Sedmý ročník Lednicko-Valtického festivalu ve znamení jihoslovanských rytmů i historie
„Sólista, basbarytonista David Bizic, musel na poslední chvíli pro nemoc koncert odříct a místo něho pohotově nastoupil mladý basbarytonista Boris Prýgl.“
„Dirigent Marko Ivanović vzal zahájení koncertu od podlahy a Finale z předehry k opeře Vilém Tell Gioacchina Rossiniho vzal útokem.“
„Rozdováděné a nadšené publikum si vytleskalo hned dva přídavky.“
Na galakoncertu, který v sobotu 8. října ukončil Lednicko-Valtický hudební festival, vystoupila Janáčkova filharmonie Ostrava, kterou dirigoval Marko Ivanović a spolupracovali slovinská sopranistka Nika Gorič a český basbarytonista Boris Prýgl. Koncert se konal v jízdárně zámku Valtice a těšil se nadšeným ovacím. Přítomni byli i velvyslanci Slovinska a Srbska a koncert uváděl Jiří Vejvoda.
Lednicko-Valtický hudební festival se konal letos už posedmé a celý se nesl na vlně jihoslovanské. Osm koncertů v období od 24. září do 8. října nabídlo krásné zážitky v krásných prostorách a těšilo se zájmu publika. Samozřejmě, že závěrečný koncert ve Valtické jízdárně byl náležitě slavnostní a hostil jak zajímavé umělce, tak i vzácné hosty.
Protože tentokrát byli pozváni umělci ze Slovinska a ze Srbska, poctili koncert návštěvou i Tanja Strniša, velvyslankyně Slovinska, a Berislav Vekić, velvyslanec Srbska. Ten ovšem měl poněkud smůlu, jeho sólista, basbarytonista David Bizic, musel na poslední chvíli pro nemoc koncert odříct a místo něho pohotově nastoupil mladý basbarytonista Boris Prýgl. Mladý umělec přijel rád, neboť je rodákem z Hodonína, který vystudoval VŠMU v Bratislavě a strávil čtyři sezóny v bavorské opeře v Mnichově, aby nyní nastoupil jako sólista do Národního divadla v Praze. Narychlo se musel mírně pozměnit program, což publiku nijak nevadilo. Jeho okouzlující partnerkou zůstala ohlášená mladá slovinská sopranistka Nika Gorič, která čerstvě vystudovala vysokou školu, aby se odvážně vrhla do nejistého života na volné noze.
Moderátorem koncertu byl laskavý a šarmantní bard Jiří Vejvoda, který vítal nejprve vzácné hosty a po oficialitách utěšoval z pódia srbského velvyslance, že tam není tak úplně sám, neboť dirigent večera Marko Ivanović pochází polovinou své rodiny rovněž ze Srbska. Navodil tím příjemnou a přátelskou atmosféru, přestože se doposud večeru lepila smůla na paty. Janáčkova filharmonie Ostrava, která přijala pozvání na festival jako doprovodný orchestr, nemohla realizovat zvukovou zkoušku, protože odpoledne vypadl ve Valticích a okolí proud a vše se propadlo do tmy. Zoufalí pořadatelé rychle zajišťovali generátor, nicméně po osmnácté hodině se už zase svítilo a koncert mohl v naplánovanou hodinu začít.
Dirigent Marko Ivanović vzal zahájení koncertu od podlahy a první vstupní číslo, Finale z předehry k opeře Vilém Tell Gioacchina Rossiniho, vzal útokem. Následovaly čtyři vstupy z oper Gaetana Donizettiho, nejprve Nápoj lásky, kdy si Boris Prýgl zazpíval vstupní árii mastičkáře Dulcamary, poté Nika Gorič vystřihla suverénně náročnou, koloraturami oplývající árii Noriny z opery Don Pasqule a následně zazněl duet Come Paride vezzoso a árie Adiny Prendi, per me sei libero z Nápoje lásky. Na závěr ještě zazněl duet Adiny a Dulcamary z téže opery. Mladí protagonisté jsou dva krásní lidé se smyslem pro humor s komediálními schopnostmi, a navíc mají krásné hlasy, které spolu dobře ladily. Od počátku si dokázali otevřeností a milým projevem získat publikum, které se nechalo strhnout jejich výkony i jiskřivou hudbou. Během první poloviny, aby si pěvci mohli chvíli vydechnout, ještě zazněla Ouvertura z orchestrální suity Masques et Bergamasques, op. 112 Gabriela Faurého, vylehčená a instrumentálně barevná.
