KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Kulatiny Festivalu muzejních nocí i hudebně

Až do 15. června se koná jubilejní dvacátý ročník Festivalu muzejních nocí, jehož organizace se každoročně ujímá Asociace muzeí a galerií České republiky ve spolupráci s Ministerstvem kultury a dalšími subjekty. Národní zahájení letošního ročníku se událo včera odpoledne v Pardubicích a festival zasahuje i do hudebního oboru. Fenomén Muzejních nocí patří ve velkých evropských metropolích…

Číst dál…

Musica Florea slaví čtvrtstoletí Václava Jana Tomáška

Soubor Musica Florea připravil pro letošní sezónu program připomínající osobnost skladatele Václava Jana Tomáška. U příležitosti dvoustého padesátého výročí jeho narození, které připadá na 17. dubna, se k programu vrací a uvede jej 21. dubna v Tomáškově rodné Skutči a 23. dubna v Karlových Varech.  Znamenitý klavírista Václav Jan Tomášek, tak zní titul programu, kterým Musica…

Číst dál…

Ti ve stínu aneb Na koho také vzpomenout v Roce české hudby? (16. týden)

Je Rok české hudby. Letopočet končící „magickou“ čtyřkou přináší významná výročí českých komponistů Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Josefa Suka; půlkulatá řádka let navíc uplývá od úmrtí Bohuslava Martinů – autora, který uzavírá pětici tuzemských patrně největších. Pod drobnohledem na zmíněné však může být nesprávně zapomenuto na ty, kteří…

Číst dál…

Smetanova Litomyšl letos v létě nejobsáhlejší a nejdelší

„Hudba bude znít česká i světová, v širokém spektru od Bedřicha Smetany po Jiřího Šlitra, od baroka po jazz.“

„Vedle všech osmi Smetanových oper zazní i další opery – Janáčkova Její pastorkyňa a Quo vadis od Sylvie Bodorové.“

„Program doplní také odlehčená představení, například hudební kabaret Jonáš a tingl-tangl či brněnská novinka s názvem Hurvínek prodává nevěstu.“

Všech osm oper Bedřicha Smetany uvede letos v létě Národní festival Smetanova Litomyšl. Ve své historii tak učiní podobně kompaktně poprvé. Šestašedesátý ročník je navíc s padesáti koncertními a operními programy a desítkami dalších akcí a s měsíčním rozvrhem nejrozsáhlejším od vzniku přehlídky. Ta se ve skladatelově rodišti koná od roku 1946 a v Roce české hudby 2024 zaujímá klíčové místo v oslavách jeho dvoustého jubilea.

Číst dál…

Výjimečně sdělný písňový výkon Anny Moriové

„Anna Moriová má dar výrazové přirozenosti a v hlase jakoby automaticky přítomné něhy a poezie.“

„Je nutné ocenit doprovod Martina Levického, který doprovázel citlivě a s nejvyšší péčí.“

„Žádnému z nejvyšších tónů Magdalény Hebousse nechyběla kýžená pocitová ‚hloubka‘ a témbrová plnost.“

Píseň je královna. Operní soubor pražského Národního divadla jí tedy věnuje pozornost. Páté z celkových osmi matiné pilotního ročníku cyklu písňových recitálů se opět odehrálo na jevišti Stavovského divadla a hlavní slovo v sobotu 17. února měly stále ještě studentky pražské akademie, sopranistka Magdaléna Hebousse a mezzosopranistka Anna Moriová. V úvodním čísle se k nim přidali sopranistka Yukiko Kinjo a tenorista Josef Moravec. Na klavír doprovázel Martin Levický a měl tak podíl na hodnotném dopoledni.

Číst dál…

Tomášek, Voříšek a Schumann zazní na pátém písňovém recitálu Národního divadla

Po více než třech měsících od posledního si pražské Národní divadlo nachází čas další díl cyklu Písňových recitálů. Projekt tuto sezonu běžící pilotně tentokrát chystá díla trojice Tomášek, Voříšek, Schumann. Své pěvecké umění na jevišti Stavovského divadla 17. února dopoledne předvedou zpěvačky Magdaléna Hebousse, Yukiko Kinjo a Anna Moriová a tenorista Josef…

Číst dál…

Úspěch Plzeňské filharmonie na úvod Roku české hudby

„Přizvání vynikajícího mladého klavíristy polské národnosti Szymona Nehringa bylo v podání managementu orchestru ‚trefou do černého‘.“

„Orchestr symfonii zahrál vynikajícím způsobem.“

„Protože se jednalo o zahájení Roku české hudby v Plzni, na programu nesmělo chybět provedení díla autora české národnosti.“

Slavnostním přípitkem pro každého posluchače prvního abonentního koncertu v novém roce a českou státní hymnou zahájil orchestr Plzeňské filharmonie Rok české hudby 2024 v Plzni. K provedení slavnostního programu večera byli přizváni dva vynikající umělci z Polska, klavírista Szymon Nehring a dirigent Paweł Przytocki.

