Yuja Wang diriguje Janáčka. Od klavíru
„Nejenže v jejím podání zazní dvě ze čtyř skladeb večera, navíc bude Yuja Wang celý večer dirigovat, z toho polovinu programu od kláves.“
„Jako jedno z takto provedených děl si vybrala Janáčkovo Capriccio pro klavír levou rukou a komorní orchestr.“
„Po pařížské premiéře 20. ledna 2024 zamíří turné ještě do čtyř míst blíž k našim hranicím.“
Světová hvězda klavíru, čínská pianistka Yuja Wang se vydává na pětidílné evropské turné. Začíná v Paříži a končí ve Vídni. Hudební ikona svůj pobyt na pódiu tentokrát pozvedne o stupeň výš – vedle hry na klavír se chopí i taktovky. Navíc zazní skladby našich velikánů.
V sobotu 20. ledna v sále Pařížské filharmonie začne jisté evropské turné. Za doprovodu Mahler Chamber Orchestra vystoupí jeho novopečená „artistic partner“, pianistka Yuja Wang. Potud nic zvláštního, žádný průlom – jako sólistku ji už léta zvou na své koncerty přední filharmonické orchestry světa včetně České filharmonie.
V jejím podání zazní dvě skladby pro klavír a doprovodné těleso. Konkrétně Koncert pro klavír a dechové nástroje, který Igor Stravinskij složil v letech 1923–24 v Paříži, takže se tam dílo po rovném století vrátí. A také Capriccio pro klavír levou rukou Leoše Janáčka, nikoli náhodou nesoucí podtitul Vzdor. Inspirován osudem českého klavíristy Otakara Hollmanna (1894–1967), který přišel v zákopech první světové války o pravou ruku, zkomponoval Janáček skladbu protiválečného vyznění, jejíž pražské premiéře 3. března 1928 byl, nedlouho před svou smrtí, osobně přítomen. A Hollmannovým výkonem prý nadšen.
Kromě toho se Mahler Chamber Orchestra zhostí dalších dvou skladeb. Koncert orámují vstupní Dvořákova Serenáda pro dechové nástroje, violoncello a kontrabas d moll, op. 44 a závěrečná pocta Georgu Gershwinovi v podobě jeho Rhapsody in Blue, také zkomponované v Paříži přesně před sto lety. Kvalitu komorního tělesa, tvořeného čtyřicítkou někdejších členů Mahler Jugendorchester z dvaceti zemí, zaručuje jak skutečnost, že je roku 1997 založil Claudio Abbado, tak výčet dalších hostujících dirigentů, namátkou Daniela Hardinga či Vladimira Ashkenazyho. Na ně naváže hvězdná pianistka a tady spatříme onen průlom – Yuja Wang nejen jako hráčka, ale také jako dirigentka.
Umělkyni mimochodem zlobí, když jí někteří vyčítají extra vysoké podpatky, kterými přitahuje pozornost diváků. Rozhořčeně se brání konstatováním, že při její výšce 158 centimetrů jí naopak umožňují patřičný posez, při kterém může zapojit všechny části těla ve správném úhlu a poměru. Ať už je tomu jakkoli, nyní bude celý večer navíc dirigovat, z toho polovinu programu od kláves. Čímž rozhojní zástup sólových instrumentalistů, které taktovka neodolatelně přitahuje. Pro nás je obzvlášť zajímavé, že si jako jedno z takto provedených děl vybrala právě Janáčkovu skladbu. De facto rafinovaně, protože pravou ruku bude mít při hraní volnou k dirigování.
Případné zájemce o koncert možná potěší informace, že po pařížské premiéře zamíří Wang a Mahler Chamber Orchestra do čtyř míst blíž k našim hranicím. 22. ledna je přivítá Elbphilharmonie v Hamburku, o dva dny později Mnichov; 25. ledna vystoupí v Innsbrucku a 27. ledna 2024 vyvrcholí turné ve vídeňském Musikvereinu.
Foto: Mahler Chamber Orchestra / Molina Visuals, Norbert Kniat, archiv České filharmonie
Příspěvky od Jiří Vejvoda
- Pohledem Jiřího Vejvody (68)
Zpívat houslemi.
Maxim Vengerov ve valtické jízdárně - Pohledem Jiřího Vejvody (67)
Bylo nás pět.
Jak rozhodovala porota Zlaté Prahy - Až na konec světa (31)
Theodor Veidl.
Svobodný zednář v nesvobodném soukolí - Ingo Metzmacher: Nebojte se nových zvuků
- Až na konec světa (30)
Franz Bendel, klavírní virtuos z Krásné Lípy, byl také skladatelem a pedagogem