KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Slavnosti svobody s Plzeňskou filharmonií na náměstí english

„Venku bylo při zahájení akce sotva 11 stupňů Celsia, po skončení ještě o dva méně.“

„Skladby byly zvoleny s ohledem na přítomné, většinou ´neabonentní´ publikum.“

„Pro popularizaci ´vážné´ hudby tyto programy určitě hodně znamenají.“

Jubilejní třicáté Slavnosti svobody v Plzni se rozhodli organizátoři oživit klasickou hudbou. Tradiční májová akce pořádaná magistrátem má za úkol připomenout osvobození města americkou armádou. Příjemným zpestřením letos bylo pro páteční večer pozvání místního orchestru, Plzeňské filharmonie, který mimochodem účinkoval ihned po osvobození na koncertě v srpnu roku 1945.

Jako vždy přijedou město Plzeň navštívit váleční veteráni, letos z USA a Belgie. Bohatý kulturní program se neomezuje jen na ukázky dobových vojenských táborů rozmístěných po městě, na vzpomínkové a pietní akty u městských památníků, přelety historických a moderních vojenských letounů a výstavy, ale velký důraz je kladen i na hudební program festivalu. Na letošních Slavnostech svobody tak zazní nejen obligátní vystoupení známých českých a zahraničních skupin (Čechomor, Hradišťan & Jiří Pavlica, Marien, Poutníci, Taxmeni, brněnští New Time Orchestra a Hana Holišová, švédská metalová skupina Sabaton, americká country skupina Eddie Edwards & Friends), ale hlavně plzeňských seskupení – Pilsner Jazz Band, Big Band Konzervatoře Plzeň, Five Rivers Blues Band, Tuten Swing, Jack Reloaded, The Dixie Hot Licks, Big Boy Band, St. Johnny, Junior Orchestr Plzeň, Banjo Band Romana Kopeckého, The Myne, Semtex. Zazní také folklór – vystoupí brněnský dětský soubor Ondrášek a plzeňská Mladinka. Místy konání hudebních akcí jsou jak náměstí Republiky, tak Amfiteátr Lochotín, proluka v Křižíkových Sadech a park za OC Plzeň Plaza. Na těchto místech jsou vystavěna mobilní pódia a přítomny profesionální ozvučovací a osvětlovací firmy…

Plzeňskou filharmonii na náměstí řídil mladý český dirigent pocházející z Japonska, známý ze svého působení hlavně v Praze, Chuhei Iwasaki. Orchestru je již dobře známý, mnohokrát s ním spolupracoval a podle slov ředitelky Lenky Kavalové, která celé open-air vystoupení svým příjemným hlasem moderovala, bude od sezóny 2019/2020 hlavním hostujícím dirigentem.

Venku bylo při zahájení akce ve 20 hodin sotva 11 stupňů Celsia, po skončení ještě o dva méně… Velmi temperamentní dirigent vedl Plzeňskou filharmonii skvěle, svou obrovskou energií všechny členy orchestru doslova nabíjel. Přestože měl samozřejmě v rukou taktovku, dirigoval doslova celým tělem. Svým uměním inspiroval i několik jedinců (a to nejen z řad dětských diváků), kteří možná posilněni všudypřítomným plzeňským pivem, možná pod dojmem silného zážitku, dirigovali s ním…

Avizovaný program koncertu Plzeňské filharmonie byl médii oznámen jako česko – americký. Díky americkému působení Antonína Dvořáka – jako ředitele americké národní konzervatoře v New Yorku v letech 1892 – 1895 – se zařazení jeho skladeb do programu jevilo jako více než vhodné. Zvoleny byly samozřejmě pro laické publikum vyložené „hity“ z jeho tvorby. Úvodem zazněl rychlý Slovanský tanec C dur č. 15. Následoval Slovanský tanec F dur č. 11a Furiant z České suity. Posledním Dvořákovým dílem, které zaznělo, byla známá árie z opery Rusalka „Měsíčku na nebi hlubokém“, kde se poprvé v tomto večeru představila jako sólistka Michell Katrak. Talentovanou sopranistku mladé generace už mohlo plzeňské publikum slyšet například na letošním ročníku festivalu Smetanovské dny jako hosta Kapelly Brava. Podle ředitelky jsou naplánovaná další hostování s plzeňským orchestrem, mimo jiné na Novoročním gala 2020…

Následující skladby byly zvoleny s ohledem na přítomné, většinou „neabonentní“ publikum. V úpravách, které pro Plzeňskou filharmonii většinou aranžuje skladatel Tomáš Ille, zazněla píseň Summertime George Gershwina z opery Porgy a Bess, píseň Tenkrát na západě Ennia Morriconeho, píseň New York Franka Sinatry, píseň Nebe na zemi Jaroslava Ježka a v médiích předem avizovaný Koncertní pochod Generála G. S. Pattona od Otakara Pihrta. I když bylo původně plánováno angažování sólistky Karolíny Janů, čistý hlas, nebeský úsměv a bezprostřední vystupování zpěvačky Michell Katrak byla pro tento okamžik vynikající volba.