Číst dál…

Plzeň uslyší autentického Chopina v podání polských umělců

Ještě dva koncerty v lednu, než se na skoro tři týdny odmlčí – Plzeňská filharmonie zve na dva koncerty v rámci dvou dní. Jana Vonášková Nováková a Petr Novák v rámci Kruhu přátel hudby vystoupí 17. ledna v Domě hudby a klavírista Szymon Nehring s plzeňským orchestrem o den později v Měšťanské besedě. Tento koncert řídí dirigent Paweł Przytocki.…

Číst dál…

Mozarta už jen na hammerklavier! Musica Florea oslavila výročí V. J. K. Tomáška

„Posluchači jako by se ocitli v čase o více než dvě století dříve. Romanticky stylová agogika, specifická práce s dynamikou a frázováním, ale především zvuk!“

„Hráči působili jako velice dobře sehraný celek.“

„Petra Matějová se ukázala jako mistryně svého oboru. Nedostatky nástroje dokáže maximálně využít ve svůj prospěch.“

O tom, že Rok české hudby není jen o uvádění velkých, zvučných jmen české hudební historie v čele s Bedřichem Smetanou a Antonínem Dvořákem, nás 11. ledna přesvědčil soubor Musica Florea. V obřadní síni vysočanské radnice představil dalšího letošního jubilanta Václava Jana Křtitele Tomáška, který „slaví“ 250 let od svého narození. Programem, doplněným o díla W. A. Mozarta, soubor navázal na předchozí úspěšnou spolupráci s přední českou hráčkou na klávesové nástroje Petrou Matějovou. I tentokrát hrál hammerklavier do určité míry prim.

Číst dál…

Musica Florea představí romantickou tvorbu klavíristy Václava Jana Křtitele Tomáška

Soubor Musica Florea v roce 2024 připomene 250 let od narození pianisty Václava Jana Křtitele Tomáška. První koncert nového cyklu se uskuteční v Třebíči a bude věnován právě tomuto opomíjenému českému skladateli. Koná se již 10. ledna v Kamenném sále Muzea Vysočiny od devatenácti hodin pod taktovkou dirigenta Marka Štryncla. Další uvedení následuje hned…

Číst dál…

ČRo D-dur: Třetí přímý přenos z Hudebního fóra Hradec Králové

„Poslouchejte přímý přenos Živě ze Studia 1, tentokrát se souborem Clarinet Factory.“ „Na programu jsou tradičně dva záznamy koncertů z nabídky Eurorádia. Nejprve koncert královského orchestru Concertgebouw.“ „Víkendová dopoledne budou patřit Petru Iljiči Čajkovskému, od jehož úmrtí 6. listopadu uplyne 130 let.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7,…

Číst dál…

Balady z Gotinského háje v podání Martiny Jankové publikum nepřilákaly

„Něžné a procítěné piano s občasným vybočením do silnější dynamiky, která byla projevem emočního hnutí, vykouzlilo malý hudební klenot.“

„Vrcholem večera byla Lenora, kantáta pro hlas a klavír Václava Jana Tomáška, opět na text Gottfrieda Augusta Bürgera. Její uvedení bylo zajímavým protějškem k stejnojmenné celovečerní kantátě Antonína Rejchy.“

„Dobrým nápadem bylo prokládat jednotlivé části balady českým přednesem Taťjany Medvecké, při jejímž komorním projevu sílilo napětí a i posluchač bez programu byl vtahován stále více do děje.“

Dramaturgie 52. Mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim je pestrá a zajímavá. V pátek 6. října zazněl v Besedním domě koncert, který sliboval být perlou. Sopranistka Martina Janková, recitace Taťjana Medvecká a v roli klavíristy Dennis Russell Davies, to byla jména, na nichž se koncert stavěl. Bohužel se publikum dostavilo jen v malém množství a byl to tedy koncert veskrze komorní.

Číst dál…

ČRo D-dur: Barenboim z Berlína a víkendové výročí Johannesa Brahmse

„Dvořákův kvintet obsahuje jeho dvě charakteristické věty, jednak pomalou Dumku, jednu z nejkrásnějších pomalých vět komorní hudby, a také český tanec Furiant.“ „Středa večer pravidelně patří Evropské vysílací unii a tentokrát koncertu Berlínských filharmoniků… zazní Requiem Giuseppe Verdiho pod taktovkou Daniela Barenboima.“ „Hudba Johannesa Brahmse vždy hudební svět dělila na dva nesmiřitelné tábory,…

Číst dál…

Filmy, kde má hlavní roli hudba. Plastic Symphony a Piano na křižovatce

„Nabízí podněty k zamyšlení nad obtížnými cestami k uplatnění, nad tvůrčí svobodou a kompromisy, jež (ne)musíme podstupovat.“

„V této souvislosti stojí za připomenutí, že tento kreativní muž, mimo jiné zdatný pianista, stojí také za pozoruhodným filmem Piano na křižovatce.“

