KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Závěrečný týden 79. Pražského jara english

Do své poslední třetiny vstupuje nejvýznamnější český klasickohudební festival zvaný Pražské jaro. Jeho nabídka je pestrá a skrze premiéry soudobých autorů, návštěvy renomovaných souborů, slavnostní uvedení výjimečných děl či skladeb osvědčených nabízí tu nejvyšší interpretační kvalitu. Co přesně se uskuteční v závěru 79. ročníku festivalu?

11 000 strun

Poslední celý týden nejvýznamnějšího tuzemského festivalu načne širokému publiku určený masterclass s Amaurym Coeytauxem, primáriem Modigliani Quartet. Zájemci se sejdou 27. května dopoledne v jedenáct hodin na pražské HAMU.

Mikko Franck je představitelem velmi silné finské dirigentské školy. Jeho program propojí díla francouzských klasiků se světovou premiérou skladby Kryštofa Mařatky, kterou bude dirigovat přímo její autor. V Paříži a v Praze žijící český skladatel ji napsal inspirován pravěkými jeskynními malbami pro houslistu Amauryho Coeytauxe na společnou objednávku Pražského jaraFrancouzského rozhlasu. Pondělní koncertní setkání s orchestrem Francouzského rozhlasu v Dvořákově síni Rudolfina začíná ve dvacet hodin.

Amaury Coeytaux

Stěžejním počinem, kterým Pražské jaro oslaví dvě stě let od narození Bedřicha Smetany, bude koncertní uvedení slavnostní opery Libuše. Nastudování velkolepé fresky o mytické kněžně, manželce Přemysla Oráče a věštkyni, která předpověděla slávu Prahy, se ujme dirigent Jakub Hrůša. KlasikaPlus.cz o tomto pořadu podrobně informovala ZDE. Smetanovy hudby chtiví posluchači se sejdou v úterý 28. května v Dvořákově síni Rudolfina, v repríze i o dva dny později.

Čeští skladatelé a instrumentalisté se mnohokrát zapsali do světových dějin hudby. Jak je tomu dnes? A jak se česká společnost staví k jednomu ze svých nejlepších vývozních artiklů? Vedle koncertů bude Roku české hudby věnována také panelová diskuze za účasti představitelů státu, ekonomů, filozofů, statistiků či mecenášů, kteří budou diskutovat o fenoménu České republiky jakožto velmoci klasické hudby. Akce začíná v deset hodin dopoledne ve středu 29. května ve Sladkovského sále Obecního domu.

Na Pražském jaru se představí také Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK pod vedením šéfdirigenta Tomáše Braunera. V jeho podání zazní díla amerických velikánů George GershwinaLeonarda Bernsteina spolu s hudbou brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda, který našel ve Spojených státech druhý domov. Jeho romantický houslový koncert zahraje špičková německá houslistka Carolin Widmann. Koncert se uskuteční 29. května od dvaceti hodin v Dvořákově síni Rudolfina.

Carolin Widmann

Už potřetí se v holešovickém Centru současného umění DOX koná Prague Offspring, formát Pražského jara věnovaný „tomu nejžhavějšímu ze současné hudby“. Bude to naposledy, kdy se role rezidenčního souboru zhostí světoznámý Klangforum Wien. První koncert věnovaný tvorbě autorky Rebeccy Saunders se odehraje 31. května v pátek od dvaceti hodin.

