle v sobotu zavřela poslední opona za ostravskou inscenací Janáčkova Osudu. Derniéra připomněla, že se v Národním divadle moravskoslezském dělají dobré operní projekty, a potvrdila, že Janáček je i v méně frekventovaných dílech autorem svérázným, pozoruhodným a mimořádným.
Dvanáctá Rusalka v Národním divadle moravskoslezském
Národní divadlo moravskoslezské uvede ve čtvrtek 17. října v půl sedmé v Divadle Antonína Dvořáka svoji první premiéru v této sezóně – celosvětově jednu nejslavnějších a nejhranějších českých oper, Rusalku. Nová verze režiséra Radovana Lipuse je už dvanáctým režijním nastudováním slavného díla na jevišti NDM. „Rusalka byla jasnou volbou pro naši 101. sezónu. Zazněla…
Dva hornisté, tři lesní rohy a skupina broumovských kostelů
„Telemannově Koncertu D dur sólisté věnovali mimořádně pečlivou souhru a podrobně sjednocenou artikulaci, hráli perlivě a bez kazů.“ „Cyklu šesti písní sólovou linku vede v líbezných i vzrušujících zákrutech melodií k jedinečnosti, která si pro autora charakteristicky pohrává s tradicí i novátorstvím, s virtuozitou a poezií, s měkkostí a přímočarostí.“ „Vnímavému posluchači je zřejmé, že Benjamin Britten sáhl do říše tónů…
Moc proti moci.
Smetanův Dalibor z Prahy na Smetanově Litomyšli přesvědčil
„Odvážná slova Daliborova, vmetena do očí přímo králi Vladislavovi. Idea svobody a živelné lásky v tomto díle je vysoce nadčasová.“
„Najít dva vyrovnané představitele titulní role je pro inscenátory úspěch.“
„Potvrdila se stará divadelní pravda, že každý večer je vždy jiný, dvakrát se nikdy nevstupuje do téže řeky!“
Národní festival Smetanova Litomyšl vrcholil 4. a 5. července dvěma představeními tragické opery Dalibor Bedřicha Smetany. Ve zcela novém nastudování Opery Národního divadla v Praze. Dirigentem byl Jaroslav Kyzlink, režisérem Jiří Nekvasil, na scéně Daniela Dvořáka. Kostýmy vytvořila Zuzana Bambušek Krejzová, sbormistrem je Pavel Vaněk. Obdobně jako o týden dřív v Praze, představila se i v Litomyšli obě premiérová pěvecká obsazení, nicméně v jiných kombinacích.
Dalibor. Trochu kontroverzní.
„Bučení bylo reakcí na krále Vladislava nořícího se do kouřící lázně.“ „Dalibor je příběhem o lásce, pravdě a právu, o ideálech a přátelství… A tím při všech dílčích inovacích naštěstí zůstal.“ „Jaroslav Kyzlink za dirigentským pultem volí věcnější a svižnější přístup, nepřehání patos.“ Smetanova hudba věnovaná pověsti o Daliborovi zůstává svá – romantická, noblesní, lyrická i hrdinská, s patosem…
Smetanův Dalibor jako poslední premiéra sezóny Národního divadla
Dnes večer uvede Národní divadlo v Praze svoji poslední premiéru letošní sezóny – Dalibora Bedřicha Smetany. V roli rytíře Dalibora se alternují oceňovaní slovenští tenoristé Peter Berger a Michal Lehotský. Vladislava, krále českého ztvární Adam Plachetka a Svatopluk Sem. Miladou budou Dana Burešová a Kateřina Hebelková, Jitkou Veronika Holbová a Alžběta Poláčková, o Beneše se podělí Jiří…
Ostrava: Od Roberta ďábla k Ježíši
„Pěveckému obsazení Meyerbeerovy opery dominoval basbarytonista Miloš Horák.“
„Režisér Dominik Beneš se scénografem Davidem Janoškem umístili operu do výrazně výtvarného prostoru.“
„Rocková opera Jesus Christ Superstar, s níž soubor hostuje v Litomyšli, je v Ostravě na repertoáru již tři roky.“
Národní divadlo moravskoslezské dnes a ve středu hostuje na festivalu Smetanova Litomyšl se svou inscenací rockové opery Jesus Christ Superstar. Soubor pak na zámeckém nádvoří hraje ještě 28. a 29. června dvě klasická operní představení – Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu a Pucciniho Triptych, to znamená trojici aktovek Sestra Angelica, Plášť a Gianni Schicchi…
Zuzana Rzounková: Šátek a kalhoty? V podstatě dělám službu horně, nemoc je výborná reklama
„U nás v rodině byli všichni doktoři.“
„Člověk vypuštěný ze školy musí sám sobě být velmi tvrdým trenérem.“
„Nedokážu mít malou radost nebo malý smutek, vždycky to musí být veliké!“
Těší se na zítra, na Alpskou symfonii se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, miluje své studenty a už pátým rokem pro ně chystá mistrovské kurzy v Broumově, kde také vystoupí na festivalu Za poklady Broumovska, snaží se hrát výjimečné skladby, které se u nás dlouho neobjevily. Horna se jí zaryla pod kůži už v dětství. A jak dodává v rozhovoru pro KlasikuPlus, až v momentě, když se něco v životě stane, tak člověk začne vnímat sám sebe.
Robert ďábel poprvé v Ostravě
Opera Robert ďábel Giacoma Meyerbeera z roku 1831 zazní dnes vůbec poprvé v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. V titulní roli Roberta se budou alternovat maďarský tenorista György Hanczár a Španěl José Manuel. „Ve své době byl Robert ďábel opravdu opulentní hit. Pro mne je dnes ale důležité najít podstatu příběhu i na úkor utlumení těch…
Praha chystá Prokofjevovu Lásku ke třem pomerančům
„V tomto světě představ, iluze a kouzel se vyobrazují základní až archetypální vztahy mezi lidmi.“ „Jde o kosmopolitní dílo: podle italské předlohy v ruské úpravě na francouzský text a pro americké publikum.“ „Pomeranče budou ztvárněné jako ženská ňadra – jako symbol ženství, který v inscenaci hledáme.“ 100 let od vzniku a pár dní po výročí narození…
Opera o opeře
Ostrava nalezla k Janáčkovu Osudu klíč
„Dílo má poněkud problematický námět a libreto, ale obsahuje mimořádně zajímavou hudbu.“ „Nejen Živný, ale právě sám Janáček napsal značně autobiografickou operu.“ „Nekvasil s Dvořákem dokázali příběh vyprávět tak, že hudba může vyniknout. Našli rozumnou cestu, jak nesoulad potlačit.“ Národní divadlo moravskoslezské je teprve druhým na světě, které nastudovalo všechny Janáčkovy opery.…