Téměř sto sedmdesát let po svém vzniku je La traviata jedním z nejslavnějších a nejoblíbenějších Verdiho hudebních děl. Na inscenaci realizované ve švýcarském Fribourgu se v současnosti podílí perspektivní česká sopranistka Lucie Kaňková, když ztvárňuje hlavní roli Violetty Valéry. Všechny čtyři nejbližší uvedení jsou vyprodaná, to nejbližší se v Nouvel Opéra uskuteční 28. prosince.…
Lucie Kaňková s Feldovými písněmi v Hankově domě
Jedna z výrazných představitelek mladé české generace sopranistek Lucie Kaňková vystoupí ve čtvrtek 14. listopadu společně s klavíristou Stanislavem Gallinem na třetím koncertu sedmapadesáté sezóny Kruhu přátel hudby ve Dvoře Králové. Koncert naplánovaný na sedmou hodinu večerní do Hankova domu nabídne průřez českou i světovou operní tvorbou zpestřený o písně skladatele Jiřího Felda, jehož…
Svátky hudby v Praze. Václav Hudeček zahájil třiatřicátý ročník
„Václav Hudeček, umělecký ředitel festivalu Svátky hudby v Praze, se poté ujal moderování a zahájil jeho 33. ročník v biograficky pojaté retrospektivě.“
„Lucie Kaňková zpívala s jistotou, výrazovou kulturou zdobenou nadějně ohebným hlasem zajímavého témbru a s přirozenou hereckou mimikou.“
„Finále patřilo Kühnovu dětskému sboru, který připravil jeho sbormistr Jiří Chvála.“
Slavnostní koncert zosnovaný k zahájení 33. sezóny hudebního festivalu Svátky hudby v Praze se konal v úterý 29. října ve Dvořákově síni Rudolfina. Umělecký ředitel slavností Václav Hudeček pozval na podium sopranistku Lucii Kaňkovou, tenoristu Aleše Brisceina, basistu Michala Onufera, Kühnův dětský sbor sbormistra Jiřího Chvály a také Plzeňskou filharmonii, která hrála pod dirigentem Tomášem Braunerem.
Svátky hudby v Praze slaví Kristova léta. Novou sezónu zahájí s českou hudbou
Koncertní cyklus Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté, vstoupí v úterý 29. října do třiatřicáté sezóny. Tu vymezují dvě klíčová témata, Rok české hudby, jemuž se cyklus bude věnovat na zahajovacím a vánočním koncertu, a osmdesáté výročí konce druhé světové války, které bude inspirací pro závěr cyklu v příštím dubnu. Zahájení tradičně zasazené…
VÝHERCE VSTUPENEK:
Václav Hudeček a jeho hosté oslaví Rok české hudby
Houslista Václav Hudeček zahájí poslední říjnové úterý třiatřicátý ročník koncertního cyklu Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté. Věnovat se bude Roku české hudby, který společně s trojicí operních pěvců, Kühnovým dětským sborem a Plzeňskými filharmoniky oslaví 29. října od půl osmé večer v Rudolfinu. Vyhlašujeme soutěž o několik posledních dvojic vstupenek na tento…
Královédvorská koncertní sezona láká na zvučná jména i velké projekty
Má vlast, opera Hubička, balet Louskáček, houslista Jiří Vodička, sopranistka Lucie Kaňková, klarinetistka Anna Paulová, dechový ansámbl Belfiato Quintet nebo německý basista Wolf Matthias Friedrich. To je nabídka nové koncertní sezóny Kruhu přátel hudby ve Dvoře Králové nad Labem. Tamní Hankův dům bude hostit ambiciózní hudební program, který si nezadá…
Druhý týden 79. Pražského jara
Sedm dní a čtrnáct akcí, to je matematika druhého pražskojarního týdne, vějíř jehož nabídky se široce rozvírá od recitálů, přes komorní matiné i večery, jazzové zastavení, netradiční světovou premiéru až k velkým symfonickým a vokálně-symfonickým koncertům či operní premiéře. Festival navíc v druhé dekádě května nabídne i jeden hudební výlet. V pondělí 20. května je pro pražskojarní…
Svátky hudby Václava Hudečka vyvrcholí s Cello Republic
Letošní dvaatřicátý ročník komorního cyklu Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté se uzavře v úterý 23. dubna od půl osmé večer v pražské Betlémské kapli, sídle auly Českého vysokého učení technického. Tradičně je závěrečný koncert věnován žánrovému přesahu, o který se tentokrát postará soubor Cello Republic a příznivcům cyklu nabídne melodie populárnějšího ražení.…
Ahmad Hedar: Jsem zpívající klavírista
„Miluju zpěv. Baví mě se v něm hrabat, hledat, zkoumat fyzické pocity…“
„V Čechách koučování nemá tradici.“
„V září mě čeká nastudování Káti Kabanové v Královské opeře v Liège.“
Problematika vokálního koučování je hlavním tématem historicky prvního rozhovoru Ahmada Jafara Hedara pro hudební médium. Na české interpretační scéně (nejen) klasické hudby už dobře zavedený umělec přibližuje obor, který v české tradici nemá pevné místo. Korepetitor předních operních pěvců v závěru rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz zároveň představuje plány do příštích měsíců, například svůj podíl na recitálu sopranistky Lady Bočkové 16. dubna v Sukově síni Rudolfina.
