KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Opery na vlnách Rakouského rozhlasu

„Rozhlasové stanice dnes většinou vysílají digitálně a jejich vysílání můžeme poslouchat nejen v digitálním rozhlasovém přijímači, ale můžeme je nalézt i ve svém počítači.“ „Opery se většinou vysílají v sobotu, protože na tento den bývají také plánované různé přímé přenosy z operních domů.“ „Jednou z rozhlasových stanic, která se příkladně opeře věnuje, je rakouská Österreich 1,…

Číst dál…

Roberta Mameli: Přimět lidi snít. Jen tehdy má hudba smysl

„Publikum potřebuje ´slyšet´ ne pouze ušima: lidé musí umět zavřít oči a nechat se přenést do jiné éry nebo na místo, které si vyberou, kde se mohou vzrušovat a radovat…“

„Artikulace a srozumitelnost textu je zásadní pro všechna období… od šestnáctého do devatenáctého století.“

„Je správné informovat veřejnost i o méně ´slavných´ autorech, kteří přitom ve srovnání s populárnějšími jmény často jsou stejně důležití a neméně fantastičtí.“

Na programu sobotního odpoledního koncertu italské sopranistky Roberty Mameli a souboru Collegium Marianum, který se zaměřuje na hudbu 17. a 18. století, jsou na festivalu Smetanova Litomyšl barokní skladatelé Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Händel a František Jiránek. Sólistka se v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz vyznává z lásky ke starší hudbě, včetně Mozartovy tvorby, zamýšlí se nad vládou italštiny v evropské hudbě té doby, vyzdvihuje důležitost srozumitelnosti textu při zpěvu a porovnává jednotlivé autory. A prozrazuje, co je pro ni největším zadostiučiněním.

Číst dál…

Olga Jelínková a Aleš Bárta duchovně u sv. Jiljí

Dnes a zítra a tři dny v příštím týdnu zazní duchovní koncerty v pražském kostele sv. Jiljí. Vystoupí na nich sopranistka Olga Jelínková, varhaník Aleš Bárta a smyčcový ansámbl Prague Artists, ve kterém působí členové Sukova komorního orchestru. Zazní melodie Mozarta, Schuberta nebo Mascagniho, včetně písně Ave Maria nebo Alleluja z motetea Exsultate, jubilate. Dnešní koncert je od 20…

Číst dál…

Baroko provoněné Francií naplnilo klášterní refektář

„Již v prvních tónech Ouvertury se hráčům podařilo sál velmi dobře naplnit zvukem, hravost prvních frází pak vytvářela prostor pro vynikající barevné kontrasty se střídajícími se pasážemi táhlejšími a zádumčivějšími.“

„Tanečnější a lidovější Telemann se pak ukázal v závěrečném Vivace, kde hráči citlivě a s umem využili určité zvukově „syrovější“ polohy svých nástrojů.“

„V rukou kontrabasisty se nástroj proměnil v jakýsi cajon, kterým perkusivně doprovázel Rameauovo Tambourin en Rondeau.“

Ve středu dne 21. června 2023 se v Letním refektáři Strahovského kláštera v Praze konal poslední koncert z cyklu Barokních podvečerů souboru Collegium Marianum této sezóny. Název programu, Omfalé & Hébé, odkazoval na pojítko mezi zahranými díly, na „vůni Francie“.

