Ceny Classic Prague Awards: Epoque Quartet, Válek, Kozák, Ohlsson…
„Jsme rádi, že můžeme dělat komorní hudbu, baví nás… a jsme rádi, že to baví i vás.“
„Když děkoval, neopomenul zdůraznit úlohu rodin členů, které umožňují sboru jeho časté a dlouhé zahraniční cesty.“
„Na pódium se vrátili ještě jednou, když došlo na vyhlašování nositele Ceny České televize pro ´klasiku roku´.“
Cena za celoživotní přínos dirigentu Vladimíru Válkovi, dvě ocenění multižánrovému souboru Epoque Quartet, ceny pro Pavel Haas Quartet, Jana Mráčka, Zdeňka Krále, Belfiato Quintet, Českou filharmonii a Český filharmonický sbor Brno, Garrick Ohlsson jako „ambassador“ české hudby a Marek Kozák jako Talent roku. To jsou výsledky čtvrtého ročníku Classic Prague Awards, ocenění věnovaných tuzemské klasické hudbě. Křišťálové trofeje s grafikou Janáčkovy partitury se za rok 2019 předávaly v neděli večer v Obecním domě.
Ocenění za celoživotní přínos české hudbě převzal v závěru večera čtyřiaosmdesátiletý Vladimír Válek, v letech 1985 až 2011 šéfdirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Jeho působení je spojeno i s Pražskými symfoniky a s Českou a Slovenskou filharmonií, jejímž byl šéfem v letech 2004 až 2007. Má za sebou koncerty po celém světě, tisícovku rozhlasových nahrávek a stovku titulů dlouhohrajících a kompaktních desek a je nositelem Medaile za zásluhy v oblasti kultury. Vždycky, i tento večer, hezky hovořil na adresu muzikantů v orchestrech, s nimiž pracoval. Předchozími držiteli této ceny jsou dirigent Libor Pešek, pěvkyně Soňa Červená, sbormistr Josef Pančík a cembalistka Zuzana Růžičková.
Talentem roku 2019 se stal sedmadvacetiletý pianista Marek Kozák, žák Ivana Klánského na pražské AMU. K úspěchům počítá účast v semifinálovém kole Chopinovy soutěže ve Varšavě a druhou cenu na prestižní soutěži Pražského jara v roce 2016 i vítězství na tuzemských soutěžích nesoucích jména Fryderyka Chopina a Bedřicha Smetany. V roce 2018 vyhrál Evropskou klavírní soutěž v Brémách. O deset let dříve se však stal také vítězem Mezinárodní varhanní soutěže Petra Ebena v Opavě, kde současně získal cenu za varhanní improvizaci. V současnosti už se soustřeďuje jen na klavír.
Cenu za sólistický výkon obdržel houslista Jan Mráček, navržený za provedení Prokofjevova Koncertu D dur s Českou filharmonií a Petrem Altrichterem. Mráček je jedním z koncertních mistrů České filharmonie a výrazným sólistou, je nositelem první ceny z Mezinárodní houslové soutěže Fritze Kreislera ve Vídni v roce 2014. Nominováni s ním jako další byli klavírista Martin Kasík a klarinetista Irvin Venyš.
V kategorii Komorní výkon převzal ocenění komorní soubor Belfiato Quintet, a to za provedení dechových kvintetů Antonína Rejchy na svém CD. Kvinteto vzniklo v roce 2005 a tvoří ho absolventi AMU v Praze, hráči předních pražských orchestrů – Oto Reiprich, Jan Souček, Jiří Javůrek, Ondřej Šindelář a Kateřina Javůrková. „Jsme rádi, že můžeme dělat komorní hudbu, baví nás… a jsme rádi, že to baví i vás,“ usmívala se na pódiu při děkování hornistka Javůrková. Na Classic Prague Awards 2019 byly ve stejné kategorii nominovány violistka Kristina Fialová s pianistkou Jitkou Čechovou a Klavírní kvarteto Josefa Suka.
Za výkony ve vokální sféře získala nominace tři tělesa: chlapecký sbor Bonifantes, Pražský filharmonický sbor a Český filharmonický sbor Brno, který nakonec vyšel z rozhodování poroty vítězně. Šlo o jeho spoluúčast na uvedení Glagolské mše Leoše Janáčka s Českou filharmonií a dirigentem Petrem Altrichterem. Cenu převzal zakladatel a po celá dosavadní tři desetiletí také sbormistr a ředitel tělesa Petr Fiala. Když děkoval, neopomenul zdůraznit úlohu rodin členů, které umožňují sboru jeho časté a dlouhé zahraniční cesty.
Cenu za orchestrální výkon obdržela Česká filharmonie. Porota ocenila zahajovací koncert 124. sezóny orchestru, na kterém loni v září zazněla za řízení šéfdirigenta Semjona Byčkova mimo jiné Osmá symfonie Dmitrije Šostakoviče. Dalšími nominovanými orchestry byly PKF – Prague Philharmonia s šéfdirigentem Emmanuelem Villaumem za vystoupení na podzimním festivalu Dvořákova Praha s díly Josefa Suka, Antonína Dvořáka a Camilla Saint-Saënse a Symfonický orchestr Českého rozhlasu s dirigentem Tomášem Braunerem za podíl na koncertním uvedení prvního Dvořákova zhudebnění operního libreta Král a uhlíř na stejném festivalu. Ředitel České filharmonie David Mareček, který s Byčkovem ocenění přebíral, připomněl vedle hráčů existenci „druhého orchestru“ – všech těch, kteří pro hudební těleso pracují v jeho zázemí.