Po přestávce zahřměl orchestr a spustil předehru k opeře Carmen, jiskřivou a údernou, a fanfáry se v prostoru konírny rozléhaly velmi silně. Následovala stylově árie Escamilla v efektním podání Borise Prýgla a po něm nastoupila s árií smutná, ale odhodlaná Micaëla, hledající svého Josého. Její hlas zářil a zvonil a dokázal se prosadit i přes burácející orchestr, s čímž měl mnohdy ve střední poloze její partner hodně práce. Krásné violoncellové sólo uvedlo árii Viléma Tella ze stejnojmenné Rossiniho opery, které chytlo za srdce.
Chorvatskou skladatelku Doru Pejačević připomněla Předehra d moll pro orchestr, op. 49 a následovaly ukázky z opery slovinského skladatele Josipa Ipavce Princezna Vrtoglavka (Pyšná princezna). Boris Prýgl ještě přednesl árii z opery Jolanta Petra Iljiče Čajkovského a závěr patřil opět hudbě Donizettiho a jeho Donu Pasqualovi. Duet Noriny a Doktora Malatesty podali oba aktéři s noblesou, vkusem i rozverností a pěvecky virtuózně. Rozdováděné a nadšené publikum si vytleskalo hned dva přídavky, nejprve roztomilý duet Pa-pa-pa z Kouzelné flétny Wolfganga Amadea Mozarta a na úplný závěr hladivý a v touze se rozplývající duet Hanny Glawari a Danila z operety Veselá vdova Franze Lehára. Tady se musel Boris Prýgl vypořádat dokonce s tenorovým partem, což se mu docela i povedlo.
Byl to krásný a pohodový závěr večera, který ukončil festival v nejkrásnějším koutu jižní Moravy, v lednicko-valtickém krajinném celku, který je krajinnou památkovou zónou a rájem turistů a na dva týdny se stal i rájem krásné hudby a vína, který do tohoto koutu Moravy přinesl balkánské inspirace.
*******
Foto: LVHF
Příspěvky od Karla Hofmannová
- Premiéry Moravia Brass Bandu a Radek Baborák bez hranic
- Festival Janáček Brno skončil. Rozjívenou liškou Bystrouškou
- Krásné odpoledne s hudbou ve vile Tugendhat
- Dlouhé, ale spádné. Kyasovo Druhé město na Festivalu Janáček Brno
- Jenůfa? Opravdu? Úpravy Janáčkovy opery provokují i v Brně
Více z této rubriky
- Afflatus Quintet přivítal advent
- Strhující Yo-Yo Ma a přídavky jak na rokenrolu. Česká filharmonie v Carnegie Hall, část první
- Jásejte, plesejte! Collegium 1704 a jeho Vánoční oratorium
- Sebevědomá Ostrava čili Prosincový recitál pianistky Yeol Eum Son
- Skvělý Don Pasquale v Obecním domě ani nepotřeboval kulisy
- Barokní souzvuk v adventní atmosféře. Ensemble Inégal a Loutna česká
- Radek Baborák rád boří konvence a rozšiřuje repertoár
- Opera o slavném skladateli. Straussovo Intermezzo v Drážďanech
- Peter Breiner stál znovu po třech letech za dirigentským pultem Slovenské filharmonie
- Poklad zvaný Pražský filharmonický sbor