Špaček a Jamník koncertovali v New Yorku k 30. výročí vzniku ČR
Slavnostním koncertem v Grand Ballroom newyorské Bohemian National Hall si České centrum New York s veřejností, diplomatickým sborem a hosty z hudebního a akademického světa připomnělo 30. výročí vzniku České republiky. Projekt Cesty na něm představili jedni z nejtalentovanějších českých muzikantů své generace, houslista Josef Špaček a violoncellista Tomáš Jamník. Speciálním hostem byl sólista Národního divadla v Praze Petr Nekoranec.
V první části zazněly skladby Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. Janáček je v Americe po Dvořákovi nejhranějším skladatelem a Bohuslav Martinů v USA pobýval a tvořil. Ve druhé části pak oba interpreti provedli skladby Erwina Schulhoffa a Gideona Kleina, skladatelů, kteří zahynuli v nacistických koncentračních táborech a jejichž mimořádné skladby by si podle Jamníka a Špačka zasloužily ještě větší pozornosti.
K významu pokojného rozdělení Československa a spolužití dvou samostatných států Čechů a Slováků promluvil generální konzul ČR v New Yorku Arnošt Kareš.
Bezprostředně po koncertu se k programu a jeho protagonistům vyjádřily dvě klíčové osobnosti a specialisté na českou hudbu v Americe, profesor New York University Michael Beckerman a dcera věhlasného pianisty a hudební odbornice Véronique Firkusny.
„Koncert v Českém centru New York, který se konal při příležitosti třicátého výročí vzniku České republiky, mě velmi potěšil. Josef Špaček a Tomáš Jamník tvoří impozantní duo, oba jsou vynikající hudebníci s virtuózním talentem a nadto je z jejich hry patrná hluboká úcta a pokora ve službě skladatelům, jejichž hudbu interpretují,“ uvedla Verónique Firkusny. Program byl podle ní nádhernou kombinací více i méně známých skladeb, provedených s mistrovstvím, zápalem a ohromným citem. „Téma Cesty jako prostředek k otevírání dveří pro komunikaci bylo vzhledem k výzvám, kterým v současné době čelí celý svět, mimořádně výmluvné,“ dodala.
Michael Beckerman prohlásil, že koncert byl svým hudebním mistrovstvím, virtuozitou, inovativním programem a komunikací s publikem mimořádným počinem. „Jamník se Špačkem přednesli jak poměrně známý repertoár, jako je Janáčkův Smyčcový kvartet ´Z podnětu Kreutzerovy sonáty´, ovšem v brilantní úpravě pro duo, tak zřídka uváděné skvosty, jako je Duo Gideona Kleina. Jejich energický a současně okouzlující projev proměnil večer ve výjimečný zážitek,“ řekl.
A violoncellista Tomáš Jamník? Ten koncert okomentoval takto: „Cesty jsou významným inspiračním zdrojem, jejich směr však často nemáme ve svých rukou. Bohuslav Martinů strávil většinu svého života v pohybu, touha po poznání a následně útěk před nacisty ho přes Francii a USA dovedly až do Švýcarska. ´Lituji, že nebylo možné se domů podívat, svět je tak spletený a my jsme v něm jenom jako červíčkové a naše dobrá vůle nic neplatí,´ napsal Martinů své sestře do rodné Poličky rok před smrtí. V těžkém soukolí zrůdného nacistického režimu se ocitli Erwin Schulhoff a Gideon Klein, pro které se stal osudným. Leoš Janáček většinu svého života strávil na rodné Moravě, jeho životní cesta je však jen zdánlivě poklidná – uznání se dočkal až v pokročilém věku a v osobním životě byl zasažen tragickými událostmi. I přes životní peripetie však všichni čtyři skladatelé dokázali do své tvorby vtisknout také vřelý optimismus. Je to doklad jejich ohromné osobní síly a vůle.“
Foto: Jana Křupková
Příspěvky od Miroslav Konvalina
- Rusalka to v Americe stále nemá lehké
- Markéta Cukrová: Americké publikum se těší na zážitky
- Potomci skladatele Karla Weisse našli v Metropolitní opeře svědectví o pradědečkovi
- České poklady Archivu Metropolitní opery
- Velký Jamníkův koncert zakončil v New Yorku výstavu Slavní čeští skladatelé
Více z této rubriky
- Arnheiður Eiríksdóttir ‚vycházející hvězdou‘ v International Opera Awards 2024
- Standing ovation pro patnáctiletou houslistku. Finálový hlavolam Concertina Praga
- Koncertní zkouška zvukových parametrů Atria Císařských lázní na výbornou
- Začal sedmý ročník stipendijní akademie MenArt – místa, které mění svět k lepšímu
- Druhý ročník akce Zažít Martinů ozvláštnil nástroj zvaný těremin