Sotva skončila s hudebním festivalem spojená letní akademie pod názvem Academy Kroměříž, už je její vůdčí umělecká tvář, dirigent Tomáš Netopil, opět v zápřahu. 30. srpna se v olomoucké Redutě završí mezinárodní dirigentské kurzy pod jeho vedením a Moravská filharmonie bude u toho. Jako sólista se představí houslista Sergey Ostrovsky. V rámci kurzů se školí nejmenovaní…
Český národní symfonický orchestr míří do Velké Británie
Druhou polovinu května stráví Čeští národní symfonikové na turné po Spojeném království. S trojicí sólistů a pod vedením svého šéfdirigenta Stevena Mercuria vystoupí orchestr od 15. do 26. května v deseti britských městech včetně londýnské metropole. Na programu nebude chybět česká hudba. Ve Velké Británii absolvoval Český národní symfonický orchestr úspěšná turné již…
Benefiční koncert s Kristinou Fialovou, Petrem Nouzovským a Barocco sempre giovane
„Koncert zahájilo půvabné Nocturno Antonína Dvořáka, v němž Barocco sempre giovane představilo svou vysokou kvalitu nejen v barokní hudbě.“
„V Romanci Maxe Brucha se představila první dáma české violy Kristina Fialová, která udivuje svým prozářeným projevem.“
„Ve Dvořákových skladbách se blýskl Petr Nouzovský.“
Betlémská kaple na Starém Městě hostila ve čtvrtek 11. dubna již 19. ročník benefičního koncertu pro Nadační fond Impuls na podporu psychoterapie pacientů s roztroušenou sklerózou. Koncert s ambasadorkou violistkou Kristinou Fialovou, violoncellistou Petrem Nouzovským a komorním ansámblem Barocco sempre giovane nabídl špičkové provedení známých romantických skladeb pro smyčcové nástroje Antonína Dvořáka a Maxe Brucha a stal se také součástí letošního projektu Roku české hudby.
Zlínské Talentinum opět představí mladé hudebníky. Přehlídku zahájí vítězové Virtuosos V4+
Bienální Mezinárodní hudební festival mladých koncertních umělců Talentinum má v historii Filharmonie Bohuslava Martinů své nesmazatelné místo již od roku 1972. Pravidelně dává mladým sólistům a dirigentům do pětadvaceti, respektive třiceti let příležitost ke koncertnímu vystoupení s orchestrem formou nesoutěžní přehlídky s mezinárodní účastí. Letos festival zahájí 18. dubna koncert vítězů loňského ročníku soutěže…
Chloë Hanslip se vrací k Českému národnímu symfonickému orchestru
Druhý abonentní koncert se v letošní sezóně Českého národního symfonického orchestru uskuteční ve středu 17. dubna od půl osmé večer ve Smetanově síni pražského Obecního domu. Kromě ikonických děl české hudby zazní i Bruchův První houslový koncert v podání Chloë Hanslip. Rok české hudby svádí k častému uvádění nejzářivějších děl národní hudební literatury. K těm…
Benefice pro pacienty s roztroušenou sklerózou
Skladby českého skladatele Antonína Dvořáka a německého skladatele a dirigenta Maxe Brucha rozezní ve čtvrtek 11. dubna Betlémskou kapli v Praze. Již devatenáctý Koncert pro Nadační fond Impuls na podporu psychoterapie pro pacienty s roztroušenou sklerózou organizuje první dáma české violy Kristina Fialová. Přední česká violistka, která je dlouholetou ambasadorkou Nadačního fondu Impuls (NFI),…
Bruchova Skotská fantazie s Ivanem Ženatým v Teplicích
Cyklus abonentních koncertů Severočeské filharmonie Teplice bude pokračovat ve čtvrtek 25. ledna od devatenácté hodiny večer v teplickém Krušnohorském divadle. Sólistou koncertu bude houslový virtuos Ivan Ženatý, který představí Skotskou fantazii pro housle a orchestr z dílny německého skladatele Maxe Brucha. Dílo inspirované romány Waltera Scotta a skotskými lidovými melodiemi doplní maďarský a rumunský repertoár.…
