Varhany a varhaníci (38)
Nové varhany na Barrandově
„Zvítězila koncepce postavení nástroje romantického typu francouzského varhanářství 19. století, především Aristida Cavaillé-Colla. Je unikátní tím, že nástroj podobného typu nebyl u nás zatím nikdy postaven.“
„Nástroj v kostele Krista Spasitele měl štěstí, že jeho stavbu financoval plně sponzor – podnikatel a varhaník Pavel Čížek.“
„S využitím nástroje se počítá při liturgii a při stylových koncertech varhanní hudby.“
Římskokatolická farnost Praha-Hlubočepy postavila a v roce 2020 otevřela na Barrandově nový kostel spojený s komunitním centrem a kavárnou. Na 21. května 2023, při dopolední mši, ohlásila posvěcení nových varhan. První koncert na nástroji se koná 23. května večer, sólistou je Pavel Černý. V SeriáluPlus přinášíme popis varhan, unikátně inspirovaných díly francouzského romantického varhanáře Aristida Cavaillé-Colla, historii jejich vzniku i základní informace o kostele Krista Spasitele.
Při stavbě kostela Krista Spasitele a komunitního centra na pražském Barrandově se uvažovalo také o postavení nových varhan. V roce 2017 byla oslovena varhanářská dílna Kánský – Brachtl v Krásných Loučkách (Krnově). Jaromír Kánský a Josef Brachtl se vyučili varhanářství ve firmě Rieger-Kloss v Krnově, ale brzy začali hledat nové cesty ve stavbě varhan studijními cestami do Nizozemska, Německa, Francie a Itálie. V roce 1995 založili společně varhanářskou dílnu, začali stavět nové nástroje s mechanickou trakturou, mezi jinými v Humpolci, v Hradci Králové v Novém Hradci, v Mělníku nebo Praze-Spořilově. Věnovali se i restaurování starších nástrojů – v Praze u sv. Františka u křížovníků a v jezuitském kostele sv. Ignáce – nebo vytvoření replik původních nástrojů – například v benediktinském opatství sv. Markéty v Břevnově.
Pro nový kostel na Barrandově zvítězila koncepce postavení nástroje romantického typu francouzského varhanářství 19. století a především jeho hlavního a nejdůležitějšího představitele Aristida Cavaillé-Colla. Tato koncepce je unikátní tím, že nástroj podobného typu nebyl u nás zatím nikdy postaven, i když velice jasnozřivý ředitel Pražské varhanické školy Franišek Zdeněk Skuherský navrhoval v osmdesátých letech 19. století do Rudolfina, nového pražského koncertního sálu, varhany právě od Cavaillé-Colla. Z finančních důvodů se ale návrh nerealizoval.
Postavení nových píšťalových varhan je finančně náročná záležitost i v současné době, ovšem varhany se nestaví na několik let, ale při odpovídající údržbě i na staletí. Nástroj v kostele Krista Spasitele na Barrandově měl štěstí, že jeho stavbu financoval plně sponzor – RNDr. Pavel Čížek, dlouholetý majitel softwarové společnosti s mezinárodní účastí, který sám od čtrnácti let na varhany hraje a stále pravidelně působí při liturgii. Roku 2021 byl – v uznání svých zásluh o rozvoj varhanní hudby a stavbu barrandovského kostela – papežem poctěn titulem „Rytíř řádu sv. Řehoře Velikého“. Stavby nových varhan se činně zúčastnil jako zástupce farnosti a pomáhal při všech problémech, které stavba takového rozsáhlého nástroje přináší.
