KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Johannes Neubert, intendant Vídeňských symfoniků: Bregenz je náš druhý domov

„Pražský filharmonický sbor je rozhodně jeden z těch nejlepších sborů, které v Evropě máme.“ „S Vídeňskými filharmoniky jde o přátelské soutěžení. A také je to často rodinná záležitost – někdo z rodiny hraje v jednom tělese, někdo v tom druhém.“   „Hudební Vídeň by bez Čechů – a bez Maďarů – nebyla Vídní.“ Bregenz je třicetitisícové hlavní město…

Číst dál…

Rigoletto v Bregenzu: Velkolepá jezerní manéž

„Jako by obří klaun svíral v rukou celý příběh, který ho ale postupně ničí a rozkládá.“ „Jakkoliv je letošní inscenace plná barev a lesku, určitě nezachází za hranice a určitou kýčovitostí naopak plně respektuje prostředí, do kterého je zasazena.“ „Pražský filharmonický sbor je stejně jako orchestr přesný, výrazově vynikající, zní měkce a jednolitě.“ Operní večery…

Číst dál…

Pražský filharmonický sbor, Verdiho Requiem a magická taktovka Fabia Luisiho

„Luisi mimo dirigentský stupínek působí mimořádně nenápadně a plaše, ale s taktovkou v ruce vyzařuje neuvěřitelnou energii a autoritu.“ „Pianissimo orchestru ještě slabší než téměř neznatelné šumění klimatizace.“ „Neexistuje jiná vhodnější skladba, která by v takové plnosti ukázala mistrovství Pražského filharmonického sboru.“ Upynulé desetiletí každoroční spolupráce s Vídeňskými symfoniky a festivalem Bregenzer Festspiele oslavil Pražský filharmonický sbor…

Číst dál…

Lukáš Vasilek: Účinkovat v Bregenzu je pro nás veliká pocta

„Bregenz je prestižní festival a nároky všech režisérů jsou velmi vysoké. Někdy až hraniční.“ „Při předávacích zkouškách s dirigentem nebo režisérem má sbor už vše perfektně nastudované.“ „Na operu máme málokdy čas v sezoně, proto je letní období pro podobné projekty ideální.“ Už desátým rokem účinkuje na Bregenzer Festspiele, je tu rezidenčním sborem.…

Číst dál…

Vladimir Fedosejev: Čajkovského hudba nenechá lidskou duši nedotčenou

„Jsme jedna slovanská kultura.“ „Dirigoval jsem v Praze rozhlasový orchestr. Vůbec poprvé jsem účinkoval v zahraničí.“ „Musorgského hudba patrně naši kulturu reprezentuje opravdu nejzřetelněji.“ Čajkovského Labutí jezero, Smetanova Vltava a scény z ruských oper Kníže Igor, Chovanština a Boris Godunov. Taková je náplň vzácného hostování Velkého symfonického orchestru P. I. Čajkovského z Moskvy, který spolu s Pražským…

Číst dál…

Písňové miniatury v kostelní akustice

„Koncert, na kterém Martina Janková zpívala písně z přelomu 18. a 19. století, byl o mnohé ochuzen.“

„Martina Janková dávala písním v dikci a výrazu velkou, krásnou živost a pravdivost, aniž by jakkoli přeháněla.“

„Umí přidat do hlasu rozmarnost, umí zpěvem vyprávět, nerozpakovala se několikrát zpívanou situaci přednesem, gestem a mimikou skutečně zahrát.“

Každý návrat Martiny Jankové ze Švýcarska do Čech je pro publikum radostí. Pěvkyně kolem sebe šíří pokojnou a prozářenou náladu, její hlas pozitivní pohodu. Nebylo tomu jinak ani při jejím výrazně komorním recitálu na festivalu Pražské jaro, kdy jí partnerkou na pódiu byla v pátek Barbara Maria Willi. Jedinou vadou byla akustika. Do kostela svatých Šimona a Judy písně s doprovodem kladívkového klavíru nepatří. Ani kdyby měly duchovní texty.

