Mezinárodní varhanní festival u svatého Jakuba zahájen
„Už sedmadvacátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu v minoritské bazilice svatého Jakuba zahájil mladý polský varhaník Daniel Strządała.“
„Představil se jako velice jistý a technicky znamenitě vybavený hráč.“
„Zajímavým zpestřením programu byla improvizace na biblický text z Matoušova evangelia.“
Mezinárodní varhanní festival Audite Organum u svatého Jakuba v Praze byl zahájen ve čtvrtek 4. srpna vystoupením Daniela Strządały z Polska. Koncert z děl Bacha, Francka a Szabelského završila improvizace na biblický text.
Začal už sedmadvacátý ročník festivalu v minoritské bazilice svatého Jakuba na pražském Starém Městě. Každoroční cyklus osmi koncertů v srpnu a září se podařilo uskutečnit titulární varhanici kostela Ireně Chřibkové doposud každý rok pravidelně i přes ataky Covidu-19. Její energie, nápaditost a vytrvalost přivedla do Prahy na festival za skoro třicet let celou řadu zahraničních varhaníků, kteří většinou obsadili šest koncertů cyklu. Zbývající dva převzali vždy český varhaník a dramaturgyně koncertů Irena Chřibková. Letos se počet zástupců české varhanní školy nově zvětšil na čtyři.
Zahajovací koncert převzal mladý polský varhaník Daniel Strządała, asistent na katedře varhanní hry a duchovní hudby na Hudební akademii v Katovicích. Získal ceny na mezinárodních soutěžích v lucemburském Dudelange a Moskvě, u nás na soutěži Petra Ebena v Opavě v improvizaci i interpretaci. Představil se jako velice jistý a technicky zdatný hráč a z jeho vystoupení bylo patrné, že jeho hlavním polem působení je improvizace, jejímiž některými postupy ozvláštňoval i interpretované skladby.
Preludium a fuga Es dur Johanna Sebastiana Bacha zazněla v úvodu koncertu. Jedná se o vrcholnou skladbu z jeho lipského tvůrčího období. Její dvě části tvoří úvod a závěr cyklu chorálových předeher u nás známých jako Dogmatické chorály, u autora skromně nazvané Třetí díl klávesových cvičení. Byly vydány tiskem v roce 1739. Tři témata Preludia a jediná Bachova trojitá fuga pro varhany vedly vědce k mnoha teologickým výkladům. Provedení Daniela Strządały potlačilo závažnost Preludia „in organo pleno“ ve prospěch spíš nezávazné hry s tóny, která u druhého tématu působila až žertovně a v naprostém protikladu k velkolepé architektuře skladby. K tomu pevná bachovská výstavba přesných tečkovaných rytmů byla jen velmi přibližně naznačena a ozvláštněna improvizačními postupy, ke kterým zřejmě sváděly interpreta neobyčejně hbité prsty. I fuga měla tempové výkyvy a velkolepá monumentalita díla se neprosadila.
Připomínkou letošního dvousetletého výročí narození Césara Francka bylo jeho Cantabile ze Tří skladeb z roku 1878. Drobné a jemné dílko bylo pečlivě narejstříkováno a tvořilo lyrický přechod k rozsáhlé kompozici Introdukce, passacaglia a fuga e moll významného polského skladatele a varhaníka, dlouholetého profesora Hudební akademie v Katovicích Bolesława Szabelského, u nás málo známého a hraného. Skladba vznikla v roce 1930, ale svým hudebním jazykem patří zcela pozdnímu romantismu. Její stálé chromatické proměny Introdukce, variační obměny v manuálu na basovém tématu passacaglie i rozsáhlá fuga prověřily Strządałovy technické kvality v nejvyšší míře. Za skladbu se jednoznačně postavil a přivedl k přesvědčivému závěru.
S napětím očekávaná závěrečná Improvizace byla uvedena v programu na biblický text. Jednalo se o úryvek z Matoušova evangelia z kapitoly 28, verš 1-8, kde se líčí příchod Marie Magdaleny a Marie k Ježíšovu hrobu. Místo zapečetěného hrobu však nalezly anděla, který jim zvěstoval, že Kristus vstal z mrtvých, hrob je prázdný a ať tuto zvěst rozšíří v Galileji.
Improvizace v soudobém stylu, na začátku velmi barevně narejstříkovaná, se gradačně proměňovala, zaznělo zpracování orientální melodie i zvuky vítězství. Zakončení bylo působivé. Strządałova improvizace využívá hojně proměnlivého zvuku jednotlivých rejstříků, jejich kombinací i ostrých harmonií. V manuálových postupech je značně závislá na klavírní stylizaci.
Jako přídavek zazněla improvizace na mariánskou píseň, tentokrát v daleko tradičnější podobě.
Foto: Mezinárodní varhanní festival Audite Organum
Příspěvky od Jan Hora
- Brilantní Irena Chřibková
- Temperament a nebojácnost i subtilnost. Mladá varhanice Laura Schlappa u sv. Jakuba
- Svatojakubský varhanní festival zahájen
- Svatovítské varhanní večery ve finále
- Varhany a varhaníci (42)
Královský nástroj a komunismus.
Šedesát let od obnovení chrámových varhanních koncertů v Praze
Více z této rubriky
- Ve svatém Mořici létaly jiskry. Hrál varhaník Giampaolo Di Rosa
- Dvořákova Praha poodkryla tvůrčí sílu mladého Smetany
- Onemocnělého Orlińského nahradil Bruno de Sá. A bayreuthské publikum rozhodně nezklamal
- Belgická Musica Gloria nadchla v Ostravě. Promyšlené, energické, autentické
- Hold Smetanovi v České Lípě