KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Když zlaté rybky vyletí nad mraky aneb Čtyřicet let za scénou

„Vojtěch Stříteský je zárukou umělecké kvality a přiměřené zábavy. Ani letos nezklamal.“

„Posluchači vykoupili vstupenky přesto, že nevěděli, na co jdou.“

„Překvapením, důstojným a hodnotným, byl Vojtěch Dyk v roli zpěváka.“

Život je jen náhoda, přizvukovalo tisícihlavé auditorium protagonistům sobotního galakoncertu Smetanovy Litomyšle, kteří na pódiu uzavírali více než tříhodinový program chytlavou a moudrou písničkou od Voskovce, Wericha a Ježka. „Když zlaté rybky vyletí nad mraky, pak porozumíš, že je život jak voda, kterou láska ve víno promění, láska že je náhoda a bez ní štěstí není…“ Končil tak koncert nazvaný Čtyřicet let za scénou,…

Číst dál…

ČRo D-dur: Riccardo Muti a sté výročí narození Milana Munclingera

„V úterý poslouchejte rozhlasovou nahrávku Moravských dvojzpěvů s Markétou Cukrovou a Simonou Šaturovou a s Vojtěchem Spurným u klavíru. Není mnoho snímků tohoto díla, které Dvořákovi zajistilo první ohlasy v Evropě…“ „…nová nahrávka Mahlera s Českou filharmonií a Semjonem Byčkovem. Konkrétně zazní jeho Symfonie č. 4 se sopránovým sólem.“ „Velmi originální hudební výběr z hudby 20. století nabídne…

Číst dál…

Klasika u Wericha potřetí. Balancuje na hraně pojmu klasika

Třetí ročník hudebních slavností Klasika u Wericha, které se odehrávají na zahradě a v podkroví Werichovy vily na pražské Kampě, letos programově míří do Ameriky a Velké Británie. V úterý 27. června je hudebně odstartuje sopranistka Bree Nichols a „finger-style“ sólový kytarista Martin Homola. Za klavír zasedne mladý dirigent a klavírista Jan Mára. Pražský program festivalu…

Číst dál…

ČRo D-dur: Magdalena Kožená v Edinburghu a Harmonie planet Antonia Caldary

„Večerní program je mimořádně sestaven z hudby ‚věčného modernisty‘ Arnolda Schönberga a připravila ho Wanda Dobrovská.“ „Středa večer patří nabídce z Eurorádia a čeká nás písňový recitál Magdaleny Kožené na festivalu v Edinburghu 2022 za doprovodu klavíristy Jefima Bronfmana.“ „Víkendová návštěva patří české klavíristce Barboře Krištofové Sejákové, takže očekávejte koncentrovaný vhled do klavírního repertoáru.“ Stanice…

Číst dál…

Olšovský s úspěchem sází na výraz. Premiéra Bernsteinova Candida v Plzni

„Samo balancování díla na hraně mezi operetou, operou a muzikálem způsobuje problém interpretačního obsazení. Má být Candide svěřen opernímu, nebo muzikálovému souboru?“

„Lumír Olšovský si na své konto může připsat další úspěšnou roli. Není operním pěvcem, ve zpěvu tudíž sází především na výraz, což se mu vzhledem k jeho herecké výbavě výborně daří.“

„Výkon Richarda Samka v roli Candida rostl v průběhu představení.“

Novou inscenací se v sobotu 10. června do českého divadla navrátila Bernsteinova opereta Candide, tentokrát na Novou scénu Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni (DJKT). Jejího nastudování se ujal operní soubor, který se k operetám opakovaně vrací v pravidelných intervalech každou druhou sezónu. Po Offenbachově Pařížském životě (2017), Lehárově Veselé vdově (2019) a Straussově Netopýru (2021) tedy padla volba na Candida, dílo legendárního skladatele a dirigenta.

Číst dál…

Plzeňský Candide s Lumírem Olšovským v hlavní roli

Divadlo J. K. Tyla v Plzni rozšíří svůj repertoár o jedno z výrazných děl autora americké hudby, Leonarda Bernsteina. Řeč je o komické operetě Candide, která vznikla na motivy Voltairovy povídky o naivním mladíkovi Candidovi a jeho cestě napříč zeměkoulí. Dílo nabízí velkou příležitost představitelům hlavní dvojice Candida a Cunegonde, především však zpěvákovi v roli filozofa Panglosse. Toho…

Číst dál…

Druhý koncert Svátků písní přinesl dva zahraniční sbory, vůbec poprvé také vokální ansámbl