Barocco sempre giovane v odstínech romantismu
Pardubický komorní soubor Barocco sempre giovane čeká 18. ledna vystoupení společně se sestavou Kalliopé trio, jejíž členy jsou Markéta Vokáčová (housle), Jan Zemen (violoncello) a Miroslav Sekera (klavír). Koncert v hudebním sále pardubické radnice začíná v devatenáct hodin. Na programu koncertu jsou Grand rondeau, op. 25 Jana Václava Huga Voříška, Koncert pro housle,…
Interpretační porozumění na komorním večeru PKF – Prague Philharmonia
„V těch skladbách, kde se na pódiu sešli všichni účinkující, si posluchači vychutnali přitažlivě znějící souzvuk, vytvořený ne často slýchanou kombinací obsazení.“
„V písni Geistliches Wiegenlied se rovnocenné hlasy všech tří interpretů spojily do celistvosti a harmonie, tvořené nápadnou konejšivostí obou nástrojů a vzrůstající dramatičností zpěvního partu.“
„Na malé ploše jsme mohli obdivovat Sekerovo umění výstavby, jeho cit pro velké plochy i detaily, erudici, s níž na klaviatuře vyjadřuje bouři citů, zoufalství i křehkost.“
Advent se chýlí ke svému závěru, Jakub Jan Ryba je na roztrhání, a přece se najdou koncerty, které nejsou prvoplánově vánočně laděné. I tak přinášejí duchovní obohacení a jsou příležitostí k rozjímání. Takovým byl i poslední letošní večer komorního cyklu PKF – Prague Philharmonia, na kterém se v pondělí 29. ledna v zajímavé dramaturgii představili mezzosopranistka Lucie Hilscherová, klarinetista Jindřich Pavliš, violista Ondřej Martinovský a klavírista Miroslav Sekera.
Až na konec světa (20)
Světoběžník křtěný Vltavou.
Dirigent, klavírista a pedagog Hans Walter Süsskind
„V jednadvaceti sáhlo po Süsskindovi pražské Německé divadlo; zároveň koncertoval jako slibný a stále vyhledávanější klavírista.“
„Roku 1942 se stal v Londýně dirigentem zajímavé společnosti Carl Rosa Opera Company, kde měl v souboru k dispozici i hvězdné sólisty.“
„Následovaly Hansovy mnohaleté toulky napříč zeměkoulí; do Československa zavítal jen jednou, v rámci Pražského jara 1964.“
Dirigoval, hrál na klavír, skládal nebo vyučoval v Československu, Nizozemí, Velké Británii, v Severní i Jižní Americe. Poté, co z naší země odešel, se sem během zbývajících dvaačtyřiceti let života vrátil jen jednou, pouze nakrátko. A přece nám v mnoha ohledech, hudebním školením počínaje a válečným koncertováním konče, patřil. Natolik výrazně, že vzpomínka na něj není kuriozitou, ale nezbytností. Hans, či chcete-li Hanuš, nebo dokonce Jan, Walter Süsskind v sobě totiž navždy nesl étos pražského prostředí za první československé republiky, byť na svět přišel ještě za Rakouska-Uherska.
Finálové večery Concertina Praga 2023
„Soubor už v první větě naznačil svou nevšední interpretační kvalitu, zejména výtečně vypracovanou agogikou.“
„Kantabilně vystavěná melodie zněla v houslích líbezně a zaujala i v klavírním partu. Dynamicky vypracovaná Romance byla kontrastní částí programu souboru, který dále uhodil na lyrickou notu.“
„V kadencích ukázal technickou zběhlost, melodii vyhrával s poetikou a zpěvností a jeho spřízněnost s orchestrem vyvrcholila v závěrečném bouřlivém finale.“
Dvořákova rozhlasová mezinárodní soutěž pro mladé hudebníky s názvem Concertino Praga má za sebou další, tentokrát obzvláště úspěšný a silný ročník – čtveřice finalistů v každé z kategorií nadchla vyspělými výkony. Komorní seskupení na závěr soutěže 15. září hrála v koncertní síni Kláštera sv. Anežky, o den později se v Dvořákově síni Rudolfina uskutečnilo klání sólistů v doprovodu rozhlasových symfoniků a dirigenta Jana Kučery.
