KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Mladí pěvci dostali příležitost na rudolfinském pódiu english

„Vystoupení Arnheiður Eiríksdóttir bylo na nejvyšší úrovni.“

„Kariéra Daniela Matouška strmě stoupá vzhůru.“

„Celý koncert více než spolehlivě doprovázela Prague Philharmonia pod taktovkou Aleny Hron.“

18. června se v Dvořákově síni pražského Rudolfina konal další z mnoha koncertů agentury Nachtigall Artists. Před začátkem k publiku promluvila její majitelka Alena Kunertová s prohlášením, že setkání, které má především představit mladé umělce, pořádá Spolek přátel hudebních talentů, jehož vznik v minulosti sama iniciovala. Také oznámila doznívající indispozici zkušených pěvců Zuzany Markové a Mariusze Kwiecieńa, kteří byli jistě pro velkou část publika magnetem celého koncertu. Pro jejich indispozici byl program také zkrácen a celý uváděn bez přestávky.

Prezentovat a podporovat mladé pěvce je jistě velice záslužný čin. Na koncertě vystoupili sopranistka Emma Balunová, mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir, tenorista Daniel Matoušek a basista Ivan Lyvch. Tito pěvci se nacházejí v různém stupni uměleckého vývoje, rozhodně nejrenomovanější z nich je islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir, která je již čtyři roky ozdobou operního souboru pražského Národního divadla. Také její vystoupení na tomto koncertě bylo na nejvyšší úrovni; pěvkyně se ukázala jako vyspělá umělkyně, která nemá žádné pěvecko-technické problémy, zpívá inteligentně a s rozmyslem si vybírá repertoár, který je pro ni v danou chvíli vhodný. Kéž by tak činili všichni mladí pěvci, nemusela by mnohým kariéra končit ve čtyřiceti letech! Arnheiður Eiríksdóttir má překrásný mezzosoprán, znělý v celém rozsahu, zpívá s pochopením pro styl jednotlivých autorů, nikdy netlačí na hloubky, neforsíruje výšky, zpívá legato, ví, co znamená dynamika, a také v interpretovaných áriích ji používá v celé škále od znělých pianissim až po plná forte. Bylo radostí poslouchat v její interpretaci velkou árii Sexta z Mozartovy opery La clemenza di Tito nebo árii Romea z Bellinino opery Kapuleti a Montekové.

Vrcholem celého večera byl duet Normy a Adalgisy z Belliniho opery Norma, který zpívala spolu se Zuzanou Markovou. Obě pěvkyně byly dokonale sezpívané, správně a stejně frázovaly, jejich hlasy se k sobě perfektně pojily a tento duet byl v jejich podání opravdu skvělou ukázkou správné interpretace italského belcanta.

Zuzana Marková zpívala sice v ohlášené indispozici, ale ta nebyla vůbec poznat. Buď již byla na ústupu, nebo umělkyně má tak výbornou hlasovou techniku, že si s ní dokázala poradit anebo – to je nejpravděpodobnější – to byla kombinace obého. Árie Normy rozhodně není pro indisponovanou zpěvačku. Slavnou árii Casta Diva přednesla se všemi finesami dynamickými i stylovými. Ostatně v tomto oboru v současné době sklízí v operním světě největší úspěchy. Árie Normy i následující duet s Adalgisou v podání Arnheiður Eiríksdóttir byl doslova pěveckým koncertem. Škoda, že Zuzana Marková dostala příležitost již jen v kvartetu z Verdiho Rigoletta a v přídavku z La traviaty.

Ale byl to především koncert mladých umělců. Po Arnheiður Eiríksdóttir bych rozhodně vyzdvihl výkon tenoristy Daniela Matouška, rovněž sólisty Opery Národního divadla. S radostí lze konstatovat, že kariéra tohoto mladého pěvce strmě stoupá vzhůru a v oboru lyrického italského a francouzského repertoáru u nás v současné době nemá konkurenci. Matoušek zpívá technicky suverénně, má atraktivní jevištní zjev a velice dobrou pěveckou techniku. Zpívá volným krkem na hluboké dechové opoře, a proto suverénně může zpívat i tak těžkou árii, jakou je např. Nadirova romance z Bizetových Lovců perel. Neuchyluje se k forsírování, ani nezpívá odpojeným falzetem, jeho tóny jsou poctivě zvučné i v pianissimové dynamice. Matoušek ovšem dokáže zazpívat i náležitá forte, jaká zazněla v árii Edgara z Donizettiho Lucie di Lammermoor. S Mariuszem Kwiecieńem pak s velkým prožitkem zazpívali duet Nadira a Zurgy z Lovců perel. Ani u Mariusze Kwiecieńa nebyla indispozice slyšet. 

Ukrajinský basista Ivan Lyvch působil na publikum sympaticky, ale jeho vyšší tóny postrádaly správnou pěveckou rezonanci a v árii Gremina z Evžena Oněgina se dokonce výrazně potýkal s intonací. Nezaujala ani Emma Balunová, jejíž tón nemá potřebnou špičku, která by jej svítivě rozezněla po celé Dvořákově síni a i ona měla, byť v daleko menší míře než Ivan Lyvch, intonační problémy. Uvidíme, jak se tito mladí pěvci budou dále vyvíjet. Konkurence v operním světě je dnes obrovská. Na našich scénách zpívá celá řada mladých pěvců, kteří by zasloužili pozornost a kterým by měla být také dána příležitost.

Celý koncert více než spolehlivě doprovázela Prague Philharmonia pod taktovkou Aleny Hron, která se stále víc dostává do povědomí posluchačů v divadlech i v koncertních síních. Doprovázela velice citlivě, volila přiměřená tempa a drobné nesouhry byly jen u pěvců, jejichž muzikalita nebyla stoprocentní. Problémy se souhrou se např. nikdy neprojevovaly při zpěvu Zuzany Markové, Arnheiður Eiríksdóttir nebo Daniela Matouška. Orchestr disponuje vynikajícími hráči, jak ostatně potvrdil i hráč na klarinet v koncertantním partu v árii Sexta z opery La clemenza di Tito. Orchestr dostal samostatnou příležitost v předehře k Figarově svatbě nebo v oblíbené polonéze z Evžena Oněgina.

******

Foto: Petr Dyrc

Zbyněk Brabec

Zbyněk Brabec

Tenorista, dramaturg, režisér, pedagog a publicista
 
Začínal jako sólista operety a opery DJKT v Plzni, zpíval na většině českých operních scén. Od osmdesátých let je dramaturgem plzeňského operního souboru, režíruje rovněž operní a operetní představení. Po léta spolupracoval s Českým rozhlasem Vltava na pořadech o operním a pěveckém umění, je dlouholetým publicistou v odborných médiích, aktivním členem výboru Jednoty hudebního divadla a členem odborné poroty pro udělování cen Thálie. Pedagogicky působí na Pražské konzervatoři.



Příspěvky od Zbyněk Brabec



Více z této rubriky