Číst dál…

Severské i jiné kontexty koncertu FOK

„Jde sice o historickou legendu, ale aktuální propagandistické poselství jejího námětu bylo a je dostatečně zřejmé.“ „K údernosti Alexandra Něvského patří kompaktní veliký a kultivovaný zvuk. Pražský filharmonický sbor takové kvality má a drží.“ „Jeho stradivárky mají mimořádně pěkný a mimořádně nosný zvuk, pianissima, kdy hrají housle samy, se nesla do sálu skvěle.“ Ruský a finský…

Číst dál…

Verdiho Requiem a Wagnerovy narozeniny

„Wagner – do sebe zahleděný vizionář a mystik – Verdiho existenci neřešil. Určitě ani 22. května 1874.“

„Zdomácnělo nakonec spíše v koncertních sálech než v chrámech. Vzhledem k jeho až spektakulárnímu hudebnímu charakteru není divu.“

„Desítky nahrávek, jen těžko ideál. Většinou vám jeden ze sólistů sedne o něco méně než ti ostatní.“

Dvaadvacátého května roku 1874, tedy včera přesně před 145 lety, mělo v milánské bazilice svatého Marka, v druhém největším chrámu ve městě hned po dómu, premiéru Verdiho Requiem. Slavná skladba, asi nejopernější dílo v repertoáru duchovní hudby. Ale jak vidíme, dílo navíc ještě bezděky s pikantními narozeninami! Skladateli Verdimu bylo předchozí podzim šedesát. Jeho německému protějšku a do určité míry i rivalovi Richardu Wagnerovi, generačnímu druhu stejného ročníku, bylo na jaře 1874 už jedenašedesát. A kdy že to bylo přesně? Paradoxně právě dvaadvacátého května.

Číst dál…

Vysoká škola sborového zpívání s Lukášem Vasilkem

„Vasilek umí rozpohybovat hudbu i na malých plochách do bohatosti, podrobně sledující proměny slov a emocí.“ „Brahmsova Píseň osudu má všechny znaky velkého romantického stylu o půlstoletí novějšího proti Schubertovi.“ „Lukášovu Requiem dal Pražský filharmonický sbor veškerou potřebnou hudební výřečnost.“ Pražský filharmonický sbor má vlastní koncertní cyklus, jehož programy zdobí sezónu v metropoli vzácnými…

Číst dál…

Koncert zrozený na stropě Smetanovy síně

„Rosettiho koncert je jak stvořený pro Radka Baboráka.“ „Orffova profánní kantáta zní tvrdě a syrové, je plná primitivních rytmů i bombastického zvuku.“ „Svou hvězdnou hodinu měla sekce bicích, kde se Orff skutečně rozmáchl.“ Titulek této recenze jsem si vypůjčil z předmluvy Daniela Sobotky, ředitele Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK, v programové brožuře k mimořádnému…

Číst dál…

VÝHERCE VSTUPENEK:
Carmina burana a Radek Baborák s FOKem

Mimořádný koncert zařadil do pomalu končící sezóny Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. 9. května zahraje ve Smetanově síni Radek Baborák, a to v hornovém koncertu Antonia Rosettiho. Dále zazní Orffova kantáta Carmina burana. Jako sólisté vystoupí Marie Fajtová, Petr Nekoranec a Jiří Rajniš, spoluúčinkovat budou Pražský filharmonický sbor a Kühnův dětský…

Číst dál…

SOUTĚŽ O VSTUPENKY:
Carmina burana a Radek Baborák s FOKem

Vyhlašujeme soutěž o dvojici vstupenek. Mimořádný koncert zařadil do pomalu končící sezóny Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. 9. května zahraje ve Smetanově síni Radek Baborák, a to v hornovém koncertu Antonia Rosettiho. Dále zazní Orffova kantáta Carmina burana. Jako sólisté vystoupí Marie Fajtová, Petr Nekoranec a Jiří Rajniš, spoluúčinkovat budou Pražský filharmonický…