Zahájení Břevnovských hudebních setkání
Cyklus koncertů Břevnovská hudební setkání slavnostně zahájí devátou sezónu. Zahajovací koncert se uskuteční v úterý 19. září od devatenácti hodin v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. Představí se na něm ansámbl Trio Clavio, které tvoří tři dámy, představitelky mladé hudební generace, houslistka Lucia Fulka Kopsová, klarinetistka Jana Černohouzová a klavíristka Lucie Soutorová Valčová. V tomto…
Finálové večery soutěže Concertino Praga
Mezinárodní soutěž mladých hudebníků Concertino Praga se blíží ke svému závěru. Finálové koncerty 15. a 16. září určí vítěze obou kategorií – komorní a sólové. O kvalitě výkonů před publikem v Anežském klášteře a v Rudolfinu bude rozhodovat mezinárodní porota, výsledky budou oznámeny bezprostředně po koncertech. O finalistech obou kategorií rozhodlo jednání dvou mezinárodních porot.…
Pärnu odvázaně i romanticky
„Kristjan Järvi nechává na pódiu duši a strhává k tomu nejen muzikanty, ale i obecenstvo, které se nese na vlnách nekonečného přílivu energie.“
„V Straussově emocemi překypující skladbě o posledních věcech člověka orchestr beze zbytku ukázal, co dovede, ba přímo v ní exceloval.“
„Pinchas Zukerman s Paavem Järvim vytvořili poutavou, ani v jediném okamžiku nenudící interpretaci, v níž plastickému zvuku orchestru dominoval nádherně teplý, neodolatelný, až fyzicky přitažlivý tón sólisty.“
První koncerty hudebního festivalu v estonském Pärnu přinesly posluchačům zajímavé srovnání. Zatímco pro zahajovací večer zvolila hlava klanu Neeme Järvi své milované skladatele Mozarta a Haydna, jež interpretovala Sinfonietta Riga, následující den byl příležitostí pro Kristjana Järviho a Baltic Sea Philharmonic, kteří přivedli publikum do varu svým programem Babylon Pärnu. Paavo Järvi pak se svým Estonským festivalovým orchestrem korunoval závěr prvního týdne festivalu.
Ohlédnutí za pátým ročníkem festivalu Živé pohraničí – Lebendes Grenzland
„V úvodním Novém špalíčku Bohuslava Martinů Sylva Čmugrová svým hlasově ukázněným projevem prokázala vzácný smysl pro interpretaci ohlasové tvorby, vzniklé na texty Sušilovy sbírky lidových písní.“
„Karel Untermüller svým ušlechtilým tónem, neomylnou intonací a procítěným přednesem znovu potvrdil svoji příslušnost k našim předním interpretům.“
„Jako ukázka živého tvůrčího potenciálu současné skladatelské generace byla zařazena Symfonieta „La petite Joie“ skladatele, klavíristy a herce Ondřeje Brouska.“
S prvním červencovým týdnem v Mariánských Lázních skončil jeden ze tří hudebních festivalů konaných v nejzápadnější části naší republiky (dalšími jsou Hudební léto Borska v okolí Boru u Tachova a Dveře jízdárny dokořán ve Světcích). Již sám dvojjazyčný název Živé pohraničí – Lebendes Grenzland naznačuje, že hudba se zde pěstuje pravidelně, dokonce za přítomnosti stálého symfonického tělesa, a že kulturní akce přináší požitky pro posluchače z obou stran hranice. Ve srovnání s minulým ročníkem byl program omezen. Na rozdíl od mnohých festivalů zde připravované akce nejsou závislé na přízni počasí, mohly se tudíž uskutečnit podle stanoveného plánu.
