KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Vraždy podle Giocondy na salcburském Velikonočním festivalu

„Jak je již na festivalu zvykem, jeden ze symfonických koncertů nastuduje jiný dirigent, než který ‚vládne‘ zbytku festivalu. Letos to byl náš Jakub Hrůša.“

„Nač si stěžovat? V první řadě na to, že z důvodů zcela nepochopitelných byly všechny postavy oblečené zcela současně, a to povětšinou ležérně až plebejsky.“

„V případě Anny Netrebko se jednalo o ukázkově disciplinovaný a stylový pěvecký výkon.“

Když na velikonoční pondělí roku 2018 na jevišti Velkého festivalového domu v Salcburku zvolala sopranistka Anja Harteros O Scarpia, avanti a Dio!, nikdo ještě netušil, že jsou to nejen poslední slova Pucciniho Toscy před skokem z Andělského hradu, ale i jedno festivalové rozloučení s italskou operou na dlouhých pět let… Takové konstatování by samo o sobě ještě nemuselo znít nijak tragicky, vždyť přece krásných oper jiné než italské provenience je dost a dost. Středobodem našeho zájmu jsou ovšem Osterfestspiele Salzburg neboli Salcburský velikonoční festival, což je prestižní hudební událost, jejíž velké plány s italskou operou překazila od zmíněné pucciniovské produkce jedna nečekaná rána osudu.

Číst dál…

ČRo D-dur: Don Carlos z La Scaly s Annou Netrebko a Riccardem Chaillym

„Ve středu si nenechte ujít další koncert z nabídky EBU. Nejprve to bude koncert z Brahmsova festivalu v Hannoveru.“

„V pátek v 9:04 pak začíná Haydnovo velké oratorium Roční doby s Akademií svatého Martina v polích a Nevillem Marrinerem.“

„O víkendu budeme na návštěvě u klarinetistky Kateřiny Váchové.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Hudbu vybírají a přibližují konkrétní lidé. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah dokonce prostor pro nenápadné vzdělávání. Protože je pro portál KlasikaPlus.cz stanice s hudebním názvem synonymem pro „samou hudbu“, tak pravidelně nahlíží do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 4. do 10. března?

Číst dál…

Podzimní pražský koncert Anny Nětrebko zrušen

Koncert Anny Nětrebko, který se měl uskutečnit 16. října v pražském Obecním domě, je zrušen. Organizátoři se chtěli vyhnout očekávaným demonstracím. Sopranistka, která v současnosti například nesmí zpívat ani v Metropolitní opeře v New Yorku, nynější válku Ruska s Ukrajinou sice po delším váhání loni odsoudila, od ruského prezidenta Vladimira Putina se však distancovat odmítla…

Číst dál…

Laboratorní pokusy letošních Salzburger Festspiele: Figarova svatba a Macbeth

„Kušejovu inscenaci Figarovy svarby považuji za režijně značně nedotaženou a nedůslednou, což platí nejen pro vedení postav a zacházení s dějovou strukturou, ale i pro celkové tempo a způsob práce s vizuální stránkou produkce.“

„A jak obstála hudební a představitelská stránka nové ‚Figarky‘? Pokud mohu posoudit, tedy o mnoho lépe.“

„Osobně mám ale za to, že každý, kdo dokáže ocenit divadelní inscenaci s jasným názorem, vnitřní logikou, důmyslnou prací se zvolenou symbolikou i překvapivou pointou, našel pro Warlikowského přístup k Verdimu a Shakesperovi pochopení.“

Počasí chladné, setrvale uplakané a opravdu podzimní – o konání prestižní přehlídky jménem Salzburger Festspiele svědčily spíš všudypřítomné vlajky, bannery a poutače, než zástupy kulturychtivých návštěvníků v ulicích. Festival ale přesto v plném proudu, a zájem o něj potvrzoval i fakt, že všechny reprízy obou operních inscenací, kvůli kterým jsem přijel, byly beznadějně vyprodané.

Číst dál…

Záře reflektorů nejen v metropolích. Petr Nekoranec zve takřka domů

Tenorista Petr Nekoranec se pod značkou agentury Nachtigall Artists představil už 26. června, avšak tehdy spíše v doprovodné roli při recitálu vítězky soutěže Operalia za rok 2022 Juliany Grigoryan. Nyní ho čeká vystoupení, kde on sám bude umělcem v hlavní roli. Koná se na hradním nádvoří v městečku Polná na Jihlavsku 29. července, nedaleko Nových Dvorů, jeho…

Číst dál…

Jonas Kaufmann poprvé jako Tannhäuser na Osterfestspiele Salzburg 2023

 „Velikonoce 2023 s sebou přinášejí nový začátek. Chceme navázat na zavedenou tradici hledáním nových možností, jak náš festival učinit ještě výjimečnějším.“

„V centru našeho hledání bude letos postava Tannhäusera. Hrdiny ztraceného a svedeného, ale také poctivě hledajícího sebe sama.“

„Svět Richarda Wagnera, nejradikálnějšího hudebního inovátora v dějinách, pro nás bude novou startovní čarou i laboratoří zároveň, a to v opeře, na koncertech, v tanečních projektech i v elektronické hudbě.“

Chceme navázat na zavedenou tradici hledáním nových možností, jak náš festival učinit ještě výjimečnějším… Tolik ukázka z uvítacího textu programu salcburského Velikonočního festivalu 2023, který se uskutečnil od 1. do 10. dubna. Autorem těchto slov je festivalový intendant Nikolaus Bachler. Výroky o „novém začátku“ jsou skutečně namístě. Co však překvapí, je skutečnost, že se pan ředitel prakticky neobtěžuje s vysvětlením, proč vlastně k jakési nové éře festivalu vůbec dochází. Řekněme si to tedy ve stručnosti alespoň my.

Číst dál…

Legendární Joëlova vídeňská inscenace Aidy s hvězdnou Annou Netrebko

„Po herecké stránce propůjčila sopranistka Anna Netrebko Aidě krásu s rysy adekvátní exotičnosti a velkou vnitřní sílu. Zpívala famózně a sytě ve všech polohách, brilantně, s úžasnou lehkostí i krásnými legaty, s velkou škálou dynamiky a barev.“

„Hrdinný tenor Jorge de León disponoval sice věrohodností ztělesnění egyptského vojevůdce Radamese, jeho hlas byl objemný, plný síly i světlých výšek, ale při použití vibráta v hloubce tónomalby nebyla jeho technika zcela kultivovaná.“

„Proslulá lotyšská mezzosopranistka Elīna Garanča prodchnula Amneris, faraonovu dceru, niternou a gesty tlumenou vášní. Pěvecky a výrazově byla oslňující s úžasnými svítivými výškami a mnoha dynamickými nuancemi.“

Legendární inscenace Verdiho opery Aida proslulého francouzského režiséra Nicolase Joëla, která se hraje ve Vídeňské státní opeře již téměř čtyřicet let, byla v lednu obnovena a uvedena ve hvězdném obsazení hlavních rolí. Po boku slavných pěvkyň Anny Netrebko a Elīny Garanči zpívali Luca Salsi a Jonas Kaufmann, kterého při poslední z plánovaných lednových repríz zastoupil Jorge de León. Dirigent Nicola Luisotti nastudoval dílo s porozuměním pro styl skladatele.

Číst dál…

Anna Netrebko a Jusif Ejvazov excelovali. V opeře Turandot ve veronské Aréně

„Představení Pucciniho Turandot nebyla letos ve Veroně vyprodaná, ačkoliv dle očekávání Anna Netrebko s velkou grácií ztělesnila titulní roli. Prince Kalafa, který získá chladnou Turandot, ztvárnil Jusif Ejvazov s hrdostí, elegancí a vřelostí.“

„Anna Netrebko roli prodchnula dramatickým projevem s lyrickými gradacemi, mnoha odstíny dynamiky a velkou technickou škálou kreativity a malebné nádhery svého hlasu.“

„Slavnou Pucciniho árii Nessun dorma ze třetího jednání zpíval Jusif Ejvazov sice krásně, ale užším vokálem, kterému chyběla hloubka a šíře v technice.“

Anna Netrebko a Jusif Ejvazov ztvárnili ústřední dvojici v Pucciniho opeře Turandot. Ve veronské Aréně zpívali 10. srpna pod taktovkou Marca Armiliata v doprovodu Orchestra della Fondazione Arena di Verona a dvou sborů. Vedlejších postav se ujali Ruth Iniesta (Liù), Carlo Bosi (císař a perský princ), Riccardo Fassi (Timur) a Youngjun Park (Mandarin). Trojici ministrů zpívali Gezim Myshketa, Riccardo Rados a Matteo Mezzaro.

