KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Jitka Čechová zpět ve svém erbovním repertoáru english

„V manuálním ohledu její hra vypadá samozřejmě; věřím, že v repertoáru může dosáhnout na libovolnou skladbu.“

„Oproti tomu například ve zmíněném Macbethovi jsem postrádal větší sílu názoru a jistotu přesvědčení.“

„Den po koncertě mi zůstávají v paměti především dojmy týkající se vysoké zodpovědnosti a obdivuhodné hráčské výbavy.“

Klavírista Jitka Čechová v úterý 12. března přispěla k oslavám smetanovského výročí klavírním recitálem, který se uskutečnil v Sukově síni pražského Rudolfina. Ve své interpretaci vynikla znalostí skladatelova hudebního idiomu, přátelským zacházením s nástrojem a profesionální přípravou. Přestože nechyběla ani pestrá charakterizace, v ohledu vyšší inspirace nebo kreativity ještě zůstal prostor k naplnění.

Dalo se očekávat, že při příležitosti velkého smetanovského výročí bude Jitka Čechová hrát klavírní recitály. Nepatří mezi interprety, kteří by natočili kompletní skladatelovo dílo a pak už nepociťovali důvod se k němu vracet; stále se jím zabývá aktivně. Pro její koncert bylo pódium v Sukově síni přesunuto, aby posluchači hleděli čelem k delší stěně sálu, tak, jak to známe třeba z mistrovských kurzů Prague Music Performance – tedy méně řad, ale delších. Klavíristka sama si později pochvalovala, že zvukově jí je tato varianta příjemnější.

Pod dojmem prvních frází jejího recitálu jsem si vzpomněl na Leona Fleishera, který v knize My Nine Lives tvrdí, že na Lisztovu sonátu ještě stačil, ale obtížnější skladby už s lítostí musel přenechat hbitějším kolegům. Klavírní technika je někdy vlastně až překvapivě tajemná záležitost, méně prozaická, než se může zdát. Možná souvisí s temperamentem umělce, možná s fyzickými dispozicemi, může to být i repertoárová preference, která formovala jeho vývoj. Na každý pád lze profesionální klavíristy zjednodušeně rozdělit na dvě skupiny – jedněm nástroj spíš vzdoruje a musejí se ho zkrotit, druhým vychází přátelsky vstříc. Jitku Čechovou bych typově zařadil do té druhé kategorie; u klavíru působí elasticky, v manuálním ohledu její hra samozřejmě, věřím, že v repertoáru může dosáhnout na libovolnou skladbu. Je u ní znát kombinace svědomité přípravy a zároveň zdravých podmíněných reflexů. Představuju si, že když natáčela smetanovský komplet, nejspíš v něm nepotřebovala dělat veliké množství střihů.

Ve skladbě Macbeth a čarodějnice nacházela cestu skrz virtuózní fakturu snadno, bez zajišťovacích strategií na úvod programu. Když obě ruce hrály v nízké poloze na klaviatuře, její levá noha nelevitovala někde za židlí nebo na pedálu, ale byla opřená o zem a poskytovala tělu oporu. Po stisku akordů a oktáv její zápěstí záhy spočinulo pod úrovní klaviatury, nehromadilo se v něm přebytečné napětí. V první skladbě z Črtů, op. 5 se i roztancovala, bylo vidět, že je v tělesné jednotě se svým náhledem na hudbu. Jestli má Čechová absolutní sluch a/nebo vyspělý harmonický cit, bych se jenom domníval, každopádně se ale na klaviatuře orientuje s přehledem. To se projevilo mimo jiné při několika místech zaváhání v koncertní etudě Na břehu mořském, op. 17, ve které malé výpadky vyřešila vždy alespoň příbuznými tóny, a tak si provedení udrželo svrchovaný ráz.