Hudební festival v Pärnu se blíží
„Přitahovat budou jistě koncerty Estonského festivalového orchestru, složeného z hráčů předních evropských těles.“
„Jako každý rok překvapí svým entuziasmem a nasazením Baltic Sea Philharmonic, kterou řídí Kristjan Järvi.“
„Za pozornost bude stát odpolední Järvi Session na téma „Strach udělat chybu“.“
Příští týden ožije estonské přímořské letovisko Pärnu znovu hudbou. Ve středu 12. července pozdvihne taktovku dirigentská ikona Neeme Järvi a koncertem se Sinfoniettou Riga zahájí tradiční hudební festival, který umělecky vede jeho syn Paavo Järvi a nemalou měrou se na něm podílí i jeho druhý syn Kristjan. Letos se festival s mottem Svět se setkává v Pärnu koná od 12. do 21. července.
ČRo D-dur: Riccardo Muti a sté výročí narození Milana Munclingera
„V úterý poslouchejte rozhlasovou nahrávku Moravských dvojzpěvů s Markétou Cukrovou a Simonou Šaturovou a s Vojtěchem Spurným u klavíru. Není mnoho snímků tohoto díla, které Dvořákovi zajistilo první ohlasy v Evropě…“ „…nová nahrávka Mahlera s Českou filharmonií a Semjonem Byčkovem. Konkrétně zazní jeho Symfonie č. 4 se sopránovým sólem.“ „Velmi originální hudební výběr z hudby 20. století nabídne…
Lebendes Grenzland – Živé pohraničí 2023
Letošní pátý ročník festivalu Západočeského symfonického orchestru (ZSO) s názvem Lebendes Grenzland – Živé pohraničí se koná od pátku 23. června do pátku 7. července. Koncerty jsou naplánovány do Mariánských Lázní, Domažlic a Paliče. Festival zahájí ZSO v Casinu Mariánské Lázně symfonický koncert pod taktovkou Aleny Hron se sólistou, klavíristou Miroslavem Sekerou. Na…
V Rudolfinu se slavilo. Jak jinak než hudbou
„Pod dojmem války na Ukrajině tento devatenáctiletý mladík složil Threnodii (Žalozpěv) pro housle a symfonický orchestr.“
„To, jak Maruška Hasoňová hrála, byla přímo smršť, dokonalost sama.“
„Cikánské melodie Pabla de Sarasateho si přišli zahrát všichni sólisté.“
Jsou umělci, kteří se stanou legendou už za svého života. Mezi ně zcela jistě patří Václav Hudeček. Který z umělců se může při svých sedmdesátinách pochlubit padesáti pěti lety nepřetržité koncertní činnosti? Václav Hudeček ano. Který z umělců si může dovolit vlastní hudební festival, který letos slaví už jedenatřicátý ročník? Václav Hudeček ano. Který z umělců a pedagogů může konstatovat, že vychoval hudebníky, kteří jsou koncertními mistry těch nejvýznačnějších symfonických orchestrů? Václav Hudeček ano. Mnoho žáků i přátel proto přišlo Václavu Hudečkovi k jeho životnímu i pracovnímu jubileu poblahopřát 25. října do pražského Rudolfina v rámci zahajovacího koncertu letošních Svátků hudby.