Číst dál…

FOK v příští sezóně od sametové revoluce k Pivnímu oratoriu

„FOK uspořádá speciální abonentní řadu Beethoven – 250 let génia.“ „Pád komunistického režimu připomenou koncerty s Renée Flemingovou a pak mimo jiné i se skupinou Spirituál kvintet.“ „Atelier hudební edukace nabídne studentům možnost vyzkoušet si práci s dětmi při hudebních workshopech.“ Poslední sezóna v rukou Pietariho Inkinena jako šéfdirigenta čeká od září 2019 Pražské symfoniky.…

Číst dál…

Stabat mater, důstojná a nadčasová hudba

„Ondrej Lenárd stavěl jednu krásnou část za druhou, v plynulém toku.“ „Pražský filharmonický sbor je v tomto úkolu tím nejpovolanějším.“ „Obsazení sólových partů bylo česko-slovenské, takové, které sází na jistotu.“ Blíží se velikonoční svátky a zařazení Dvořákovy kantáty Stabat mater do abonentního programu rozhlasových symfoniků má logiku. Pondělní koncert měl sváteční náboj. Možná…

Číst dál…

FOK konečně i v opeře. S José Curou

„Od prvních tónů dával najevo, že má dostatek energie k vyzařování a víc než dost hlasu k opanování prostoru zvukem a intenzivním výrazem.“ „Cura nejen zpívá, ale také trefně hraje.“ „Posledním číslem – Peterem Grimesem – Cura příjemně překvapil, protože vybočil z obvyklých rámců.“ Čtyři velké typické a klíčové operní role. Otello, Canio, Samson, Peter Grimes……

Číst dál…

Sbor a jeho kouzla s hlasy, harfou, varhanami a trombony

„Ebenův Řecký slovník je nápadem, koncepcí, ustrojením i vyzněním mimořádně zdařilé dílo.“ „V Orffově skladbě se zpívá i o posledním soudu, ale končí prosbou o vysvobození ze spárů trudnomyslnosti.“ „Sestavit druhou polovinu koncertu výhradně z Brucknerovy hudby do jednoho nepřerušeného celku byl vynikající nápad.“ Pražský filharmonický sbor i pro jarní á capella koncert šťastně zvolil…

Číst dál…

Gershwin naplno. SOČR uvedl na koncertě Porgyho a Bess

„Dirigent Marshall ovládl a inspiroval interpretační aparát mimořádným způsobem.“ „Podařilo se vytvořit iluzi dramatických situací tak přirozených, jako kdybychom byli v divadle.“ „Sobotní výkon Pražského filharmonického sboru lze považovat za téměř neuvěřitelný.“ Gershwinova opera Porgy a Bess je první skutečná americká opera. Spojuje afroamerickou původní hudbu, jazz i songy z Broadwaye s evropskou operní tradicí geniálním…

Číst dál…

Ticho a zvuk SOČRu s Liebreichom a Kněžíkovou

„Nosným bolo včera najmä podanie Kateřiny Kněžíkovej, ktorá podala podľa môjho názoru absolútne strhujúci výkon.“ „Niekoľko naozaj elektrizujúcich momentov sa podarilo vytvoriť aj včera.“ „Leibreichovo podanie „Nedokončenej“ bolo pestré, s ukážkovými pianami, nechýbal však ani temperament.“ Raní romantici a súčasná hudba – to bol základ pondelkového koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Na…

Číst dál…

Classic Prague Awards 2018: uznání pro laureáty i nominované

„Ocenění za celoživotní přínos převzali při slavnostním ceremoniálu a v přímém televizním přenosu pěvkyně Soňa Červená a sbormistr Josef Pančík.“