Pokud jde o klavíristčinu tvůrčí výbavu, využívala ji spíš situačně než všudypřítomně. Nejvíc uvolněně mi v uměleckém ohledu zněly PreludiumCapriccio z cyklu Poklad melodií, druhá skladba si dokonce vyžádala předčasný potlesk. Oproti tomu například ve zmíněném Macbethovi jsem postrádal větší sílu názoru a jistotu přesvědčení, které by skladbu pódiově dokomponovalo v ohledu narativu. Koncert na mě vlastně trochu dělal dojem soutěžního výkonu, jako kdyby v něm bylo hlavní prioritou udržení vysoké míry profesionality, i za cenu určitých obětí. Příkladem je náročná závěrečná část Koncertní etudy C dur, ve které byly skoky v zájmu čistoty vykalkulovány pokaždé se stejným posečkáním, a proto tato část neměla takový náboj.

V cyklu Sny, kterému náležela druhá polovina koncertu, jsem měl podobnou směsici pocitů. Mnoho prvků jsem přijímal kladně, třeba krajní části skladby Před hradem byly pevně uchopeny do spárů s bohatým fyzickým fondem a odměňujícími vrcholy. Kantiléna v Útěše, stejně jako ostatně už předtím v Etudě C dur, mě obecnou kvalitou tónu uspokojovala. Byla opravdu napuštěna něčím plnokrevným, ale zároveň jsem vnímal, že zastává určité pravidlo, které nelze porušit – kdyby klavíristka s kantilénou občas jakýmkoliv způsobem víc zaexperimentovala, například směrem do rizikovějších poloh na hraně znělosti, její hra by pro mě měla osobitější a zapamatovatelnější hlas. Část V salóně jsem z hlediska výraznějšího zabarvení po koncertě bohužel také nedokázal příliš uchovat v paměti. Každá stupnice a vyhrávka v pravé ruce v první, třetí a poslední části cyklu se dařila hladce, klavíristka v nich našla prostor pro různá časová ozvláštnění a patrně i pro zábavu, čímž se umocňovala její pódiová autorita. Na druhou stranu, přestože třeba úplný konec Slavnosti českých venkovanů byl objektivně smělejší z hlediska tempa, než jak bývá obvyklé, emocionálně mě vlastně příliš nerozpohyboval.

Následovaly dva přídavky, Andante f mollSalonní polka E dur, op. 7. V druhé skladbě, jejíž charakter se, myslím, dost obtížně vystihuje, z mého pohledu nejvíc vynikla interpretčina znalost Smetanova hudebního jazyka. Jitka Čechová také moc mile vyjádřila radost z přítomnosti svého pana profesora Jana Novotného. Její projev byl důstojný, bez hovorových obratů, nenacvičený. Soudě podle tohoto recitálu, ale také podle jejích nahrávek nebo podle poctivých sólových programů z poslední doby (například se sonátami Mozarta a Schumanna) bych řekl, že Jitka Čechová patří mezi ty klavíristy, kteří nikdy neumí udělat ostudu. Den po koncertě mi zůstávají v paměti především dojmy týkající se její zodpovědnosti a hráčské výbavy.

Foto: ilustrační - Petr Dyrc, Pražské jaro / Ivan Malý, archiv a Facebook Jitky Čechové

Zbyněk Pilbauer

Zbyněk Pilbauer

Klavírista, učitel

Narodil se v Habřince, ale od dětství žije v Praze. Studoval hru na klavír na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy ve třídě Hany Dvořákové a následně u Martina Kasíka na Hudební a taneční fakultě AMU, kde studoval i hudební kritiku. V rámci programu Erasmus+ měl možnost strávit jeden semestr na Royal Birmingham Conservatoire a mimo školu si rozšířil znalosti na mistrovských kurzech u špičkových umělců (např. Lilya Zilberstein, Grigorij Gruzman, Saleem Ashkar). V současné době u Martina Kasíka pokračuje v doktorském studiu na Fakultě umění Ostravské univerzity. Ve volném čase nejraději čte literaturu všeho druhu od odborné po poezii, dále se zabývá třeba správou YouTube kanálu Slavic Spoon se zaměřením na českou klavírní literaturu. Pod stejným uživatelským jménem také přispívá do Petrucciho hudební knihovny skeny not české literatury od Myslivečka po Schulhoffa. Nejdražší mu je hudba Franze Schuberta a Josefa Suka.



Příspěvky od Zbyněk Pilbauer



Více z této rubriky