Číst dál…

Operní kantáta snad na nádvoří Zámku Pardubice

Komorní soubor Barocco sempre giovane (Baroko stále mladé) chystá venkovní vystoupení na pardubickém zámku. Za přispění zpěváků Heleny Hozové a Tomáše Šelce uvede 22. června od devatenácti hodin díla barokních mistrů. Diriguje a na cembalo hraje Vojtěch Spurný. Jan Dismas Zelenka patří k nejvýznamnějších hudebním tvůrcům období vrcholného baroka. První významnou příležitost uvést…

Číst dál…

ČRo D-dur: Magdalena Kožená v Edinburghu a Harmonie planet Antonia Caldary

„Večerní program je mimořádně sestaven z hudby ‚věčného modernisty‘ Arnolda Schönberga a připravila ho Wanda Dobrovská.“ „Středa večer patří nabídce z Eurorádia a čeká nás písňový recitál Magdaleny Kožené na festivalu v Edinburghu 2022 za doprovodu klavíristy Jefima Bronfmana.“ „Víkendová návštěva patří české klavíristce Barboře Krištofové Sejákové, takže očekávejte koncentrovaný vhled do klavírního repertoáru.“ Stanice…

Číst dál…

Jubilující Magdalena Kožená slavila beneficí uměleckému školství

„‚Tvorivosť a fantázia sú pre vývoj osobnosti kľúčové,‘ uviedla Kožená vo svojom príhovore.“

„Hoci si Kožená na pódiu evidentne rozumela so všetkými protagonistami, najpôsobivejšie bolo jej spojenie so Simonou Šaturovou.“

„Žiakov sa Magdalene Koženej podarilo do programu začleniť veľmi prirodzene a nenútene tým upozornila aj na nevyhnutnosť inklúzie v umeleckom vzdelávaní.“

V súvislosti s menom Magdaleny Kožené sa v posledných rokoch už neskloňujú len výnimočné umelecké počiny, ale aj aktivity v oblasti podpory umeleckého vzdelávania. Túto rovinu svojej činnosti sa Magdalena Kožená rozhodla začleniť aj do osláv svojho nedávneho životného jubilea. 8. júna tak vo Vladislavskom sále Pražského hradu usporiadala Benefičný koncert pre budúcnosť,…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (49)
Magdalena Kožená na cestách od Bacha k Bizetovi a z Brna do Berlína, tam a zpět

„Od té doby dokázala mnoho, vlastně jakoby už dávno téměř vše.“ „Do tuzemského koncertního dění dostává hudbu, kterou nikdo ze staré gardy kdysi slavných pěvců nikdy nezpíval. A nebo ji nezpíval tak, jak dnešní pohled a vkus umožňuje a žádá.“ „V roli Carmen a také v Mahlerových písních s orchestrem a pak i v několika soudobých kompozicích dospěla…

Číst dál…

Experimenty Collegia 1704 v příští sezoně. Třeba s Beethovenem nebo Chopinem

Pražský barokní orchestr Collegium 1704 zveřejnil program nadcházející koncertní sezóny, kterou od roku 2015 organizuje v rámci projektu Hudební most Praha – Drážďany paralelně v ČR a Německu, v někdejších klíčových kulturních centrech Evropy. V programu figurují hudební klenoty baroka, ale také zásadní díla pozdějších stylových období. „Stále se definujeme jako barokní orchestr. Výlety do…

Číst dál…

ČRo D-dur: Výroční večer s Dutilleuxem, nový Netopil i zkoušky Jiřího Bělohlávka

„Postavení pana Dutilleuxe ve francouzské hudbě bylo hrdě osamocené. Stál mezi Olivierem Messiaenem a Pierrem Boulezem, ale nebyl ovlivněn ani jedním.“ „A pak dvě Dvořákova klavírní tria, Trio č. 1 a Dumky, na té novější v pořadí druhé nahrávce Guarneri tria z roku 2009. Je to pozoruhodný dokument společné sehranosti a zralosti.“ „Netradiční víkendová návštěva.…

Číst dál…

Suverénní dirigentský výkon Kaspara Zehndera na koncertech Slovenské filharmonie

„Dirigent hudobný tvar Händlovho Concerta grossa modeloval ako farbistú drobnokresbu“

„Švajčiarsky dirigent si s bohatým pradivom Bartókovej hudobnej reči poradil ako zdatný profesionál“

„Päťdesiatnik Kaspar Zehnder je dnes na vrchole svojich tvorivých síl“

Prvá dvojica májových abonentných koncertov Slovenskej filharmónie sa v bratislavskej Redute konala v dňoch 11. a 12. mája 2023 pod taktovkou švajčiarskeho dirigenta Kaspara Zehndera a so štyrmi sólistami z radov prvých hráčov dychovej sekcie orchestra – flautistom Cyrilom Šikulom, hobojistom Matúšom Veľasom, hornistom Róbertom Kisom a fagotistom Petrom Kajanom.