Silné české a slovenské zastoupení v nové Rusalce v belgickém Lutychu
Česká sopranistka Lucie Kaňková na přelomu roku zpívala v Mozartově Kouzelné flétně na prestižní scéně Královské opery Wallonie-Liège. O měsíc později se na stejném místě objeví o poznání více českých umělců. Přirozeně. Inscenuje se totiž Dvořákova nejslavnější opera Rusalka. Jiří Rajniš bude hajným (čímž dále zužitkuje předchozí zkušenost s touto pěvecko-hereckou úlohou), Lucie Kaňková…
Lucie Kaňková jako Královna noci v Královské opeře v Liège
Česká sopranistka Lucie Kaňková si na přelomu roku zazpívá na prestižní operní scéně Královské opery Wallonie-Liège, a to hned ve dvou operách. Nejprve ji čeká od 19. prosince role Královny noci v Mozartově Kouzelné flétně a o měsíc později První žínka v Dvořákově Rusalce. „Jsem vděčná za každou minutu, kterou absolvuji na této belgické…
Skvělé výkony. Dvořákův Jakobín v Brně vroucí a laskavě půvabný
„Z realizace čiší oslava vlastenectví a české vesnice a zůstávají vykresleny s laskavým nadhledem i negativní vlastnosti české povahy. To vše zabalené do krásné hudby a zasazené do půvabného ladovského obrázku a do espritu krkonošských pohádek.“
„Dirigent Jakub Klecker se opíral do temp i do dynamiky, a niterné lyrické části měly patřičnou kantabilitu i sladkost, orchestr zněl hutně a bezpečně.“
„Výkony sólistů jsou vzácně vyrovnané a všechny špičkově podané, a to jak po stránce herecké, tak především pěvecké.“
Soubor opery Národního divadla v Brně se připravuje na Rok české hudby, a proto uvedl v neděli 8. října na scéně Janáčkova divadla premiéru opery Antonína Dvořáka Jakobín. Režijní zpracování je dílem ředitele Národního divadla Martina Glasera, hudebního nastudování i dirigování premiéry se ujal dirigent Jakub Klecker, sbormistrem byl Pavel Koňárek.
Brněnská inscenace Dvořákova Jakobína zkoumá národní povahu
Dvě následující sezony Janáčkovy opery Národního divadla Brno (NdB) se ponesou v duchu Roku české hudby 2024. Jakobín Antonína Dvořáka je sám o sobě holdem české hudbě a všem lidem, co ji mají rádi. Jeho premiéra se koná v neděli 8. října od devatenácti hodin v Janáčkově divadle. První svou velkou roli českého repertoáru ztvární…
Mozartovo Requiem na Podzimním festivalu duchovní hudby
„Koncert se konal 29. září, den po státním svátku sv. Václava, a kdo chtěl, mohl jej vnímat i jako pietu za patrona české země.“
„V nastupující části Tuba mirum stojí za zmínku náročné sólo pozounu mladého studenta konzervatoře v působivém duetu s hlubokým a temně zabarveným basem Jiřího Přibyla.“
„Se lkavou vroucností uvedly smyčce snad nejpůsobivější pasáž, Lacrimosa. Dle dochovaných pramenů právě tady, v jejím průběhu zapsal Mozart svou poslední notu.“
Na olomouckém Podzimním festivalu duchovní hudby zaznělo také Mozartovo Requiem v kostele sv. Mořice v Kroměříži. Spojení dvou věhlasem opředených hudebních těles, vysoce profesionálního komorního orchestru Czech Virtuosi s uměleckým vedoucím Karlem Procházkou a jednoho z nejstarších našich pěveckých sborů, Akademického sboru Žerotín pod vedením Pavla Koňárka, v nastudování i odvedení celého díla dirigentem Jaromírem M. Krygelem slibovalo samo o sobě skvostný zážitek, při kterém nelze pominout ani kouzlo Kroměříže. Koncert se navíc konal 29. září, den po státním svátku sv. Václava, a kdo chtěl, mohl jej vnímat i jako pietu za patrona české země. Uskutečnil se také na den přesně ke stému výročí úmrtí Antonína Cyrila Stojana, arcibiskupa olomouckého a metropolity moravského, jak připomněl v krátkém úvodním projevu arcibiskup Graubner.
Dobromila Hamplová: Kdo poslouchá hudbu, je svým založením duchovní člověk
„Význam kultury je pro společnost nesporný, ale přitom její pozice je velmi křehká.“
„Náš festival se snaží být místem, kde jsou předávána poselství.“
„Festival patří mezi ozdoby města Olomouc a těší se zájmu jeho obyvatel.“
Jubilejní třicátý ročník Podzimního festivalu duchovní hudby Olomouc byl zahájen. V letošním roce organizátoři připravili zážitkovou dramaturgii, která spojuje tradiční duchovní hudbu s mladými interprety, vyhledává zapomenuté skvosty a hledá neotřelé kompozice. O festivalu, který začal 23. září a trvá až do 21. října na různých místech Olomouce, jsme si povídali s jeho paní ředitelkou Dobromilou Hamplovou.
Předpremiérové kukátko k nové brněnské inscenaci Jakobína
Seznámení s inscenačním týmem a sólisty nového uvedení Dvořákovy opery čili Předpremiérové kukátko se koná úterý 26. září od osmnácti hodin v Janáčkově divadle. Dílo režíruje Martin Glaser a hudební nastudování řídí Jakub Klecker. V hlavních rolích se představí David Szendiuch, Roman Hoza, Tadeáš Hoza, Jan Šťáva, Aleš Briscein, Petr Levíček, Pavla Vykopalová, Lucie Kaňková…
Na závěr Janáčkova festivalu zazářili Plachetka a Kaňková
„Oratorium Tobiášův návrat klasicistního skladatele Josepha Haydna patří ke skladatelovým raným pracím a v českých zemích to byla loni jeho premiéra. Libreto není příliš dramatické, přesto je lidsky nosné.“
„Dirigent Roman Válek dal do provedení maximální dynamické rozpětí a euforická tempa, zejména ke konci druhého jednání, které je zvukomalebné a využívá hojně hudebních efektů, včetně stroje na vítr.“
„Adam Plachetka a Lucie Kaňková byli hvězdami večera a po zásluze si užívali ovací nadšeného publika.“
Závěrečný koncert Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka provázely dramatické chvíle. Byl naplánován na 27. června do obory na Hukvaldy, nakonec ale zvítězila mokrá varianta. Dům kultury Poklad v Ostravě Porubě pojal jak orchestr a sbor Czech Ensemble Baroque, tak i pět pěveckých sólistů. Obecenstvo mohlo sledovat ohlášený oratorní večer Tobiášův návrat od Josepha Haydna v suchu a pohodlí. Tento komfort ocenili jak pěvci Adam Plachetka, Lucie Kaňková, Dagmar Šašková, Shira Patchornik a Theodore Browne, tak dirigent Roman Válek.
Haydnův Návrat Tobiáše v Praze i v hukvaldském amfiteátru
První oratorium Josepha Haydna Návrat Tobiáše zazní v Praze. Koncertní forma prvního pražského uvedení díla se chystá na pondělí 26. června v kostele Nejsvětějšího Srdce Páně na Náměstí Jiřího z Poděbrad. O hudbu se postará Czech Ensemble Baroque Orchestra v čele s manželským duem: dirigentem Romanem Válkem a sbormistryní Terezou Válkovou. Kromě zahraničních sólistů se představí také…
Lucie Kaňková jako Anna Bolena v Košicích
Jako Donizettiho Anna Bolena se dnes večer představí sopranistka Lucie Kaňková, a to v nové inscenaci, kterou nachystalo od 22. června Národní divadlo Košice. Enricem bude Michal Onufer, Giovannou Seymour Myroslava Havryliuk, Lorda Rochefora zpívá Marek Gurbaľ a jako Riccardo Percy vystoupí Deniz Leone. Inscenaci, která patří mezi vrcholná díla italského belcanta, hudebně…
Plzeňská inscenace Monteverdiho Korunovace Poppey v Markraběcím operním divadle v Bayreuthu
„Vedle vizuálního dojmu, násobeného iluzionistickými kulisami, jimiž se prostor divadla výrazně prohlubuje, to bylo zejména akustické prostředí dřevěného interiéru, tedy dva faktory, které příznivý dojem z představení výrazně podpořily.“
„S dekoracemi se dobře pojily kostýmy Aleše Valáška, výtvarníka, jenž dovede umně propojit minulost s přítomností. Tomáš Ondřej Pilař nepojal svoji režii ve vztahu k barokní opeře jako striktně ortodoxní, barokní gestiku použil spíše náznakově, rovněž tak pracoval i choreograf Martin Šinták, jenž výstupy několika tanečníků podtrhl kolorit scény a náladu jednotlivých výstupů.“
„Korunovace se pod vedením zkušeného znalce tzv. poučené interpretace barokní hudby Vojtěcha Spurného hrála v neapolské verzi, tedy se dvěma cembaly. Komorní soubor tvořený členy plzeňského operního ansámblu se v optimálním akustickém prostředí zvukově velmi dobře prosadil.“
V pátek 12. května vystoupil operní soubor plzeňského Divadla J. K. Tyla v rámci hudebního festivalu Musica Bayreuth v tamějším architektonicky skvostném Markraběcím operním divadle. Nebylo to poprvé. V roce 2018 tam uvedl Monteverdiho Orfea, o rok později Cherubiniho Médeu, v loňském roce Gluckovu Alcestu. Pro letošní pohostinské vystoupení padla volba na Monteverdiho Korunovaci Poppey, premiérovanou v plzeňském Velkém divadle 15. srpna 2020.
DJKT s Monteverdiho Korunovací Poppey v Bayreuthu
Plzeňské Divadlo Josefa Kajetána Tyla na své domácí scéně ve Velkém divadle uvede v neděli 23. dubna od šestnácti hodin derniéru Monteverdiho opery Korunovace Poppey. Zanedlouho, v pátek 12. května budou moci toto představení zhlédnout diváci v německém Bayreuthu, a to v barokním prostoru Markraběcího operního domu (Markgräfliches Opernhaus). Opera Korunovace Poppey bývá často označována jako první…
Lucie Kaňková jako Lucia di Lammermoor ve Státní opeře
Koncertní verze slavné Donizettiho opery Lucia di Lammermoor zazní v sobotu 11. března pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Andrije Jurkevyče, a to v provedení Sboru a Orchestru Státní opery. Titulní roli ztvární Lucie Kaňková. V dalších rolích se představí Pavol Kubáň jako Enrico, Daniel Matoušek coby Arturo, Iurie Maimescu ztvární Raimonda, Lucie Hilscherová Alisu…
Novoroční koncert Jihočeské filharmonie potěšil kontrastní dramaturgií i výborným výkonem sopranistky Kaňkové
„Koncert zahájila populární ouvertura k opeře G. Rossiniho Italka v Alžíru. Vyžaduje lehkost tvoření, virtuozitu ve hře smyčců, pevnou intonaci, hybná tempa, což vše dirigent dokázal s nadhledem orchestru vtisknout.“
„Árie byla zazpívána ve frázování i plném rozsahu suverénně, s potřebnou hlasovou pohyblivostí i přirozeným výrazem. Teď běží v Jihočeském divadle půvabná inscenace Kouzelné flétny. V tak krátkém čase po sobě vidět v Českých Budějovicích live hned tři představitelky Královny noci, dvě v divadle a třetí na koncertě, to je rarita, která má sotva sobě rovna!“
„Vstupní večer se nesl v příjemné atmosféře převážně populárního repertoáru, jemuž jsme říkali dříve vyšší populár. Takové pojetí je neobyčejně vhodné i pro získávání nového publika pro klasickou hudbu. Kdo vstoupí do této, poslechově přece jen snazší říše artificiální hudby, udělá snáze kroky ke komplikovanější tvorbě.“
Koncerty konané u příležitosti začátku nového roku se staly silnou tradicí, představující krásnou příležitost zahájit ho společensky, namnoze s celou rodinou. Nemusí být hned 1. ledna. I po tomto magickém datu nabídla Jihočeská filharmonie novoroční program – ve středu 4. ledna, v Koncertním sále kostela svaté Anny. Dlužno podotknout, že není ve volbě pozdějšího data zdaleka mezi českými symfonickými orchestry sama. Dirigoval šéfdirigent, chorvatský umělec Miran Vauputić. Koncert ozdobila sympatickým a jistým projevem mladá sopranistka Lucie Kaňková. Neváhal bych říci, že večeru dodala technicky a výrazově přesvědčivým projevem patřičný lesk.
Pozdější novoroční koncerty Jihočeské filharmonie a Západočeského symfonického orchestru
I po 1. lednu nabídnou některé naše orchestry novoroční programy. Jihočeská filharmonie v koncertním sále kostela svaté Anny vystoupí pod taktovkou Mirana Vaupotiće ve středu 4. ledna v 19 hodin, a to se sopranistkou Lucií Kaňkovou. Bude znít hudba Gioacchina Rossiniho, Oskara Nedbala, Antonína Dvořáka, Johanna Strausse mladšího, Emmericha Kálmána a dalších autorů. V mariánskolázeňském Společenském…
Lucie Kaňková jako nová Violetta a Glosa o unavené inscenaci
„Pokud má někdo punc vůdčího „prvního“ mezi ostatními, neměl by být svým způsobem normotvorný, tedy ukazovat nejvyšší kvalitu?“
„Potenciál a materiál Lucie Kaňkové je velmi pěkný. Jen je třeba ještě chvíli zrát k rolím typu Violetty.“
„Vyvstává otázka: Je nutné, aby představení s léty chátrala?“
Škoda úpadků repríz, zvlášť když se jedná o naši „první“ operní scénu, ikonický titul, jakým je Verdiho La traviata, a navíc představení, do kterého právě vstupuje mladá, nadějná sopranistka. V neděli 16. října to byla Lucie Kaňková, která ve Státní opeře poprvé vystoupila v roli Violetty Valéry. Inscenaci příjemně osvěžila, i když zatím nedozrálým hlasem pro tuto roli a snad až příliš dívčím projevem. Více pozitiv ale těžko najít vedle toho, co zachránilo dílo jako takové a vizuálně příjemná scéna. Podřadně hrající orchestr, nekompaktní sbor, místy necitlivá tempa a více než průměrné výkony v ostatních rolích. Unavená rutina.
ČtenářiPlus: Fandím všem – skladatelům, libretistům, účinkujícím… Už nejsem rozhněvaný mladý muž
„Violetta je náročná role a Lucie Kaňková se jí zhostila výborně. Její dynamický rejstřík ve mně maximálně rezonoval ve druhém a třetím dějství jak v dojemných pianissimech, tak i úpěnlivých fortissimech.“
„Představení je minimalisticky koncipované a kéž by si z toho vzali příklad ti, kdo ´obohacují´ podobně slavná díla o novátorské přístupy až základní ´revoluční´ pojetí.“
„Bruckner je stejně tak milovaný velkými a náhlými kontrasty božských pianissim, jako i majestátnými katedrálními plochami fortissimo – a alespoň ze čtrnácté řady bych si byl přál, aby celková zvuková úroveň orchestru byla povětšinou o stupeň nižší.“
Se dvěma čerstvými zážitky z pražského kulturního dění se na sociálních sítích a zároveň na portálu KlasikaPlus.cz dělí se čtenáři publicista a skladatel Alexander Goldscheider, žijící čtyři desetiletí v Británii, ale pravidelně se vracející do původní vlasti. Vyznává se současně z toho, jak se vyvíjelo jeho chápání smyslu psaní o hudbě – kritického v mládí, přejného a sympatizujícího v pozdějším věku.
Národní divadlo a Státní opera mají nové hudební ředitele – Roberta Jindru a Andrije Jurkevyče
„První inscenací, kterou po nástupu do funkce Jindra nastuduje, bude Dvořákova poslední opera Armida, v Národním divadle na repertoáru po třiceti letech.“ „První novou inscenací sezony je už 16. září revuální opereta Ples v hotelu Savoy od Paula Abrahama, na 6. října je ohlášena premiéra opery Švanda dudák od Jaromíra Weinbergera.“ „Inscenaci…
Sopranistka Lucie Kaňková jako Královna noci na švýcarském festivalu Opernspiele Munot
Mladá česká sopranistka Lucie Kaňková získala roli Královny noci ve slavné Mozartově opeře Kouzelná flétna po vítězství v pěvecké soutěži, kterou festival Opernspiele Munot pořádá. Premiéra Kouzelné flétny se koná ve čtvrtek 18. srpna ve švýcarském městě Schaffhausen. Představení se budou konat pod širým nebem v pevnosti Munot. Režie se ujal Marcelo…
Tobit, Tobiáš, Sára, démoni a andělé… a Lucie Kaňková
„Dnes je oratorium Návrat Tobiášův uváděno jen zřídkakdy, podobně jako jeho opery – Haydna prostě vnímáme v drtivé převaze prostřednictvím jiných děl.“
„Mladičká sopranistka obdařila roli anděla strážného vynikajícím zpěvem i vyzařováním laskavé vznešenosti.“
„Pilař přidal to klíčové: pastvu pro oči. Ale nejen tu. Také divadelní čas a navíc i důležitou řadu symbolů, inspirujících k tichým úvahám o životě.“
Ve výběru vokálně-instrumentálních děl, která každoročně ve vlastních produkcích jako „opery“ uvádí scénicky, má Hudební festival Znojmo trvale šťastnou ruku. Letos tato letní přehlídka doslova objevila oratorium Návrat Tobiášův od Josepha Haydna. Páteční premiérové představení, první z celkem tří festivalových provedení, bylo vizuálně působivé, hudebně výrazné a ve vyznění vzácně pozitivní. Sklidilo ve vyprodané Jízdárně Louckého kláštera zasloužený úspěch.
Tomáš Ondřej Pilař: Oratorium Návrat Tobiáše je jako dosud nevyzvednutý poklad
Pokud chce někdo slyšet ´jiného Haydna´, neměl by si nechat Návrat Tobiáše ujít.“
„Živý repertoár děl, která se různě po světě hrají, je jako ekosystém – čím větší je jeho diverzita, tím je zdravější a udržitelnější.“
„Vše se dělá doslova na zelené louce, ale o to více tento typ projektu přitahuje skutečné nadšence a lidi, kteří dělají umění z přesvědčení.“
Hudební festival Znojmo uvede v pátek v premiéře vlastní inscenaci Haydnova starozákonního apokryfního oratoria Návrat Tobiáše. V Jízdárně Louckého kláštera se bude hrát po tři večery. Na provedení se podílí pětice pěvců od Lucie Kaňkové přes Shiru Patchornik, Dagmar Šaškovou a Theodora Brownea po Adama Plachetku. Czech Ensemble Baroque řídí Roman Válek. Scénické nastudování je dílem režiséra Tomáše Ondřeje Pilaře, který v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje dílo i svůj přístup k němu. Jedná se o hudební divadlo, byť zpracovává partituru oratoria, říká.