Číst dál…

Zářný debut Anny Netrebko v Pucciniho Manon Lescaut v Opéra de Monte-Carlo

„Rytíře Des Grieux ztvárnil její manžel, hvězdný ázerbájdžánský tenorista Jusif Ejvazov, který roli zpíval poprvé po jejím boku také před osmi lety v Římě.“

„Vedle mnohých interpretačních vrcholů opery patřil na scéně Opéra de Monte-Carlo k nejsilnějším momentům okamžik, kdy se Anna Netrebko ukláněla po představení se svými kolegy pod ukrajinskou vlajkou.“

„Anna Netrebko oslnila diváky ve všech svých výstupech mistrovskou technikou.“

Slavná sopranistka Anna Netrebko poprvé vystoupila na prestižní scéně Opéra de Monte-Carlo. Objevila se zde v titulní roli veristické opery Giacoma Pucciniho Manon Lescaut v nové koprodukci monackého divadla s německým Theater Erfurt a její debut byl výjimečný z uměleckého i ze společenského pohledu.

Číst dál…

V hlavní roli Staatskapelle – Butterfly v Drážďanech, Lohengrin v Salcburku

„Wellberovi se podařilo dostat ze všech nástrojových skupin Staatskapelle doslova maximum, takže se Pucciniho partitura zaskvěla v celé své orientální nádheře.“ „Intendant Nikolaus Bachler se rozhodl tvář festivalu do budoucna zásadně změnit a kontrakt už Staatskapelle Dresden neprodloužil… Labutí rytíř Lohengrin tedy přiletěl udělat pomyslnou tečku za festivalovou kapitolou číslo dvě.“ „Pokud…

Číst dál…

Jak ruské hvězdy dostaly co proto

„Umelec by sa mal dištancovať od politika, ktorý napáda slobodu slova, pretože tá je hlavným predpokladom slobodného umenia; nehovoriac o politikovi, ktorý rozpúta vojnu.“

„Situácia je v niečom podobná, a to v dištancovaní sa od umelcov, ktorí nejakým spôsobom legitimizujú diktátorský režim. Ale v niečom je iná, ešte horšia. Moderní podporovatelia Vladimíra Putina totižto žijú v otvorenom svete.“

„Z toho, čo novinári z umeleckej sféry vedia a nenapíšu, by myslím mnohým milovníkom hudby vstávali vlasy a na mnohých umelcov by sa už nikdy nedokázali pozrieť v pozitívnom svetle.“

Na některé věci v dějinách hudby platí úsloví „nic nového pod sluncem“. Například na současné odsuzování ruských umělců, kteří se jasně nedistancovali od Putinova režimu, tedy od agrese Ruska vůči Ukrajině. Stejně tak to ale naopak platí i pro odsudky podobného odsuzování – s tím, že přece nelze uplatňovat „kolektivní vinu“…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (43)
Čajkovskij byl taky Rus. No a co…?

„Pane Gergijeve, ptají se dirigenta, distancujete se od ruského prezidenta v této nové situaci? Odpověď patrně nepřišla.“

„Mohli bychom Anně Netrebko v současné situaci vzdávat za její umění hold? Tleskat a volat bravo, když zároveň víme, že jasně neodsoudila ruskou agresi?“

„A je snad také zřetelné, že i když Čajkovskij, Musorgskij, Borodin, Glinka, Rimskij-Korsakov nebo Skrjabin, nemluvě o Šostakovičovi, byli rovněž Rusové, tak že není nutné je hned přestat hrát…“

Knížka Oněgin byl Rusák nabízí tragikomické ohlédnutí za normalizačními osmdesátými léty v Československu, při kterém se bavíte, ale taky vám tuhne úsměv na rtech. V současné době nám úsměv tuhnout nemůže, není totiž čemu se smát. Rusko opět vstoupilo do našich životů. Vysmívá se naopak ono nám. Svou agresí vůči Ukrajině provokuje a děsí západní demokratickou civilizaci…

Číst dál…

Valerij Gergijev končí v Mnichově, Anna Netrebko bez vystoupení

Valerij Gergijev končí jako šéfdirigent Mnichovských filharmoniků. Mnichovský primátor Dieter Reiter oznámil, že Gergiev nereagoval na výzvu, aby se  distancoval od Putinovy útočné války, proto bylo jediným možným krokem se s ním rozloučit. A odmítání čelí i Anna Netrebko. Poté, co jí odřekla vystoupení například Bavorská státní opera, sopranistka oznámila, že ruší veškeré…

