KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Doležalovci okouzlili hudbou českých autorů english

„Programová dramaturgie volila skladby výhradně českých autorů, stylově navíc značně různorodé až kontrastní.“

„Jestliže termín ‚antiklimax‘ postihuje postupné vyhasínání intenzity, pak Štochlova skladba na této tendenci akusticky a výrazově staví a hudebními prostředky ji povyšuje do roviny duchovní.“

„Publiku podmanivý drajv provedení prvního Smyčcového kvartetu Vítězslava Nováka konvenoval natolik, že výkon po zásluze vřele aplaudovalo.“

Komorní hudba má zvláštní kouzlo i moc – všude se takzvaně „vejde“, dokáže potěšit v jakémkoli prostředí a v jakýkoliv roční čas. Míří hlouběji do niterných pocitů lidí a má nepochybnou integrující sílu. Realizuje se všemi existujícími stylovými proudy a málokdo jí odolá. Tyto a spřízněné myšlenky mohly napadnout návštěvníky koncertu Doležalova kvarteta pořádaného v rámci právě probíhající sezony Českého spolku pro komorní hudbu 16. ledna v Sukově síni Rudolfina.

Programová dramaturgie koncertu vykazovala několik specifických hledisek, k těm určujícím nepochybně patřilo, že volila skladby výhradně českých autorů, stylově navíc značně různorodé až kontrastní. Doležalovci – účinkující v obsazení Václav DvořákAlexej Rosík (housle), Martin Adamovič (viola), Vojtěch Urban (violoncello) – tentokrát pozvali Michaelu Hrabánkovou, českou hobojistku působící v Paříži, aby zastala part svého nástroje v úvodním Kvintetu pro hoboj a smyčcové kvarteto č. 1 B dur Josefa Myslivečka. Il Boemo, jak Mysliveček býval ve své době zván a naposledy připomenut velkolepým filmem, žil v letech 1737 až 1781 a proslul především tvorbou operní. Avšak také jeho mnohostranná instrumentální hudba se zvláště v nové době těší neutuchajícímu zájmu interpretů i návštěvníků koncertních síní.

Hobojový kvintet č. 1 B dur, jak lze posuzovanou skladbu rovněž nazvat, je ovšem skladbou radikálně vzdálenou hudebně-dramatické pompě, jež Myslivečkovu pověst provází. Původně byl součástí šesti skladeb, kde hoboj mohl být alternován flétnou. Autor celý soubor napsal čtyři roky před svou smrtí v Mnichově, kde se léčil už jako těžce nemocný. Ke cti kvartetistů budiž připomenuto, že novodobé oživení těchto kvintetů (z původní šestice se v rukopisu dochovala jen polovina) je výsledkem jejich badatelského úsilí. V jejich interpretačním podání dílo výrazově působilo spíše věcně, což vyhovovalo poněkud zemitějšímu charakteru oproti dobovému galantnímu stylu, jenž by vyžadoval patrnějších dynamických, výrazových a agogických nuancí. Hobojový part – v pravém smyslu obligátní, bez nápadnějšího sólování – vyzněl v decentních proporcích. Bohužel jsme postrádali kompaktnější, typicky kvartetní „zakulacení“ celkového zvukového obrazu. Akustické „obnažení“ jednotlivých nástrojů má zřejmě na svědomí umístění podia doprostřed delší strany sálu.

Violista a skladatel Ondřej Štochl (*1975), ve skladbě na pražské AMU žák Marka Kopelenta, pedagogicky působí na Konzervatoři Jana Deyla v Praze. Specifikum tamějšího prostředí naplno rezonuje v jeho empatickém přístupu k tamnímu studentům, na což klade velký důraz v koncepci vlastní skladatelské činnosti. I na to odkazují názvy dvou jeho profilových CD – Na cestě k vlídnosti nebo Echo fragile (Křehká ozvěna). Skladba Antiklimax pro smyčcové kvarteto byla napsána právě pro Doležalovo kvarteto teprve nedávno, v loňském roce, a v pojednávaný večer zazněla v premiéře. Také ona má zmíněné atributy na zřeteli. Jestliže termín „antiklimax“ má postihovat postupné vyhasínání intenzity (opak vyvrcholení), pak Štochlova skladba nejenže na této tendenci akusticky a výrazově staví, ale ke všemu povyšuje tento pojem hudebními prostředky do roviny duchovní. V kontextu autorovy tvorby je podle jeho vlastního sdělení konfrontována se smyslem jeho snažení vůbec.