VÝHERCI VSTUPENEK:
Zahájení Svátků hudby
Jednatřicátý ročník Svátků hudby v Praze zahájí slavnostní koncert s podtitulem Houslová esa vyhrávají. Věnovaný je výročím houslisty Václava Hudečka. Koncert se bude konat v úterý 25. října od půl osmé večer ve Dvořákově síni Rudolfina a kromě Václava Hudečka na něm vystoupí jeho hudební přátelé, houslisté Jan Mráček, Josef Špaček, Markéta Vokáčová, Kateřina…
SOUTĚŽ O ČTYŘI DVOJICE VSTUPENEK:
Zahájení Svátků hudby
Jednatřicátý ročník Svátků hudby v Praze zahájí slavnostní koncert s podtitulem Houslová esa vyhrávají. Věnovaný je výročím houslisty Václava Hudečka. Koncert se bude konat v úterý 25. října od půl osmé večer ve Dvořákově síni Rudolfina a kromě Václava Hudečka na něm vystoupí jeho hudební přátelé, houslisté Jan Mráček, Josef Špaček, Markéta Vokáčová, Kateřina…
Jásavé oslavy Showcase v Rudolfinu
„Mladé interprety doprovázela na koncertě v Rudolfinu Ukrajinsko-Česká Sinfonietta pod vedením Radka Baboráka.“
„Hra Paulové vynikala neselhávající jistotou v brilantně vyvedených pasážích skladby, hbitých škálách a úžasných efektech.“
„Klavírista Matěj Pinkas je technicky skvěle vybaven, jak ukázal hned po úvodu s působivě truchlivými akordickými údery i v následujících sólistických pasážích.“
V rámci programu hudebního festivalu Dvořákova Praha odstartovala ve čtvrtek 22. 9. 2022 první přehlídka úspěšných nadějí českého interpretačního a kompozičního umění s výmluvným titulem SHOWCASE 2022. Podtitul upřesňuje, že se jedná o Tvůrčí dílnu mladých českých autorů a interpretů a akce byla rozložena do tří dnů od 22. do 24. září.
Concertino Praga vyvrcholilo finálovým večerem
„Láskyplnou pomalou část vyzpívala Diana Chausheva s veškerým citem své patnáctileté duše, v rychlých větách zas udivovala bezchybnou technikou.“
„Zvuk Lombardiho trubky byl podmanivý, hráč se mazlil s dynamikou i zpěvnými melodiemi. Mladý Ital má dar strhnout publikum.“
„V první větě Richard Kollert zaujal sebevědomou hrou, zpěvným tónem i inspirovaným frázováním s orchestrem. Celkově byla jeho hra plná energie, jistoty i citu pro melodii a rytmus.“
Čtyři mladí hudebníci se utkali v pátečním finále Dvořákovy rozhlasové mezinárodní soutěže pro mladé hudebníky Concertino Praga. Dlouhý večer korunovalo oznámení výsledků. A během čekání na ně nikdo z trpělivých návštěvníků nepochyboval o tom, že vavříny si odnese Bulharka Diana Chausheva.
Plzeňská filharmonie zahajuje komorní i klasickou sezónu
Koncert s názvem Carmen & Plzeňská filharmonie odstartuje Chrámovou koncertní řadu tohoto orchestru. Zazní Koncert pro klarinet, violu a orchestr Maxe Brucha a Carmen, suitua pro orchetsr Rodiona Ščedrina. Sólových partů se ujmou členové Plzeňské filharmonie, Jan Oblištil na klarinet a Vít Hošek na violu. Koncert bude dirigovat Chuhei Iwasaki. Koncert se koná v Plzni…
FOK debutuje v Labské filharmonii v Hamburku
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK vystoupí 22. srpna v rámci Šlesvicko-holštýnského festivalu v hamburské síni Elbphilharmonie. Po více než dvouleté pauze způsobené covidem jde o první zahraniční zájezd a navíc o debut Pražských symfoniků v tomto prestižním sále. Pod vedením šéfdirigenta Tomáše Braunera zazní program úzce spojený s tvorbou a vlivy Johannesa Brahmse, který se v Hamburku narodil…
Pevnost Špilberk se opět proměnila v koncertní síň
„Před orchestr se postavila ruská dirigentka Alevtina Ioffe. Krásná, energická žena vběhla na pódium s nadšením, se kterým strhávala jak orchestr, tak i publikum.“
„Zazněla skladba Maxe Brucha s názvem Kol Nidrei pro violoncello a orchestr op. 47, což byla příležitost pro mladou francouzskou umělkyni Camille Thomas.“
„K barevnosti jistě přispěla i zvuková technika, kterou sice občas musel mistr zvuku mezi částmi připevňovat, ale výsledek stál za to, zvuk zněl přirozeně a bez příměsí, vynikly přirozené témbry nástrojů.“
Po roce se na brněnský hrad vrátil Mezinárodní hudební festival Špilberk. V pondělí 15. srpna ho zahájila PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou ruské dirigentky Alevtiny Ioffe s programem z děl Mendelssohna-Bartholdyho, Brucha, Stravinského, Poppera a Čajkovského. Sólového partu v Bruchově Kol Nidrei a Popperově Maďarské rapsodii se ujala francouzská violoncellistka Camille Thomas.