„Talentem roku se stal šestadvacetiletý houslista Milan Al-Ashhab, absolvent teplické konzervatoře a pražské AMU.“

„S orchestrem vystoupili také čtyři mladí nadějní interpreti – osmiletá Klára Gibišová, dvanáctiletý Vilém Jirsa, třináctiletý Jan Vobořil a sedmnáctiletý Adam Klánský.“

Jedenáct jmen, jedenáct nositelů cen Classic Prague Awards 2018. Červená, Pančík, Al-Ashhab, Baborák Ensemble, Bärenreiter, Bennewitzovo kvarteto, Česká filharmonie, Katta, Mařatka, Pražský filharmonický sbor a Vodička. Blahopřání však po sobotním ceremoniálu musí směřovat i k dalším čtrnácti jménům – zbývajícím nominovaným, kteří nejsou horší než ti, co vyhráli.

Číst dál…

Koncert Manfreda Honecka téměř jako bohoslužba

„Ještě nikdo nevyužil schopností Pražského filharmonického sboru tak jako nyní on v Mozartově Requiem.“ „Jemné nuance, agogické proměny… – vše bylo prostoupeno kultivovanými emocemi, aniž by dirigent sklouzl k náznakům romantismu.“ „Večer skončil v naprostém tichu tak, jak začal i v úvodu Pärtovy skladby – skoro neslyšnými údery zvonu.“ Dlouho dopředu to vypadalo jako anachronismus.…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (3)
Rok 2018: Janáček, noví šéfdirigenti… a dlouhá řada dalších zážitků

„Hlavním hnacím motorem vitálního seniora nebyla v té době radost ze získané svobody a samostatnosti.“ „S kosmopolitou ruského původu bude ČF žádaná a zajímavá se skladbami evropského a světového repertoáru.“ „Veverka a Gemrotův Hobojový koncert – invence, kompoziční um a interpretační mistrovství.“ Rok, za nímž se v lednu ještě stále v duchu ohlížíme, byl rokem stého výročí Československa, rokem…

Číst dál…

Vánoční plesání s J. J. Rybou

„Už v době vydání oslnila Smetáčkova nahrávka posluchače – pomineme-li působivou stereofonii – celkovým nasazením, šťavnatým příjemným zvukem a především výkonem jejích interpretů.“

„Beno Blachut a Zdeněk Kroupa jsou pěvecky i výrazově pravými lidovými pastýři zářícími rozšafností a projevem bez sebemenší konvence.“

„Naprosto bezkonkurenční je Pražský filharmonický sbor, strhující jednolitý celek, zářící jak zvukově, tak intonačně.“

Pokud bychom chtěli zjistit, která skladba z oblasti klasické hudby z českého repertoáru je nejčastěji prováděna – a to jak profesionály, tak amatéry, nemusíme chodit daleko. Šťastná melodická invence, ne příliš obtížná partitura – zvláště pro sborové zpívání – a především velká popularita uděluje každoročně primát České mši vánoční Jakuba Jana Ryby. Odpovídá tomu i počet jejích nahrávek. Která by mohla být referenční? Ta první stereofonní – vybíráme snímek Václava Smetáčka.

Číst dál…

Filharmonie se dvěma sbory a jedním houslistou

„Zimmermann se s neméně proměnlivým a v rytmech podrobně komplikovaným orchestrálním protějškem výborně propojil.“ „Hudba, jako je Gemrotova neliturgická, hluboce duchovní a neokázalá, až civilní skladba, je v repertoáru vzácností.“ „Odpovědí je v andělsky čistém projasnění vstup dětského sboru přinášejícího naději a vánoční zvěst o narození Spasitele.“ Poslední předvánoční symfonický program České filharmonie obsáhl tři duchovní díla a trochu…