„Složité východně balkánské intervaly, pro střední Evropu nepřirozené, interpretoval sbor s naprostým přehledem a jistotou.“

„Již po první skladbě bylo jasné, že nejde jen o koncert, ale že mají pánové svoji show, promyšlenou do posledního detailu, tedy včetně gestikulace a vtipkování mezi skladbami.“

„Až teprve zde dostal sbor prostor předvést se, ukázat umění polyfonních harmonií, intonačně velmi čistý zpěv i vynikající cit pro rytmus.“

Jubilejní 50. ročník mezinárodního festivalu Svátky písní Olomouc pokračoval ve čtvrtek 1. června sborovým koncertem ve spolupráci s olomouckou městkou částí Chválkovice. Místní sokolovnu tak zaplnili převážně místní obyvatelé, ale i přespolní nebo kolegové místních sborů. Program představil Dětský pěvecký sbor BRIOSO ze Slovenska, Chór Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. Stanisława Moniuszki z Polska a také vokální ansámbl NoTimers.

Číst dál…

ČRo D-dur: Bernstein, Bělohlávek, Thielemann, Talich a návštěva u Leoše Svárovského

„Středeční večer připomíná, že 28. května uplynulo 140 let od narození Václava Talicha, největší osobnosti českého dirigentského umění.“ „V pátek večer se opakuje blok cele věnovaný geniálnímu francouzskému skladateli Henri Dutilleuxovi…“ „Puccini na Triptychu intenzivně pracoval v letech 1917-1918 a už 18. listopadu 1918 mělo dílo premiéru v newyorské Metropolitní opeře. Ohlas u publika…

Číst dál…

ČRo D-dur: Česká kvarteta a Gardinerovy osmdesátiny

„Dvořák na nové supraphonské nahrávce Pavel Haas Quartetu s Borisem Giltburgem.“ „Bude možné slyšet unikátní mladistvou nahrávku Magdaleny Kožené v oratoriu Jana Dismase Zelenky Kajícníci u hrobu Vykupitelova.“ „Víkendové dopolední programy budou patřit Gardinerovi. V sobotu se začíná připomínkou jeho operetních snímků, ale důležitější bude samozřejmě Bach.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku,…

Číst dál…

Výjimečný vhled do historie a zákulisí Vídeňských filharmoniků

„Čtenáře působivě provádí i centrem rakouské metropole, především jejími architektonickými dominantami a hvězdami na chodnících města s vročeními skladatelů a hudebních umělců, kteří jsou spjatí s historií slavného orchestru.“ „Z dobové historie upozorňuje např. na tvorbu Richarda Wagnera, Gustava Mahlera, Antona Brucknera, Johannese Brahmse a Richarda Strausse, jejichž díla orchestr zařadil do svého repertoáru a uváděl některá…

Číst dál…

Operní recitál Pretty Yende a Nadine Sierry byl setkáním s dokonalostí

„Celý recitál doprovázela PKF – Pražská filharmonie pod taktovkou Giacoma Sagripantiho.“

„Pretty Yende a Nadine Sierra si nejprve spolu zazpívaly duet Hraběnky a Zuzanky z Figarovy svatby, následoval duet z Rossiniho opery Alžběta, královna anglická a potom si každá pěvkyně zazpívala árii z komické opery.“

„Z projevu obou umělkyň vyzařovala nelíčená radost ze zpěvu, absolutní znalost zpívaných skladeb i interpretace jejich stylu.“

První březnový večer zpívaly ve Smetanově síni Obecního domu sopranistky Pretty Yende a Nadine Sierra. Do Prahy, města ve středu Evropy, se vždy sjížděli instrumentalisté, dirigenti, skladatelé i pěvci. V Novém německém divadle se pořádaly tzv. Májové cykly, kde vystoupila celá řada světových pěvců včetně Enrica Carusa nebo Lea Slezaka. Mnozí významní pěvci zde byli v angažmá, např. Hans Hotter. Hanuš Thein vzpomínal na hostování legendárního ruského basisty Fjodora Šaljapina v Massenetově opeře Don Quijotte v Národním divadle. V sedmdesátých letech minulého století pozval dr. Pavel Eckstein do Prahy vynikající světové operní pěvce, např. Helen Donath, Hildegard Behrens nebo José Carrerase. Po sametové revoluci se operní domy v Praze nejprve osamostatnily (aby se později zase spojily) a v souborech začala působit řada zahraničních pěvců. Někteří pohostinsky, jiní v angažmá. A tento stav trvá dodnes. Přestože se nikdy nejednalo a dosud nejedná o špičkové operní pěvce s mezinárodní kariérou v prestižních operních domech, nesmazatelnou stopu zde zanechali např. Tamara Kucenko, Galia Ibragimova nebo Valentin Prolat. V současné době převyšuje všechny zahraniční pěvce v Národním divadle angažovaná islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir…

