KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Soustředěný výkon Filharmonie Brno zkraje Roku české hudby english

„První skladbou se stal Karneval, koncertní předehra op. 92 Antonína Dvořáka, oslavující život jako nespoutaný živel v době před masopustem.“

„Technické mistrovství prokázal Jan Mráček s klidným nadhledem a samozřejmostí.“

„Dirigent Robert Kružík dal dílu plasticitu a dramatičnost a dokázal vytvořit hutné, barevné hudební plochy, naplněné emocemi a duchovním poselstvím.“

Druhý abonentní koncert Filharmonie Brno v Janáčkově divadle ve dnech 11. a 12. ledna nabídl publiku stěžejní české skladatele. Zazněla koncertní předehra Karneval od Antonína Dvořáka, Fantasie pro housle a orchestr g moll Josefa Suka v podání houslisty Jana Mráčka a Symfonie č. 1 Bohuslava Martinů – vše pod taktovkou Roberta Kružíka.

Rok české hudby byl v Brně zahájen. První koncert ve čtvrtek 11. ledna patřil k abonmá s názvem Oslavná: Filharmonie v divadle I a lze říci, že jeho podání se orchestru Filharmonie Brno vydařilo. První skladbu Karneval, koncertní předehra op. 92 Antonína Dvořáka, oslavující život jako nespoutaný živel v době před masopustem, zahájil dirigent energicky a jásavě, nicméně z pomalé, melodické, zasněné části, jako by se energie poněkud vytratila. A to přesto, že sóla houslí Pavla Wallingera, flétny Martiny Venc Matušínské i klarinetu Emila Drápely zněla precizně a vroucně. Závěrečný výbuch karnevalového reje orchestr opět stmelil do zvučného nadšení a připravil tak nástup další skladbě.

Fantasie pro housle a orchestr g moll, op. 24 Josefa Suka přilákala do hlediště zejména milovníky houslové hry. Houslista Jan Mráček, koncertní mistr České filharmonie, je spolehlivým diváckým magnetem a skladba Josefa Suka je posluchačsky vděčná. Není formálně a přehledně dělená do částí, ale přesto je členěná rytmickým označením. Vpád orchestru Allegro impetuoso nachystal nástup dramatickému motivu v houslích. Nástroj sólistovi hlaholil ve výškách, pevně a nosně zněl ve střední poloze a spodní poloha přinesla dramatický, trošku syrový témbr. Klidné Andante bylo příležitostí pro orchestr a následné Andante con moto využil sólista k prezentaci zpěvnosti houslí i k prokázání své virtuozity; stejně tak to činil v dalších částech skladby. Allegretto scherzando přineslo hravost, Allegro con spirito znamenalo tajemnost. Další část Poco più pesante byla expresivnější a umetla cestu závěrečnému Allegro vivace, dovádějícímu skladbu do euforie a náhlého závěru. Barevný tón houslí z dílny Nicola Gaglianiho z roku 1760 (v programu chybně uveden starší nástroj) se dobře nesl do publika a témbr spodní polohy propůjčil zvuku tajemné drama. Dynamická a virtuózní hra motivovala orchestr k maximálnímu výkonu a dirigent Robert Kružík volil svižné tempo.

Bouřlivé ovace publika přiměly sólistu k přídavku, čímž byla Gigue z Partity d moll Johanna Sebastiana Bacha. Technické mistrovství prokázal Jan Mráček s klidným nadhledem a samozřejmostí.

Po přestávce zaznělo dílo Bohuslava Martinů Symfonie č. 1, H289, kterou skladatel zkomponoval v roce 1942 na objednávku Sergeje Kusevického za svého pobytu v Americe. Má klasické čtyři části, které ale vybočují z obvyklé konvence. 1. Moderato – Poco più mosso se pohybuje mezi H dur a h moll, je barvité instrumentace a přináší „větrné“ plochy i dynamické vlny; přesto zůstává kompaktní. 2. Scherzo: Allegro – Poco moderato je synkopované a dává sólové příležitosti dřevěným dechovým nástrojům, aby vrcholilo ve fortissimu s využitím zejména žesťů. 3. Largo je reakcí na zprávy z válkou sužované Evropy, kdy se skladatel dovídá o masakru v Lidicích a o situaci na frontě. Z tajemného úvodu, který stoupá z hloubek a pianissima v kontrabasech (violoncellech), narůstá postupně zvuková polyfonní masa, která vrcholí ve fortissimu; následně naopak postupně hasne v nízké dynamice. Orchestr spolu s dirigentem zde dokázali vykreslit uchvacující a velebný hudební obraz. 4. Allegro non troppo je poslední větou, proti konvenci tu jde o Rondo, které zahajují odlehčené housle v synkopovaném rytmu. Rychlé střídání rytmů pohání hudební proud v acellerando a postupně se v sólových vstupech střídají všechny nástroje, včetně netypicky využitého klavíru. Závěr je vedený do fortissima a vyzařuje z něho optimismus a odhodlání.

Hudebníci dali do interpretace maximum a všichni bez rozdílu podali skvělé výkony. Přesto je jistě dobré připomenout sólové vstupy koncertního mistra Pavla Wallingera, flétny Martiny Venc Matušínské i Anety Dvořákové, hoboje Anikó Kovarikné Hegedüs, anglického rohu Zdeňka Nádeníčka, klarinetu Emila Drápely, fagotu Jozefa Makaroviče. Sóla na lesní roh hrál spolehlivě a procítěně Karel Hofmann, na trubku Dávid Pollák, na trombon Jiří Vydra, tubu ovládal Petr Jirák, harfu Ivana Švestková, klavír Radim Pančocha a skupinu bicích vedl Lukáš Krejčí. Dirigent Robert Kružík dal dílu plasticitu a dramatičnost a dokázal vytvořit hutné, barevné hudební plochy, naplněné emocemi a duchovním poselstvím. Obecenstvo projevilo nadšení a odměnilo umělce zaslouženými projevy poděkování a obdivu k soustředěnému a preciznímu výkonu.

******

Foto: Jakub Joch

Karla Hofmannová

Hudební a divadelní publicistka, novinářka, kulturoložka

Pochází z Brna, kde žije a pracuje. Vystudovala pěveckou konzervatoř v Brně a kulturologii v Praze. Pracovala na různých pozicích v kultuře, jako zpěvačka, pedagožka, působila v marketingu a managementu kulturních institucí, což ji přivedlo ke kulturní politice a k žurnalistice. V současné době je v důchodu a působí jako nezávislý novinář, píše recenze především na opery a koncerty klasické hudby a realizuje rozhovory se zajímavými lidmi, kteří se profilují v oblasti kultury. Zajímá se o historii a cestování a jejím velkým koníčkem a relaxací jsou malá vnoučata.



Příspěvky od Karla Hofmannová



Více z této rubriky