Číst dál…

The Met: Live in HD 2022–2023 v kinech po celém světě s deseti tituly

Další přímé přenosy z Metropolitní opery v New Yorku do kin pořadatelé nabídnou i v sezóně 2022–2023. Diváci se mohou těšit na světovou premiéru opery Hodiny, v Metropolitní opeře budou premiérově uvedena díla Šampion a Médea a další čtyři inscenace ve zbrusu nové režii. V přenosech uvidí návštěvníci takové operní hvězdy, jako jsou Sondra Radvanovsky, Renée Fleming,…

Číst dál…

Pomeranče. Prokofjevova opera stoletá, ale stále moderní

„Opera nezastírá, že ví o tradicích commedia dell’arte, ale je si v jedinečné kombinaci vědoma i dobového surrealismu.“

„Partituru naplnil lehce brutální, neoklasickou, futuristickou a dadaistickou hudební směsí, veselou, groteskní a parodickou, ztřeštěnou, legrační, zábavnou i hrůzostrašnou.“

„Stačí si vzpomenout na rozverný pochod s chytlavou melodií v tečkovaném rytmu, který žije zcela samostatně, jako populární symfonické hudební číslo.“

Od prvních až do posledních not rychlá a zábavná hudba, radikálně rozverné libreto, bizarně absurdní příběh. To jsou základní atributy operní taškařice Láska ke třem pomerančům, kterou komponoval Sergej Prokofjev ve Spojených státech, po opuštění bolševického Ruska a úspěšném turné po amerických městech. Měla premiéru v Chicagu přesně před sto lety, předposlední den roku 1921. Kvality díla, kterému se v tuzemsku v divadelní hantýrce neřekne jinak než „Pomeranče“, mohou nejlépe dokumentovat nahrávky dvou dirigentů. Audio Valerije Gergieva a video Bernarda Haitinka.

Číst dál…

Anna Netrebko počtvrté v Praze

„Koncert nabídl během devadesáti minut i s přídavky třináct pěveckých čísel, vrchovatou porci operní a operetní hudby.“ „Nejsilnějším okamžikem večera byla slavná árie, kterou zpívá Tosca v osudovém dějovém pozastavení v druhém jednání Pucciniho opery.“ „S intermezzem v podobě operně zazpívané Dvořákovy písně ´Když mne stará matka´ směřoval koncert k odlehčenějšímu, okázalému a efektnímu repertoáru.“ Kralující diva…

Číst dál…

Netrebko a Eyvazov vystoupí s PKF – Prague Philharmonia

Ve Smetanově síni pražského Obecního domu dnes večer vystoupí sopranistka Anna Netrebko s tenoristou Yusifem Eyvazovem. V áriích a duetech z Verdiho, Pucciniho, Giordanových, Bizetových a dalších oper, v operetním repertoáru i v populárních italských písních slavný pěvecký a manželský pár doprovodí PKF – Prague Philharmonia a dirigent Michelangelo Mazza. Agentura Nachtigall Artists stála v Praze za koncerty Anny Netrebko, prvořadé…

Číst dál…

Kinopřenosy z MET se vracejí. Budou premiéry, klasické kusy i moderní díla

Monumentální historickou freskou Boris Godunov Modesta Petroviče Musorgského začnou opět po vynucené covidové přestávce přenosy z newyorské Metropolitní opery do kin. Sezóna začne už tuto sobotu 9. října. Do května je pak naplánováno celkem deset představení. Diváci se mohou těšit na klasické opery i moderní kusy a na několik premiér, poprvé v historii MET také…

Číst dál…

Happy Birthday, Anna!
Referenční nahrávky tentokrát trochu jinak

„Jak se dodnes traduje, byli to členové Pražské komorní filharmonie, kteří zpěvačku uprosili, aby Dvořákovu píseň nazpívala pro album v češtině.“

„Její nejoblíbenější rolí na Salcburském festivalu kupodivu nebyla její ikonická Violetta z roku 2005, ale Zuzanka z Figarovy svatby.“

„Zároveň konstatovala, že role ´těchhle dívek – víte jakých´, a rozverně se zavlnila a vyšpulila rty, ´už nejsou nic pro mě´.“