Číst dál…

Dlouhé čekání na Ekstasi se vyplatilo

„Velmi šťastný krok byl oslovit sopranistku Alžbětu Poláčkovou, sólistku Národního divadla, jejíž hlas byl ozdobou i magnetem, k němuž byli posluchači neodolatelně přitahováni.“

„Hobojista si pohrával se všemi běhy, trylky a melodiemi, harfistka rozeznívala harfu jako nástroj mnoha rejstříků a hlasů.“

„Výsostné umění všech tří umělců bylo podpořeno něčím velmi důležitým a pro zdařilou spolupráci nepostradatelným. Vzájemným respektem, velkorysostí a radostí z úspěchu svých kolegů.“

Hobojista Vilém Veverka své příznivce chvíli napínal, co přesně přinese jeho nový program Ekstase. Vyšponovaná zvědavost byla nakonec uspokojena v pondělí 13. února na pražské Novoměstské radnici. Spolu s harfistkou Kateřinou Englichovou a sopranistkou Alžbětou Poláčkovou připravili písňový večer, v němž prostor zazářit, dostali všichni tři umělci.

Číst dál…

Caspar Richter (1944-2023)

Ve věku 78 let se uzavřel život operního, operetního a muzikálového dirigenta Caspara Richtera, v letech 1987 až 2010 uměleckého ředitele vídeňské společnosti Vereinigte Bühnen. Spolupracoval se Státní operou Praha a s Filharmonií Brno, která ho v roce 2002 ocenila čestným titulem stálého dirigenta, i s Národním divadlem Brno, kde vedl operní soubor. V Městském divadle Brno se…

Číst dál…

Kateřina Englichová a Alžběta Poláčková: Člověk by měl bořit bariéry

„Lidé velmi pozitivně reagují na pestrost a určitou plasticitu koncertů. Nechceme je šokovat za každou cenu, ale přinést kontrast. Něhu, energii i vášeň.“ „U Viléma je vždycky na prvním místě hudba, zápal a obrovské nasazení. On je někdy na zabití, ale je to člověk, který vás posouvá.“ „Hoboj má s lidským hlasem hodně společného.…

Číst dál…

John Fiore: Snažím se živě vystihnout záměry skladatele

„Dirigování je fascinující, protože přináší radost.“ „Provedení Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův se Orchestr Národního divadla zhostil v Praze v sezóně 2004/2005 skvěle.“ „Stravinského Oidipus Rex je geniální dílo a má v sobě neuvěřitelnou sílu.“ Americký dirigent John Fiore, který působil v mnoha významných světových operních domech a koncertních síních v USA a Evropě, se vrátil v lednu k Orchestru Národního…

Číst dál…

Tufts Symphony Orchestra ve Smetanově síni Obecního domu

Americký Tufts Symphony Orchestra z univerzity v Medfordu ve státě Massachusetts s dirigentem Johnem Pagem navštíví během evropského turné také Prahu, a to v pátek 13. ledna. Ve Smetanově síni Obecního domu od 19 hodin budou na programu předehra k operetě Candide Leonarda Bernsteina, Koncertantní symfonie pro housle, violu a orchestr Wolfganga Amadea Mozarta a Suita z baletu Pták Ohnivák…

Číst dál…

Novoroční koncerty v Brně, Olomouci, Karlových Varech a v Praze

Filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc, Karlovarský symfonický orchestr i Česká filharmonie na Nový rok přichystaly koncerty. Od 20 hodin se 1. ledna bude konat vystoupení brněnské filharmonie v Janáčkově divadle. Orchestr povede Robert Kružík a sólistou bude klavírista Matouš Zukal. Zaznějí díla Čajkovského, Smetany, Addinsella (Varšavský koncert pro klavír), Ligetiho a Ravela. Nový rok…

Číst dál…

Silvestrovské koncerty a Novoroční koncert Slovenské filharmonie

Silvestrovské koncerty 30. a 31. prosince a Novoroční koncert 2. ledna Slovenské filharmonie měl původně dirigovat Robert Jindra. Z důvodu nemoci ho zastoupí Rastislav Štúr. Koncerty se shodným programem nabídnou slavnostní náladu v podobě swingu, valčíků, polky, tanga či jazzu, a to ve skladbách Leonarda Bernsteina, George Gershwina a Andrewa Lloyda Webbera. Sólisty budou klavírista Ladislav…

