Dvořákova Praha už opět s umělci ze světa
„Projekt Dvořák Collection bude letos věnován komorní hudbě, která je podle Jana Simona výstavní síní české hudební scény.“
„V úterý 14. září se uskuteční koncert Mladých filharmoniků Dvořákovy Prahy s dirigentem Tomášem Netopilem.“
„Festival dá prostor představení rozměrného nahrávacího projektu – čtyř CD s Dvořákovým kompletním klavírním dílem v interpretaci Ivo Kahánka.“
Festival Dvořákova Praha byl loni kvůli omezením mezinárodních kontaktů přehlídkou české interpretační špičky. Letošní program, s odkazem na příznivější epidemickou situaci, prezentují pořadatelé jako návrat ke kombinaci tuzemského a mezinárodního obsazení. Během téměř tří týdnů se v české metropoli představí Vídeňští filharmonikové se čtyřiadevadesátiletým dirigentem Herbertem Blomstedtem, Bamberští symfonikové s šéfdirigentem Jakubem Hrůšou a mezi sólisty mimo jiné klavíristé András Schiff a Boris Giltburg nebo houslista Joshua Bell, který má přijet s londýnským orchestrem Academy of St Martin in the Fields.
V pondělí 6. září čtrnáctý ročník festivalu Dvořákova Praha tradičně zahájí dvě erbovní díla Antonína Dvořáka – Violoncellový koncert h moll a Novosvětská symfonie. Milánský orchestr Filarmonica della Scala bude řídit kolumbijský dirigent Andrés Orozco-Estrada (rozhovor s ním čtěte ZDE, sólový part přednese německý violoncellista Daniel Müller-Schott. „Vrcholné provedení si tyto dvě skladby zaslouží,“ konstatoval na tiskové konferenci ředitel festivalu Jan Simon a dodal: „Mezinárodní interpretační obsazení a koncertní sály bez kapacitního limitu jsou pro nás příslibem toho, že se pomalu ale jistě vracíme k plnohodnotnému společenskému a kulturnímu životu.“
András Schiff je rezidenčním umělcem festivalu. Při recitálu zahraje Janáčka a další autory, bude se podílet na hvězdném koncertě komorní hudby a vystoupí také s Českou filharmonií, a to jako pianista i jako dirigent. Filharmonii bude dirigovat rovněž Netopil. Do Prahy přijede Camerata Salzburg a Karlovarský symfonický orchestr. Do 24. září se uskuteční pětadvacet programů. Každoroční projekt Dvořák Collection bude letos věnován komorní hudbě, která je podle Simona „výstavní síní české hudební scény“.
Připomínkou 1100 let, která letos uplynou od zavraždění kněžny Ludmily, babičky knížete Václava, později katolickou církví svatořečené, bude 16. září provedení Dvořákova oratoria Svatá Ludmila v katedrále svatého Víta na Hradčanech. Dirigent Petr Altrichter plánuje prezentovat upravenou verzi tříhodinového díla, zkráceného zhruba na polovinu.
Dvořákovo dílo je jako každý rok centrem festivalového programu. Vedle Koncertu h moll a Novosvětské symfonie v něm zazní například všechna čtyři klavírní tria, která postupně zahrají Boris Giltburg a členové souboru Pavel Haas Quartet, oba klavírní kvintety, které zazní 20. září na koncertu Andráse Schiffa a Panochova kvarteta, nebo Slovanské tance: Bamberští symfonikové uvedou 21. září jejich druhou řadu a Česká filharmonie 24. září první řadu. Na některé koncerty se neprodávají vstupenky tak dobře, jako v letech před pandemií, ale pořadatelé předpokládají a doufají, že důvodem není ani tak strach z nakažení, jako spíše pouhé vyčkávání, jestli se ještě nezmění podmínky, a z toho vyplývající nakupování na poslední chvíli.
Koncertní řada nesoucí podtitul Pro budoucnost má za cíl podporovat mladé začínající interprety. V úterý 14. září se proto právě v jejím rámci uskuteční koncert Mladých filharmoniků Dvořákovy Prahy s dirigentem Tomášem Netopilem – vystoupení tělesa, které se v srpnu zformovalo na Letní hudební akademii Kroměříž. Festival se také už podruhé stane dějištěm finálového klání rozhlasové soutěže Concertino Praga: v pátek 17. září se utkají komorní uskupení, o den později bude po vystoupeních známý vítěz sólové kategorie. Na sobotu 11. září je připraven Rodinný den Dvořákovy Prahy.
Osmého září uplyne 180 let od skladatelova narození. Festival v ten den dá prostor představení rozměrného nahrávacího projektu – čtyř CD s Dvořákovým kompletním klavírním dílem v interpretaci Ivo Kahánka. Komplet vznikl po úspěšném postupném provedení všech autorových klavírních skladeb na Dvořákově Praze v roce 2020. Poslední taková nahrávka vznikla v české produkci na konci šedesátých let. „Na natočení pěti hodin čistého času hudby bylo k dispozici zhruba tři a půl měsíce. Uměl jsem tak čtyřicet procent, zbytek jsem se učil za pochodu. Brzká rána a pozdní noční hodiny byly zapojeny často…,“ konstatoval sólista na adresu náročného úkolu.
Foto: Pia Clodi, Petra Hajská, Uwe Arens, Andreas Herzau, M. Divíšek, archiv MHF Dvořákova Praha
Příspěvky od Petr Veber
- AudioPlus | Pavel Smutný: Vytěžme z Roku české hudby maximum
- Káťa expresionistická a expresivní. Drážďanský Janáček podle Calixta Bieita
- Ivo Kahánek: Smetana není vedle Liszta žádnou popelkou
- AudioPlus | Martin Smolka: Hudba už nejsou melodie a akordy, které se někam odvíjejí
- Jiří Bělohlávek a Česká rapsodie vlastence Bohuslava Martinů