Číst dál…

ČRo D-dur: Daniel Harding, návštěva u Martiny Jankové a Tannhäuser k wagnerovskému výročí

„Večerní program opět patří atraktivní nabídce koncertů z Eurorádia. Čeká nás Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, stejně jako na Pražském jaru, a dirigentka Joana Malwitz.“ „Ve čtvrtek zazní nahrávka zcela výjimečná proto, že jde vůbec o první nahrávku Magdaleny Kožené z počátku 90. let.“ „Vzhledem k tomu, že 22. května 1813 se v Lipsku narodil Richard Wagner,…

Číst dál…

Festival barokních umění Český Krumlov s Cestiho obnovenou premiérou

Český Krumlov se od 15. do 17. září stane cílem milovníků tzv. „staré hudby“. Letošní šestnáctý ročník Festivalu barokních umění nabídne obnovenou světovou premiéru barokní opery Nettuno, e Flora festeggianti. Její autor Antonio Cesti patří k nejvýznamnějším italským operním skladatelům sedmnáctého století. Opera zazní v unikátním barokním divadle na českokrumlovském zámku v podání…

Číst dál…

Slovenská filharmonie s Kasparem Zehnderem

Hostem Slovenské filharmonie bude ve čtvrtek 11. a v pátek a 12. května švýcarský dirigent Kaspar Zehnder. Coby sólisté se představí první hráči orchestru – flétnista Cyril Šikula, hobojista Matúš Veľas, fagotista Peter Kajan a hornista Róbert Kis. Společně zahrají v Koncertantní symfonii Es dur Wolfganga Amadea Mozarta. V nastudování dirigenta Kaspara Zehndera na…

Číst dál…

Cecilia Bartoli a její pianissima

„Její přítomnost na scéně je vše, jen ne odtažitost.“

„Těleso užívající dobové nástroje přidávalo dravý styl rychlých temp, emotivnost temp pomalých a mimořádně velké, až manýristické bohatství dynamiky.“

„Vypálila takovou pěveckou ekvilibristiku, že nebylo pochyb, že jí to bude skvěle zpívat ještě hodně dlouho.“

Italská diva Cecilia Bartoli přijela do Prahy s barokním programem nazvaným Farinelli a jeho současníci. Doprovodil ji barokní orchestr Les Musiciens du Prince – Monaco. Nedělní koncert ve Smetanově síni, prokomponovaný bez pauzy do jednoho pásma, se i s přídavky protáhl skoro na dvě hodiny. Byl postaven na neokázale samozřejmé virtuozitě, ale ještě víc na ztišeném cituplném výrazu. A vygradoval zábavně, protože komediantku v sobě tato pěvkyně prostě nezapře.

Číst dál…

Robin Michael: Povinností hudebníků je být vždy historicky poučen

„Projekt Farinelli et son temps je portrétem jednoho z největších kontratenoristů své doby Farinelliho a hudby, která pěvce inspirovala.“

„S Johnem Eliotem Gardinerem hraji už dvacet let a jeho přesvědčení, vášeň i touha proniknout do emocionálních hlubin každého díla, ke kterému přistupuje, na mne stále mají obrovský vliv.“

„Jsem přesvědčen, že každý výkon by měl být historicky poučený bez ohledu na to, zda se jedná o díla Claudia Monteverdiho nebo Steva Reicha.“