Rejstříková dispozice varhan používá francouzské názvy v souladu s orientací nástroje na francouzské romantické varhanářství. Byla navržena Jaromírem Kánským a Josefem Brachtlem a konzultována s organologem pražské římskokatolické arcidiecéze Štěpánem Svobodou a pedagogem hudební fakulty AMU MgA Pavlem Černým. Varhany mají dva manuály, pedál a čtyřicet znějících rejstříků. Rozsah manuálů je C-a3, pedálu C-f1. Traktura nástroje je mechanická, rejstříková elektrická, paměťové zařízení Setzer. Výška ladění je 440 Hz při teplotě 18 stupňů Celsia. Intonaci píšťal provedl Josef Brachtl, ale jejich přehlédnutí ještě varhanářem z Francie má nastat v dohledné době. S využitím nástroje se počítá při liturgii a při stylových koncertech varhanní hudby. Celé varhany jsou umístěny v žaluziích, II. manuál Récit má ještě vlastní žaluzie. Nástroj má následující rejstříkovou dispozici:
I. manuál – Grand orgue
Bourdon 16´, Bourdon 8´, Violoncelle 8´, Montre 8´, Flute harmonique 8´, Prestant 4´, Flute octaviante 4´, Quinte 2 2/3´, Doublette 2´, Plein-Jeu V, Cornet V od gO, Basson16´,´Trompette 8´,Clairon 4´
II. manuál – Récit
Cor de nuit 8´, Unda maris 8´´ Viole de Gambe 8´, Voix céleste 8´od cO, Diapason 8´, Flute traversiere 8´, Flute octaviante 4´, Flute douce 4´, Nazard 2 2/3´, Octavin 2´,Tierce 1 3/5´, ,Larigot 1 1/3´, ´,Piccolo 1´ Trompette harmonique 8´, Basson-Hautbois 8´, Voix humaine 8´, Echo Cornet (Nazard+Octavin+Tierce), Carillon (Nazard+Octavin+Larigot+Piccolo)
Pedál
Violon basse 16´, Soubbase 16´, Bourdon 16´, Grand Flute 8´, Violoncelle 8´, Bourdon 8´, Flute 4´, Bombarde 16´, Trompette 8´, Clairon 4´ Spojky I/P, II/P, II/I, II/I 16´
—————–
Římskokatolický kostel Krista Spasitele v Praze na Barrandově je postaven podle návrhu architektů Jakuba Žišky a Pavla Šmelhause z roku 2013. Základní kámen byl slavnostně posvěcen v roce 2018, zasvěcení kostela se uskutečnilo na slavnost Ježíše Krista Krále 22. 11. 2020. Jednoduchý pravoúhlý půdorys ve tvaru kříže představuje řád a jistotu. Válcová kaple stojící v půlkruhovém závěru hlavní lodi a velké válcovité střešní okno naproti tomu odkazuje k nekonečnu a transcendentnu. Bílá barva hladkých omítek v exteriéru i v minimalisticky pojatém interiéru symbolizuje čistotu. Prospektové cínové varhanní píšťaly jako ovoce nese strom, Strom poznání dobra a zla z biblické Rajské zahrady, jehož autorem je akademický sochař Petr Váňa. Varhany se v kostele snoubí s dalšími prvky od stejného autora, mimo jiné s oltářem, křtitelnicí, vitráží, svatostánkem a sochou Panny Marie. Kostel byl vyhlášen Stavbou roku 2021. Objekt tvoří tři základní funkční bloky – kostel, komunitní centrum a kavárna. Celkové náklady na stavbu, včetně varhan, činily 200 milionů korun.
Foto: Jakub Šerých – Člověk a víra, Wikipedia / Stepet49 / CC BY-SA 4.0
Příspěvky od Jan Hora
- Varhany a varhaníci (45)
Josef Klička, první český varhanní virtuos - Karol Mossakowski je mistrem svého nástroje
- Pestrý pořad dánského varhaníka Jakoba Lorentzena u sv. Jakuba
- Brilantní Irena Chřibková
- Temperament a nebojácnost i subtilnost. Mladá varhanice Laura Schlappa u sv. Jakuba
Více z této rubriky
- Martinů v souvislostech (21)
Azurové pobřeží. Od Julietty k Řeckým pašijím a Ariadně - Smetana v souvislostech (9)
Na Žofíně před sto padesáti lety - Klasika v souvislostech (84)
Impresionista i neoklasik, starý mládenec a milovník koček. Maurice Ravel stopadesátiletý - Klasika v souvislostech (83)
Prokofjev a Šostakovič. Válka a mír, totalita a svoboda - Varhany a varhaníci (45)
Josef Klička, první český varhanní virtuos - Klasika v souvislostech (82)
Jubilea pražského Rudolfina - Pohledem Petra Vebera (62)
Sir Simon - Klasika v souvislostech (81)
Giovanni Pierluigi z městečka Palestrina - Janáček v souvislostech (6)
Ve škole. Fundatista, učitel, ředitel, doktor - Až na konec světa (35)
Ten z transportu L–178.
Houslista a skladatel Egon Ledeč