KlasikaPlus.cz má dobrý zvyk oslavovat narozeniny slavných hudebních jubilantů články, přibližujícími jejich nahrávky, považované za referenční. Když ovšem slaví kulatiny (a to ne ledajaké!) umělkyně kalibru sopranistky Anny Netrebko, říká si to o text alespoň trochu výjimečný. No ovšem: jestli jsem zrovna já ten pravý autor, který je s to něco takového opravdu vymyslet, nechám samozřejmě na vás, čtenářích. Pokud však dovolíte, nesoustředím se zde jen na jedno konkrétní Annino CD, ale pokusím se podělit se s vámi o několik vzpomínek, které mají se jménem Netrebko a s nahrávkami nějakou spojitost.

Číst dál…

Praha do konce roku přivítá čtyři světové pěvce

Sopranistka Anna Netrebko s manželem, tenoristou Yusifem Eyvazovem, sopranistka Lisette Oropesa a tenorista Juan Diego Flórez – to jsou jména čtyř významných pěvců, kteří od září do prosince navštíví Prahu. „Jsme moc pyšní, že pražský koncert je součástí turné, kterým společně se svým manželem Yusifem Eyvazovem Anna Netrebko oslaví své 50. narozeniny,“…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (17)
Operní árie pod Eiffelovou věží.
Vyvrcholení oslav Velké francouzské revoluce

„Pařížské radnici patří obdiv za to, že letos už podeváté vsadila na klasickou hudbu, respektive operní gala.“

„14. července 2014 se mezi davy stojících diváků ještě tísnil prezident François Hollande; o dvanáct měsíců později už o čemsi podobném nemohlo být ani řeči.“

„Tak, jako je úvod koncertu vyhrazen Uherskému pochodu, zůstává neměnný také závěr. Všichni účinkující se sejdou na jevišti, aby společně zazpívali Marseillaisu.“

Za týden bude Paříž místem tradičních oslav pádu Bastily, který odstartoval Velkou francouzskou revoluci. Při této příležitosti je každý rok uspořádán gala koncert přímo v srdci francouzského hlavního města. Letos se budou moci velkolepé akce zúčastnit diváci opět přímo pod Eiffelovou věží – a kdo se na daný večer do Paříže nedostane, má příležitost sledovat ho prostřednictvím televizního přenosu.

Číst dál…

Červen s mezinárodními pěvci v Praze. Další měsíce také

V červnu čeká operymilovné publikum několik pražských pěveckých koncertů. V sobotu 5. června od 19 hodin to bude recitál mladé kanadsko-italské mezzosopranistky Emily D’Angelo, kterou na Novoměstské radnici doprovodí klavíristka Sophia Munoz, absolventka newyorské Juilliard School. Pestrý program nabídne mimo jiné skladby Clary Schumannové, Aarona Coplanda a Alexandra Zemlinského. Už 13. června v Rudolfinu…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (15)
Pucciniho Mimi. Milovaná, pravdivá, srdceryvná… a stopětadvacetiletá

„Tosanini proslul tím, že odmítal tolerovat do té doby běžné manýry pěvců. Na přelomu století dirigent nastupující moderní doby.“

„Vytýkat Puccinimu, že ´nadbíhá diváckému vkusu´, už se nenosí.“

„Jeho melodie jsou vemlouvavé, směřují přímo pod kůži.“

Bez kterých děl si nelze představit repertoár žádného operního domu na světě? Podle dostupných statistik se divadla na prvních třech místech neobejdou bez Traviaty, Carmen a Kouzelné flétny. Tedy bez Verdiho, Bizeta a Mozarta. Každá z těchto oper mívá po světě v sezóně mezi šesti až devíti sty představení. Do první desítky patří ještě dva další skladatelé, Puccini a Rossini – totiž opery Tosca, Lazebník sevillský, Rigoletto, Figarova svatba, Don Giovanni a Madama Butterfly. Všechny mezi čtyřmi až šesti sty večerů za rok. Zvláštní pozornost však věnujme Pucciniho Bohémě, uváděné na čtvrté pozici. Právě dnes si totiž připomínáme 125 let od jejího prvního uvedení.

