KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Ivo Kahánek zaskakuje za Olgu Kern v Mariánských Lázních english

„Skladba Na starém hradě se vyvedla krásně: první část byla charakterizována dlouhým tahem a přilnavým legatem.“

„Virtuózně provedené cody vždy pozvedly úroveň skladeb; vyznačovaly se rezonantním tónem, tahem kupředu, obdivuhodnou čistotou.“

„S každou takovou codou si přetáhnul posluchače na svoji stranu a nedivím se, že po bravurním konci Scherza b moll jich spontánně několik zatleskalo.“

Rusko-americká klavíristka Olga Kern, která měla původně sólově vystoupit na Chopinově festivalu v Mariánských Lázních, byla nucena koncert zrušit ze závažných rodinných důvodů. Pořadatelé se tedy údajně čtrnáct dní před termínem koncertu obrátili na pianistu Iva Kahánka kvůli záskoku a přislíbili účast Olgy Kern na jednom z následujících ročníků. Pro svůj klavírní recitál si Kahánek zvolil skladby Beethovena, Dvořáka a Chopina, které hrává pravidelně.

Beethovenova Sonáta c moll „Patetická“, op. 13, která byla uvedena jako první skladba recitálu, bývá učiteli hudebních dějin často předkládána jako začátek romantismu v hudbě. Kahánek vždy poslouchal víc hlasů najednou, dlouhé fráze měly směr a uzavíraly s bezpečnou úhozovou kontrolou. Občas jsem si říkal, jestli revoluční vize skladby netouží po uvolnění ze řetězu – například bych si dovedl představit dynamickou hladinu v akordech první věty na podobné úrovni, jako se povedla na závěrečné dominantě a tónice ve finále.

Po Beethovenově sonátě Kahánek zvolil několik částí z Dvořákových Poetických nálad, op. 85. Myslím si, že dramaturgicky je následnost částí Noční cestaRej skřítkůNa starém hraděFuriant jednou z nejlepších možností, jak udělat výběr z tohoto cyklu o třinácti částech. Stává se pak takovým pseudosonátovým uskupením se scherzovou částí, hlubší pomalou částí a závěrečná skladba je lidová a brilantní. V nepříjemném trylkovém místě v Noční cestě jsem sice nepostřehl jeho metodu řešení, ale výrobní potíže se nikde neprojevily. Skladba Na starém hradě se vyvedla krásně: první část byla charakterizována dlouhým tahem a přilnavým legatem. Barevně byly křehce vyjádřeny pianissimové trioly, zejména ty s malými sekundami. Zvukově budil respekt rozložený akord Es dur před návratem hlavního tématu, který byl srozumitelný a široký ve zvuku.

Následující čtyři Scherza Fryderyka Chopina umělec patrně zopakoval v souvislosti s požadavky Chopinova festivalu, neboť na rozdíl od Beethovena a Dvořáka se neobjevují v jeho současném koncertním programu – příští týden má hrát Schubertovy ImpromptusLisztovu Rapsodii. Byly v nich rozhodně světlé momenty; pro mě nejhodnotnějším místem bylo legato v jednohlasém přechodu do střední části Scherza E dur a následný meditativní, podzimně pravidelný doprovod levé ruky v samotném začátku středu. Virtuózně provedené cody vždy pozvedly úroveň skladeb; vyznačovaly se rezonantním tónem, tahem kupředu, obdivuhodnou čistotou. S každou takovou codou si přetáhnul posluchače na svoji stranu a nedivím se, že po bravurním konci Scherza b moll jich spontánně několik zatleskalo. V ohledu citové angažovanosti se tady trochu projevily příznaky nevděčné disciplíny záskoku. Kahánkovi se podle mého názoru obecně nepodařilo doručit stejnou míru narativních kvalit jako na jeho nahrávce pro Supraphon z roku 2010. S početným publikem se rozloučil dvěma přídavky, kterými byly Janáčkova Frýdecká panna Maria z první řady cyklu Po zarostlém chodníčku a Chopinova Fantasie-Impromptu, op. 66.

Foto: Jiří Pužej 

Zbyněk Pilbauer

Zbyněk Pilbauer

Klavírista, učitel

Narodil se v Habřince, ale od dětství žije v Praze. Studoval hru na klavír na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy ve třídě Hany Dvořákové a následně u Martina Kasíka na Hudební a taneční fakultě AMU, kde studoval i hudební kritiku. V rámci programu Erasmus+ měl možnost strávit jeden semestr na Royal Birmingham Conservatoire a mimo školu si rozšířil znalosti na mistrovských kurzech u špičkových umělců (např. Lilya Zilberstein, Grigorij Gruzman, Saleem Ashkar). V současné době u Martina Kasíka pokračuje v doktorském studiu na Fakultě umění Ostravské univerzity. Ve volném čase nejraději čte literaturu všeho druhu od odborné po poezii, dále se zabývá třeba správou YouTube kanálu Slavic Spoon se zaměřením na českou klavírní literaturu. Pod stejným uživatelským jménem také přispívá do Petrucciho hudební knihovny skeny not české literatury od Myslivečka po Schulhoffa. Nejdražší mu je hudba Franze Schuberta a Josefa Suka.



Příspěvky od Zbyněk Pilbauer



Více z této rubriky