Nejen samotná premiéra skladby, ale vůbec její přijetí, studijní ponor i výsledný tvar, který jí byl vtisknut, má pro Doležalovo kvarteto význam naprosto jedinečný. O obtížnosti adekvátního uchopení kompozice svědčí, že je notograficky zapsána naprosto přesně, se všemi detaily a je ji třeba hrát přímo z partitury. Hudebníci k ní mají vztah intenzivního osobního prožívání, museli si osvojit nebývalé technické postupy atd. Počáteční expresivní vpád hudby je v dalším průběhu vystřídán několikerými kontrasty, další směřování přináší mnohé témbrové zvláštnosti, místo melodie jen zvukové poryvy, občasné rubatové „šoky“, individualita jednotlivých nástrojů je evidentní. Časté jsou škálové skluzy a glissanda (ta snad až nadbytečná), dostaví se i záměrné intonační rozostření, přibývá vytrácivého prosvětlování, z úryvků se stávají nepatrné glosy. Štochlův stylově progresivní počin je v kontextu toho, co můžeme na koncertech slyšet, skutečně raritní, rozhodně nepostrádá dějovou poutavost a tektonickou přesvědčivost, i když celek – trvající necelou čtvrthodinu – tak, jak je koncipován, by mohl být o nějakou tu minutu kratší. I tak etický rozměr Štochlova Antiklimaxu hudebně naprosto přesvědčivě vyústil v katarktické vyznění.

Na to, abychom poté mohli náležitě vychutnat provedení Smyčcového kvartetu č. 1 G dur, op. 22 Vítězslava Nováka (1870–1949), bylo obligátní přestávky opravdu zapotřebí. Novákův kvartet je víc než jen ozvěnou autorova okouzlení folklórem moravského Slovácka a Slovenska během posledního pětiletí sklonku 19. století, tedy období jeho už zralé mladosti jak životní, tak skladatelské. Byl dokončen na podzim roku 1899 a v kontextu posuzovaného koncertu není bez zajímavosti, že se ucházel o Cenu Českého spolku pro komorní hudbu. Všudypřítomnost motivu valašské písně je v průběhu třívěté kompozice transparentní, avšak zdaleka nejde o pouhé citace, nýbrž především o frapantní přítomnost tektonicky jednotícího svorníku struktury díla napříč celkovým spektrem všech čtyř nástrojů. Právě tento moment interpretačně pěkně korespondoval s muzikantsky temperamentním přístupem Doležalovců, byv ještě posílen počinem až kuriózním, kdy primárius a sekundista si vyměnili své role.

Partu prvních houslí je hned na začátku svěřena vůdčí role, a to přímo s vášnivým nasazením, které v určitých modifikacích vydrželo kompaktnímu proudu celé první věty, též za účinné podpory integrujícího violoncella. Náladové založení prostřední věty je – možná překvapivě – podobné, rozhodně však neomrzelo, neboť se mu dostalo vnitřně bohaté profilace celkové struktury (mj. s působivým violovým sólem). Třetí věta po střízlivé odměřenosti pomalé introdukce doslova překypuje nárůstem folklórních idiomů. Interpretace tuto dispozici vygradovala na úroveň barvité, dojmem strhující exprese. O to více, jako lyrické zněžnění, zapůsobila melodicky zklidňující lyrická epizoda. Nicméně publiku podmanivý drajv provedení prvního Smyčcového kvartetu Vítězslava Nováka konvenoval natolik, že výkon po zásluze vřele aplaudovalo. Kvarteto se pak odvděčilo a v duchu vítaného zklidnění rozloučilo aranžmá jedné z částí Dvořákových Cypřišů.

Úspěšné vystoupení Doležalova kvarteta, kterému se dosud jako jedinému souboru podařilo dvakrát získat Cenu Českého spolku pro komorní hudbu (v letech 1989 a 2015), mělo význam přímo symbolický. Stejného dne by se totiž violista Karel Doležal, zakladatel a umělecký vedoucí souboru v původním složení, dožil sedmdesáti šesti let…

Foto: Richard Domitrek pro Doležalovo kvarteto

Julius Hůlek

Julius Hůlek

Muzikolog, knihovník, publicista

Vystudoval hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Od konce 70. let byl po celý život zaměstnán v hudebním oddělení Národní knihovny v Praze. Soustavně se po léta také věnuje publicistické práci pro různé odborné časopisy.



Příspěvky od Julius Hůlek



Více z této rubriky