Letošní Festival Špilberk začíná v pondělí a potrvá do čtvrtka
Filharmonie Brno pořádá Mezinárodní hudební festival Špilberk třiadvacátým rokem a jako tradičně nabídne čtyři velké koncerty na hradním nádvoří. Drží se tak osvědčeného modelu, tedy odlehčeného programu a kombinace s jinými žánry, aby klasická hudba zazněla i pro ty, kteří na koncerty běžně nechodí. Všechny koncerty začínají v osm hodin večer a zájemci se sníženou pohyblivostí…
Čajkovskij a Sibelius v rukou Paava Järviho
„Charismatická a uvolněná Bellova hra, v níž nezaslechnete faleš tónovou ani výrazovou, byla pro mě vrcholem festivalových sólových vystoupení.“
„Pátá symfonie v pojetí Paava Järviho vyznívá monumentálně, opojně, s vírou, že nad osudem lze zvítězit.“
„Čtvrtá část Lemminkäinenův návrat se zřídka slyšenou orchestrální souhrou, jemnými i sytými barvami nástrojů vyústila v umně vygradované ohnivé finále.“
Hudebními vrcholy na festivalu v estonském Pärnu byly koncerty Estonského festivalového orchestru. Pravda, zdobila je zvučná jména sólistů, ale výkony, jaké podal orchestr především v Páté symfonii Petra Iljiče Čajkovského a pár dnů nato v Sibeliově suitě Lemminkäinen, byly jedním slovem strhující. Velký podíl na tom měl dirigent Paavo Järvi.
Festival v Pärnu – oslava hudby a přátelství
„Pro estonské obecenstvo je Neeme Järvi ikona, velmi si ho váží a má ho rádo.“
„Festival v Pärnu pro zviditelnění estonské hudby a jejích interpretů dělá více než maximum.“
„Muzikanti se v Pärnu sbližují, uzavírají se tu přátelství, vytvářejí se skupiny na sociálních sítích, které pak fungují i jako prostředek pro další spolupráci.“
Před třemi lety jsem se do Pärnu, přezdívaného letní hlavní město Estonska, vydala poprvé. Zažila jsem vřelou atmosféru, byla jsem svědkem usilovné práce i přátelských setkání respektovaných dirigentů, vážených sólistů, hráčů světových orchestrů i mladých muzikantů na prahu kariéry. Podobně tomu bylo v estonském letovisku mezi 13. a 22. červencem i letos…
Koncert k jubileu houslového virtuosa Ivana Ženatého
„Skvělé bylo pojetí Filasova díla s logickou výstavbou gradujících významových malých a velkých oblouků.“
„Sukovu Fantazii zahrál Ivan Ženatý s velkým nadhledem, bravurně, radostně, hravě v detailech, barvitě, v pestré šíři nejen dynamiky, ale i zvukové škály vzácných houslí.“
„Z publika se ozývalo v průběhu koncertu i po skončení programu pochvalné ‚Bravo‘.“
Mezinárodní hudební festival České doteky hudby nabídl ve Smetanově síni Obecního domu 22. června koncert jednoho z našich nejvýznamnějších houslistů. Program s názvem „Fantazie mého života“ se konal k jubileu Ivana Ženatého, in memoriam Juraje Filase a současně byl připomínkou stého výročí úmrtí Maxe Brucha. Dramaturgii zpestřilo a umělecky povýšilo dílo Josefa Suka.