Libuška pro Salome nebo Martina Šrejmu. Festival Opera 2025 udělil závěrečná ocenění
Aktualizováno
Výjimečné výkony uskutečněné na Festivalu hudebního divadla Opera 2025 se dočkaly ocenění tradičními čestnými cenami Libuška. Kritici vyzdvihli brněnskou inscenaci Salome a výkon tenoristy Martina Šrejmy v ostravském nastudování Rotova Florentského slaměného klobouku. Diváky oslovil titul Hurvínek prodává nevěstu nebo Tereza Kavecká jako opavská Káťa Kabanová. Organizátoři ocenili soubory Ensemble Opera Diversa a Ensemble Damian.

Mezi 29. lednem a 18. dubnem letošního roku se uskutečnil šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera. Představilo se na něm pětadvacet divadelních projektů. Výjimečné festivalové výkony byly i tentokrát oceněny takzvanými Libuškami, čestnými cenami festivalu. O jejich udělení rozhodla porota složená z kritiků (Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková a Pavel Unger), ale také sami diváci prostřednictvím ankety, kteří vybírali nejlepší festivalovou inscenaci a výjimečné interpretační výkony. Zvláštní cenu udělily také ředitelka festivalu Lenka Šaldová a Výbor pořádající Jednoty hudebního divadla.
Kritiky nejvíce zaujala inscenace inscenaci opery Richarda Strausse Salome, s níž se v Praze prezentovalo Národní divadlo Brno a kterou portál KlasikaPlus.cz reflektoval ZDE. Cena bude předána dne 31. května v Janáčkově divadle v Brně při slavnostním představení Janáčkovy Její pastorkyně, uváděné k zakončení působení Marka Ivanoviće na postu šéfdirigenta Janáčkovy opery Národního divadla v Brně. Porota do užšího výběru nominovala také Adama a Evu v provedení Divadla F. X. Šaldy Liberec, Druhé město Ensemble Opera Diversa (tuto inscenaci portál reflektoval z uvedení na loňském Festivalu Janáček Brno) a košického Krále Rogera.

Mezi interprety si Libušku za svůj výkon vysloužil pěvec Martin Šrejma, který se představil jako Fadinard v ostravské novince, komické opeře Florentský slaměný klobouk od Nina Roty. Cena bude předána dne 11. května na jevišti Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě před reprízou Rotovy opery. Do užšího výběru interpretů porota kritiků vybrala Lindu Ballovou a Jaroslava Březinu za úlohy v oceněné brněnské Salome a Gabrielu Hrženjak, která ztvárnila Roxanu v inscenaci Král Roger.

Divácké ocenění v podobě nejvyšší známky si získaly Divadlo Spejbla a Hurvínka a Národní divadlo Brno za projekt pro děti Hurvínek prodává nevěstu, který portál KlasikaPlus.cz reflektoval na loňském festivalu Smetanova Litomyšl. Cena bude předána dne 8. června na jevišti Divadla Reduta v Brně před reprízou opery. Publikum dále ocenilo inscenaci Tlustý pradědeček v nastudování Dětské opery Praha, Prodanou nevěstu v provedení souboru Opera lidem, Druhé město v uvedení Ensemble Opera Diversa nebo Káťu Kabanovou v inscenaci Slezského divadla Opava. Z poslední zmíněné inscenace se rekrutovala i diváky oceněná interpretka, a to sopranistka Tereza Kavecká za ztvárnění titulní úlohy. Cena jí bude předána 18. května na jevišti Slezského divadla Opava před představením opery Káťa Kabanová. Jako další v pořadí diváky zaujal výkon Veroniky Kaiserové v libereckém nastudování Adama a Evy, Lindy Ballové v Salome, Leonarda Bíró v Malém Princi, Jakuba Hliněnského v Komenském nebo Vladimíra Chmela v Zabijačce.

Cenu ředitelky festivalu Lenky Šaldové získal Ensemble Opera Diversa za inscenaci opery Ondřeje Kyase Druhé město. „Dílo Ondřeje Kyase, jakož i inscenace Kateřiny Křivánkové, ideálně využívající kvalit interpretů, kteří dlouhodobě rozvíjejí specifickou poetiku a humor Ensemble Opera Diversa, patří k tomu opravdu podstatnému, co mimo klasickou síť operních divadel v posledních letech vzniklo,“ uvedli pořadatelé festivalu. Cenu předá v prosinci letošního roku v Brně při příležitosti derniéry inscenace.
Poslední Libušku udělil Výbor Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla. Činí tak od roku 2007 s cílem ocenit osobnosti nebo instituce, které jakýmkoli způsobem významně přispěly domácímu opernímu divadlu. Letos výbor ve složení Lubomír Havlák, Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková, Rudolf Leška, Regina Szymiková a Lenka Šaldová ocenil Ensemble Damian vedený Tomášem Hanzlíkem, který letos završil třicet let své existence. Na festivalu se tento soubor prezentoval dvojící děl: Kantáta o Mozartově smrti a Holoprtské posvícení. Reflexi portál KlasikaPlus.cz uveřejnil ZDE. Cena bude předána 10. června v Olomouci v rámci festivalu Baroko 2025.

Současnou podobu ceny Libuška pro festival navrhl sklářský výtvarník Václav Hanuš.
Foto: archiv KlasikyPlus.cz, Facebook festivalu
Příspěvky redakce
- Viktor Stocker a Otakar Antonín Štefan ve finále letošního Concertina Praga
- Tokijský NHK Symphony na Pražském jaru aneb Dlouhá chapadla Otakara Ševčíka
- Jakub Hrůša v očekávání velkého turné s Bamberskými symfoniky
- Česká filharmonie se po půl století vrátí do Finska
- Václav Luks vyváží do Osla skladatele Kalivodu. Dirigovat bude Norský rozhlasový orchestr
Více z této rubriky
- Viktor Stocker a Otakar Antonín Štefan ve finále letošního Concertina Praga
- Česká filharmonie se po půl století vrátí do Finska
- Violoncellovou soutěž Pražského jara vyhrál Japonec
- Jaroslav Vodňanský (1936–2025)
- Hobojová soutěž Pražského jara bez první ceny
- Alena Štěpánková Veselá (1923–2025)
- Ve finále violoncellové soutěže Pražského jara budou o pořadí soupeřit Rakušanka, Japonec a Němec
- Ve finále hobojové soutěže Pražského jara se utkají Ital, Portugalec a Rus
- Tenoristu Matouška čeká na podzim debut v Covent Garden
- Po prvním kole už v soutěži Pražského jara nepokračuje žádný z tuzemských violoncellistů