V nahrávacích projektech patří cena světoznámému komornímu souboru Pavel Haas Quartet za jeho CD se třemi smyčcovými kvartety Dmitrje Šostakoviče. Kvarteto – hrající ve složení Veronika Jarůšková, Marek Zwiebel, Jiří Kabát a Peter Jarůšek – bylo v době ceremoniálu na turné po Německu. Nominace ve stejné kategorii získali také Bonifantes a klavírista Ivo Kahánek. Haasovci mají se svými nahrávkami pro Supraphon trvale úspěchy, a to i v zahraničí.
Soudobé kompozice se v nominacích na cenu Classic Prague Awards objevily tři – komorní operní muzikál Charlotte Aleše Březiny, kantáta Tempus Iuvenis od Jana Vičara a Magnificat pro smíšený sbor a varhany, jehož autorem je pianista a skladatel Zdeněk Král. Cenu za dílo, které mělo premiéru na Festivalu pěveckých sborů v Jevíčku, získal právě on. Král, mimo jiné také zakládající člen Komediografu, je autorem hudby k desítkám divadelních, filmových a rozhlasových projektů i děl pro děti a koncertních skladeb.
Mezi nadžánrovými projekty byly v kategorii Crossover nominovány Epoque Quartet, Five Star Clarinet Quintet a Marek Novotný Band. Cenu si odneslo kvarteto Epoque Quartet, které se s jistotou pohybuje mezi klasikou a mnoha dalšími polohami a loni oslavilo dvacet let. Vzápětí se jeho členové, jimiž jsou David Pokorný, Vladimír Klánský, Vladimír Kroupa a Vít Petrášek, vrátili na pódium ještě jednou, když došlo na vyhlašování nositele Ceny České televize pro „klasiku roku“, vybraného z vítězů jednotlivých kategorií.
Poslední z křišťálových trofejí – cenu Ambassador of Czech Music – získal za pozornost české hudbě klavírista Garrick Ohlsson. Dvaasedmdesátiletý umělec, v roce 1970 první Američan, který zvítězil v Chopinově mezinárodní klavírní soutěži ve Varšavě, se stal miláčkem českého publika. V tuzemsku se poprvé představil před 47 lety a od té doby měl na festivalu Pražské jaro a při dalších příležitostech v Česku už desítky vystoupení. Trvalý vztah má i přímo k české hudební tvorbě; za šíření dobrého jména české kultury obdržel už medaili Artis Bohemiae Amicis, udělovanou ministerstvem kultury.
Ceremoniál předávání cen Classic Prague Awards, jediných českých cen určených tvůrcům, interpretům a organizátorům na scéně klasické hudby, se uskutečnil ve Smetanově síni v přímém televizním přenosu. Přivedl do Obecního domu desítky osobností tuzemské hudební kultury.
Během galaprogramu vystoupil Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK s dirigentem Rastislavem Štúrem a s Patricií Janečkovou a Pavlem Šporclem jako sólisty. Zněla filmová hudba a klasika užitá ve filmech. Večer se pak protáhl přes půlnoc. Nádherné setkání lidí z branže, příležitost potkat se a popovídat si, dá se následně číst na sociálních sítích. Včetně komentáře, že nejde o soutěž, ale že přesto každá nominace i cena potěší a dodá vzpruhu. Akce tohoto druhu – a to produkčně dokonalá, velkorysá a noblesní, jak se také dá číst – tu mnoho let chyběla.
Hlavní porotou opět byli sopranistka Gabriela Beňačková, houslista Václav Hudeček, klarinetista Jiří Hlaváč, klavírista Ivan Klánský a skladatel Ondřej Soukup. Další osobnosti tvořily odborné poroty. Prezidentem soutěže je podnikatel Petr Stuchlík, jejím ředitelem Jiří Besser, lékař a politik, někdejší ministr kultury.
Večer moderoval Jiří Vejvoda. Připomněl slova režiséra Ingmara Bergmana, že „…popularita je trest, který vypadá jako ocenění…”, ale dovedl současně přítomné k myšlence, že ti, kteří prostřednictvím klasické hudby dělají Česku dobré jméno ve světě, si popularitu i opravdové ocenění zaslouží.
Foto: Petr Veber a Relative PR & Consultancy
Příspěvky od Petr Veber
- Jakub Hrůša otevřel Dvořákovu Prahu. I ty nejoposlouchanější skladby mohou znít svěže
- Corinne Winters: Zpívat Janáčka, jako když se mluví
- Klasika v souvislostech (69)
Opravdový wagnerián. Anton Bruckner dvousetletý - Temperament a dokonalost. Daniele Gatti v Drážďanech
- Jakub Hrůša: Mahler byl na okraji propasti, ale nikdy se do ní nezřítil
Více z této rubriky
- Koncertní zkouška zvukových parametrů Atria Císařských lázní na výbornou
- Začal sedmý ročník stipendijní akademie MenArt – místa, které mění svět k lepšímu
- Druhý ročník akce Zažít Martinů ozvláštnil nástroj zvaný těremin
- Janáčkova filharmonie se těší na nový sál. Symbolický ceremoniál už má naštěstí za sebou
- Historicky největší Smetanova Litomyšl uzavřena