„Mohly by probouzet i smutek, jenže ten se nějak nedostavuje. Z filmu spíš vyzařuje zřetelná, i když nesnadno definovatelná naděje, že pandemické ticho brzy skončí.“

Dva mladí pouliční muzikanti fidlají na kontrabas klasickou melodii; neruší je hluk vídeňského bulváru, nevadí jim ani déšť, před kapkami se schovávají pod igelitovou plachtou. Menší mladík, který má růstovou vadu, obstarává smyčec, velký brnká na struny. Plastic Symphony… Nejen z titulu slovenského filmu, ale také z úvodních scén je zřejmé, že půjde o hudbu. A o tu samozřejmě jde i v českém dokumentu Piano na křižovatce, který je skutečnou poctou klavíru.

Číst dál…

Pozvánka do salonu 19. století. Markéta Cukrová, Gottlieb Wallisch a kladívkový klavír

„Markéta Cukrová, ktorá, ako všetci vieme, oplýva neobyčajným muzikantským dôvtipom, našla spoľahlivého a premýšľavého partnera v klaviristovi Gottliebovi Wallischovi.“ „Už v úvodných Dvořákových Piesňach op. 2 vyšlo najavo, ako vhodne bude lyriku vybraných piesní tento zvuk dopĺňať.“ „Všetko toto potrebuje nielen starostlivý prístup interpretov, ale aj otvorené publikum, ktoré všetky tieto podnety, často…

Číst dál…

Skladby princezny Amalie se Sächsisches Vocalensemble a Musicou Floreou

Speciální koncert připravili u příležitosti loňského 150. výročí úmrtí princezny Amálie Friederiky Augusty, vévodkyně Saské, soubory Sächsisches Vocalensemble a Musica Florea. Oba povede Matthias Jung. Skladby princezny Amalie patří k nejlepším příkladům hudební činnosti saské dynastie. Hudební vzdělání dostala mj. od skladatelů, jakými byli dvorní kapelník Joseph Schuster, Vincenzo Rastrelli i dvorní dirigent Carl…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (35)
Pomníky

„Krutostí stejného osudu nemohl Jiří Bělohlávek svou misi u České filharmonie ani podruhé přirozeně završit a naplnit.“

„Fibich by mohl mít pomník na Žofíně, ale nemá, Suk asi u Rudolfina, ale tam je obsazeno, Foerster na náměstíčku za svatým Vojtěchem, nikoho to ovšem nenapadne, a Kovařovic a Ostrčil u Národního divadla, ale tam není nikde místo.“

„Myslíte, že by někdo někdy ještě chtěl někde postavit pomník? Třeba Rafaelu Kubelíkovi…? Nebo Jiřímu Bělohlávkovi…?“

Před několika dny by bývalo bylo Jiřímu Bělohlávkovi pětasedmdesát, kdyby tady ovšem už skoro čtyři roky nechyběl. Snad jen doba starostí kolem koronaviru způsobila, že jsme vcelku zběžně tím datem prošli, protože jsme ani neměli možnost hlubšího vzpomínání, třeba při nějakém pěkném koncertě dedikovaném jeho památce. Ale není vyloučeno, že virus za to takhle jednoduše nemůže. Možná je už opravdu jiná doba…

Číst dál…

Marek Štilec a obnovená premiéra Vranického baletní hudby

Komorní filharmonii Pardubice s dirigentem Markem Štilcem natočila hudbu k baletu Pavla Vranického Das Waldmädchen. Nahrávka pro společnost Naxos, kde vyjde v novodobé premiéře, je součástí projektu Češi ve Vídni. Ten už od roku 2014 postupně mapuje často pozapomenutou tvorbu autorů narozených v Čechách a na Moravě a působících na přelomu osmnáctého a devatenáctého století v metropoli monarchie.…

Číst dál…

Písňové miniatury v kostelní akustice

„Koncert, na kterém Martina Janková zpívala písně z přelomu 18. a 19. století, byl o mnohé ochuzen.“

„Martina Janková dávala písním v dikci a výrazu velkou, krásnou živost a pravdivost, aniž by jakkoli přeháněla.“

„Umí přidat do hlasu rozmarnost, umí zpěvem vyprávět, nerozpakovala se několikrát zpívanou situaci přednesem, gestem a mimikou skutečně zahrát.“

Každý návrat Martiny Jankové ze Švýcarska do Čech je pro publikum radostí. Pěvkyně kolem sebe šíří pokojnou a prozářenou náladu, její hlas pozitivní pohodu. Nebylo tomu jinak ani při jejím výrazně komorním recitálu na festivalu Pražské jaro, kdy jí partnerkou na pódiu byla v pátek Barbara Maria Willi. Jedinou vadou byla akustika. Do kostela svatých Šimona a Judy písně s doprovodem kladívkového klavíru nepatří. Ani kdyby měly duchovní texty.

Číst dál…