Simona Šaturová a zdaleka nejen ona. Festival Krumlov pokračuje
Festival Krumlov byl zdárně zahájen akcí pod širým nebem s názvem Francouzská noc, na kterou na témže místě Letní jízdárny hned další den navázalo Operní gala s hvězdným obsazením sopranistky Zuzany Markové a tenoristy Charlese Castronova. Festivalová akce pokračuje až do 5. srpna a do konce tohoto týdne nabízí dalších pět akcí hlavního programu, jejichž patrně nejzásadnějším článkem je projekt nazvaný Il Boemo & Wranitzky, kdy se představí soubor Wranitzky Kapelle i pěveční sólisté v čele se Simonou Šaturovou a ve scénickém provedení baletu Lesní dívka i taneční soubor.
Obnovená premiéra baletu Lesní dívka skladatele období klasicismu Pavla Vranického se na Festivalu Krumlov uskuteční 21. července ve spolupráci s dirigentem Markem Štilcem a jeho Wranitzky Kapelle. Choreografii speciálně pro tuto inscenaci vytvořila Andrea Miltnerová. V první polovině koncertu zazní symfonie, operní předehry a árie Josefa Myslivečka v podání Simony Šaturové. Koncert tedy představí dílo dvou skladatelů pocházejících z Čech, kteří v 18. století prorazili do velkého hudebního světa Evropy. Ačkoli inspirovali své současníky, ze kterých se stali uznávaní skladatelé dneška, dnešní publikum se s jejich dílem teprve seznamuje. Velikost Myslivečkova odkazu rozpoznal nejen Mozart, dlouho ho však oceňovali pouze hudební odborníci. Nejširší veřejnosti ho představil až loňský životopisný snímek Il Boemo režiséra Pavla Václava. V něm propůjčila Myslivečkovým áriím svůj hlas sopranistka Simona Šaturová a tak tomu bude i v Českém Krumlově.
Druhá polovina večera patří obnovenému jevištnímu uvedení baletu Pavla Vranického Lesní dívka (Das Waldmädchen). V romantickém příběhu o setkání prince s tajemnou lesní pannou vynikne umění baletních tanečníků pod vedením choreografky Andrey Miltnerové. „Pavel Vranický je bezpochyby nejvýznamnější symfonik konce 18. století ve Vídni. Je dlouho postrádanou logickou spojnicí mezi hudebním jazykem Mozarta, Haydna a Beethovena,“ přibližuje význam Vranického díla pro pochopení progresivní hudební evoluce přelomu 18. a 19. století dirigent Marek Štilec. „Vranický byl totiž velkým hudebním inovátorem a experimentátorem a inspiroval své současníky, kteří jsou dnes široké veřejnosti mnohem známější. Jako první, ještě před Beethovenovou Eroikou, například využil ve své symfonii formu smutečního pochodu. Beethoven navíc složil i hudební variace na téma z Lesní dívky, takže provázanost jejich díla a důležitost Vranického odkazu je tu víc než zjevná,“ dodává Štilec, který se Vranického dílem dlouhodobě zabývá a četnými nahrávkami ho přibližuje hudební veřejnosti. Balet Lesní dívka se stal v době svého uvedení mimořádně populárním. Po své premiéře v roce 1796 se dočkal téměř 130 repríz. Posléze ale na dlouho zůstal mimo pozornost diváků a interpretů. Obnovené premiéra na Festivalu Krumlov přinese jeho historicky poučenou interpretaci v podání Wranitzky kapelle. Koncert se koná 21. července od půl osmé večer v Zámecké jízdárně českokrumlovského zámku.
Vedle pořadu Myslivečka s Vranickým však diváky čekají i jiné kulturní události. Neobvyklou kombinaci přinese středeční koncert (19. července) v Kulturním centru Prádelna. Propojí slovenské hudebníky z Mucha Quartetu s mimem Vladimírem Kulíškem. Program koncertu se soustředí na hudbu 20. století, zazní Bolero Maurice Ravela (zaznělo i v zahajovací večer festivalu) v úpravě pro smyčcové kvarteto a Smyčcový kvartet č. 1 od Leoše Janáčka. Doplní je dvě skladby současných autorů: Panadol pro smyčcové kvarteto a laptop slovenského skladatele Martina Burlase a Clouded Yellow od Michaela Gordona.
Dále, český klavírista David Kalhous si přizval dva české muzikanty Xenii a Karla Dohnalovy, aby sólově či v společně provedli jak skladby klasického repertoáru od Wolfganga Amadea Mozarta či Ludwiga van Beethovena, tak kompozice skladatelů 20. století Dariuse Milhauda a Alfreda Schnittkeho. Na závěr koncertu se klavír, housle a klarinet propojí v hudbě z baletní suity Příběh vojáka (L’ Histoire du Soldat) od Igora Stravinského. Koncert se koná 20. července od půl osmé v Maškarním sále.
Španělská hudba v sobě snoubí folklorní bohatství kultur, které po staletí brázdily Pyrenejský poloostrov. Atmosféru ohnivého jihu do Pivovarské zahrady 22. července přinesou španělští sólisté: kytarista Rafael Aguirre, sopranistka Beatriz Díaz a tenorista Pablo García-López. V doprovodu orchestru PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Manuela Hernándeze-Silvy zazní romantické i temperamentní zarzuely, tradiční melodie ze španělských lidových zpěvoher. Skladba Movimiento sinfónico „Musas y resuello“, kterou napsal trumpetista Pacho Flores, bude mít svou českou premiéru.
Varhany kostela Božího Těla a Panny Marie Bolestné rozezní 23. července letošní host a lektor mistrovských kurzů Mekka varhaníků Christophe Mantoux, učitel na francouzské Conservatoire régional de Paris. Posluchači uslyší renesanční melodie neznámého autora ze sbírky slavného francouzského hudebního nakladatele Pierra Attaingnanta a vrcholná díla skladatelů Johanna Sebastiana Bacha, Dietricha Buxtehudeho, Jana Pieterszoona Sweelincka či skladby Georga Muffata. Ten během svých mnohých cest pobýval také v Praze a ve svém díle jako cestovatel-varhaník propojil hudební vlivy z celé Evropy.
Foto: archiv festivalu, Saint Thomas Church.org, Jozef Barinka, Vladimír Kulíšek / Facebook
Příspěvky redakce
- Ensemble Damian představí Choceňský manuskript
- Čuj, Miko, čuj! V Brně uvedou Moravskou mši vánoční
- Pardubický Ryba
- Scénická Rybovka znovu v Plzni
- Folklórní ozvěny v klasice. Zemlinského kvarteto završuje letošní sérii 4plus
Více z této rubriky
- Ensemble Damian představí Choceňský manuskript
- Čuj, Miko, čuj! V Brně uvedou Moravskou mši vánoční
- Pardubický Ryba
- Scénická Rybovka znovu v Plzni
- Folklórní ozvěny v klasice. Zemlinského kvarteto završuje letošní sérii 4plus
- České premiéry Vaskse, Schnittkeho i Pärta
- Ensemble Inégal do Jižního Tyrolska
- Hej mistře v žižkovském Atriu
- Bachovo Vánoční oratorium ve Vídni. Řídí Václav Luks
- Antiqua et nova s Musicou Poetica u Vavřince