V další části vystoupení Plzeňské filharmonie byla k orchestru přizvána jako spoluúčinkující kapela Malina Brothers. V jednotlivě již neuváděných písních si Plzeňané připomněli její vystoupení v abonentním cyklu „C“ v loňské koncertní sezóně orchestru. Americký bluegrass se na zhruba z poloviny zaplněné plzeňské náměstí Republiky výtečně hodil a přítomní posluchači ocenili všestrannost „klasického“ orchestru. Oficiální program koncertu zakončila Skočná Bedřicha Smetany, rovněž se spoluúčinkováním kapely Malina Brothers.

Nejen pro pestrost a divácky populárně sestavený program, ale i pro opravdu vynikající výkon hráčů Plzeňské filharmonie (ředitelka orchestru právem jmenovala konkrétní jednotlivé hráče, mající důležitá sóla) v doslova extrémních podmínkách (muzikanti si kvůli poryvům větru museli připevňovat noty k pultům kolíčky – a o nelidském chladnu jsem se již zmínil) se open–air vystoupení klasického orchestru setkalo s velkým a příznivým ohlasem publika. Plzeňská filharmonie proto zahrála dokonce tři přídavky. Píseň Škoda lásky Jaromíra Vejvody, píseň America z West Side Story Leonarda Bernsteina a In The Mood Glenna Millera sklidily u posluchačů rovněž velké ovace.

Potřeba je zmínit, že i ozvučení celého koncertu bylo od samého začátku naprosto profesionální. Orchestr zněl jako celek kompaktně se zřetelným vyzněním jednotlivých sólových nástrojů, v jednotě se sólovým zpěvem i přizvanou kapelou. Plzeňská filharmonie neúčinkovala na náměstí v open-air programu poprvé. Pro popularizaci „vážné“ hudby tyto programy určitě hodně znamenají… V Plzni se takto například v září minulého roku představilo v inscenaci opery Prodaná nevěsta i místní Divadlo Josefa Kajetána Tyla. Tehdy byla se svým štábem přítomna také Česká televize. Budeme se těšit, co dalšího z klasické hudby budeme mít možnost vyslechnout a zhlédnout v „neklasickém“ prostředí – mimo koncertní sály a kamenná divadla. Přínos tyto akce rozhodně mají, i když pro interprety i pořadatele znamenají řešení nemalých technických oříšků.

Foto: Petr Novák

 

Petr Novák

Petr Novák

Pedagog klavírní hry, sólista, komorní hráč a korepetitor

Studoval na Konzervatoři Plzeň, na Hudební fakultě AMU v Praze a na Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn-Bartholdy v Lipsku. Jako sólista spolupracoval s tuzemskými orchestry a se Symfonickým orchestrem v běloruském Brestu, recitály měl nejen doma v Plzni, v Praze a na festivalu Janáčkův máj, ale i v Německu. Těžištěm jeho činnosti je ale spolupráce s mladými studenty – instrumentalisty, a to jak na půdě Konzervatoře Plzeň, tak při korepetici například na Letních hudebních kurzech v Domažlicích, Letních hudebních kurzech Plzeňského kraje, Třeboňském letním setkávání a jinde. Per Novák spolupracuje nebo spolupracoval s renomovanými sólisty, nahrává pro Český rozhlas, jeho spolupráci s houslistkou Viktorií Kaunzner zachytil Bavorský rozhlas. Účinkoval ve významných sálech, zvláště v Británii - ve Wigmore Hall v Londýně, Bridgewater Hall v Manchesteru nebo v St. David´s Hall v Cardiffu. Po studiích působí už osmnáctým rokem v Plzni. Zapojuje se i do hudebně – publikační činnosti, mimo jiné pro Plzeňský deník.

www.novakpetr.com



Příspěvky od Petr Novák



Více z této rubriky