Renomovaný skotský violoncellista Robin Michael zastává prestižní posty ve třech proslulých orchestrech. Je vedoucí violoncellové sekce a sólistou Les Musiciens du Prince-Monaco, prvním violoncellistou Orchestre Revolutionnaire et Romantique a sólovým hráčem Les Siècles. Věnuje se rád také hře komorní a natáčí sólová alba se svými kolegy, z pozice prvního hráče spolupracuje s řadou zahraničních těles. V Praze se představí v projektu Farinelli et son temps / Farinelli a jeho doba…

Číst dál…

Jihočeské divadlo v létě v Holašovicích a před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově

Jihočeské divadlo čeká poslední premiéra „zimní“ sezóny 2022/2023. Milovníci opery se mohou těšit na grand operu francouzského romantismu Samson a Dalila. Premiérová uvedení se budou konat 5. a 6. května v DK Metropol. Sezónu v Českých Budějovicích zakončí divadlo již tradičním Koncertem baletní školy 27. a 28. května v DK Metropol. Soubor opery pak opět uvede…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (48)
Hudba pro cellistu, který se stal králem.
Korunovační koncert z Windsoru 7. května večer na ČT art

„Korunovační koncert bude průřezem hudebními žánry, okořeněným zdravicemi celebrit; klasická hudba, i když v menšině, také zazní.“ „Mnohem větší porci klasiky naservíruje divákům už o den dříve, 6. května, samotný korunovační obřad.“ „Hudební dramaturgie obou událostí je nutně kompromisem mezi uměním a diplomacií.“   Musel to být uprostřed těžkého, celosvětově násilného roku zábavný pohled.…

Číst dál…

Ondřej Valenta zahraje na cembalo i kladívkový klavír

V rámci studia hry na cembalo na HAMU bude mít Ondřej Valenta další koncert. Bude se konat v pondělí 1. května od půl osmé večer v Galerii v Lichtenštejnském paláci na Malostranském náměstí. Na sváteční večer má připravený program s kolegyněmi – sopranistkami Eliškou Minářovou, Kristýnou Kůstkovou a houslistkou Šárkou Petříkovou, které doprovodí na cembalo…

Číst dál…

Blüthneriáda v Pianotéce Zahradník s Igorem Ardaševem

V krčské Pianotéce Zahradník pokračuje série klavírních recitálů Blüthneriáda. Ve čtvrtek 27. dubna tam od devatenácti hodin vystoupí Igor Ardašev. Pro návštěvníky si připravil skladby od Händela, Mozarta, Chopina, Liszta, Smetany a Martinů. Součástí programu je diskuse s umělcem a malé pohoštění. Igor Ardašev studoval na brněnské konzervatoři i na JAMU ve třídě Inessy Janíčkové.…

Číst dál…

Vrcholné baroko a vrcholný výkon zněl v Lobkowiczkém paláci

„Vynikající souhra pak dala obzvláště vyniknout prolévání různých částí, kdy hráči jednak krásně vynášeli pasáže s několika různými melodickými linkami a pak sehranou artikulací zahráli náhlý přechod k jednotné části.“

„Již v prvním svém vstupu připraveném táhlými tóny houslí a traversa sopranistka ukázala svou perfektní kontrolu nad hlasem, kdy čistým a výborně posazeným tónem po jeho nasazení postupně rozsvítila prostor a skvěle se dokázala zvukově vyváženě propojit s ostatními.“

„Následná sarabanda pak dala vyniknout koncertní mistryni, která ve svých diminucích podporovaných teorbou pronesla posluchače skladbou nad stálými pulsacemi ostatních hráčů, které zde zvukově objímal zejména kontrabas.“

Ve čtvrtek 20. dubna proběhl v Císařském sále Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě koncert Amore Divino z cyklu Barokních podvečerů s podtitulem Telemann a Evropa souboru Collegium Marianum. Hráči a zpěvačka podali vynikající výkon, který všechny přítomné nadchnul, zněl Graupner, Händel a samozřejmě Telemann.

