KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Tajemství Smetanovy Litomyšle english

Předposlední opera Bedřicha Smetany zazářila na festivalu Smetanova Litomyšl ve zbrusu nové, jen měsíc hrané inscenaci pražského Národního divadla. Mile naivní a úsměvně komický příběh pohrávající si se slovem tajemství se režisér Ondřej Havelka odvážil inscenovat proti všem současným trendům bez aktualizace, bez exhibicí, s lehkou nadsázkou, ale poctivě a postaru. Sobotní představení mělo skvělé pěvecké obsazení, a tak se vylouplo jako bezelstně komplexní hudební divadlo.

Smetanovo Tajemství vedl v Litomyšli 22. června dirigent Jan Chalupecký energicky k poměrně masivnímu a hlasitému vyznění, hudebně podtrhl zemitost maloměstských výjevů, ostře vyprofilovaných postav a figurek i velkých sborových scén.

Ondřej Havelka rozklíčoval operu s nadhledem a s bohatým smyslem pro humor, který i ty nejjednodušší gagy podává s tak odzbrojujícím úsměvem, že se nad nimi nelze nepousmát. Nesnaží se bojovat s námětem a s libretem, přijal je jako danost, našel přednosti tam, kde by jiní maskovali opak, a podepřel hudbu a zpěv barvitou, zábavně rozehranou lidovou vyprávěnkou z Podještědí o tajemných sklepeních a chodbách, o dvou soupeřících konšelech a o staré lásce, která nerezaví. Po všech experimentálních nebo postmoderních projektech odlišně, až opačně vyprofilovaných režisérů působí zase jednou operní dílo z konce sedmdesátých let osmnáctého století díky výtvarné i herecké retro podobě jako balzám.

Dva vašnostové, Malina a Kalina, jsou v podání Zdeňka PlechaAdama Plachetky neodolatelnými rustikálními zjevy, ješity, kteří rozdělují městečko na dva tábory; vzájemně se sledují a trumfují a nerozpakují se poměřovat síly i fyzicky. Je v tom ovšem skryta stará křivda, Kalinova někdejší chudoba… Oba hráli a zpívali naplno, vzdáleni stylizované ušlechtilé kultivovanosti někdejších pěveckých generací. Plachetka si za známou árii o Kalinově touze po pokladu vysloužil potlesk na otevřené scéně.

Róza v podání Lucie Hilscherové k nim přidala podobně plnokrevnou selskou rozšafnost, dominující nad případnou staropanenskou upjatostí, posmutnělostí či probuzenou roztoužeností jiných představitelek v jiných koncepcích. Skvělou dvojicí byli sopranistka Jana Sibera jako diblík Blaženka a Aleš Briscein jako její milý Vít, ve výborné formě romanticky rozezpívaný i opravdově vášnivý. K nim se přidali Pavel Švingr jako civilně hrající vysloužilec Bonifác a Martin Šrejma v roli potulného zpěváka Skřivánka, zdaleka ne tak plačtivého jako jiní před ním.

Žně a mlácení žita cepy, sklizeň chmele, objevení tajemného vzkazu v okenním trámu, přísahy slibující neprozrazení všemi však už sdíleného tajemství Kalinovy cesty za pokladem, procesí na Bezděz, skřítkové, duch frátera Barnabáše, milenci mající své tajemství, ale přistižení in flagranti… a nakonec Kalina vylézající po cestě podzemím z kachlových kamen u Malinů, aby pochopil, že jeho pokladem je Róza – to vše je kolorit, vytvářející z Tajemství milé a zábavné, navíc hudebně skvělé dílo bez hluchých míst.

Tajemství Smetanovy Litomyšle, pochopitelně proti kamennému divadlu technicky a scénograficky zjednodušené, napovědělo svou režijní koncepcí, že méně je někdy více, že ambice vykládat a vyložit díla minulosti bezprecedentně a sofistikovaně „jinak“ nejsou všechno, že není třeba šokovat… a že je možné i ohlédnutí zpět; vždyť se tím nutně nemusí z romantického uměleckého díla hned stát „muzeum“.

Je jasné, že nelze podobně inscenovat pokaždé a ani všechny opery, ale právě tahle konkrétní si o takový přístup řekla. Pobavený, trošičku poťouchlý, ale vkusný a inteligentní, naštěstí neakademický, odhadnutý, nepřeháněný a nepřehrávaný, lehoučce fraškovitý „autentický“ přístup otvírá Smetanovu Tajemství cestu k širšímu publiku. Ukazuje jednu z možných cest, jak skladatelův odkaz vnést po dvoustém jubileu i do dalších let jako živý.

……………..

Reflexi květnové pražské premiéry čtěte ZDE.

******

Foto: Smetanova Litomyšl / Ivan Malý

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky