KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Tóny Slezska na Svatojakubském varhanním festivalu english

„Polský varhaník Mariusz Wycisk se představil na druhém koncertě cyklu jako reprezentant varhanního mládí.“

„Zaujal výbornou technikou a jistotou projevu.“

„Jako varhaník ze Slezska provedl Slezskou fantasii na ‚Te Deum laudamus‘ polského autora Mariana Sawy.“

Iniciátorka a organizátorka Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba a tamní titulární varhanice Irena Chřibková připravila již osmadvacátý ročník tohoto prestižního cyklu osmi koncertů odehrávajících se v srpnu a září. Pozvala na něj obvyklý počet šesti varhaníků a varhanic z ciziny, jednoho domácího hosta a každoročně na něm i sama vystupuje. Na druhém koncertě 10. srpna dostalo příležitost varhanní mládí v podobě polského hosta Mariusze Wyciska.

Původně se učil hře na akordeon a až později na varhany v Ratiboři a Rybniku. Již při studiu získal několik ocenění – v roce 2019 Grand Prix v polské celostátní soutěži Centra uměleckého vzdělávání a v roce 2022 druhou cenu na Mezinárodní soutěži Petra Ebena v Opavě. Působí jako chrámový varhaník a nyní studuje na Hudební akademii v Katovicích. Jeho profesorem je u nás dobře známý Julian Gembalski.

Mariusz Wycisk zaujal především výbornou manuálovou technikou, pohyblivostí prstů a jistotou projevu. Nejzávažnější skladbu programu uvedl hned v úvodu svého vstoupení. Bachova kompozice Toccata, adagiofuga C dur je kompozičně inspirována italskými vzory. Po brilantním manuálovém úvodu se projevila Wyciskova rozechvělost v následujícím obtížném pedálovém sólu, rytmicky málo zaostřeném a tím i ne úplně srozumitelném. V Adagiu se možná až příliš držel notového zápisu na úkor větší uvolněnosti a zpěvnosti a sólový hlas trochu zvukově zanikal v doprovodných hlasech. Fuga s tématem připomínajícím gigue byla spolehlivě vystavěna a její pověstné technické obtíže dobře zvládnuty.

Následující Bachova vrcholná chorálová předehra Schmücke dich, o liebe Seele měla svůj bohatě kolorovaný a zdobený cantus firmus v sopránu málo odstíněný od bohatě kontrapunkticky vypracovaných ostatních hlasů a byla zahrána jako předcházející AdagioToccaty C dur poněkud zdrženlivě. Další skladby programu byly zvoleny sice zvukově dostatečně kontrastně, ale nepatří ke stěžejním dílům svých autorů.

Camille Saint-Saëns, skladatel a klavírista, byl dvacet let zároveň titulárním varhaníkem v pařížském chrámu St. Madeleine. Ve svých dvaadvaceti letech v roce 1857 napsal pro varhany dvoudílnou Fantasii Es dur, která nepatří k jeho pozoruhodným dílům. Škoda, že Wycisk neprovedl nějaké jeho Preludium a fugu nebo některou z jeho vysoce zajímavých Improvizací.

Ve stejné situaci se interpret ocitl ve skladbách Marca Enrica Bossiho, ředitele různých italských konzervatoří a ve své době světově proslulého koncertního varhaníka. Je autorem velkého počtu varhanních děl proměnlivé kvality, i když nástrojově znamenitě posazených. Jeho málo nápaditá Elevation op. 94, č.3 vytvořila v nízké dynamice vítaný zvukový kontrast k předcházející skladbě. Následující Scherzo z op. 49 se začátkem v nadechnutém mendelssohnovském duchu bylo hráno s velkou chutí a jeho strmé dynamické gradace vyřešil sólista virtuózním ovládáním crescendového válce.

Soudobý skladatel Marian Sawa byl v poslední době patrně nejpilnějším polským autorem kompozic pro královský nástroj. Mariusz Wycisk zvolil jeho Slezskou fantasii na „Te Deum laudamus“ ve verzi nápěvu, který se s textem „Bože, tebe chválíme“ zpívá i u nás. Stručná a náladově proměnlivá skladba vrcholí citací písně ve fortissimo v pedále. Interpretem byla energicky zahraná.

Na závěr zvolil sólista první větu z rozsáhlé pětivěté Druhé symfonie e moll významného představitele francouzského symfonického stylu Louise Vierna. Hlavní téma ostrých kontur první věty v tečkovaných rytmech bylo výrazově poněkud uhlazeno. Wycisk dával přednost v rejstříkování spíš „baroknímu“ mixturovému zvuku, čímž ochudil skladbu o typickou francouzskou zvukovost s rozsáhlým využitím jazykových rejstříků, které svatojakubský nástroj jako jeden z mála u nás nabízí. Temperamentní závěr ocenilo četné obecenstvo.

Foto: Zdeněk Chrapek 

Jan Hora

Varhaník a hudební pedagog

Vystudoval Pražskou konzervatoř, hudební fakultu AMU ve třídě Jiřího Reinbergera a vzdělání si rozšířil ještě na Franz-Liszt-Hochschule ve Výmaru. Je laureátem bachovských soutěží v Gentu (1958) a v Lipsku (1964). Koncertoval ve všech zemích Evropy, v USA a Japonsku, spolupracoval s mnoha špičkovými orchestry, podílel se mimo jiné na řadě nahrávek Janáčkovy Glagolské mše. Vyučoval v letech 1965 – 2016 na Pražské konzervatoři, v letech 1977-2014 zároveň na AMU, od 1995 jako profesor varhanní hry. V současné době působí na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity v Hradci Králové. Často je zván do porot mezinárodních varhanních soutěží. Jeho repertoár zasahuje do všech stylových epoch se zvláštním zaměřením na českou varhanní tvorbu. Pro firmu Vixem nahrál varhanní skladby A. Dvořáka, J. B. Foerstera, L. Janáčka, B. Martinů, M. Kabeláče a A. Háby a staré české mistry J. Zacha, K. B. Kopřivu a J. K. Kuchaře.



Příspěvky od Jan Hora



Více z této rubriky