Číst dál…

ČRo D-dur: Klavírní dokonalost a Návštěva v Národní knihovně

„Zimerman je pověstný perfekcionista a každé jeho provedení se dá považovat za vzorové, vládne neuvěřitelnou technikou, vkusem a smyslem pro styl. Rafał Blechacz se snaží jít v jeho stopách.“ „Připomeneme zlaté období houslisty Václava Hudečka a jeho podání Brahmsova Houslového koncertu s Orchestrem FOK a Jiřím Bělohlávkem coby šéfdirigentem.“ „Velmi zajímavý dramaturgický moment se objeví v úterý,…

Číst dál…

Barokní podvečery připomenou Georga Philippa Telemanna

23. ročník koncertního cyklu pořádaného souborem Collegium Marianum bude dedikován Georgu Philippu Telemannovi, významnému baroknímu skladateli, který svojí tvorbou zasáhl všechny soudobé hudební žánry. Pražská koncertní řada představí různé aspekty skladatelovy tvorby v kontextu jeho německých, italských a francouzských současníků. V jarní části uvedou Barokní podvečery tři koncerty, v nichž se budou věnovat Telemannovým…

Číst dál…

ČRo D-dur: Česká kvarteta a Gardinerovy osmdesátiny

„Dvořák na nové supraphonské nahrávce Pavel Haas Quartetu s Borisem Giltburgem.“ „Bude možné slyšet unikátní mladistvou nahrávku Magdaleny Kožené v oratoriu Jana Dismase Zelenky Kajícníci u hrobu Vykupitelova.“ „Víkendové dopolední programy budou patřit Gardinerovi. V sobotu se začíná připomínkou jeho operetních snímků, ale důležitější bude samozřejmě Bach.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku,…

Číst dál…

Olga Jelínková jako Kleopatra v Lipsku

Sopranistka Olga Jelínková, která od loňské sezóny působí v souboru Lipské opery, ztvární roli Kleopatry v premiéře Händelovy opery Giulio Cesare in Egitto. Ta je na programu 1. dubna v hudebním nastudování argentinského dirigenta a multiinstrumentalisty Rubéna Dubrovského, jenž se soustředí zejména na operní díla Händela a Mozarta. Režijně se inscenace ujal Ital Damiano Michieletto,…

Číst dál…

Poslední představení Händelovy Alciny zaplnilo Národní divadlo v Brně

„Alcina byla zkomponována pro Händelovu první sezónu v Královském divadle Covent Garden v Londýně.“

„Árie je zasazena do mollové tóniny s disonantní harmonií a složitým rytmem, které odrážejí temnější a složitější povahu postavy.“

„Dovedné využití hudebních motivů, které odrážejí emocionální stavy postav, a nápadité kostýmy a scénografie, která se zdá být ideální rovnováhou mezi tradicí a modernou, dotvářejí pohlcující a fantastický svět opery.“

Barokní opera Alcina Georga Friedricha Händela, jej poslední představení v této sezóně, zaplnila v neděli 26. března do posledního místa vyprodaný sál brněnského Janáčkova divadla. Inscenace, která měla premiéru loni v únoru, vznikla v koprodukci Národního divadla Brno, Théâtre de Caen a Opéra Royal de Versailles, a to v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Václava Lukse.  

Číst dál…

Lubomír Brabec, Ivana Andrlová a Zuzana Štalbachová účinkovali ve prospěch spolku Prader-Willi

„Ukázková agogika přinesla líbivé proměny dynamiky, ve které držely basy, jakožto nedílná součást harmonie, úhlednou jednotu smyků.“

„Poetický svět Fišerovy pocty italskému houslovému virtuosovi sdíleli sólista i ansámbl v noblesní a vlídné výrazové poloze, ze které elegantní proměnou tempa přešli do svůdného tanečního rytmu.“