Číst dál…

Vánoce, silvestr a Novoroční koncert ve Slovenské filharmonii

Slovenská filharmonie nabídne od neděle 18. do středy 21. prosince, vždy od 19 hodin, čtyři Vánoční koncerty pod taktovkou Rastislava Štúra, za účasti sopranistky Jany Juríčkové a Bratislavského chlapeckého sboru připraveného Magdalénou a Gabrielem Rovňákovými. Na koncertech bude znít hudba Otty Nicolaie, Charlesa Gounoda, Petra Iljiče Čajkovského, Ľubice Čekovské, Zdeňka Macháčka či…

Číst dál…

Závěr roku a začátek nového Slovenské filharmonie

Náplň posledních dní starého roku, stejně jako počátku toho nového, bude v Koncertní síni a Malém sále Slovenské filharmonie bohatá. Ve čtvrtek 8. a v pátek 9. prosince se budou konat poslední dva symfonické koncerty pod taktovkou šéfdirigenta Daniela Raiskina. Sólistou bude španělský violoncellista Pablo Ferrández, a to v hebrejské rapsodii Shelomo Ernsta Blocha. Program…

Číst dál…

Festival Krumlov v létě 2023 na osvědčených i nových místech

„Hlavními lákadly mají být Alexander Melnikov, Charles Castronovo nebo Vadim Gluzman.“ „Festival se oproti minulým letů odklání od crossoverových projektů a prvoplánové prezentace největších světových hvězd.“ „Doprovodný program ve Festivalové zóně nabídne zdarma koncerty dalších žánrů a hudební pikniky a výtvarné, pohybové i vzdělávací aktivity.“ Osmnáct koncertů hlavního programu na jedenácti různých místech a rozšíření…

Číst dál…

Závěr 19. ročníku ARS NOVA v Košicích se Stravinským, Bernsteinem a Coplandem

Státní filharmonie Košice uzavře devatenáctý ročník festivalu současného umění ARS NOVA baletní suitou Igora Stravinského Svěcení jara, a to pod taktovkou Tomáše Braunera. Vedle toho zaznějí Bernsteinovo Divertimento a Coplandův Koncert pro klarinet, smyčcový orchestr, harfu a klavír, ve kterém se klarinetového sóla ujme izraelský umělec Jonathan Leibovitz. Koncert se bude konat ve…

Číst dál…

Epilog letošního MHF Lípa Musica – workshop s Hanou Blažíkovou

Hlavní koncertní řada jednadvacátého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica se v sobotu 15. října uzavřela slavnostním koncertem Českého filharmonického sboru Brno s hosty v bazilice Všech svatých v České Lípě. Definitivní tečku za festivalem udělá tradiční epilog ve spolupráci se ZUŠ Česká Lípa – Má to smysl!, který je na programu ve dnech…

Číst dál…

Orchestry hrají dětem

„Asi nejrozsáhlejší síť edukačních programů pro děti a mládež má Česká filharmonie, která se hudebnímu vzdělávání dětských posluchačů věnuje už po neuvěřitelné jedno celé století.“

„Obdivuhodně dlouhou tradici výchovných koncertů drží také Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK. Ten začal s edukačními koncerty přibližně kolem roku 1947.“

„Nejmladším z těchto tří orchestrů je PKF – Prague Philharmonia. Ani ta nezapomíná na své dětské posluchače a cykly koncertů pro rodiče s dětmi vytváří souvisle už od roku 1999.“

Tradice vzdělávacích koncertů, vedených významnými orchestry, je v naší zemi velice silná a její kořeny sahají až do časů první republiky. Přední české orchestry tuto tradici zachovávají dodnes a patří jim za to veliký dík. Hudba je jedním z nejstarších kulturních dědictví lidstva a přivádět děti k lásce k hudbě je jedním z nejdůležitějších uměleckých poslání. Výchova nové generace posluchačů vážné hudby začíná už od útlého dětství a je prakticky nezbytnou součástí zachování klasické hudby jako „živého umění“. Trojice nejvýznamnějších orchestrů se sídlem v Praze – Česká filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK nebo PKF – Prague Philharmonia mají proto kromě klasických koncertních řad také speciální cykly věnované právě dětem. V rubrice MladíPlus se těmto pražským vzdělávacím koncertním řadám budeme pravidelně blíže věnovat. Můžete se těšit na recenze vybraných koncertů nebo například na rozhovory s tvůrci edukačních programů.