Číst dál…

Anna Netrebko obdržela Mezinárodní cenu Stanislavského za rok 2020

Porota Mezinárodní ceny Stanislavského v listopadu oznámila, že laureátkou pětadvacátého výročního ocenění bude mezinárodně úspěšná sopranistka Anna Netrebko. Za mimořádný přínos k rozvoji světového divadelního umění byla vyznamenána spolu s několika dalšími ruskými umělci. Od svého založení v roce 1995 byla Mezinárodní cena Stanislavského udělena vynikajícím hercům, režisérům, učitelům, divadelním kritikům, umělcům, dramatikům i skladatelům,…

Číst dál…

Vánoční zpívání z Rudolfina online

V pondělí 21. prosince se v pražském Rudolfinu uskuteční vánoční koncert, na kterém vystoupí sopranistky Simona Šaturová a Lada Bočková, mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir, tenorista Petr Nekoranec a barytonisté Lukáš Bařák a Boris Prýgl. Pěvce doprovodí klavírista Marek Kozák. Zazní árie, operní scény a dojde i na vánoční písně a koledy. Koncert bude živě streamován od 20 hodin…

Číst dál…

Vídeňská státní opera nebo Albertina online

Významné vídeňské kulturní instituce sice mají opět zavřeno, avšak jako na jaře nabízejí kulturní zážitky online a zdarma. Mezi nejzajímavější nabídky patří záznamy z Vídeňské státní opery nebo komentované prohlídky Albertiny a Rakouské národní knihovny. Vídeňská státní opera otevřela své archivy minimálně do konce listopadu a každý den nabízí jeden videozáznam zdarma. Začíná vždy v 19 hodin…

Číst dál…

Za kulturou i do Vídně

Po přehledu představení v drážďanské Semperoper a Zemském divadle v Linci  doplňujeme ještě přehled kulturních událostí ve vídeňské Státní opeře. I přes nepříznivé podmínky tam chystají příští neděli 25. října premiéru Čajkovského opery Evžen Oněgin. Hudebního nastudování se ujal český dirigent Tomáš Hanus, režie Rus Dmitri Tcherniakov. Opera povolala do hlavních rolí pěvce, kteří…

Číst dál…

Metropolitní opera od italské klasiky po Wagnera znovu míří do kin

Kvůli koronavirové pandemii bude nová sezóna v newyorské Metropolitní opeře zahájena nejspíš až v lednu následujícího roku. Tento posun se dotkne i nové sezóny oblíbených kinopřenosů. Newyorský operní dům využije svého bohatého archivu a milovníkům opery nabídne trojici klasických děl italské opery a hned na začátku jednu operu wagnerovskou. V sobotu 26. září budou přenášet inscenaci…

Číst dál…

Salzburger Festspiele mají sto let. Konají se!

„Sály nejsou kvůli opatřením proti šíření koronaviru vyprodány celé.“

„Festival naplánoval pro toto speciální festivalové léto více než 30 audiovizuálních produkcí.“

„Joana Mallwitz je první ženou, která kdy dirigovala operu na Salcburském festivalu.“

Letos právě stoletý Salcburský festival musí čelit největším výzvám od druhé světové války. Ani nikdy předtím nebyl kulturní život tak ovlivněn a omezen jako v tomto roce. Světová epidemie nové nemoci je příčinou náhradního programu v polovičním rozsahu. Přehlídka se koná od 1. do 30. srpna a nechtěně se vrací k prazákladu, kdy umění je vším jiným než pouhou dekorací, kdy se stává skutečnou potravou a zároveň i smyslem života.

Číst dál…

„To je tak nádherné, zase si zazpívat…!“
Met opět propojila svět

„Parta kolegů, vědomých si, že hrají první ligu, s nadějí, že se zase sejdou při práci, kterou evidentně milují.“

„Něco podobného asi ještě nikdo nezažil ani neviděl.“

„Signál se občas vytrácí, hlas se mění. Ale stejně jste rádi, že se vzájemně nejen slyšíte, ale také vidíte.“

Metropolitní opera je jedno z nejlepších a nejznámějších světových divadel a určitě i divadlo na první světové příčce co do velkorysosti a ambicióznosti. Velkoměsto dostředivé síly New Yorku ani nic jiného neumožňuje a značka navíc zavazuje. Pokud nikdo nikdy předtím nerozjel nic, co by bylo podobné operním přenosům do kin po celém světě, pak ani v době pandemie nepřekvapí, že to byla právě Met, kdo uspořádal bezprecedentní celosvětový operní telemost.

Číst dál…