Hudební svátek s českými kvartety. Tradice a nový vítr
„Ad hoc sestavený ansámbl splnil svou úlohu se ctí a výtečně pohyblivý kontrabas přesvědčivě ‚tvrdil muziku‘.“
„Klasicistní dílo bylo naplněno agogickou kázní.“
„Úvod první věty s krásným uvedením tématu ve viole byl sám o sobě událostí.“
V úterý 20. února 2024 se konal v koncertním sále Pražské konzervatoře další koncert 32. ročníku festivalu Svátky hudby v Praze. Hosty Václava Hudečka byly dva komorní soubory – Wihanovo kvarteto a Ševčík Quartet. Wihanovci, v záskoku za kvarteto Apollon, potěšili hudbou Antonína Dvořáka a mladý soubor hrál Haydna.
Program večera uvedl Václav Hudeček humorně laděným komentářem, kterým přiblížil dvojitý záskok v řadách účinkujících. Místo původně plánované účasti kvarteta Apollon přijalo pozvání Wihanovo kvarteto, ovšem s jistou personální úpravou. Violoncellistu tohoto souboru Michala Kaňku zastoupil Adam Klánský, který je stabilním členem souboru Ševčík Quartet od července roku 2022. Obě kvarteta se pak k provedení první skladby programu sloučila do komorního ansámblu, který doplnil Rostislav Tvrdík na kontrabas. Sólo v Koncertu pro housle, smyčcový orchestr a continuo G dur, R 310 Antonia Vivaldiho z cyklu L´estro armonico hrál Václav Hudeček. Ad hoc sestavený ansámbl splnil svou úlohu se ctí a výtečně pohyblivý kontrabas přesvědčivě „tvrdil muziku“.
Po proměně podia usedl ke svým partům soubor, jenž nese jméno legendárního českého profesora houslí, který učil celý svět. Mladý soubor Ševčík Quartet, který vstoupil na pódia v roce 2020, nastudoval pro koncert Smyčcový kvartet A dur, Hob III:36 Josepha Haydna. Provedení v partech všech hlasů, zejména s naplněním brilantního partu primu v horních polohách, bylo sympatické. V akustice koncertního sálu konzervatoře zněly nástroje kvarteta konkrétně, zejména violoncello, a s dobrou charakteristikou barev. Klasicistní dílo bylo naplněno agogickou kázní. Vkusné tempo v adagiu, elegantní menuet a výrazové vystižení pohodové nálady naplnilo podtitul „Sluneční“, který cyklus Haydnových kvartetů s opusovým číslem 20 právě pro tuto charakteristiku dostal. Členy souboru Ševčík Quartet jsou Pavla Tesařová – první housle, Michael Foršt – druhé housle, Matouš Hasoň – viola a Adam Klánský – violoncello.
Po přestávce koncertu patřilo podium Wihanovu kvartetu, stálici komorní scény doma i v zahraničí. Ze svého bohatého repertoáru si pro tento koncert zvolilo jeden z reprezentativní opusů domácího autora. Byl to Smyčcový kvartet F dur, op. 96 „Americký“ Antonína Dvořáka. Úvod první věty s krásným uvedením tématu ve viole byl sám o sobě událostí. Jakub Čepický má barevně bohatý a celistvý tón a vede ho s uvážlivým vibratem. A to už deset let, poté co mu kvarteto vyměnilo housle za violu, aby zaplnil místo po odchodu jednoho člena souboru. Stejnou kvalitu přednesu jsme znovu zažili v úvodu druhé věty Amerického kvartetu, do které nás uvedlo dueto sekundisty s violou. Leoš Čepický, primárius souboru, mne tentokrát nadchl kromobyčejně vroucím výrazem svých houslí ve vypjatých momentech hudby, snad to bylo způsobeno právě akustikou sálu. Mohlo to být ale také tím, že jsem ve druhé půlce koncertu seděl na balkonu čelem proti tělu houslí, a možná právě nástrojem, pokud hrál zrovna na Špidlenovy „guarnerky“ postavené podle italského nástroje z roku 1741. Rád sleduji a prožívám zanícení Jana Schulmeistera u druhých houslí, který se opakovaně transformuje do světa hudby. Jak řečeno, u violoncella zaskočil Adam Klánský – a měl jsem z jeho projevu v souborové souhře i v sólových vstupech dobrý pocit sounáležitosti. Provedení parádního repertoárového opusu Wihanova kvarteta bylo excelentní. Na závěr soubor přidal Valčík A dur, op. 54: č. 1 Antonína Dvořáka.
Foto: Svátky hudby / Radovan Šubín
Příspěvky od Rafael Brom
- Afflatus Quintet přivítal advent
- Hold houslistovi Jiřímu Novákovi k jeho centenariu
- Barbare Tataradze coby inspirativní vzor pro mladé talenty
- Báječné finále festivalu Qu@rtet+
- Finále Talichova Berouna v duchu poct
Více z této rubriky
- Afflatus Quintet přivítal advent
- Strhující Yo-Yo Ma a přídavky jak na rokenrolu. Česká filharmonie v Carnegie Hall, část první
- Jásejte, plesejte! Collegium 1704 a jeho Vánoční oratorium
- Sebevědomá Ostrava čili Prosincový recitál pianistky Yeol Eum Son
- Skvělý Don Pasquale v Obecním domě ani nepotřeboval kulisy
- Barokní souzvuk v adventní atmosféře. Ensemble Inégal a Loutna česká
- Radek Baborák rád boří konvence a rozšiřuje repertoár
- Opera o slavném skladateli. Straussovo Intermezzo v Drážďanech
- Peter Breiner stál znovu po třech letech za dirigentským pultem Slovenské filharmonie
- Poklad zvaný Pražský filharmonický sbor