Číst dál…

Vánoce s Pražským filharmonickým sborem

„Dušek necituje melodie vánočních písní, jen se kolem několika mihne.“ „Respighiho kantáta byla milým překvapením a neméně milým potěšením.“ „Tavenerova skladba Svatý v závěrečném ztišení směřuje až kamsi k věčnosti.“ Pražský filharmonický sbor připravil pro tuto sezónu tři samostatné vokální koncerty. Hned prvním z nich nasadil laťku nejvýše, jak lze. Dramaturgií i provedením. V kostele svatých…

Číst dál…

Přední umělci a několik premiér – začíná hlavní program Dnů Bohuslava Martinů

Kühnův dětský sbor letos otevře hlavní program festivalu Dny Bohuslava Martinů, začne zítra, v úterý 4. prosince, v Sále Martinů kantátou Otvírání studánek. Festivalu předcházel už koncert  v polovině listopadu, kdy ve Španělském sále zazněl náročný programem ze současné tvorby. Informovali jsme o něm v článku Prolog Dnů Bohuslava Martinů s policejním orchestrem. Hlavní program teď nabídne…

Číst dál…

Mahlerovo Vzkříšení jako symbol i událost

„Naše existence má smysl, nic neumírá navždy.“ „A pak přijde ve ztišení celého aparátu téměř neslyšný začátek zpěvu sboru…“ „Publikum odpoledního koncertu reagovalo po doznění bouřlivě, až moc brzy.“ Mahlerova Symfonie Vzkříšení 28. října na koncertě v Carnegie Hall byla uměleckou událostí – a pro ty, kdo věděli nebo chtěli vědět, také…

Číst dál…

Právě doznělo (9)
100 let Vzkříšení s ČF

2. Mahlerova symfonie je už sama o sobě výjimečným dílem a když je navíc uváděna v den 100. výročí založení naší republiky a v Carnegie Hall, kde měla premiéru Dvořákova 9. symfonie „Z nového světa“ a Te Deum, je zážitek niterný a o to hlubší. Česká filharmonie, Pražský filharmonický sbor, Christiane Karg, Elisabeth Kulman a Semjon Byčkov se postarali o důstojnou…

Číst dál…

Byčkovovo Vzkříšení s Českou filharmonií

„Česká filharmonie je ve skvělé formě.“ „Především Druhá Mahlerova symfonie je pokladnicí metafor.“ „Obě sólistky jakoby zůstaly na povrchu slov.“ Byl to slavnostní večer, i když se posluchač neubránil vzpomínce na nedávné uvedení Mahlerovy Druhé symfonie „Vzkříšení“ pod Bělohlávkovým vedením. Česká filharmonie otevřela stejným programem svoji 123. koncertní sezónu i novou éru…

Číst dál…

Kněžíková: Svatá Ludmila je bez velkooperního patosu krásná

„Když se odbourají manýry, tak se z Ludmily vykřeše něco úžasného.“

„Přesně to jsem chtěla do díla dostat – pokoru, cit, víru v Boha.“

„Občas třeba udělat pěvecky krok dopředu, do neznáma.“  

Vokálně-instrumentální dílo Antonína Dvořáka má v repertoáru sopranistky Kateřiny Kněžíkové výjimečné postavení. Aktuálně si to uvědomuje při letošním festivalu Dvořákova Praha, při němž se před týdnem podílela na provedení kantáty Svatební košile a na němž pro dnešní večer nastudovala titulní postavu oratoria Svatá Ludmila. „Je to moje srdcová záležitost,“ říká.

Číst dál…

Jakub Hrůša: O Svaté Ludmile a lásce k Dvořákovi i Janáčkovi

„Nemám nic proti škrtům, ale Svatá Ludmila má už ve svých genech velkorysou monumentalitu.“ „Nezkrácená podoba mi připomíná největší liturgické události.“ „Dvořák je srozumitelnější, někdy až příliš, Janáček je ten pro náročnější publikum.“ Velkolepé oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka zazní po sto letech v původním rozsahu – festival Dvořákova Praha tak…

Číst dál…