Číst dál…

100 let Zdeňka Lišky – pocta géniu československé filmové hudby na festivalu Lípa Musica

„Liškova mimořádnost spočívala právě v tom, že dokázal neomylně vycítit náladu a vnitřní rytmus filmového záznamu.“ „Večer byl oživen promítáním ukázek, které demonstrovaly důležitost Liškovy hudby pro celkové vyznění filmu.“ „Jen nemnoha lidem se podaří dosáhnout naprostého vrcholu ve své profesi. Zdeněk Liška to nesporně dokázal.“ Zaplněný sál českolipského kina Crystal si…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (43)
Kartinky. Sto let Musorgského, Ravelových a Kusevického Obrázků z výstavy

„V kompozici, zejména v mistrovské instrumentaci, se stal Ravel skutečným virtuosem.“

„Stokowského verze je zajímavá, ale rozhodně není lepší než zažitá instrumentace Ravelova.“

„Kusevickij dirigoval už 19. října v Paříži premiéru a držel dlouhá léta práva jako dirigent i jako nakladatel, takže série dalších úprav vznikala i proto, že nakladatel původní klavírní podoby vytušil v díle velký ekonomický potenciál…“

Za vším hledej ženu, říkává se. V evropské hudbě dvacátého století platí poměrně výrazně něco jiného: Za vším hledej objednávku. A za většinou z nich Sergeje Ďagileva, Paula Sachera… nebo Sergeje Kusevického. Právě třetí jmenovaný stojí za vznikem instrumentace Musorgského původně klavírních Obrázků z výstavy skladatelem Mauricem Ravelem. Nejslavnější a nejlepší z mnoha verzí i pokusů. Premiéru dirigoval před sto lety, 19. října 1922.

Číst dál…

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla vstupuje do nové sezóny Smetanovým Daliborem

Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni pro nadcházející divadelní sezónu naplánovalo jedenáct nových inscenací, tři obnovené premiéry oblíbených pohádek a návrat dvou divácky velmi populárních titulů. Jedním z nich je nejslavnější divadelní detektivka Past na myši Agathy Christie, tím druhým je nejdéle uváděná inscenace plzeňského divadla Edith – vrabčák z předměstí. První premiérou sezóny…

Číst dál…

Jásavé oslavy Showcase v Rudolfinu

„Mladé interprety doprovázela na koncertě v Rudolfinu Ukrajinsko-Česká Sinfonietta pod vedením Radka Baboráka.“

„Hra Paulové vynikala neselhávající jistotou v brilantně vyvedených pasážích skladby, hbitých škálách a úžasných efektech.“

„Klavírista Matěj Pinkas je technicky skvěle vybaven, jak ukázal hned po úvodu s působivě truchlivými akordickými údery i v následujících sólistických pasážích.“

V rámci programu hudebního festivalu Dvořákova Praha odstartovala ve čtvrtek 22. 9. 2022 první přehlídka úspěšných nadějí českého interpretačního a kompozičního umění s výmluvným titulem SHOWCASE 2022. Podtitul upřesňuje, že se jedná o Tvůrčí dílnu mladých českých autorů a interpretů a akce byla rozložena do tří dnů od 22. do 24. září.

Číst dál…

Martinů v souvislostech (13)
První symfonie osmdesátiletá

„Martinů se k naplnění a ovládnutí formy symfonie, vrcholné formy evropské hudby, odhodlal až ve dvaapadesáti.“ „Podmanivý je hudební příběh v pomalé větě, v tryzně odpovídající vznešeným způsobem Kusevického zadání.“ „V jeho symfonismu je zvláštní napětí mezi neoklasickou určitostí a témbrovou proměnlivostí, dialog mezi lidovostí a vysokým uměním, tradicí a novostí…“ Před osmdesáti lety, první zářijový den…

Číst dál…

Mahler v souvislostech (3)
Rok 1897. Od židovství ke křesťanství, z Hamburku do Vídně

„V Hamburku soubor dovedl k mezinárodní proslulosti, v neposlední řadě i díky velkolepému londýnskému hostování s Wagnerovým Prstenem Nibelungovým.“ „Mahler přestoupil ke katolicismu především proto, aby ve Vídni dostal místo operního ředitele. Ani po deseti letech však přesto úplně nezmizely antisemitské podtóny výpadů a tlaků, které proti němu směřovaly.“ „Povolání do Vídně bylo důsledkem Mahlerova…

Číst dál…