„Proměnlivá dynamika s efektem echa již v úvodu skladby, působivé akcenty, rázné nasazení a jednota souboru působily naprosto povznášejícím způsobem.“

Pražský komorní orchestr má za sebou dvaasedmdesát koncertních sezón a to bez přerušení. Už to by stačilo k návštěvě kteréhokoliv z jejich koncertů. A navíc je letošní kalendář orchestru opravdu atraktivní. Najdeme v něm kupříkladu violoncellistu Jiřího Bártu nebo hobojistu Viléma Veverku. Koncert, o kterém pojednává přítomná zpráva, však v seznamu nenajdete.

Číst dál…

Nominace na cenu Jihočeská Thálie 2022

Odborné poroty jednotlivých uměleckých oborů rozhodly o nominacích na cenu Jihočeská Thálie za rok 2022. Vítězové budou vyhlášeni během slavnostního večera v pátek 31. března, který v letošním roce nese podtitul Choreografie pro každého. Celý večer roztančí soubor baletu Jihočeského divadla choreografií tanečníků z uskupení Dekkadancers Štěpána Pechara a Ondřeje Vinkláta. Vyhlášení doprovodí i živá hudba.…

Číst dál…

Operní festival v Glyndebourne od května do srpna, s debutem Václava Lukse

Od neděle 5. března je možné objednávat vstupenky na legendární letní operní festival v Glyndebourne ve Východním Sussexu na jihu Anglie. Letos budou na programu Don Giovanni Wolfganga Amadea Mozarta, Dialogy karmelitek Francise Poulenca, Nápoj lásky Gaetana Donizettiho, Sen noci svatojánské Benjamina Brittena, Život prostopášníka Igora Stravinského a Semele Georga Friedricha Händela, se kterou tam bude debutovat dirigent…

Číst dál…

Oratorium G. F. Händela Belshazzar je starověkým, přesto aktuálním příběhem

„Belshazzar je role pro tenora, zde je to moderní a bezohledný obchodník s vodou, kterou prodává jako luxusní komoditu, a na scéně se točí jeho propagační spoty. Dva kameramani se na scéně pohybují po celou dobu představení a snímají detaily protagonistů.“

„Nejefektnější je bezesporu scéna orgií v římském stylu, které jsou prošpikovány krutostmi krále, za které by se nemusel stydět ani císař Nero. Je to show se vším všudy, král zpívá na mikrofon v lesklém saku a přitom podřezává či znásilňuje své otroky, to vše doslova v přímém přenosu všudypřítomných dvou kamer.“

„Otřásá vědomím nápis, který místo na zdi se objevuje na nahé hrudi šíleného krále: MENE MENE TEKEL UPHARSIN. Varování boha, že zvážil jeho činy a odsoudil ho.“

Zajímavá témata a špičkové zpracování jsou hlavními znaky operních inscenací v Theater an der Wien. Únorová premiéra oratoria Georga Friedricha Händela na libreto Charlese Jennense s názvem Belshazzar, překvapila aktuálností tématu a moderním, vkusným režijním zpracováním. Režisérka Marie-Eva Signeyrole konfrontovala na scéně Fabiena Teigné dekadentního a krutého vládce Babylonu Belshazzara, kterého ztvárnil tenorista Robert Murray, s aktivistickým environmentálním přístupem jeho protivníků, zejména vládce Persie Cyruse, v podání altistky Vivicy Genaux, vládcovy matky Nitocris, kterou zpívala Jeanine De Bique a s židovskou věštkyní Daniely, v podání Evy Zaïcik. Pod taktovkou Christine Pluhar hrál barokní orchestr s názvem L´Arpeggiata a zpíval Arnold Schoenberg Chor, pod vedením sbormistra Erwina Ortnera. Po počátečních rozpacích přijalo publikum zpracování opery nadšenými ovacemi a uznáním. Recenze je psána ze třetí reprízy, která se konala 26. února 2023.

Číst dál…