„Jak to vypadá, když špičkový soubor poprvé čte novou skladbu? Co se honí hlavou mladým autorům, když špičkový soubor soudobé hudby hraje jejich vlastní skladbu? Jakou zpětnou vazbu jim dávají hudebníci, kteří se takové hudbě věnují desítky let?“ anotuje a láká produkce festivalu na workshop Reading Lessons, opět s Klangforem Wien, dirigentem Ennem Poppem a studenty a studentkami pražské HAMU. Zájemci do DOXu přijdou v sobotu 1. června odpoledne na čtrnáctou hodinu. Reportáž z loňské akce stejného formátu čtěte ZDE. Klangforem Wien se poté nabídne i na masterclass znovu určeném širokému publiku. Udá se ve stejný den v podstatě bezprostředně po Reading lessons. Náročná sobota Klangfora Wien bude pokračovat s tělesem Ensemble Modern. Oba soubory představují elitu mezi soubory specializovanými na soudobou hudbu. Od svého vzniku v 80. letech minulého století určují trendy, inspirují ostatní. Objednávají nové skladby od etablovaných skladatelů a skladatelek, stojí na počátku tvůrčí dráhy těch nejmladších autorů. Jak udržují kontinuitu? Jak se vyvíjejí, aby neustrnuly? Kam směřují?  O tom všem a mnohém dalším budou hovořit jejich ředitelé Peter Paul Kainrath (Klangforum Wien) a Christian Fausch (Ensemble Modern). Ptát se bude hudební skladatel a člen umělecké rady Pražského jara Miroslav Srnka. Diskuse bude vedena v angličtině bez tlumočení a uskuteční se stále v sobotu 1. června od půl sedmé v kavárně DOX. Mimořádně náročná sobota přinese ve svém závěru druhý koncert Klangfora Wien s premiérami pěti nových děl českých a slovenských skladatelů a skladatelek napsaných na míru souboru. Večer také připomene finskou skladatelku Kaiju Saariaho a vyvrcholí českou premiérou oslnivé skladby Nether rezidenční autorky, již zmiňované Rebeccy Saunders. Coby sólistka v ní vystoupí Juliet Fraser, britská sopranistka, která inspiruje nejlepší současné skladatele. Koncert se koná od osmi hodin večer.

Klangforum Wien

„Kolik strun má padesát pianin? Jaký zvuk vznikne, když naladíte každé jinak a necháte na ně hrát padesát klavíristů současně? Smělá vize, kterou by leckdo opustil jako nerealizovatelný sen. Nikoliv však rakouský skladatel Georg Friedrich Haas, který na jejím základě složil monumentální skladbu nazvanou 11 000 strun pro padesát do kruhu uspořádaných a mikrotonálně naladěných pianin,“ přibližují jednu z posledních akcí festivalu pořadatelé. Hráče na pianina navíc doplní instrumentální ansámbl. Premiéra díla se konala v srpnu 2023 na festivalu v severoitalském Bolzanu. Po provedení na začátku listopadu 2023 na festivalu soudobé hudby Wien Modern nyní 11 000 strun míří do Prahy. Dvojí provedení na Pražském jaru ve Foru Karlín posluchačům umožní posadit se mezi hudebníky, doslova dovnitř dění. Produkčně mimořádně náročný koncert zazní 2. června od osmnácti a od jednadvaceti hodin nezvykle ve Foru Karlín.

Kantáty Johanna Sebastiana Bacha představují nezměrné hudební bohatství. Více než dvě stě děl plných melodické invence, mistrovské polyfonie, působivých sborů a dojemných árií dodnes poskytují inspiraci i příležitost ke kontemplaci hudebníkům i posluchačům po celém světě. Na Pražské jaro přijede jedna z největších bachovských autorit, Ton Koopman, aby se svými soubory – Amsterdamským barokním orchestrem a sborem – uvedl tři z nich. 2. června v neděli rozrezonuje od dvaceti hodin Dvořákovu síň Rudolfina.

Amsterdamský barokní orchestr a sbor

Závěrečný koncert Pražského jara v roce, kdy si veřejnost připomíná dvojí výročí Bedřicha Smetany a současně slaví Rok české hudby, patří tvorbě českých skladatelů. Diváci se mohou těšit na klasiky Antonína Dvořáka, Josefa SukaLeoše Janáčka. Ovšem také bude nabídnuta evropská premiéra skladby Superorganisms, kterou Miroslav Srnka napsal na společnou objednávku hned pětice světových orchestrů. Sólistou večera bude Josef Špaček, historicky nejmladší koncertní mistr České filharmonie. První český orchestr bude řídit David Robertson. Tóny Pražského jara utichnou 3. června ve Smetanově síni Obecního domu koncertem, který začíná ve dvacet hodin.

David Robertson

Foto: Busoni-Mahler Foundation - Anna Cerrato, Lyodoh Kaneko, Lennard Ruehle, Petra Hajská, Foppe Schut, Chris Lee

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky