Vyvrcholení Mezinárodního varhanního festivalu v Olomouci
„Szabó dobře zužitkoval barevné možnosti místních varhan a efektní interpretací zanechal stopu přidanou hodnotou osobité emocionality.“
„Se ctí se popasoval s výzvou, která mu umožnila projevit technickou brilanci, a současně zachoval autentičnost radostného maďarského folklóru.“
„Mezinárodní varhanní festival v Olomouci dal především jasný signál, že varhany nejsou pouze barokní služkou, ale mají široké uplatnění napříč všemi žánry až po hudbu 20. století, jež byla na festivalu v poměrně hojném zastoupení.“
Půlkulatý pětapadesátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu v Olomouci završil koncert s podtitulem Max Reger jubilující, oslavující 150 let od narození tohoto významného, Bachem hluboce inspirovaného skladatele a varhaníka. Skladby oslavence i dalších interpretoval zástupce mladší generace umělců, který se věnuje hře na široké spektrum klávesových nástrojů, jako je klavír, cembalo, harmonium d’art a samozřejmě varhany, Balázs Szabó z Maďarska.
Večer zahájily dlouhé, dramatické a naléhavé akordy výběru z Regerovy Suity č. 1, op. 16, která je protkána velmi složitými běhy, modulačními sekvencemi a navozuje až funerální atmosféru. Skrz barokně-romantické prvky se postupně rozvíjí do širokého a bohatého polyfonního díla, okořeněného velmi výraznými staccato akordy. V následném zjemnění předvádí Szabó velmi citlivou práci s dynamikou a precizní hru ve složitých pasážích proplétajících se hlasů. V závěru nastává zvrat způsobem prudkých tempových změn, kde umělec předvádí obdivuhodný výkon při náročné souhře rukou a nohou a častém střídání manuálů.
Velmi rychlá arpeggia otevřela druhou skladbu večera Toccatu ze Suity pro varhany, op. 5 jednoho z nejvýznamnějších francouzských varhaníků a skladatelů 20. století Maurice Duruflého. Skladba se vyznačuje rychlým tempem a energičností, což také Szabóvi umožnilo povolit uzdu jeho hraní a zaujmout elánem a technickou zručností. Zejména ve virtuózních pasážích a rychlých figurách prokázal výbornou technickou kontrolu nad nástrojem. Dobře zužitkoval barevné možnosti místních varhan a efektní interpretací zanechal stopu přidanou hodnotou osobité emocionality.
Už ze samotného názvu skladby španělského hudebního skladatele a varhaníka Juana Bautisty Josého Cabanillese Tiento Lleno de 6° tono, WSC 57 je patrné, že se jedná o skladbu charakterizovanou rychlými a virtuózními pasážemi, kde právě část „Tiento Lleno“ (překlad např. Úplný hmat) odkazuje na košatou složitost této hudební formy. Posluchači přináší zajímavý kontrapunkt s bohatou polyfonií, náladu majestátu a výraznou zdobnost a ornamentiku. Pestré harmonické progrese skladbě dodávají duchovní hloubku a náplň citovosti.
Typicky barokní atmosféru navodila Toccata E dur, BWV 566a Johanna Sebastiana Bacha. Skladbu charakterizuje radostná a obecně pozitivní nálada; je plná rozjařené virtuozity. Szabó využil improvizačního prostoru a dodal dílu vlastní výraz a citový náboj. Ve fugové části pěkně vynikla kontrapunktická práce.
Skladba Hungarian Rock Szabóva krajana a maďarského skladatele György Ligetiho je dílem, které bylo napsáno v roce 1978 pro smyčcový orchestr a kombinuje moderní hudební techniky s maďarským lidovým hudebním stylem a rytmikou. Je to futuristicky a zároveň lidově vyznívající skladba, která je pro rytmicky i melodicky složitý konstantní motiv jednoho z hlasů a na něm navrstvené melodie velice náročnou na intepretaci. Szabó užil nepříliš kontrastní, avšak uchulahodící rejstříky, díky nimž skladba získala ještě nadčasovější nádech. Se ctí se popasoval s výzvou, která mu umožnila projevit technickou brilanci, a současně zachoval autentičnost radostného maďarského folklóru.
Stejně jako úvod, tak i závěr večera patřil Maxu Regerovi. Monumentální Fantazie a fuga na B-A-C-H, op. 46 je plná kontrastů – od lyrických pasáží až po dramatické vzestupy a energické změny nálad, od tichých a introspektivních okamžiků k mohutným a okázalým místům; Szabó využívá dynamiku k vyjádření širokého spektra emocí. Úvodní fantazie je zvukem zasněných úvah, zatímco následující fuga je koncentrovaná a sofistikovaně intelektuální. Jemná práce s dynamikou posouvá děj skladby. Szabó v této části předvádí procítěný a soustředěný přednes bez náznaku technických problémů.
Mezinárodní varhanní festival v Olomouci dal především jasný signál, že varhany nejsou pouze barokní služkou, ale mají široké uplatnění napříč všemi žánry až po hudbu 20. století, jež byla na festivalu v poměrně hojném zastoupení. Závěrečný koncert rozmanitou dramaturgii celého festivalu shrnul. Balázs Szabó svou mistrovskou hrou ukázal, jaký potenciál tkví v královském nástroji; inspirující hudba v jeho podání výmluvně svědčila o umění, které přetrvá.
Foto: Filip Jančo / JANČO ATELIER
Příspěvky od Filip Rabenseifner
- Oslava 450 let olomoucké univerzity výjimečným koncertem v tamní filharmonii
- Závěrečný koncert festivalu MusicOlomouc představil diverzifikovaný hudební profil Petra Kotíka
- Čtvrtý koncert festivalu MusicOlomouc zanechal zádumčivé echo
- Pohlazení po duši olomouckou filharmonií
- V Olomouci se diskutovalo o osudu Moravské filharmonie a Moravského divadla
Více z této rubriky
- Afflatus Quintet přivítal advent
- Strhující Yo-Yo Ma a přídavky jak na rokenrolu. Česká filharmonie v Carnegie Hall, část první
- Jásejte, plesejte! Collegium 1704 a jeho Vánoční oratorium
- Sebevědomá Ostrava čili Prosincový recitál pianistky Yeol Eum Son
- Skvělý Don Pasquale v Obecním domě ani nepotřeboval kulisy
- Barokní souzvuk v adventní atmosféře. Ensemble Inégal a Loutna česká
- Radek Baborák rád boří konvence a rozšiřuje repertoár
- Opera o slavném skladateli. Straussovo Intermezzo v Drážďanech
- Peter Breiner stál znovu po třech letech za dirigentským pultem Slovenské filharmonie
- Poklad zvaný Pražský filharmonický sbor